Mijn Diy Modular

lie3vie3

Stamgast
Lid sinds
27 Maart 2007
Berichten
196
Locatie
België
Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met het bouwen van mijn modular.
Nu ben ik ongeveer op het punt aangekomen waarop hij wel toonbaar is en daarom een paar foto'tjes. (Sorry voor de slechte kwaliteit)

Ik heb nu af:

1 x Paia Midi2Cv
2 x Mfos Vco
1 x Mfos Noise Cornucopia
1 x Mfos S&H
1 x Mfos Adsr
1 x Mfos 24dB/Oct Lpf
1 x Mfos Dual Vca

En ik heb alles in huis/besteld voor:

1 x Mfos Vco
1 x Mfos Lfo
1 x Mfos Dual Ar
1 x Mfos State Variable Filter (12dB/Oct)
1 x Mfos Dual Vca
1 x Mfos Ring Mod
1 x Gebufferde multiples (gebaseerd op Mfos Voltage Distributor)
1 x Yusynth Arp Vcf
1 x Yusynth Ac-Dc Mixer
1 x Cgs Wave Multiplier
1 x Cgs Super Psycho Modulation Source
1 x Cgs Sub Osc

Nu heb ik nog een paar vraagjes:

1) Tot nu toe heb ik in een eigen formaat gewerkt voor de frontpanelen en case omdat ik de frontpanelen zelf fabriceer uit staal van een oude radiator (chauffage) met bedrukt papier erover en daarop plexiglas. Nu heb ik wel een kogelvrije modular maar volgens mij kan het beter want staal is zwaar en op het plexiglas komen makkelijk schrammen en sterretjes en dat is natuurlijk niet leuk. Verder lijkt het me beter dat als ik een standaard formaat zal gebruiken dat ik dat nu doe voordat ik nog meer modules heb gemaakt.
Aluminium lijkt me een goede oplossing maar ik weet niet hoe ik dat netjes kan bedrukken zonder teveel kosten. Ik zou het Synthesizers.com formaat nemen omdat ik graag 1/4" jack pluggen zou gebruiken.

2) Ik gebruik nu voor mijn patchkabels gitaar kabel van musicstore die ik in de juiste grootte knip en dan de pluggen aan soldeer. Maar ik heb volgens mij zeer slechte pluggen gekocht want het topje van de plug staat al bij elke plug los en bij een paar is het zelfs al afgebroken (zie ook foto) Weet iemand een goede 1/4" pluggen die niet te duur zijn maar wel lang meegaan? De pluggen die al op de gitaarkabel zaten zijn nog altijd in uitstekende staat, misschien dat ik die wel koop.

3) Mijn patchkabels zijn dus gewone gitaarkabel met aan beide kanten een monoplug aan gesoldeerd, maar ik las ergens dat aan één kant de aarding niet mee mag gesoldeerd worden. Klopt dat?

4) Mijn Midi2Cv module heeft stereo bussen dus heb ik een paar patchkabels gemaakt met stereo pluggen maar nu vraag ik me eigenlijk af of dat nodig is. Verder zit ik nog met het probleem dat als ik een kabel van de Midi2Cv in mijn Adsr module het geluid van mijn Vco's een paar octaven omhoog getransponeerd wordt en ze niet zuiver meer zijn. Ik vermoed dat het te maken heeft met de aarding want de Midi2Cv en de andere modules werken op een andere voeding. Iemand een idee?

Dat was het zo ongeveer :)
 

Attachments

  • IMGP2133 (Medium).JPG
    IMGP2133 (Medium).JPG
    82,2 KB · Bekeken: 145
  • IMGP2127 (Medium).JPG
    IMGP2127 (Medium).JPG
    58,4 KB · Bekeken: 90
  • IMGP2131 (Medium).JPG
    IMGP2131 (Medium).JPG
    37,1 KB · Bekeken: 97
ik zou zelf bij thomann de patchkabels zou kopen. zijn niet duur, wel gekleurd. handig om een beetje te volgen waar alles zit maar misschien stylistisch niet wat je zoekt.
verder kan ik je niet helpen met je vragen maar tsjongejonge... wat een werkelijk geweldig projekt! :halleluja
 
Dat van die stereo bussen op die Midi2cv snap ik niet helemaal. De mijne heeft gewoon 8 mono's. Ik weet wel dat ik de mijne moet inschakelen terwijl ik de laagste toets op m'n midi-keyboard ingedrukt houdt, anders gaat ie inderdaad de hoogte in...
 
