Welke modular moet ik kiezen?

JohnnyBusca

rocket scientist
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
10.414
Locatie
Eindhoven - Strijp!
Ola!

Ik krijg soms wel eens de vraag welke modular iemand moet kiezen voor een bepaald budget. Ik ben langzaam van een modular uitgegroeid naar verschillende systemen en als ik nu alles opnieuw zou doen, dan zou ik het wellicht anders gedaan hebben..

Misschien is het wel nuttig voor mensen om hier in een thread te antwoorden op een vraag:

Ola!

Ik heb zo'n 3700 euro te besteden en ik zit te dobben wat voor modular systeem ik daarvoor moet kopen..
nu zit ik een beetje te dobben tussen Mcbeth M5 (kwaliteit) en Doepfer A100 met veel modules (kwantiteit dan?)

Ik heb 1,5 zitten klooien op de doepfer site en de excel-sheet en heb 2X 6HU vol kunne stouwen met daarin maarliefst 3 Hi end vco's en veel extra's voor dat geld.

voordeel Doepfer tov M5:
Die M5 is wel modular maar niet zo 'modulair' als doepfer vwb bijplaatsen/vervangen van modules.
Meer extra's (gekke filters/phasers e.d.)

voordeel M5 tov Doepfer:
waardevastheid + zeldzaamheid
sound zal wel baggervet zijn tov doepfer

Wat zou jij doen :confused:

alvast bedankt!

Mijn antwoord daarop:

Ola!

Dat is een hele moeilijke. Ik heb in de loop der jaren een heleboel bij elkaar gesprokkeld en nu overstijgt het ook dat bedrag. Wat zou ik doen als ik opnieuw moest beginnen. Moeilijk..

Laat ik maar eventjes beginnen over Doepfer, daar heb ik ongeveer het meeste van. Doepfer is heerlijk. Wat maakt het heerlijk. De diversiteit aan modules en het is te betalen en niet te vergeten, de klank. Verder vind ik een heel belangrijk punt, wat ik voorheen minder belangrijk vond, het formaat. Als je 100 modules hebt dan maakt het nogal wat uit of ze 5HE zijn of 3HE.

Rekenvoorbeeldje: doefper vs synthesizers.com
doepfer 50 modules: 0.4 m2
doepfer 100 modules: 0.7 m2
doepfer 200 modules: 1.5 m2

synthesizers.com 50 modules: 1,1 m2
synthesizers.com 100 modules: 2,2 m2
synthesizers.com 200 modules: 4,4 m2

In het begin is het leuk dat je bijna een muur vol hebt, maar als je steeds meer gaat kopen, is het niet echt praktisch.. Die waveshaper die je linksonder hebt zitten ga je niet vaak gebruiken voor je VCO linksboven. Ik heb dit al met doepfer, laat staan in een .com systeem.

Een doepfer kan heel kil klinken, maar ook heel warm. Vooral de hoeveelheid modules kunnen je daarbij helpen. De VCOs zijn niet de allerbeste, maar daar heb je alternatieven voor. Bijvoorbeeld die plan B of ergens een Formant VCO zien te scoren.. Ook Analogue systems en Analogue Solutions kunnen je net dat randje netheid bezorgen, mocht je dat willen.

Komen we bij het volgende punt.. Hoe belangrijk vind je service? Doepfer heeft een dealer in nederland en vanuit duitsland is het makkelijk / snel om modules te bestellen. Vind je dat belangrijk of neem je genoegen met een x weken wachten tot je module klaar is en opgestuurd wordt? Ik persoonlijk vind het wachten niet erg, maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Dan betrouwbaarheid.. doepfer is leuk, maar de componenten gaan niet oneindig mee. Daar is doepfer ook eerlijk over. Mini-jacks die gaan kraken of af en toe vals contact maken... word je daar link van, koop dan geen doepfer. Na 5 jaar ga je zeker dit soort 'problemen' krijgen. Ik persoonlijk vind het niet heel storend, maar dit is wel een reden waarom in als ik het opnieuw zou moeten doen voor iets anders zou gaan.

Hoe belangrijk vind jij het formaat pluggen? Ik heb dat onderschat. Het is heel storend om steeds een mini-jack naar jack kabeltje te zoeken tussen de rest. Een conversie bay zou natuurlijk ideaal zijn, maar als je 5 m2 modulars hebt, waar moet je die bay dan neerzetten, allemaal logistiek geneuzel.

