(audio mastering) wie weet wat ik bedoel?

Raymond

Stamgast
Lid sinds
2 september 2002
Berichten
132
Locatie
Den Haag
Hallo allemaal,

er zijn weer enkele weken voorbij gegaan met studie, zoeken, info vergaren en andere zaken die te maken hebben met audio in/met de computer. Het is erg leerzaam. Ook jullie antwoorden in de voorbije tijd hebben mij geholpen.

Maar ... het is niet wat ik zoek.
In het volgende verhaal heeft bijna alles te maken met software.

Ik maak met een muzieknotatieprogramma mijn bestanden. Exporteer ze naar Midi-standaard. Lees ze weer in met Cubasis 4.0 alwaar ik met The Grand van Steinberg een redelijke concertvleugelsound kan emuleren. Ik heb naar aanleiding van jullie berichten allerlei gratis VST plugins geprobeerd. Reverb, compressing, e.a. Uiteindelijk ben ik toch weer terug gegaan naar de BASICS, oftewel gewoon de reverb die in the Grand erbij zit. De min of meer lifeopnamen met CoolEdit (niet Pro) heb ik bewerkt met Channel Mixer (Stereo field) en Dynamics (Compression, e.d.). Daarna met amplifying het een en ander tot full volume gebracht. Het resultaat op mijn HD is met CoolEdit beluisterd redelijk goed te noemen. Maar wat schetst mijn verbazing? De CD die eruit komt (via Nero mijn wave-files gebrand op de laagste snelheid) geven mij niet het geluid dat ik verwacht had. Ik heb overigens een sublieme Hifi installatie. Is wel wat jaartjes oud, maar van uitmuntende kwaliteit. Aangeschaft n.a.v. ruime erfenis. Duizenden guldens dus.

Het is iets als de koffie uit een automaat. De ingredienten zijn hetzelfde als bij jullie in de keuken. Maar toch mis je de aroma, geur, warmte, oftewel de body.

Ik zoek een systeem om het lekker af te mixen. Niet dat er veel te mixen valt, want het is uitsluitend pianomuziek uit het notatieprogramma. Wat bedoel ik met mixen: reverb toevoegen, sustain, dynamic exciter, loudness, mogeljk ook equalizing. Is er een programma om dat allemaal in een keer te regelen, in te stellen?

Iedere stap die ik doe in dit proces om van een midi-file een lekker klinkende CD te maken vergelijk ik met enkele opnamen van klassieke pianomuziek (Pollini e.a.). Ik kom wel aardig in die richting, maar mis het aroma dat de koffie het idee van smaak geeft. Want op mijn HIFI systeem in de woonkamer klinkt die CD gewoon "kunstmatig".

Ik ben vandaag op pad geweest om het een en ander door te praten met experts (bij winkels in Den Haag). En kwam er redelijk gefrustreerd vandaan. Niemand schijnt te weten wat ik moet doen om het (het hoeft geen studiokwaliteit te zijn, maar wel er dicht bij) lekker te doen klinken. Het heeft mij 20 minuten gekost om uit te leggen dat het alleen softwarematige van doen is. En toen viel alles stil..... En boeken als Mastering Audio van Bob Katz en andere engineers op dit terrein zijn al helemaal niet te krijgen/kopen. Een zaak gaf mij een tijdschrift in handen met een bestelbon erbij." kunt u alles zelf bestellen" en werkte mij de zaak uit met die dooddoener.

Vragen:

is er een programma waarmee ik de midifiles kan afspelen, reverb toevoegen, klankkleur kan geven, stereobeeld kan verbeteren, harmonic exciting, loudness, normalizing kan regelen zonder al die lossie VST-plugins? Niemand had daar vandaag een antwoord op.

is er een programma of liever nog een boek met voorbeeld Cd, - een soort cursus audio mastering dus - , om te zien, lezen en horen wat jet goed en vooral wat je fout doet?

is er een toko in Holland die geduld heeft mij aan te horen en mij goede raad geeft? En ook boeken heeft. Ik ben nu eenmaal een lezer en studiehoofd.

ik lees regelmatig iets van mensen die bij een studio werken? Kunnen die dan niet eens een soort workshop geven?

En toen... was het eten klaar.
Lekker banaal, maar ik moet nu eenmaal ook eten.

