Nieuw in modular

bait

Ingeburgerd
Lid sinds
9 mei 2017
Berichten
54
Locatie
Aan de dijk
Hoi,

Ik ben bezig om een modular set aan te schaffen en tips en adviezen zijn altijd welkom.
Ik moet wel bekennen dat ik redelijk eigenwijs ben:D

Ik doe al jaren live muziek maken en op feestjes af en toe voor de fun.
Ik doe dan voornamelijk de harde dance varianten. techno/tekno/

Ik maak geen muziek om op te nemen of tracks. Ik doe uitsluitend live setjes. Ik denk dat dit misschien belangrijk is om te melden ivm keuze voor de modules.

Met Ableton had ik niet echt een gevoel en altijd gekloot met vst dus kocht ik een jaar of 10 geleden een Korg ESX.
Mijn huidige setup die ik in der loop van jaren heb gekocht:
Korg esx ( hierdoor ben ik verlieft geworden op hardware instrumenten )
APC mini for ableton
Roland aira TB3
Korg kaossPAD 3
Noise generator
Distortion pedal
Mixer, ZED14
Roland System 1m
Roland aira TR-8 ( inmiddels verkocht)
Make noise 0-coast

Door de System 1m kwam ik een beetje in aanraking met modular. Ik heb de system 1m direct nadat die uitkwam dus ook al even. Dus ik was tijd voor wat nieuws en kocht de Make Noise 0-coast.
En dat was hem wel een beetje.. Voor mij was wel duidelijk dat ik een modular setje voor erbij ga nemen.

In mijn nieuwe setup blijven de Roland aira tb3, Roland system 1m, Make Noise 0-coast, AbletonPC met midi controller. De rest zal eruit gaan.

Via adviezen heb ik het volgende setje samen gesteld en heb een deel hiervan al aangeschaft.

18238766_632818840256678_6565489154217091750_o.jpg



Het hele system moet plug en play worden. Singal kabels erin, stroom erop en knalle
Mijn huidige setup is dit ook en met 2 man tille is geen bezwaar.

Ik maak een Custom case waar ik een PC inbouw met 10.1inch touchscreen.
De TB-3 en de mini APC bouw ik ook in de case.

18403411_634293623442533_4038041093047767166_n.jpg


Hier zit de ESX ingetekend maar die gaat eruit, de maten zullen nog veranderen, minder hoog en minder diep.
 
ik zie nog een gat in je rack, dus daar moeten meer modules in :)

voor tekno / harde beats muziek is het lekker om ook modulaire distortions / feedback machines te hebben.
voorbeelden: plague bearer, resonant EQ (serge of L1) , geiger counter etc.

een delay effect zoals de echophon is ook een goede aanvulling om spacy sounds te maken.

daarnaast, voor live interactie, kan je denken aan een lightstrip (of meerdere) of bv een pressure points.
ik heb daar 2 van (+ een brains) , het is erg tof om live settings mee te triggeren .
Met de lightstrip kan je ook stukjes beweging on the fly opnemen.
 
Klopt, die dingen moet ik nog hebben en met ontwerp heb ik daar ook mee rekening gehouden.
Dit setje is voor nu als basis en daarnaast komen er langzamerhand modules bij als delay, distortion, en voor ambient geluide

De Lightstrips heb ik even opgezocht en dat ziet er wel tof uit inderdaad. Was er al achter dat er toffe modules zijn. bijv. de 010MUSIC – BITBOX. Maar eerst maar eens dit setje een beetje leren kennen.
 
koel! De computer zonder case ingebouwd (los mb, losse hd), gaat dat gewoon goed? Is een prima idee namelijk.
 
koel! De computer zonder case ingebouwd (los mb, losse hd), gaat dat gewoon goed? Is een prima idee namelijk.

Ja, gaat prima. het is maar een omhulsel. Ik heb een oude PC kast gepakt en daar het frame waar de MB op zat gemonteerd uit geslepen en die op het hout bevestigd en daar dan weer de MB op het frame gemonteerd.
Alles zit met kleine schroefjes vast en als extra heb ik over hot gleu lijm gebruikt aangezien ik de set vaak zal vervoeren. Door vervoer heb ik ook een SSD erin gezet wat veiliger is. Rechts boven heb ik in een module plaatje de AAN/UIT, RESET, POWERLED, HDD LED, USB gemonteerd. links de geluidskaart.