Hoe speciaal moet het ding zijn? Vintage of MacBeth? Vintage kan een heel goeie prijs/kwaliteit verhouding hebben maar ook een gruwelijk slechte. MacBeth is speciaal.. die synth onthouden ze.. Een ARP 2500 onthouden ze..

Een beetje samenvattend..

Mocht je veel functionaliteit willen hebben en langzaam je systeem uit willen breiden, vind je het niet heel storend om af en toe een kabeltje weg te gooien omdat het kraakt of om een module naar een dokter te moeten brengen, ga dan voor 2 bakken doepfer met high-end vcos erin. Maak je daar dan echter een 3 VCO systeem met twee of drie filters en bijvoorbeeld een springreverb van, zonder sequencer en andere wicked moduleer modules, ga dan voor de MacBeth M5. Je kunt een modular gewoon gebruiken als een 'normale' mono synth, als je dat 70% van de tijd doet, dan heb je die super modular functies (alles een in en uitgang, alles in losse modules, de bus) niet nodig en dan biedt de M5 genoeg modulaire mogelijkheden. Met moogfoogers en een sherman bijvoorbeeld zou je die exotische filters van doepfer ook kunnen emuleren.
Wil je betrouwbaarheid en geen krakende aansluitingen en is de rest van je setup grote jack... Je levert dan misschien wel in op mogelijkheden qua modules, maar dan kun je beter voor MOTM of Synthesizers.com (.com schijnt ook het meest 'moog' te klinken) gaan. MOTM is al helemaal mooi als je handig met de soldeerbout bent. Ergens tussen doepfer en deze opties hangt blacet.. daar heb ik echter geen ervaring mee, maar dat schijnt ook heel bijzonder te zijn. Mono weet daar alles van.

Serge, moog, buchla, COTK en customizen van modules in een ander formaat is voor mij geen optie. Te duur naar mijn gevoel en ik wil af van 10 soorten modulars door elkaar heen. Heel irritant om een exponentieele VCA te hebben die tussen 0-10 volt werkt en een ander merk ADSR te hebben die tot 0-8 volt gaat... die laatste 2 volt in die VCA maken bij een exponentieele heeeeeeeel veel uit.. :)

Als ik het opnieuw moest doen, dan moet ik heel hard denken.
Ik heb een paar modulars waar ik mijn hart aan verpatst heb.. Mijn gele formant en mijn soundlabs zijn dat.. Die wil ik nooit meer weg doen. Soundlabs gebruik ik veel te weinig aangezien ze bananenstekkers hebben. Ik zou misschien wel alles eruit willen doen (op die twee na) en dan een modcan/cynthia systeem willen. Mooie modules, kwalitatief heel mooi. Geen irritant warm moog-basje geluid, maar scherper voor mijn gevoel. Super te gebruiken in combinatie met mijn soundlabs en met mijn toekomstige synth (want ik zal hem echt wel een keertje binnen nu en 10 jaar kopen) de fenix.
Misschien moet ik die gele formant er ook uit doen.. Gewoon alles op banaan..
Ik ga dan wel van een 16 vco, weet ik hoeveel filters systeem naar een veel kleiner systeem, maar dan werkt wel alles samen..

http://www.modcan.com/bigmodcan.jpg

Misschien dat ik ergens nog een doepfer bak zou houden voor net ff dat ene moduletje wat zo handig is..

Ik hoop dat je een beetje wijzer geworden bent, misschien moet je gewoon maar een keertje langskomen om te testen. Ik heb het wel druk, maar wellicht komt het toch een keertje uit.. Doet me weer denken aan Roel en fuse, ik ga jullie mailen..

Groeten Jeroen!
 