Raymond
(PS de sound is classic, the guy also)
 
wat ik vreemd vind is dat als je afluisterd op Cooledit dat je wel tevreden bent maar, als het op CD gebrand is niet meer.
Probeer anders eens je pc aan te sluiten op je stereo, zodat je al tijdens het mixen kan horen wat je wilt (ok dit klinkt slecht ja, tenzij je op een computer boxjes afmixt ofzo)

Zijn je wave-opnames wel in t zelfde "formaat" als CD audio? 16 bit 44100 hz stereo?
 
Jazeker dat dat programma er is! de nieuwste Cool Edit pro 2 moet je hebben.
In de multitracker kan je midi afspelen, audio opnemen, realtime effecten toevoegen, je tracks verschillende kleuren geven :gaap: moet ik nog meer vertellen? check de site van syntrillium maar eens voor wat uitgebreidere omschrijving van de specificaties
 
Origineel geplaatst door Sander02
Jazeker dat dat programma er is! de nieuwste Cool Edit pro 2 moet je hebben.
In de multitracker kan je midi afspelen, audio opnemen, realtime effecten toevoegen, je tracks verschillende kleuren geven :gaap: moet ik nog meer vertellen? check de site van syntrillium maar eens voor wat uitgebreidere omschrijving van de specificaties

maarrrrr..als je midi afspeelt moet je toch ook nog steeds een midi-hardware of -software apparaat hebben..... anders hoor je nix.....

mijn idee: die piano-VSTi heb je al, die is gewoon heel goed volgens de kenners....dus daar mee blijven werken....vervolgens een goede reverb regelen...... is in software toch heel tricky, maar bv de Waves RennaisanceVerb is erg goed volgens velen....en in de Waves suite zitten verder ook hele goede mastering-tools zoals EQ, compressor en limiters..... www.waves.com

Olaf
 
Ja maar hoe luister je af op je PC? Met kartonnen PC speakertjes? Je kunt misschien beter direct je PC aan je Hi-Fi set hangen als die echt zo goed is.
 
Ha, interessant verhaal.

Denk dat het Boek (jajaja expres met hoofdletter) van Bob Katz je niet al te veel kan helpen. Net zo min als een handleiding van een wasmachine je zal leren om wollen naveltruitjes te wassen. Je kunt het overigens gewoon via Amazon.com kopen. (voor 46$ ongev.) En is in een week wel thuis via de post.

The Grand is voor het geld een verrekeste goeie piano. Maar als je het vergelijkt met een echte piano en een setje dure microfoons in een speciale ruimte en een studioklasse galm erbij dan ben je al gauw uitgekeken. En als je van die dure plugins van Waves en PSP gaat kopen dan kan het wel eens zijn dat je al een leuke tweedehands piano van dat geld kan kopen. Misschien dat dan SparkFX je ook uitkomst kan bieden. Je hebt ook retegoeie gratis galmen (freeverb).
En SparkFX kun je in matrixvorm al je plugins opstellen dus ook multibandcompressie en noem het maar op. En eigenlijk heeft het alle bouwstenen wel die je nodig hebt. De kwalteit is misschien niet zo goed als van die duurdere plugins maar als je er een beetje goed mee omgaat dan valt het reuze mee.
 
Luister ook eens met een goede hoofdtelefoon naar je mix, daar hoor je vaak meer effect in dan door je speakers. Speel je zelfgemaakte muziek eens over een grafische equaliser af (jij had toch een goede stereo), en vergelijk het frequentie spectrum eens met je favoriet CD (Piano).
 
Origineel geplaatst door bikkel
Ja maar hoe luister je af op je PC? Met kartonnen PC speakertjes? Je kunt misschien beter direct je PC aan je Hi-Fi set hangen als die echt zo goed is.

Bedankt voor de tips. Wij gaan weer verder kijken dan onze neus lang is.
Ik heb dus nog geen CoolEdit Pro, wij gaan daar eens naar kijken.
Ik luister alles af met een "plastic" Sennheiser HD 270, die op mijn mixpanel zit (een oud beestje, niets digitaals eraan!).
Dus ook de CD's uit de commercie! die ik overigens eerst heb ingelezen en omgezet heb naar wave-files.

