Prophet 6 'vintage mode' is niet vintage maar wel wonky

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.156
Locatie
HybriDe L!Fe
Als je de Prophet 6 op 'vintage mode' zet dan heb je niet echt het onvoorspelbaar random van vintage maar krijg je een aantal opties waar je doorheen cycled.

Dat is toch wel anders dan de Matrix 6 je patch op voice cycle zetten.

Ik vind de vintage mode wel tof. Het klinkt tof. Je kan je synth dan ook valsig maken maar aangenaam.
En het is een control die je uit kunt zetten of je kunt het overdrijven, op smaak invoegen.
 
Ik vind het ook een leuke toevoeging en goed dat het via firmware updates is toegevoegd. Ik vind vintage knob beter dan de slop op de p6.
 
Ik heb zelf een soort vintage mode op de Moog One gebouwd op basis van Marcus Ryle's uitleg van hoe de vintage knop op de OB-X8 werkt, en het werkt verrassend goed. In die mod matrix kun je per key drie random getallen afvangen en die gebruiken om een klein beetje afwijking te maken op bijvoorbeeld pitch, filter en attack op de envelope, waardoor iedere voice net wat anders klinkt. Hierdoor klinkt het geheel (nog) voller en levendiger.
 
Ja, uiteraard heel subtiel want anders zwabbert het alle kanten op. Je kunt er ook supersaw-achtige sounds mee maken.
 
ja vet! zoiets heb ik wel een gezien op de moog One.
Dat lijkt nog verder te gaan dan de OB6 en P6 hebben.

@Nicolas 2000 als je de slob vol opendraaid klinkt de synth wat valsig maar some klinkt dat juist goed.
Maar het zit wel tegen het foute aan.

zoals hier bv:

 
Op de Roland sh32 zat ooit een knopje "analog feel" .
Deze ontstemde de oscillatoren een beetje ten opzichte van elkaar , meer een soort van unison detune.
Zo iets dus ?
In ieder geval mag voor mij elke synth wel deze optie hebben :)
 
De oude JVs hebben ook zo'n "analog" functie inderdaad, neem aan wat detuning.
 
Ja wellicht detuning met wat random.
Wat weer op de originele slop lijkt. Dat ja bruikbaar in kleine mate.

'vintage mode' daarentegen werk voor mij van 0 tot 70%.

En wat je op de Moog one kan is helemaal gedetailleerd. Maar is het niet per voice? Of kun je het per key en per voice?
 
Ja dat lijkt hoe 'vintage mode' werkt alleen kun je niet de waardes instellen maar alleen de ratio met de pot instellen.
 
Back
Top