Laatst gewijzigd:
interessant verhaal!

ik ben pas kort met muziek bezig en synthese aspect vind ik steeds interessanter worden. ik merk ook aan mezelf dat mijn hobby tweeledig is, aan de ene kant klooien met synthesizers, drumdoosjes, enz. en aan de andere kant het daadwerkelijk muziek ermee maken!
wat ik wil zeggen is, telkens als ik die imposante foto's zie denk ik bij mezelf; dat wil ik later ook nog wel eens bouwen/kopen, puur om er mee te spelen.
ik ben daar nu nog lang niet aan toe, maar toch denk ik dat de kans reeel is dat er later bij mij thuis ook zo'n monster komt te staan!
thnx voor je stukje info.

ps. ik weet niet of het al op het forum staat maar heb je misschien wat foto's van al je systemen (appart)?
zo nee, plaats je ze voor me?

greetz,
chielos
 
Een goed informatief stukje Jeroen! Sinds een tijdje ben ik o.a. ook geinteresseerd in (semi)modulairs en weet erg eigenlijk nog niet zoveel van af. Zo had ik onder andere ook een oogje op Doepfer, inderdaad in verband met de prijs en het feit dat je als het ware geheel je "eigen" synth kunt bouwen. Van het aspect van de kwaliteit dat jij nu noemt - dat je over een periode van een jaar of vijf zonder meer bepaalde problemen gaat krijgen - schrik ik toch wel. Ik vind dat gewoon te snel voor een instrument waar je juist nooit op uitgekeken raakt, of is dat misschien onredelijk gedacht?

Ik heb inmiddels wel een semi-modulair setje van Korg (MS-20, MS-50 en SQ-10). Fantastische spullen vind ik zelf, niet te vergelijken met een echt modulair systeem natuurlijk, maar okee. De klank doet het hem voor mij gewoon. Wat ik maar wil zeggen is: na ruim 25 jaar werkt het allemaal nog als een zonnetje! Petje af voor Korg wat mij betreft dus....en voor andere fabrikanten die hetzelfde presteerden :halleluja
 
Als ik dat geld had zou ik Ken vragen om een witte M5 te maken met blauw ipv rode opdruk en zwarte tekst. En betaal dan ff iets extra.
Unieke synths zin helemaal onbetaalbaar en dat maakt het een goeie investering. ;)
 
Ik vind mcbeth wel een hele hoop centen en fucking groot.
Ook ben ik nog steeds niet gecharmeerd van het geluid tot op heden maar mischien ook wel door de prijs en grote.
Zelf vind ik als je klein wil dat je voor blacet / wiard / metalbox zou moeten gaan.
Dat is lekker in frack rack formaat dus compact en klinkt gewoon onwijs goed.
Maar .com kost natuurlijk ook helemaal geen droll.
Zeker nu de dollar zo laag staat.
Jeroen mischien al je doepfers er uit en deze kopen?

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7331150605&ssPageName=ADME:B:SS:NL:1

8>

Ik heb trouwens ook banaan (serge) jack (moog) en minijack (arp).
Maar ja ik zal maar met coversie moeten leven .
Ik vind het verhaal wel behoorlijk op doepfer en mcbeth ge-ent hoor.
De rest noem je alleen ff vlug bij naam.
 
Laatst gewijzigd:
... valt me op dat er sinds de MacBeth M5 helemaal niet meer wordt gesproken over de Cwejman S1.
Terwijl me dat zo'n leuk bakje lijkt! Misschien niet een die-hard modular, maar meer iets voor de 'beginnende prutser' die de MS20 is ontgroeid.

s1_front_big_ny.jpg


... is Levka nog steeds de enige met zo'n bakbeestje?
 
Ik gil nong 1 keer FRACKRACK!
Even een postje geleend van iemand van de Analogue Heaven malinglist

An mp3 from yesterday with my newfound sequencer module pal:

http://www.ph.k12.in.us/~drew/noise/050206s2.mp3>
Please, no comparisons with Model 500, Juan, etc. It was just goofing
around ;)

Combined with the Blacet Binary Zone to control the direction, the 8
step sequence turns into a 32 step pattern:
1 2 3 4 5 4 3 2 3 4 5 6 5 4 3 4 5 6 7 6 5 4 5 .... *really* cool. Add
a patch cable to cause step #6 to reset and things get even more
interesting...

Used the PSIM to quantize, and Blacet VCO & Filty Filter (and tr-808)

The Sequential Switch is from Metalbox:
http://www.metalbox.com/>
It is on my "absolutely never sell" list...

Andrew


Frackrack is dus voor Blacet/Wiard/Metalbox modules en evt Paia
Maar vergeet die laatste opmerking maar.
 