Die kartonnen speakertjes doe ik overigens weg. Daarop is het helemaal niet aan te horen.
Ik ga ook een andere geluidskaart nemen. Die Audiophile 2496 is wel leuk, maar volgens diverse uitgeprobeerde demo's is er geen synchronisatiesignaal (hoe dat zit weet ik nog niet, kijken in het manual is het remedie). De nieuwe geluidskaart moet mijn CD-writer digitaal kunnen aanspreken. Op die soundcard zie ik nergens iets voor digitale connectie met Cd-writer (analoog trouwens ook niet). Daarnaast is het wel lekker om een koptelefoonaansluiting erop te hebben. Kan ik dat oude Conrad Soundcraft mixpanel aan de buurman geven.

Ik heb gisteren wel staan kijken naar een Behringer mixpanel (niet zo'n grote en schrijf ik dat goed?). Voor ongeveer Euro 250,- te koop bij RockPalace. Misschien is dat wat. Ik zeg niet dat ik het ook doe, ik ga er alleen naar kijken, adviezen inwinnen en dan pas besluiten.

Voor de nieuwsgierigen, ik heb geprobeerd te werken met:

1. endorphin
2. alle FishFillets die vrij te downloaden zijn
3. de PianoVerb
4. demo van Vintagewarmer
5. Ozone spul
6. en de effecten van waves.com

Raymond
 
voor wie kritisch op zichzelf wil zijn luistert na alle productie processen zijn nr's op een slecht stereosetje, dicht bij de boxen, op zeer <LAAG> volume, en het liefst na een paar dagen zonder slaap. dus kleine boxen en extreem laag volume, dichtbij.
Dan krijg je een retegoed beeld van wat je nu eigenlijk gebrouwd hebt. Deze tip alleen voor zeer kritische, doorgewinterde freaks.
 
Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
het liefst na een paar dagen zonder slaap. dus kleine boxen en extreem laag volume, dichtbij.
Dan krijg je een retegoed beeld van wat je nu eigenlijk gebrouwd hebt. Deze tip alleen voor zeer kritische, doorgewinterde freaks.

Jaja. Die paar dagen zonder slaap doen ut um. Dan klinkt alles mistig. Helder kijken is er ook niet meer bij.
Ik ben niet meer in de leeftijd om dat aan te kunnen. Doorhalen op je 59-ste moet je niet te vaak doen.
OVerigens ben ik het met je eens, dat als het goed klinkt op melkpakjes, dat het dan super moet klinken op de echte jongens.

Maar nu eens wat anders. Ik ben begonnen te luisteren naar jullie trax in dit forum. Afgezien van bepaalde effecten die ik helemaal niet herken (en soms door kritische medeluisteraars worden bestempeld als zijnde gejat en slecht overgenomen, oftewel samples "lenen") valt het mij op dat er vaak wel erg veel laag in zit. Vooral in de ritme-pulses. En dan ook nog op een bijzonder hoog volume. Waarom is dat nodig? Waarom doen jullie dat? Zetten jullie op de een-na-laatste-mix een hoogfilter op het totaal met expanding voor de low-frequencies?

Raymond
 
Origineel geplaatst door Raymond
Jaja. Die paar dagen zonder slaap doen ut um. Dan klinkt alles mistig. Helder kijken is er ook niet meer bij.
Ik ben niet meer in de leeftijd om dat aan te kunnen. Doorhalen op je 59-ste moet je niet te vaak doen.
OVerigens ben ik het met je eens, dat als het goed klinkt op melkpakjes, dat het dan super moet klinken op de echte jongens.

Maar nu eens wat anders. Ik ben begonnen te luisteren naar jullie trax in dit forum. Afgezien van bepaalde effecten die ik helemaal niet herken (en soms door kritische medeluisteraars worden bestempeld als zijnde gejat en slecht overgenomen, oftewel samples "lenen") valt het mij op dat er vaak wel erg veel laag in zit. Vooral in de ritme-pulses. En dan ook nog op een bijzonder hoog volume. Waarom is dat nodig? Waarom doen jullie dat? Zetten jullie op de een-na-laatste-mix een hoogfilter op het totaal met expanding voor de low-frequencies?

