(audio mastering) wie weet wat ik bedoel?

Origineel geplaatst door CoolRunning
Waar ik ook eens naar zou kijken is een plug-in als Steinberg
Magneto, die werkt als een limiter, zonder de typische bijkomstigheden
van een VCA limiter...

Ook bedankt voor het eerste stuk van dit bericht. Gezocht naar Magneto voor PC. Niet gevonden.
Er kwam iets van Steinberg voorbij waarin gezegd werd dat het product 'discontinued' was.
Kon via Google ook nergens een demoversie downloaden.

Wacht maar een tijdje, dan komen ze uit met een 'hardware taperecorder' (geintje)
 
Re: wie weet wat ik bedoel?

Re: wie weet wat ik bedoel?

Origineel geplaatst door Raymond



Het is iets als de koffie uit een automaat. De ingredienten zijn hetzelfde als bij jullie in de keuken. Maar toch mis je de aroma, geur, warmte, oftewel de body.

Ik zoek een systeem om het lekker af te mixen. Raymond
(PS de sound is classic, the guy also)

Hoi Raymond,

Ik ben nu ook al een dikke tien jaar met deze materie bezig, en heb nu ook al wat would-be mastering engineer sessies achter de rug, met name mijn eigen producties en soms ook voor een kennis of vriend.

Toen ik proffesioneel wilde gaan met men materiaal aanschaf, had ik ook alle stuff gelezen aangaande de voor- en nadelen van analoog vs digitaal etc....

Maar zoals zovele andere gestampte luierikken en gemakzuchtige componisten, heb ik men ziel dus ook verkocht aan de digitale duivel. Nu en dan heb ik al eens de twijfel, of ik toen wel de juiste beslissing genomen heb, van een digitale mengtafel in huis gehaald te hebben met een Harddiskrecorder- systeem 16 Bit 44.1 kilosnerts.

Iedereen gaat met zijn tijd mee en zit maar up te graden en te plug innen als 't kletterd. Om beter of zoniet de beste klank het vlugst ten gehore te kunnen brengen. (voor goeie hutsepot te maken heb je tijd nodig, zegt ons grotemoe altijd, maar soit...) ;)

Ikzelf had zopas wat zanglijnen op cd gezet, om deze in te laden(grabben) via de cd writer op de PC omdat men PC niet in de studio zelf staat - heb ze toen wat bewerkt enzo, maar ook voor de gein alles eens terug onbewerkt op cd gebrand, (alles traag, met wavelab) om te testen of ze dezelfde gebleven waren of niet.

Ik naar de studio en laadde ze digitaal spdif in, in men akai sampler via de cd recorder(pioneer) spdif uit en vergeleek ze met de senheisser hoofdtelefoon, rechtstreeks op de sampler.
Wel, je had het dynamiek-verlies eens moeten horen, dat kon een kleine van 3 er zelfs uithalen.
Ik weet dat ik misschien onrechtstreeks het digitale domein een klein beetje verlaten heb en hierdoor misschien onterechte kritiek verkoop, zou dit toch niet mogen hè? Ik heb er een tijdje men hoofd over gebroken, maar heb het uiteindelijk geklasseerd bij 1 van de zovele digi audio verhalen dus, punto final.

Er geld maar èèn regel en wet, die nog altijd niet gebroken is door het digitale domein en dat ook nooit zal doen IMO. Daarom ik deze anekdote jouw vertel.

Wil je die knappe klank waar je zo naar snakt, het aroma?

Wel, speel op een echte piano in een omgeving met natuurlijke galm effect in deze, neem dit op met een analoge bandopnemer(pro), een analoge mengtafel, goede microfoon(s) en opstelling met een aparte microfoonversterking, die dit klankresultaat zullen bereiken waar jij van droomt.
Galmeffect, is nadien minimaal van toepassing voor het resultaat waar jij je hongerige oortjes wil mee strelen.



Die regel en wet die je mag inkaderen luid:

Alle digitale audioverwerking systemen, degraderen de klank op een niet muzikale wijze.
Alle degelijke analoge audioverwerking systemen, degraderen de klank op een muzikale wijze.

Nog een onelinertje dat me ook net binnenspringt:

In terms of sound is digital always a problem, never a solution.