Vet man!,je grafics en layout van je fronts staan me helemaal aan.

ik zou niet voor .com fronts style gaan,heb je weer een fake moog look..,zou zonde zijn nu je juist een mooi origineel design hebt.

Je kan gewoon bij een alugroothandelaar je fronts laten plooien en spuiten in de kleur dat je wenst,en bedrukken moet je zelf dan doen of laten doen.

ik gebruik klotz als patchkabels,gewoon de beste keuze voor mij,heel flexibel,rubber like plugs die dik maar vrij kort zijn,ideal om snel te patchen,wel heeel duur.

Ik heb ook zo enkele metalen en das echt rommel,ja massa moet ook verbonden worden natuurlijk.

van dat midicv gedoe begrijp ik niet goed,je mengelt er een adsr tussen..

ik wil wel is zon beter res pic van een frontje met dat plexi zien.
 
Koediman, die ssnake kabels van thomann zien er niet mis uit, maar zijn ze duurzaam genoeg? Ik wil niet na een jaartje nieuwe kabels kopen dus heb ik liefst goede kabels.

Hexagon, Klotz kabels lijken me zeer goed maar zijn boven mijn budget, jammer want ze zien er idd zeer degelijk uit.

Verder zit ik nog met het probleem dat als ik een kabel van de Midi2Cv in mijn Adsr module het geluid van mijn Vco's een paar octaven omhoog getransponeerd wordt en ze niet zuiver meer zijn. Ik vermoed dat het te maken heeft met de aarding want de Midi2Cv en de andere modules werken op een andere voeding. Iemand een idee?

Hm, ik denk dat ik het probleem wat verkeerd geformuleerd heb:
Als ik een trigger of gate signaal van mijn midi2cv module in de trigger of gate in van mijn adsr module steek gedragen alle andere modules zich opeens vreemd, bv. de Vco's stijgen tot een zeer hoge toonhoogte. Ik vermoed dat dit een aardingsprobleem is want de Midi2Cv heeft een aparte stroomvoorziening, dus ook een aparte aarding. Het rare is dat dit alleen bij deze specifieke modules gebeurt: als ik een trigger van een andere module naar de adsr stuur gebeurt er niks vreemds en de trigger en gate out van de midi2cv kunnen op andere modules aangesloten worden zonder problemen.:confused:

Imipolex, ik vond het ook al vreemd maar ik heb het nu eens geprobeerd met mono pluggen en tot nu werkt dat ook, hopelijk blijft het zo.


De frontpanelen zijn dus gemaakt uit stalen plaat met een profiel afkomstig uit een chauffage (zie foto's) Het is 10 cm breed en kan dus makkelijk gebruikt worden voor kleinere modules. Ik zaag het op de juiste lengte. Daarop leg ik dan een papier waarop ik mijn ontwerp heb gedrukt, om mijn frontpanelen te ontwerpen gebruik ik Word (zie volgende post) Dan snij ik een stuk plexiglas (2.5mm) uit op de juiste maat en leg alles tijdelijk vast met schildersplakband. Dan gewoon de gaten boren en achteraf nog een keer het papier en plexiglas er af doen om 2 gaatjes te boren voor de printplaat te bevestigen. Alles wordt eigenlijk vastgehouden door potentiometers en jack bussen dus er moet niet gelijmd worden. Enige nadeel is dat het plexiglas snel schrammen krijgt en dat door de schroefjes om de print vast te hangen er soms "sterretjes" in komen. Daar moet ik nog een oplossing voor zoeken, misschien dat er krasvrij plexiglas bestaat.
 

Attachments

  • IMGP2135 (Medium).JPG
    IMGP2135 (Medium).JPG
    38,9 KB · Bekeken: 97
  • IMGP2145 (Medium).JPG
    IMGP2145 (Medium).JPG
    39,2 KB · Bekeken: 89
  • IMGP2146 (Medium).JPG
    IMGP2146 (Medium).JPG
    37,1 KB · Bekeken: 90
  • IMGP2153 (Medium).JPG
    IMGP2153 (Medium).JPG
    59,3 KB · Bekeken: 92
  • IMGP2139 (Medium).JPG
    IMGP2139 (Medium).JPG
    39 KB · Bekeken: 116
En hier de Word bestandjes.
 