Raymond

ja zeker, we passen hier allemaal een 3dubbel-fase-inverse multibandpass filter op onze muziek toe ;)
hehehe..nee geintje, zoiets heet een kickdrum denk ik, speciaal voor de dansvloer.....bam bam bam bam! ik denk dat je een beetje te ingewikkeld denkt enzo.....tis allemaal nie zo complex

Olaf
 
Origineel geplaatst door olafmol
ik denk dat je een beetje te ingewikkeld denkt enzo.....tis allemaal nie zo complex

dat idee heb ik ook...
voor zover ik kan zien (maar misschien zie ik door al die verschillende bomen het bos niet meer) is het enige wat je nodig hebt een goede monitoring omgeving. als je een paar goede monitors hebt hoor je de mix op je computer zoals ie op cd komt, mits je ook een redelijke geluidskaart hebt natuurlijk. maar ik neem aan van wel.

verder kan je in Cool Edit gewoon je reverb/compressie/effecten toe voegen. voor een goede (gratis) reverb zou ik inderdaad even Googlen naar Freeverb en Silverspike Reverb.it
 
Origineel geplaatst door cyan_circle
dat idee heb ik ook...
voor zover ik kan zien ( is het enige wat je nodig hebt een goede monitoring omgeving. als je een paar goede monitors hebt hoor je de mix op je computer zoals ie op cd komt, mits je ook een redelijke geluidskaart hebt natuurlijk. maar ik neem aan van wel.

Nou nee, niet zo ingewikkeld. Alleen vroeg ik mij af waar jullie die lage sound vandaan haalden. Naar die monitoren ben ik op zoek. Heb hier en daar al geinformeerd. Moet er wel even voor sparen!

CoolEditPro heb ik in de demoversie uitgebreid getest en het bevalt mij wel. Overigens de geluidskaart is een audiophile 2496. Dacht wel goed.

Alles is overigens te leren. Die cursussen geluidstechnicus duren toch niet voor niets maanden. Dus deze amateur zal er wel wat langer over doen, maar het houdt mij van de straat. En dat is heeeel gunstig in woelig Den Haag.

Raymond

(PS dit is een offtopic vraag: kan iemand mij nuttige verwijzingen geven naar het gebruik van Sounddiver in combinatie met de JV1010-- de bijgeleverde manuals blinken niet echt uit door duidelijkheid -- is synoniem voor "ik snap er geen bal van")
 
Origineel geplaatst door Raymond
Nou nee, niet zo ingewikkeld. Alleen vroeg ik mij af waar jullie die lage sound vandaan haalden. Naar die monitoren ben ik op zoek. Heb hier en daar al geinformeerd. Moet er wel even voor sparen!

ehhh....monitors maken geen geluid, geven alleen geluid weer..het feit dat jij het kan horen geeft al aan dat je huidige monitors het gewoon kunnen weergeven..... er zijn hier best wel wat mensen die gewoon op gare hifi-speakers hun nummertjes maken..... het gaat veel meer om de geluidsbron.... nou snap ik wel dat een mooi piano-geluid opnemen een hel is, maar ik denk echt dat je qua gedachten/ideeen helemaal op het verkeerde spoor zit... de simpelste oplossingen zijn vaak de beste..als je op je stereo-set goed kan luisteren dan moet je je PC op je stereo-set aansluiten...dan ben je klaar...die ken je en dan kan je ook goed vergelijken met commerciele opnames.....meer heb je niet nodig..

Olaf
 
Er zijn eigenlijk bijna geen foefjes waarmee je iets wat eumm niet goed klinkt zeg maar goed kunt laten klinken.

Des te beter ik mijn instrumenten kies des te minder effecten heb ik nodig. Het is de kunst om met zo weinig mogelijk effecten iets moois in elkaar te zetten.

Misschien denk je wel dat je al die plugins nodig hebt, het liefst tegelijkertijd. Het tegendeel is waar....
 
Is er niet zo'n hele grote pianozaak Populiers. (grootste piano winkel in europa)
Daar hebben ze massa's digitale piano's die ook midifiles kunnen afspelen.

Daar al eens geprobeerd?
 