(duizenden software plugins ten spijt. De toekomst zullen de dingen beter maken?)

van een digitale hellbound, spellbound.



:koffie:
 
volgens mij verliezen we hier de oorspronkelijke vraag uit het oog: raymond gebruikt Steinbergs "The grand" en hij vindt het acceptabel klinken over z'n PC speakers..vervolgens brandt ie het op CD en dan klinkt het over z'n stereo niet meer goed.....de vraag was hoe dat komt en wat daar aan te doen is.....

Olaf
 
Niet helemaal offtopic.

In mijn anekdote staat precies dat switchen van het èèn naar het andere digitaal domein soms
vodden teweeg kan brengen. God weet hoe, geen PC of Muziekwinkel die me daar een verklaring voor kan/zal geven, enkel mijn oren doen de vaststelling.

Maar deftig onderzoek met de puntjes op de i, kan in dit geval enkel door je PC aan te sluiten op diezelfde stereo, (is al gezegd) niet voor eeuwig, wel totdat het probleem onderzocht en gevonden is. En het spaart het kopen van dure Studio monitoren uit.

Cd spelers kunnen ook nogal eens verschillen van weergave-kwaliteit. ( de A/D convertor story)

We zijn een stelletje nerds, maar slagen dikwijls de nagel wel eens op de kop.
 
Ik denk dat Raymond toch verder moet experimenteren met de settings. Of overwegen om een andere grand te gebruiken. Misschien giga-sampler i.c.m. T-Racks en een goede galm.

Maar, leg nog eens uit wat nou het verschil was voor en nadat je het gebrandt hebt. Zoals je zei, voor het branden klonk het wel goed :confused:
 
Origineel geplaatst door Sander02
Ik denk dat Raymond toch verder moet experimenteren met de settings. Of overwegen om een andere grand te gebruiken. Misschien giga-sampler i.c.m. T-Racks en een goede galm.

Maar, leg nog eens uit wat nou het verschil was voor en nadat je het gebrandt hebt. Zoals je zei, voor het branden klonk het wel goed :confused:

JOKE MODE ON/

dat wil gewoon zeggen, "dat hij ervan versteld staat hoe dat nu kan dat zijn goedkoop PC hifi-tuur beter klinkt dan zijn stereo van + 1000 euro" ;) En hij dit verkeerd interpreteerd :D

JOKE MODE OFF/

:eureka:
 
Volgens mij is het 'probleem' van Raymond gewoon dat hij te snel resultaat wil en wat hij wil eenvoudig weg niet kan (probleem van elke man?).

Tenminste, je zult onderscheid moeten maken tussen wat je kent, wat je wilt en wat je kunt. De kwaliteit als professioneel ingespeelde CD's door Wibi of andere mensen zul je nooit kunnen bereiken. Not even close.

Hoe zou je zoiets kunnen benaderen? Want het is niet alleen de apparatuur maar ook de ervaring en het talent wat je moet hebben om zoiets te kunnen benaderen. Maw met PC boxen zal het nooit lukken. Met goede hifi boxen heb je meer kans maar dan zal The Grand ook weer een belemmerende factor zijn. Evenals de galm die je gebruikt, de kwaliteit van de midi file (die zeer van invloed is op de kwaliteit) en zelfs de geluidskaart en verdere nabewerking (mastering).

Dus welke stappen moet je doen om per onderdeel het beste onderuit de kan te halen en wat heb je erover qua geld en tijd? En dan nog moet je je realiseren dat het een benadering van wordt. Dan is het veruit goedkoper om gewoon de CD's te kopen waar jouw muziek op staat die je fantastisch vind.

Maar vind je het leuk om alles zelf uit te zoeken dan moet je dat vooral doen. En dan gewoon stapje voor stapje concentreren op het onderdeel wat je opvalt en je denkt iets aan te kunnen doen. En ben je misschien een jaartje verder en kom je dichter bij je doel dan kun je ook beter zeggen of het nivo wat je bereikt hebt acceptabel is.
Het grote verhaal kunnen wij je niet mee helpen. Wel de details bij het invullen van elk stapje. En daar zul je dan ook gewoon geduld en aandacht voor moeten hebben en tzt de vragen op ons loslaten. :)
 
Back
Top