Attachments

  • FrontSjabloon.doc
    26 KB · Bekeken: 116
  • VCOFRONT.doc
    40 KB · Bekeken: 119
Layout van fronts doet me denken aan de modcans B serie,knap..
 
Als je dan toch al aan het solderen bent koop je gewoon een rol kabel en losse pluggen bij Thomann, je betaalt daar een euro per meter voor ofzo, en een hele rol van 100 meter heb je voor nog minder.

Cordial kabel en Neutrik pluggen, dat zijn een beetje de topmerken, volgens mij zit je dan altijd goed.
 
Koediman, die ssnake kabels van thomann zien er niet mis uit, maar zijn ze duurzaam genoeg? Ik wil niet na een jaartje nieuwe kabels kopen dus heb ik liefst goede kabels.

Hexagon, Klotz kabels lijken me zeer goed maar zijn boven mijn budget, jammer want ze zien er idd zeer degelijk uit.



Hm, ik denk dat ik het probleem wat verkeerd geformuleerd heb:
Als ik een trigger of gate signaal van mijn midi2cv module in de trigger of gate in van mijn adsr module steek gedragen alle andere modules zich opeens vreemd, bv. de Vco's stijgen tot een zeer hoge toonhoogte. Ik vermoed dat dit een aardingsprobleem is want de Midi2Cv heeft een aparte stroomvoorziening, dus ook een aparte aarding. Het rare is dat dit alleen bij deze specifieke modules gebeurt: als ik een trigger van een andere module naar de adsr stuur gebeurt er niks vreemds en de trigger en gate out van de midi2cv kunnen op andere modules aangesloten worden zonder problemen.:confused:

Imipolex, ik vond het ook al vreemd maar ik heb het nu eens geprobeerd met mono pluggen en tot nu werkt dat ook, hopelijk blijft het zo.


De frontpanelen zijn dus gemaakt uit stalen plaat met een profiel afkomstig uit een chauffage (zie foto's) Het is 10 cm breed en kan dus makkelijk gebruikt worden voor kleinere modules. Ik zaag het op de juiste lengte. Daarop leg ik dan een papier waarop ik mijn ontwerp heb gedrukt, om mijn frontpanelen te ontwerpen gebruik ik Word (zie volgende post) Dan snij ik een stuk plexiglas (2.5mm) uit op de juiste maat en leg alles tijdelijk vast met schildersplakband. Dan gewoon de gaten boren en achteraf nog een keer het papier en plexiglas er af doen om 2 gaatjes te boren voor de printplaat te bevestigen. Alles wordt eigenlijk vastgehouden door potentiometers en jack bussen dus er moet niet gelijmd worden. Enige nadeel is dat het plexiglas snel schrammen krijgt en dat door de schroefjes om de print vast te hangen er soms "sterretjes" in komen. Daar moet ik nog een oplossing voor zoeken, misschien dat er krasvrij plexiglas bestaat.

kheb weinig antwoorden
maarje mdules hebben erg mooie frontje shoor
egtwaar
door de plxi schynen ze erg denkik ...?

mooie letter typen
:halleluja
 
@Bikkel, welke kabel van Cordial bedoel je dan want er is nogal veel keuze. Ik veronderstel dat de goedkopere kabel van Cordial goed genoeg is voor patchkabel. Ik zie dat er instrument cable, instrument cable open reel, patch cable en micro cable is, Wat is het verschil daartussen? Kan ik gewoon instrument kabel kabel kopen of is patchkabel toch beter? En van Neutrik pluggen, zijn de goedkopere NYS 201 pluggen goed genoeg want de pluggen van €2,39 zijn ietsje te duur.

@Rond, de frontjes spiegelen idd nogal op de foto maar in het echt heb ik daar geen last van dus dat zit wel Ok
 
Je hebt gebalanceerde en niet-gebalanceerde kabels, dat is het grote verschil. Je hebt niets aan gebalanceerde kabels (wat microfoonkabel is), dus dat hoef je zeker niet te gebruiken.

Ik zie zelf alleen maar instrument, speaker en mic kabels van cordial, je moet dus instrument hebben.

De 202 is stereo, je moet dan de 201 hebben:

http://www.thomann.de/nl/neutrik_nys_201.htm

Scheelt je nog wat meer.