Origineel geplaatst door olafmol
ehhh....monitors maken geen geluid, geven alleen geluid weer..het feit dat jij het kan horen geeft al aan dat je huidige monitors het gewoon kunnen weergeven..... er zijn hier best wel wat mensen die gewoon op gare hifi-speakers hun nummertjes maken..... Olaf

Die laatste zinswending doet 't goed.
Jawel, ik wil het bes wel aansluiten op mijn hifi-set maar dat is zo'n twintig meter verderop. Ik zie het niet zitten om een kabel te trekken die kant op en mijn PC-set verplaatsen is er helemaal niet bij. Zal de vrouw zeker niet leuk vinden.
Overigens sommige monitoren maken wel geluid erbij! Jullie denken dat ik verkeerd denk. Mogelijk, maar ik ben gewoon aan het leren kennis te maken met dit fenomeen. En soms kom je tot verrassingen die voor mijn oortjes vreemd aandoen en ik nog nooit gehoord heb. In de klassieke muziek heb je niet zoveel synth-sounds (ik heb dat tenminste nog mooit bij Mahler gehoord).

En wat blijkt uit de hele discussie? dat ik gewoon moet blijven werken/zoeken aan/naar goede monitoren in mijn werkkamer. Dat ik de bron moet opschonen om een goed geluid te krijgen. Ik maar daar graag fouten bij, daar leer je alleen maar van. En van jullie als oudere rotten in dit vakgebied.

Ik ga er weer even tussenuit, het werk roept weer. Intussen bedankt voor de tips, morele ondersteuning en alles wat julle met geduld voor de oude (niet-nummertjes maker met een monitor) betekenen. Lekker gezwollen he?

Raymond
 
Origineel geplaatst door Raymond
Die laatste zinswending doet 't goed.
Jawel, ik wil het bes wel aansluiten op mijn hifi-set maar dat is zo'n twintig meter verderop. Ik zie het niet zitten om een kabel te trekken die kant op en mijn PC-set verplaatsen is er helemaal niet bij. Zal de vrouw zeker niet leuk vinden.
Overigens sommige monitoren maken wel geluid erbij! Jullie denken dat ik verkeerd denk. Mogelijk, maar ik ben gewoon aan het leren kennis te maken met dit fenomeen. En soms kom je tot verrassingen die voor mijn oortjes vreemd aandoen en ik nog nooit gehoord heb. In de klassieke muziek heb je niet zoveel synth-sounds (ik heb dat tenminste nog mooit bij Mahler gehoord).

En wat blijkt uit de hele discussie? dat ik gewoon moet blijven werken/zoeken aan/naar goede monitoren in mijn werkkamer. Dat ik de bron moet opschonen om een goed geluid te krijgen. Ik maar daar graag fouten bij, daar leer je alleen maar van. En van jullie als oudere rotten in dit vakgebied.

Ik ga er weer even tussenuit, het werk roept weer. Intussen bedankt voor de tips, morele ondersteuning en alles wat julle met geduld voor de oude (niet-nummertjes maker met een monitor) betekenen. Lekker gezwollen he?

Raymond

zolang je nog geen andere monitors aan je PC hebt hangen kan je eens proberen om je favoriete piano-opnames op CD in je computer af te spelen, en die te vergelijken met je eigen brouwsels.....dat wil ook wel eens helpen.. voor tips over goeie monitors kun je het beste ff de zoekmachine gebruiken, dan kom je al snel de volgende merken tegen: Tannoy Reveal, Mackie, Genelec etc.

Olaf
 
Vergeet ook niet dat piano (naar mijn mening) het allermoeilijkste
instrument is om te compressen!

Hier is een setting voor compressie die je piano ietwat naar voren
zal brengen:
Threshold -9 dB
Attack 17 Ms
Release +/- 235 Ms
Ratio 2.5 To 1
Gain + 1 Db.
Zoals je ziet een setting die voorzichtig genoeg is!

Wat betreft EQ:
Als je het helderder wil, boost @ 2.5Khz
Als je wat meer "lucht" erin wil, boost tussen 8Khz en 15Khz (dat
geldt bijna voor ieder instrument...)

Waar ik ook eens naar zou kijken is een plug-in als Steinberg
Magneto, die werkt als een limiter, zonder de typische bijkomstigheden
van een VCA limiter...

Voor de rest: Voor een track met enkel piano is de ruimte die je
je opname geeft (Reverb) enorm belangrijk... Probeer eens een medium
hall, en zet daarop een Lowpass Filter die alles boven 3.5 Khz eraf haalt.
Dit voorkomt dat je reverb te schel zal klinken, maar je geluid wel opvult...
Het beste is om de reverb open te gooien to het punt waar je het zelf
lekker vindt klinken, en dan 6 dB erafhalen...

Hoop dat dit een beetje helpt!

Mvg.

CoolRunning
 
Back
Top