Miniak: nieuwe synth van Akai

Alesis Ion is een goede synth. Geen idee waarom iedereen die kut vindt. Heeft veel knoppen...

Deze heeft nog minder knoppen dan de mirokorg. Hoe zijn ze er toch in geslaagd... waarom brengt niemand es een MS10 - SH101 achtige synth uit maar dan VA, met vocoder, goede effecten en met veel knoppen...



Naar andere sound moeten we niet zoeken, het is de interface waar ze nodig moeten aan werken (volgens mij de grootste reden dat mensen analoog vaak beter vinden, omdat de bediening gewoon stukken beter is... minder te maken met de sound)

SH32, SH201 ???

Creamware ASbs?

Ik ben het wl met je eens hoor de interface en RT control is voor mij ook heel belangrijk in een synth.

Wel raar dat, als ik het goed lees, dat het dus gewoon een micron in een een akai look? Nou ja, als op zich niks met de ion mis is, en deze iets meer functies geeft (ik weet niet) dan maakt het toch niet uit ook misschien? Alle keyboards komen ook nog maar uit 3 fabrieken. Alle DSPs is Sharc etc...dus onder de motorkap is het allemaal een pot nat, juist die interface maakt het onderscheidende verschil imo..
 
Laatst gewijzigd:
Idd... en daar moeten ze dan es aan werken.

Die SH32 heeft jammer genoeg geen toetsenbord,
de SH201 is dan meteen te groot.

Iets tussenin, zoals virus indigo bv, maar dan met minder mogelijkheden (simpele synth structuur) zoals bij de aloude bakken...

Zou ik vet vinden.

Niet analoog, hoeft ook niet, het is het gemak dat aantrekt bij die ouwe bakken.
 
Is er al meer bekend over dit ding? Hij wordt op alle webshops al geadverteerd, staat ook op de frontpage van de reclamefolder van Baxshop. Prijs is €559, maar enkel deze site vermeldt een release date (26 juni).
 
Als je geen micron hebt, en toch een eerste degelijke synth wilt.

Micron, Korg R3 of Miniak?

Ik denk dat miniak en Korg R3 eigenlijk de vraag is :D
 
Ik denk dat Micron je antwoord is.... Uitgebreider dan de R3, klinkt beter (mijn bescheiden mening) en goedkoper dan de miniak...
 
Ik denk dat Micron je antwoord is.... Uitgebreider dan de R3, klinkt beter (mijn bescheiden mening) en goedkoper dan de miniak...

R3 heeft toch ook zijn eigen sound, en de micron is wat dat betreft qua handelbaarheid minder. Doch de sounds zijn beter, zeg je? hm ok.

De miniak heeft overigens wel aftertouch, voor zover ik weet.
Zal ook wat robuuster zijn gebouwd. Ziet eruit als de micron 2.0 o.i.d. :)
Meer presets/sounds/effects of andere dingen naast de micron?

Heb al een controller van akai mpk49, misschien is een box ook voldoende om geluidjes te produceren. zoals korg er1 ofzo? Heb daar nog niet echt verstand van/research naar gedaan. Maar lijkt me fijner om voor live-gigs toch een vaste bak met keys te hebben :)
 
Plaatjes zijn eigenlijk ook wel leuk in zo'n thread ;)

MINIAK.jpg

miniak_back_lg.jpg
 
Eigenlijk is het goedkoop plastic, ofzo.
Een korg r3 vs. micron lijkt het me ene beetje...

Ziet er alleen zo verdacht veel uit als m`n mpk49 :P
Mwah is eigenlijk best solide die mpk 49.
Hij ziet er echt alleen verdacht veel hetzelfde uit...
 
Laatst gewijzigd:
Specs zien er wel goed uit :)

Nu maar hopen dat ie goed klinkt en NIET dezelfde &^$&-bediening heeft zoals de ION..!!!!!!!

dat heeftie dus wel !!

wat ik vanm iedereen mag geloven is dat deze ion clone waarschynlijk best goed gaat klinken want dat deed de ion ook al
aleeeeeen ...ik knap af op de zwakke interface [weing directe knoppen ]
blofeld ook ....maar ik ga die eerst maars testen ,..
nxt week
=)

alle info nogmaals
Create YOUR sound.



