Belgische synths ???

de raaf

biep blop piep
Lid sinds
5 april 2009
Berichten
369
Locatie
antwerpen
vraag me af of er bestaan? het zal wel obscuur zijn, ben benieuwd
weet wel dat er in nederland er wat zijn

of anders gewoon de lagelanden synths tread maken.
 
Begin jaren 80 was er een modular gemaakt in Antwerpen,genaamd EEF.
Ook de Lassence µVenture was iets van een Brusselaar gemaakt.
 

Attachments

  • EEF modular.jpg
    EEF modular.jpg
    80,4 KB · Bekeken: 123
meer eef op matrixsynth: http://matrixsynth.blogspot.com/search?q=eef

en hier:http://matrixsynth.blogspot.com/search?q=Aemit

in de comments:
Eric. E. Feremans (hence the name), who was the founder of a non-profit organisation in Antwerp (Be) called ELK-Muziek.
In ELK Muziek you could learn about electronic music synthesis, and also how to build your own modular synth. This was late-70ties, early 80-ties.
The 16-4 sequencer is part of a modular system, and I seriously doubt there were built more than two or maybe four (I was a very active member of that group, and even used this sequencer myself).

The Klinik still exists, and is still very popular in the industrial music scene. Marc Verhaegen (its main member) may have borrowed this sequencer on a few occasions, yes.

If you want to see really rare, then go here (http://users.skynet.be/aemit/aem/aempics.html). A modular built by the engineer who also designed this sequencer (and other parts of the EEF modular)...
 
ik krijg zo'n eef synth van een vriend van mijn pa, zit wel vol stof etc maar dat geeft niet !

edit : ik ben fout, 't is een zelfbouw, maar die gast vertelde mij inderdaad ook over EEF
 
ik krijg zo'n eef synth van een vriend van mijn pa, zit wel vol stof etc maar dat geeft niet !

edit : ik ben fout, 't is een zelfbouw, maar die gast vertelde mij inderdaad ook over EEF

De EEF was toch een zelfbouwmodular, verkocht als bouwpakket.
 
some guys have all the luck...

De Sherman Filterbanks zullen -naast de saxofoon (wat? Infinity en The Man With The Red Face zijn toch synthnummers? ;))- wel de grootste claim to fame van België in de synthwereld zijn.
 
Ik heb het dan over de hardware. Op muziekgebied zelf is er natuurlijk wat meer in de pap te brokken geweest.
 
iemand bekend met joris de laet (studio voor experimentele muziek (s.e.m)) begin jaren 70 tot iets in de 80 of zo te wilrijk, antwerpen
heb een oud nummer van de muziekkrant (april 1981) waar er een artikel met hem instaat, best wel interessant, + wat er toen van synths op de messe was.
 
ik hoop niet dat je daar new beat mee bedoeld... :erm:

Ik vond indertijd NewBeat wel tof....echt veel verschil met de Acid van die tijd heb ik nooit kunnen ontdekken....behalve het lagere tempo dan.....correct me if I'm wrong.....
 
new beat was wel grappig, heel die rage van kleding, smilies etc in ieder dorp kon de van die buttons of van doodsprentachtige dingen krijgen
toen ik 11 of 12 was waren dat mijn eerste electronische cassetjes die ik toen kocht, als ook the new wave verzamelaars op antler subway
beetje te jong om naar de clubs te gaan, zou wel grappig geweest zijn
er zijn wel goeie tracks, maarveel heeft ook ni de tijd doorstaan.
 
iemand bekend met joris de laet (studio voor experimentele muziek (s.e.m)) begin jaren 70 tot iets in de 80 of zo te wilrijk, antwerpen
heb een oud nummer van de muziekkrant (april 1981) waar er een artikel met hem instaat, best wel interessant, + wat er toen van synths op de messe was.

Ik heb toen nog concerten meegemaakt, in een of ander kasteeltje of alleszins een grote villa in Wilrijk. Dat was samen met karel goyvaerts en zo. Het was wel zéér experimenteel allemaal. Eerlijk gezegd wist ik niet altijd zeker of het concert al begonnen was of dat het nog de soundcheck was. (Ik was toen nog te jong om er iets van te begrijpen) Qua synthesizers was daar niet zoveel bij, meestal werkten ze met functiegeneratoren en taperecorders en ook akoestische instrumenten, gitaar en fluit.
Eén compositie is mij al die jaren bijgebleven: Ze heette "Fluitspreker" geloof ik. Iemand sprak een tekst in een dwarsfluit, wat een soort akoestisch-vocodereffect gaf. Bovendien werd dit live opgenomen op een open reel taperecorder waarvan de tape dan heel de kamer doorging en dan weergegeven op een tweede recorder als player, dat werd dan ook weer opgenomen, enz. : Frippertronics ! :halleluja
Was zo rond 1980. toch wel boeiend allemaal, hoor !
(Ja, ik word wat ouder... vanbuiten toch)
 
in het artikel staan wat fotos met onder andere een rack met roland modular (100?) sekwenser stuff, computer aangestuurde dingen
zal binnenkort het artikel is inscannen.
 
Ik vond indertijd NewBeat wel tof....echt veel verschil met de Acid van die tijd heb ik nooit kunnen ontdekken....behalve het lagere tempo dan.....correct me if I'm wrong.....

Ik ben er ook nog steeds niet helemaal uit wat het verschil is tussen new beat en acid. Ja, de allerallerallereerste new beat is duidelijk: neem een maxi van een bestaand nummer, speel hem af op 33 met de pitch op +8 ipv op 45. Maar bij alles van daarna zou ik niet weten wanneer je het acid noemt en wanneer je het new beat noemt. Nu koop ik geen muziek in hokjes, maar ik vraag me wel af wat het schijnbaar duidelijke verschil moge zijn dat deze twee namen rechtvaardigt. Ik heb bv the confetti's, da's new beat. (ook zowat de enige new beat die je veilig in gezelschap kan opzetten omdat hij voor één keer eens niét over lichamelijke geneugten gaat :D). En dan Amnesia, dat is acid. Maar waarom? En om het helemaal leuk te maken: Maurice Engelen noemt zijn Lords of Acid zonder problemen als onderdeel van de new beat scene.

Dus...:confused:
 
ik hoop niet dat je daar new beat mee bedoeld... :erm:

Heb jij eigenlijk wel een beetje lol in het leven?

8o):engel:

Nee, ik had het ook over eurodance, dance acts, en Studio 100 hits. Ik zei "in de pap te brokken", ik heb het nooit over een waardeoordeel gehad.

En mag ik je nu keihard afzeiken over je DT-fout, of ga je het deze keer zelf doen?

Soms krijg ik echt de indruk dat jij betaald wordt om negatief uit de hoek te komen. En dat met zo'n lekker zonnetje. Ik ga maar in de tuin zitten...
 
is toch een wereld van verschil?

acid : (om effe proto-acid te nemen)

new beat : (Confetti's was rotzooi)

electronic body music :
 
Back
Top