Let wel, die andere pluggen zijn niet voor niets duurder, maar ik denk dat het overkill is voor patchkabels voor een modular, en ze zijn ook een beetje aan de grote kant (je moet ook nog bij de knoppen kunnen komen). Daarnaast is de kans dat er veel gewicht op komt te staan doordat je bijvoorbeeld over je patchcords struikelt een stuk kleiner dan bij een echte instrument kabel.

Kabels tussen mixer en synths en fx zou ik wel met duurdere pluggen doen.

Maar misschien dat iemand anders nog wat meer kan vertellen over welk type kabel het beste is om te gebruiken, omdat het doel iets anders is dan bij het koppelen van instrumenten.
 
Koop geen neutrik pluggen (NP2C)om patchkabels te maken,die zijn zwaar dik en onhandig dervoor,en als je oa 2 jack sockets dicht bij elkaar hebt kan het voor problemen zorgen kwa plaatsgebrek.(net als bikkel post)

Instrumentkabel is ok,micro kabel ook,je moet kijken hoe de isolatie is,flexibel,harder,etc..

er zal wellicht een verschil zitten kwa afscherming mischien..

vergeet niet dat het om raw signalen zijn die erdoor gaan en het zijn korte afstanden.

Mijn voorkeur zou gaan naar de meest soepele kabel,zelf indien het de micro kabel zou zijn met 2 aders dus.

Als plug neem je ofwel die cheape metalen die je hebt al,of klotz patchkabels,of koop je en das nog de snelste goedkoopste oplossing , bundels van die gekleurde kabels.
 
Update

Nu weer een jaar later en mijn tweede cabinet is bijna gevuld. De laatste drie modules die daar bij komen zijn nog een Mfos vco, de Arp filter van yusynth en nog een mixer.

Hier zijn wat foto's en geluidsfragementen:



Audio fragmenten

(allemaal in één take opgenomen)


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php
 

Attachments

  • Synthesizer 001 (Medium).jpg
    Synthesizer 001 (Medium).jpg
    58,5 KB · Bekeken: 91
  • Synthesizer 008 (Medium).jpg
    Synthesizer 008 (Medium).jpg
    74 KB · Bekeken: 97
  • Synthesizer 004 (Medium).jpg
    Synthesizer 004 (Medium).jpg
    69,6 KB · Bekeken: 87
  • Synthesizer 003 (Medium).jpg
    Synthesizer 003 (Medium).jpg
    48,8 KB · Bekeken: 93
Update

Nu weer een jaar later en mijn tweede cabinet is bijna gevuld. De laatste drie modules die daar bij komen zijn nog een Mfos vco, de Arp filter van yusynth en nog een mixer.

Hier zijn wat foto's en geluidsfragementen:



Audio fragmenten

(allemaal in één take opgenomen)


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php

naar t schynt...gaan veel mensen nadat ze by belgacom gewerkt hebben
[ ook omdat die bedryven digitaal zijn gegaan :dubbel: ]
thuis verder met hun ..analoge job
welkom

wel lkkr duidelijke demo,s
nogmaals ; erg mooie frontjes
 
ik ga deze week wat uitproberen met transferpapier, dat spul waar je op print en dan op een t-shirt strijkt. t schijnt te werken.
Toon je dan eens het resultaat? Ik heb goede dingen gehoord over Lazertran maar heb dat zelf nog niet uitgeprobeerd. Succes!

laat me raden.. je favoriete gerecht is spaghetti
ziet er goed uit!
naar t schynt...gaan veel mensen nadat ze by belgacom gewerkt hebben
[ ook omdat die bedryven digitaal zijn gegaan ]
thuis verder met hun ..analoge job
Ik heb onlangs mijn voorraad patchkabels bijna verdubbelt en zoals je ziet op de foto zijn dat er nog maar net genoeg. Met een paar nieuwe modules erbij zit ik weer met een tekort ...

wel lkkr duidelijke demo,s
nogmaals ; erg mooie frontjes
Nogmaals, bedankt.
 
Dikke shit ouwe!!! Petje af! Ik krijg er de tijd niet voor van mezelf ;-)
 
Erug vet Mashien!!!!!!!!!! mooi gedaan!!!!:okdan::halleluja
 
Back
Top