Tsja, die Cwejman lijkt me dus echt een superbak en een absolute concurrent voor de M5. Als je ook de review in de SOS ervan leest dan begin je al te kwijlen....ik weet, die SOS is ook niet echt een bijbel natuurlijk maar in het algemeen weten die gasten echt wel waar ze het over hebben. Misschien dat in de volgende de M5 wordt besproken (ik hoop het!) maar het is nog maar de vraag, of deze net zo bejubeld wordt.

Wat ik het voordeel van de Macbeth vindt is de ruimtelijke opzet, de grote jacks (je kunt er makkelijk van alles en nog wat aan patchen zonder verloopjes) en de looks natuurlijk.... :luv: Alhoewel ik de Cwejman ook absoluut niet lelijk vind.

Het mooiste is natuurlijk als je ze allebei eerst kunt uitproberen. Maar ja.....
 
Nou mannen ik vind het maar niks die alles in 1 modulars.
Het leuke van een modular is gewoon lekker moduletjes voor moduletje samenstellen.
En ingebouwd midi etc vind ik ook een beetje onzin.
De M5 vind ik veel te groot en aardig aan de prijs.
Dit geld ook voor de Cwejman.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Nou mannen ik vind het maar niks die alles in 1 modulars.
Het leuke van een modular is gewoon lekker moduletjes voor moduletje samenstellen.
En ingebouwd midi etc vind ik ook een beetje onzin.
De M5 vind ik veel te groot en aardig aan de prijs.
Dit geld ook voor de Cwejman.

Maar wat vind je dan bijvoorbeeld van een ARP 2600? :)
 
tja...ik vind ze allemaal geil....maar het grote punt wat mij tegenhoudt om 'aan de modulars' te gaan is het feit dat je je gemaakte presets niet kunt opslaan......behalve dat Buchla systeem dan,maar dat is me net ff te duur....

persoonlijk vind ik die Cwejman nog steeds een aantrekkelijke synth,juist vanwege de ingebouwde midi....alhoewel Monopoly wel gelijk heeft dat ie een tikkeltje te duur is....als je het vergelijkt met een soortgelijke opzet van modules met een Doepfer systeem tenminste....maar dan heb je wel meer ruimte nodig...


maar hoe goed is de klank van Doepfer nou ? als je het vergelijkt met bijv. zo'n Cwejman of Synth.com systeem ?

uit de post van Johnny Busca kan ik een beetje opmaken dat ie niet erg tevreden is met Doepfer...of heb ik dat mis ?

en nog wat...een moddervette sound is 1 ding....maar hoe vertaald zich dat naar het uiteindelijk gebruiken van die sound in de mix,in een track ? of heb je een modulair systeem om sounds te maken en niet om tracks mee te maken ? (misschien wat bot gezegd,maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel..)
m.a.w. hoe doen jullie dat...sample je de gemaakte sounds,of gebruik je ze 'live' in je tracks ?
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
Maar wat vind je dan bijvoorbeeld van een ARP 2600? :)

Dat is een uitzondering.
En soms denk ik wel is om hem weg te knikkeren en wat anders er voor te halen.
Maar ja die Arp vco´s zijn natuurlijk wel heel erg ok.
Voor het filter en de vca en adsr hoef ik hem niet te houden eigenlijk.
Want die heb ik eigenlijk beter in me andere modular(s).
 
Origineel geplaatst door dione
tja...ik vind ze allemaal geil....maar het grote punt wat mij tegenhoudt om 'aan de modulars' te gaan is het feit dat je je gemaakte presets niet kunt opslaan......behalve dat Buchla systeem dan,maar dat is me net ff te duur....

Dan word het toch een Nord Modular of een software ding he


Origineel geplaatst door dione
tjapersoonlijk vind ik die Cwejman nog steeds een aantrekkelijke synth,juist vanwege de ingebouwde midi....alhoewel Monopoly wel gelijk heeft dat ie een tikkeltje te duur is....als je het vergelijkt met een soortgelijke opzet van modules met een Doepfer systeem tenminste....maar dan heb je wel meer ruimte nodig.......

Kenton en Doepfer maakt toch prachtige losse midi naar cv converters die je overal voor kan inzetten en MET geheugens!.... ۫

Origineel geplaatst door dione
maar hoe goed is de klank van Doepfer nou ? als je het vergelijkt met bijv. zo'n Cwejman of Synth.com systeem ?....