The MINIAK is a powerful performance and production synthesizer. The MINIAK empowers creative musicians with phrase and step sequencing, a built-in drum machine/rhythm sequencer, an arpeggiator, a 40-band vocoder, stereo effects, and a virtual analog synth engine developed in partnership with the world-class Alesis synth team. While the compact, portable synth shines on stage, the MINIAK is also at home in the production studio delivering 24-bit audio resolution.

The MINIAK puts up to eight multi-timbral voices at your fingertips, each with three oscillators. You can create interesting and unique sounds and take advantage of the more-than-600 preset sounds and store up to 1,000 programs in the MINIAK. The synth also has two multi-mode filters, three envelope generators, two LFOs, stereo effects, and a 40-band vocoder. On top of all of this sound-melding power, the MINIAK has a comprehensive sequencer with step and dynamic real time phrase sequencing, a drum machine/rhythm sequencer, and an arpeggiator to aid in creating the landscapes and textures you’re after.

Rounding out this complete instrument are high-resolution, 24-bit balanced 1/4" inputs and outputs. The MINIAK has a 37-key semi-weighted keyboard with velocity sensitivity for all-in-one performance. It can also be used as a sound source for MPCs, computer software, and keyboards via MIDI.


UNDER THE HOOD

A MINIAK program is a sound built from the MINIAK’s internal oscillators, filters, and envelope generators. The MINIAK’s more than 600 preset programs span the range of classic analog synthesis sounds. If you’ve heard it before, you will probably find it in the MINIAK’s presets.

In a synth, oscillators generate raw sound. Their output is fed into the filters, whose output is fed into the amplifiers. As the signal moves along that path, you can manipulate the mix at several points and apply modulations, envelopes, and effects to create a custom palette of sounds.


SOUND GENERATION

The oscillators can produce different waveform types and shapes to create various harmonic structures, which our ears perceive as different timbres. Here are some of the waveforms you can create with the MINIAK’s oscillators:

Sine – Smooth, pure sound
Triangle – Fuller than a sine wave
Sawtooth – Harsh sonic character
Pulse – Harmonically rich, ranging from full-sounding square wave to a sharp impulse wave

The MINIAK’s oscillators can produce continuously variable waveforms, so it can can hit any point between these examples.

You can connect external audio sources – other synthesizers, mixers, guitars, and more – using the 1/4” inputs. The jacks accept either balanced or unbalanced cables. You can mix in the external audio sources with the MINIAK’s oscillators. The resulting combination is then sent through the MINIAK’s filters and effects. A special group of programs including vocoder programs exists just for use with the external inputs.

The outputs of the oscillators, the noise generator, the ring modulator, and the external inputs are fed into a virtual mixing board called the pre-filter mix. From here, the signal hits the filters. For each source, you can specify its level and its balance: how much is sent to Filter 1 and how much is sent to Filter 2.


FILTERING

The oscillators produce very raw sounds. To shape and fine-tune the sound, filters give you tools for dampening certain harmonics and boosting others. Filters alter the frequency content of the signal and can have a drastic effect on the sound. Each of the MINIAK’s voices contains two filters, and each filter can be one of the following different types, each with its own character and sonic flavor.

They are: Bypass, Low Pass: ob 2-pole, tb 3-pole, mg 4-pole, rp 4-pole, jp 4-pole, al 8-pole; Band Pass: ob 2-pole, al 6-pole, octave dual, band limit; High Pass: ob 2-pole, op 4-pole; three Vocal Formants, four Comb Filters, Phase Warp, Frequency, Resonance, Key Tracking, Envelope Amount, Offset, and Absolute.

After filtering, the signal is fed to the post-filter mix. For each filter output, as well as a pre-filter signal of your choice, you can specify a level and a pan.


OUTPUT PROCESSING

In the output stage, the MINIAK allows you to apply a drive effect and add some compression, distortion, or other amplification effects. The MINIAK allows you to set up twelve modulation routes. Each of these is a virtual connection between some physical or internally generated source and some program parameter. Basically, a mod route tells the synth to automatically grab a knob and tweak it while a note is playing. Although there are quite a few sources that you can use for your mods, the most common ones involve the LFOs and the envelopes.


