Re: wie weet wat ik bedoel?
Re: wie weet wat ik bedoel?
Origineel geplaatst door Raymond
Het is iets als de koffie uit een automaat. De ingredienten zijn hetzelfde als bij jullie in de keuken. Maar toch mis je de aroma, geur, warmte, oftewel de body.
Ik zoek een systeem om het lekker af te mixen. Raymond
(PS de sound is classic, the guy also)
Hoi Raymond,
Ik ben nu ook al een dikke tien jaar met deze materie bezig, en heb nu ook al wat would-be mastering engineer sessies achter de rug, met name mijn eigen producties en soms ook voor een kennis of vriend.
Toen ik proffesioneel wilde gaan met men materiaal aanschaf, had ik ook alle stuff gelezen aangaande de voor- en nadelen van analoog vs digitaal etc....
Maar zoals zovele andere gestampte luierikken en gemakzuchtige componisten, heb ik men ziel dus ook verkocht aan de digitale duivel. Nu en dan heb ik al eens de twijfel, of ik toen wel de juiste beslissing genomen heb, van een digitale mengtafel in huis gehaald te hebben met een Harddiskrecorder- systeem 16 Bit 44.1 kilosnerts.
Iedereen gaat met zijn tijd mee en zit maar up te graden en te plug innen als 't kletterd. Om beter of zoniet de beste klank het vlugst ten gehore te kunnen brengen. (voor goeie hutsepot te maken heb je tijd nodig, zegt ons grotemoe altijd, maar soit...)
Ikzelf had zopas wat zanglijnen op cd gezet, om deze in te laden(grabben) via de cd writer op de PC omdat men PC niet in de studio zelf staat - heb ze toen wat bewerkt enzo, maar ook voor de gein alles eens terug onbewerkt op cd gebrand, (alles traag, met wavelab) om te testen of ze dezelfde gebleven waren of niet.
Ik naar de studio en laadde ze digitaal spdif in, in men akai sampler via de cd recorder(pioneer) spdif uit en vergeleek ze met de senheisser hoofdtelefoon, rechtstreeks op de sampler.
Wel, je had het dynamiek-verlies eens moeten horen, dat kon een kleine van 3 er zelfs uithalen.
Ik weet dat ik misschien onrechtstreeks het digitale domein een klein beetje verlaten heb en hierdoor misschien onterechte kritiek verkoop, zou dit toch niet mogen hè? Ik heb er een tijdje men hoofd over gebroken, maar heb het uiteindelijk geklasseerd bij 1 van de zovele digi audio verhalen dus, punto final.
Er geld maar èèn regel en wet, die nog altijd niet gebroken is door het digitale domein en dat ook nooit zal doen IMO. Daarom ik deze anekdote jouw vertel.
Wil je die knappe klank waar je zo naar snakt, het aroma?
Wel, speel op een echte piano in een omgeving met natuurlijke galm effect in deze, neem dit op met een analoge bandopnemer(pro), een analoge mengtafel, goede microfoon(s) en opstelling met een aparte microfoonversterking, die dit klankresultaat zullen bereiken waar jij van droomt.
Galmeffect, is nadien minimaal van toepassing voor het resultaat waar jij je hongerige oortjes wil mee strelen.
Die regel en wet die je mag inkaderen luid:
Alle digitale audioverwerking systemen, degraderen de klank op een niet muzikale wijze.
Alle degelijke analoge audioverwerking systemen, degraderen de klank op een muzikale wijze.
Nog een onelinertje dat me ook net binnenspringt:
In terms of sound is digital always a problem, never a solution.
(duizenden software plugins ten spijt. De toekomst zullen de dingen beter maken?)
van een digitale hellbound, spellbound.