Doepfer is de koning van het aantal moduletjes.
Alleen niet qua klank vooral de vco keuze en kwaliteit is belabberd.



Origineel geplaatst door dione
en nog wat...een moddervette sound is 1 ding....maar hoe vertaald zich dat naar het uiteindelijk gebruiken van die sound in de mix,in een track ? of heb je een modulair systeem om sounds te maken en niet om tracks mee te maken ? (misschien wat bot gezegd,maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel..)
m.a.w. hoe doen jullie dat...sample je de gemaakte sounds,of gebruik je ze 'live' in je tracks ?

Uh ik maak amper tracks hoor maar je kan het gewoon lekker met bv je RME als vst spoor opnemen op weet ik wat voor kwalitiet en bits.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Dan word het toch een Nord Modular of een software ding he

G2 en Moog Modular V heb ik al...dan hou ik het daar maar bij...:bekdicht:




Kenton en Doepfer maakt toch prachtige losse midi naar cv converters die je overal voor kan inzetten en MET geheugens!.... ۫

das wel weer erg omslachtig hè ? :) dan kun je beter meteen die Cwejman kopen...



Doepfer is de koning van het aantal moduletjes.
Alleen niet qua klank vooral de vco keuze en kwaliteit is belabberd.

Tja...het gaat toch om de klank of niet ? Anders kun je net zo goed software kopen...





Uh ik maak amper tracks hoor maar je kan het gewoon lekker met bv je RME als vst spoor opnemen op weet ik wat voor kwalitiet en bits.

dat bedoel ik dus... 8o
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Dat is een uitzondering.
En soms denk ik wel is om hem weg te knikkeren en wat anders er voor te halen.
Maar ja die Arp vco´s zijn natuurlijk wel heel erg ok.
Voor het filter en de vca en adsr hoef ik hem niet te houden eigenlijk.
Want die heb ik eigenlijk beter in me andere modular(s).

:verkoght:
 
Origineel geplaatst door dione
das wel weer erg omslachtig hè ? :) dan kun je beter meteen die Cwejman kopen...

Of een losse cv converter die je via je patchbay ook naar andere dingen routed.



Origineel geplaatst door dione

Tja...het gaat toch om de klank of niet ? Anders kun je net zo goed software kopenB]


Daarom heb ik ook niks met Doepfer vco's.
Ik heb wel een paar processing modules in doepfer formaat en een filtertje.
Maar die laat ik allemaal customizen voor bij mijn Serge modular.
 
Ik heb eens een Arp 2600 direct vergeleken met een Doepfer A-100. En ik vond de Doepfer warmer en krachtiger dan de Arp klinken. Sterker nog de Arp 2600 vond ik heel erg tegenvallen kwa klank.
Ik heb een Roland System 100 (semi modulair) en die klinkt echt heel mooi, mooiere vco's vcf's vca's kortom dikke vete bak.

Ik heb zelf een aantal Doepfer Kasten en het grote nadeel is dat ze zo klein zijn. Probeer maar eens lekker aan de knoppen te draaien als de hele kast vol zit met kabels, dat gaat haast niet.
Tip: twee sequenser modules met controler module vormen echt een hele vete sequenser.

Het leuke van een modulair systeem is dat je de beste modules van elke fabrikant in je systeem kan stoppen.

Maar zoveel mensen zoveel meningen.
 
Sorry hoor maar een Doepfer VCO lijkt me niet warmer klinken dan een 2600 vco.
Mischien was die 2600 wel voorzien van andere vco's of zo.
Dat zou niet de eerste keer zijn dat ik het zie.
 
Het was bij de Music House en het was een blauw/grijze. Iedereen aanwezig vond dat de doepfer beter klonk. En we waren behoorlijk verrast.
Btw. de gewone vco's van Doepfer klinken warmer en dikker als de highend vco's.

M'n muzikale idool: Joe Zawinul speelde op 2 Arp 2600 tegelijkertijd. Zijn synth geluid is altijd heel muzikaal maar ook een beetje dun. Ik denk dat de Arp 2600 een sfeer synth is, als je begrijpt wat ik bedoel.

Er stond ook nog een system 700. en die was echt in een andere leage, vetste vco's aller tijden.

Edit: Het was in ieder geval geen oranje.
 
Back
Top