LFOs

LFO stands for low-frequency oscillator. LFOs are not designed to produce sound, but instead to tweak a program parameter according to a looping pattern. For example, if you are looking to add vibrato, you need the pitch to continuously waver up and down. Each of the MINIAK’s voices contains two LFOs, each of which offers rate, depth, shape, and tempo sync. The MINIAK’s LFO can sync to the internal clock or any external source via MIDI.


ENVELOPES

If you hit a note on a piano, you hear a burst of sound energy as the hammer strikes the string, followed by lower level of loudness as you hold down the note and let the string ring out, which fades quickly as soon as you release the note and the damper is applied. Synthesizers model this behavior using ADSR Envelopes. ADSR stands for Attack, Decay, Sustain, and Release, and represents the different stages that the sound goes through over the life of the note. The MINIAK also has an envelope that is specifically designed for loudness, called the Amp Envelope. Envelopes are useful in all sorts of mod routes, which is why you can hook up any of the MINIAK’s envelopes to any modulatable program parameter. Each of the MINIAK’s voices contains three envelopes: Amp Envelope, Filter Envelope, and Pitch/Modulation Envelope.


SEQUENCING

The MINIAK has extensive sequencing and arpeggiation performance capabilities. Arpeggios and sequences both respond to a key-press by playing a series of notes over a programmed rhythmic pattern. An arpeggio loops over whatever notes you are holding down on the keyboard. If you hold down a chord, the MINIAK will generate a melody by playing each note of your chord individually. A sequence has a melody line built in so you can hold down a single key and the MINIAK will play back that melody relative to that key. Pressing another key will transpose the sequence.

The MINIAK has MPC-style step sequencing and recorder-style dynamic real time phrase sequencing. There’s also a drum machine/rhythm sequencer for the built-in drum sounds.


EFFECTS

The MINIAK has a full compliment of stereo effects including Chorus, Feedback, Theta Flanger (Phaser + Flanger), Thru Zero Flanger, Super Phaser, Notch Frequency, String Phaser, 40-Band Vocoder, Analysis Gain, Sibilance Boost, Band Shift, Synthesis Input, Analysis Signal In, Analysis Mix, six types of Delay, and three types of Reverbs.


With the extensive sound generating and manipulating power of the MINIAK, the sounds you dream up are as easy to create as twisting a few knobs. And creating complete soundscapes with the sequencer and arpeggiator couldn’t be easier. Step up to the only synth with the Akai Professional name… the MINIAK.
 
is volgens mij ook de enige reden om dit uit te brengen. dan kunnen ze gewoon meer vragen dan ze nu nog voor de micron vragen.
pure marketing bullshit

kijkt kost ook tuurlijk best wat om te onwikkelen tot t product in de winkel ligt

anderzijds ast concept al bestaat en dus bv aleen wat software en looks hoeven verandert te worden ,..
je best snel tov nieuwe ontwikkeling een product as deze in de schappen krijgen ...

specs lijken me bv leuker adn een waldorf micro/ q zoiets ...
dit heeft wel soon beetj alles in huis

anders zijds weer soon va


kben best blij met de prijzen these days van de va tjes ..
bv novation supernova gekocht laats engeen spijt van
zegt k nie gauw van digibeta shit spul
 
Ik heb er net een besteld bij I4-Muzique in eindhoven voor maar € 429.--
voor die prijs wilde ik hem wel eens proberen, ik had hem daar al eens getest in de winkel en vond het toen wel een vette synth. Vooral die vocoder was wel erg leuk toen.

waarom hij nu zo goedkoop is weet ik niet maar tis wel lekker:-)
heb net de vakantie centjes binnen dus het kon weer.
 
ik denk dat Akai het een beetje doorheeft dat hun oudere synths opeens populair aan het worden zijn zoals de AX en VX serie.
dus denken ze ha we brengen na zoveel tig jaar weer eens een Akai synth uit die zal het vast goed doen :)
 
Back
Top