Ik zit helaas nog op een aantal modules te wachten en de touchscreen. Maar ik kon niet wachten dus ik ben alvast wat modules gaan uittesten.

Ik krijg alleen de metropolis nog niet in sync met mn beatstep pro. Hij pakt de Beatstep pro wel maar de BPM is veel langzamer dan op de beatstep pro. op de pro geeft ie 160BPM aan en op de Metropolis 30. lijkt op een resolutie probleem?

Het is wachten is op de Mutable Instruments yarns.

To do:
-Voedingen meanwell RT65B vervangen voor deftige nieuwe type doepfer voeding.
-Touchscreen inbouwen.
-Case afwerken en verven.

18558975_637316046473624_9202972805513868506_o.jpg


Filmpje.
https://www.facebook.com/bait.bait.5/videos/637314986473730/
 
Waarom zou je de meanwell vervangen? De psu3 heeft ook allemaal meanwell componenten.

Volgens de verkoper waar ik de meeste modules hebt gekocht zitten er modules bij die gevoelig zijn en hij rade me sterk af om de goedkope meanwell voedingen te vervangen voor een doepfer v3.

En aangezien ik niet het risco wil lopen op defecte modules die kunnen ontstaan vervang ik ze maar met een Doepfer. De verkoper van de meanwells die ik er nu in hebt zitten beweerde trouwens dat het geen probleem is....

Wat vinden jullie?

//De system 1m en de Make noise 0-coast gebruiken hun eigen adapter/voeding.
//De metropolis loopt nu in sync met de rest en stuurt de Make Noise 0-coast aan. Via de midi control center van de beatstep pro heb ik wat settings veranderd en nu werkt het.
 
Ik heb er hele lange discussies over gelezen elders waarbij engineers beweerde dat het slecht was en anderen weer niet. Er worden dan allemaal technische termen heen en weer geslingerd tussen de verschillende engineers maar het vreemde is dat als je dan vraagt wat je er als consument van merkt dan komt er niks. Hooguit dat je een fractie meer noise kan hebben, hoeft nieteens het geval te zijn. En zeker als het geaard is aan het frame is er helemaal weinig aan de hand. Als de aarde niet goed geregeld is kan je problemen krijgen met touch modules die touch niet registreren zoals pressure points en rene. Modules beschadigen er ieder geval niet van. Volgens mij heeft de meanwell zelfs meer beveiliging dan de psu3.
 
ik heb wel wat problemen met mijn meanwell voeding . (die ik niet heb met mn doepfer)
iig met noise en aarde.
 
ik heb wel wat problemen met mijn meanwell voeding . (die ik niet heb met mn doepfer)
iig met noise en aarde.

Ik heb hele hele lichte ruis, maar doen moet ik de boel best op volume zette. Onder het spelen is het niet merkbaar. Maar toch.... het is er. Alles is wel goed geaard. Het weekend eens testen op een PA geluidssysteem.

De meeste onderdelen zijn ondertussen binnen. Ik heb alleen geen tiptop audio gehaald ivm geen voorraad en de hex inverter modules spreken me wat meer aan. Dus heb ik daar de bassdrum, snare, clap van besteld.

De peak instruments heb ik ook laten vallen maar deze komt in de toekomst denk ik nog wel in.
Ik heb als midi-->CV gekozen voor de mutable instruments Yarns om de clock te regelen van alles.
 
Laatst gewijzigd:
Mijn case is af, ik moet alleen nog wat blind plaatjes kopen voor de lege plekken, in de toekomst zullen daar wel modules inkomen. genoeg ruimte om uit te breide.

18623672_641164066088822_2496185434116527014_o.jpg
 
Mijn case is af, ik moet alleen nog wat blind plaatjes kopen voor de lege plekken, in de toekomst zullen daar wel modules inkomen. genoeg ruimte om uit te breide.

18623672_641164066088822_2496185434116527014_o.jpg

Over drie maanden zit alles vol bedoel je :P:engel:

Supervet hoor!
 
Back
Top