Notatie vreemde maatsoorten

Maar anyways... heeft iemand die 4/4 tubular bells discostamper van Liebrand?
 
Of dat nummer van de Osdorp Posse, Roffer dan Ooit
(vond het zelf eerlijk gezegd niet een heel geslaagd experiment, maar soit)

Jij denkt: "Hee, die beat die klopt niet."
Maar dit is off-beat Hiphop - dus bijt in het stof miet
Want de beats van Seda die bewijzen maar weer,
dat jouw luie beatcreator maar zeer
slap is, want met een rapper als mij erbij,
zijn we onverslaanbaar en vogelvrij

weet zo even niet uit mijn hoofd welke maatsoort het precies is maar dit is complexe shit :)
 
Volgens mij: patroon van 4/4-4/4-4/4-5/4, met een verwarrende verschuiving in die laatste maat. :P Zie hier vanaf +/- 0:55:

(leuk man, maatsoorten :) )
 
Maar anyways... heeft iemand die 4/4 tubular bells discostamper van Liebrand?

Die niet, maar op Youtube nu wel dit kunststukje:


Hier wordt er ook een mooie 4/4 onder geknald - gewoon een kwestie van de laatste maat met wat nootjes oprekken... (opeens klinkt het nummer ook compleet zouteloos :erm: )
 
... Als alle 30 achtste noten even snel gespeeld zouden moeten worden zou de notatie van de onderste basbalk ook aangepast moeten worden. ...
Als we de eventuele accenten buiten beschouwing laten en de onderste balk ook in achtsten zouden noteren, dan hebben beide balken 30 tellen, toch? Alle eerste tellen komen keurig op hun plaats, alleen de latere tellen vallen keurig tussen de bovenbalk noten in. Beetje lastig om voor een pianist in te studeren, maar een goede sequencer kan toch wel een 30/8 in een piano rol aanmaken en die dan een beetje uitvergroten...Kan je er gewoon in werken. En alles in het zelfde BPM gebeuren.

Wout
 
Wanneer gebruik je 7/4, en wanneer 7/8?

Ik laat het vooral afhangen van de duidelijkheid (zoals met alle notatie- en layoutkeuzes bij partitureren).

Heb even snel een voorbeeldje gemaakt hoe ik het zou doen:

Zoals je ziet zijn de eerste en tweede regel gelijk. In dit geval zou ik het noteren als de eerste regel, want dat vind ik overzichtelijker. Bovendien kun je ook de accenten beter aangeven met de beams (wat is het nederlandse woord?) van de achtsten. Ik vind de 2e regel weinig samenhang hebben, hier zal ik dus niet snel voor kiezen

Maar zou je nog snellere noten erbij willen hebben, zou ik toch gaan voor de 7/4e notatie (zie derde regel). Ik probeer namelijk veel 32'en te vermijden, die vind ik meestal ook onoverzichtelijk.

Am I clear? Nouja, anders hoor ik het wel:eureka:
 

Attachments

  • 7 8ste en 7 4de.JPG
    7 8ste en 7 4de.JPG
    120,5 KB · Bekeken: 72
Am I clear? Nouja, anders hoor ik het wel:eureka:

Yes, you are clear :), en ik ben het met de bovenstaande eens. Ik gebruik daarom 7/8 i.p.v. 7/4. De achtste noten uit de 7/8 maat zijn vrijwel niet verder onder verdeeld in 16e of 32e noten die de omzetting van 7/4 zou rechtvaardigen.
 
Ik ken Hardstyle niet zo goed, dus ik moet dan kijken wat voor muziek het is. Kans is erg groot dat het 4/4 is.

Maar ik was verbaasd dat ik in de bovenstaande link 5 beats in de maat hoorde i.p.v. 4. Het piano-deuntje van Halloween (de muziek hoort niet bij The Exorcist) is volgens mij 10/8 maat: 3 + 3 + 2 + 2. De hardcore-bass nam ik waar op de 1e, 3e, 5e, 7e, 9e piano-toon, waardoor het leek op 5/4-maat.
 
Nog zoiets: voor mijn gevoel begint de melodie op de tweede maat van Etaoin's schema, waarna 7/8-7/8-7/8-9/8 volgt.

Oude thread, maar vorige week was er een documentaire op de BBC over Tubular Bells, waarin Mike Oldfield onder andere iets vertelde over de maatsoorten, waardoor ik aan deze thread moest denken.

Dat boek kan definitief de prullenbak in, want Oldfield zelf zegt dat de verdeling op de G-balk 7/8+8/8 is, dus ook die 7-7-7-9 uit het boek klopt niet... Lekkere uitgever :D
 
Back
Top