Ondeskundig computergebruik in het openbare leven

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
5.439
Sommige mensen en vooral bedrijven zou het verboden moeten worden om computers te gebruiken. Vooral energie bedrijven, zoals blijkt uit de media...

Altijd trouw mijn Eneco termijn bedrag betaald, jaren lang.
Nu komen ze altijd langs om de meter te controleren, maar natuurlijk altijd op momenten als ik niet thuis ben. Krijg je zo'n kaartje, dat je dan moet opsturen... Vergeet ik dan weer... Ik betaal toch al?

Ben ik wel eens thuis en nemen ze de meterstanden op van de voorgaande vijf jaar.
Krijg ik een rekening van € 1650.- met nieuw termijn bedrag inbergrepen. Beetje veel, vond ik.
En het bedrag is via een incasso al van mijn rekening afgeschreven. Leuk, zo'n computer.

Navraag geeft aan dat men de 'hoge' stand verwisseld heeft met de 'lage' stand en er geen rekening is gehouden met de verschillen in energieprijzen gedurende de tijd, dus die rekening is veel te hoog. Krijg ik een nieuwe rekening, die slechts € 162.- bedraagt. Nogal een verschil.

Vervolgens krijg ik een brief dat ik het eerste bedrag heb laten terugstorten, volgens Eneco ten onrechte. Wederom contact en alles zou rechtgezet worden.

De dag voor Kerst schrijven ze alsnog een bedrag van € 1957.- af!!!
Leuk in verband met de kerstinkopen...
Gaat toch wel even om een bedrag van 4000 guldentjes (van vroeger, toen het leven nog niet zo gecompliceerd was)

Als ik mijn incasso intrek en rekeningen ga betalen, dan kost dat wat meer.
Ik moet dus betalen voor de incompetentie van een paar computergerbruikers.
NO WAY!

Zo, dat lucht even op :D

Wout
 
Gooi het eruit Wout!

Ja, ik ken het; it sucks. Maar echt veel eraan doen kan je niet. Soms zie je wel eens een volhouder, die dan dus ook bij "Kassa" en dergelijke belandt. Strijden tegen de "grote jongens".. tja..


R
 
Tsja Wout. Ik heb een poosje gedetacheerd bij een andere niet nader te noemen energiebedrijf geweest. En ook daar zijn het prutsers van de hoogste orde.

Sterker nog, ik heb nou niet bepaald de indruk in welke industrietak dan ook dat er vakkundig met computers wordt omgegaan omtrend de nauwkeurigheid en bewuste verantwoordelijkheid. Nu moet ik er wel bij zeggen dat het vaak om losse individuen gaat. Maar dat het gehalte hiervan bepaald wordt door de incompetentie van het management.
En als er eenmaal een fout gemaakt is dan blijft die zo lang dooretteren dat je je serieus kan afvragen of het systeem waarmee ze werken wel deugd. Want volgens mij zijn dat soort applicaties er niet op gebouwd dat mensen fouten kunnen maken en die op een adequate manier kunnen rechttrekken. Maar goed, daar heb je nu dan geen klap aan want het probleem blijft.

Daarvoor stellen ze weer klachtencommissies in het leven die mensen moedeloos moet maken om uberhaupt te klagen, alle domme vragen tegen houden en echte klachten wel serieus kunnen nemen. Uiteraard met een daarbij komende vertraging van ettelijke weken.

Misschien kan het geen kwaad om bij elk telefoongesprek te vragen of ze het erg vinden dat ze worden opgenomen. Plus de namen te vragen en die op te schrijven plus de tijden. Gewoon dat mes op tafel zetten en duidelijk en vriendelijk blijven.

Maar vooralsnog moet je verdraaid goed opletten wat je qua meterstanden invult en je bijna bevend van angst die postkaart in de gleuf van de brievenbus mietert.

Ik hoor gewoon bij die groep mensen die het via het internet invult en 100x nakijkt of het wel klopt. En toch nog steeds meer moet betalen omdat de olieprijzen zo sterk stijgen.

Maar ik weet hoe luxe die kloterige managers en directeuren met ons geld lopen te doen. Ik heb het met m'n eigen ogen gezien. Dus die blaatverhalen in de telegraaf, panorama en revu blijken gewoon te kloppen.

En wat dit met synths te maken heeft? Door dit soort geneuzel uit te sparen had je met gemak elk jaar een leuke vintage bakje kunnen kopen. En in het geval van Wout een nog fijnere kerst kunnen beleven.
 
Origineel geplaatst door fuse
... Want volgens mij zijn dat soort applicaties er niet op gebouwd dat mensen fouten kunnen maken en die op een adequate manier kunnen rechttrekken.

Een vriend van me mocht eens bij Unilever tegen een betaling van fl 20.000 uitzoeken hoe het kwam dat er in bepaalde maanden geen klachten kwamen over een bepaald product. Oorzaak was dat het Engelstalige programma de maanden mei en oktober via de Nederlanse invoer niet kon lezen. Dat heeft wel de baan van die bewuste ITer gekost :)

Wout
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Een vriend van me mocht eens bij Unilever tegen een betaling van fl 20.000 uitzoeken hoe het kwam dat er in bepaalde maanden geen klachten kwamen over een bepaald product. Oorzaak was dat het Engelstalige programma de maanden mei en oktober via de Nederlanse invoer niet kon lezen. Dat heeft wel de baan van die bewuste ITer gekost :)

Wout

Tuurlijk, gewoon eruit flikkeren..
Misschien had ie wel onbewust een foutje gemaakt? Kan ook toch? Iedereen maakt fouten..
 
Tja. Kut voor je Wout maar niets nieuws toch?

Ik werk bij een energiebedrijf. IMO is het de combinatie van een overheid die wijzigingen te snel en te moeilijk wil en de fouten die de energiebedrijven maken. Als de overheid minder druk had gezet had het misschien anders geweest. Bij mijn bedrijf worden soms domme beslissingen genomen voornamelijk omdat de overheid zo pushed. 1 domme beslissing was het in gebruik nemen van computersystemen die niet goed genoeg getest waren, waar alle shit uit voortgekomen is.

Ben benieuwd hoe het met het nieuwe zorgstelsel zal gaan :erm:
 
Mike, dan vraag ik me toch af waarom die bedrijven dan gewoon niet 'DL' tegen de overheid zeggen omdat ze die mooie plannnen niet op tijd waar kunnen maken.
Een directeur/manager die zich een te korte deadline aan laat praten deugd IMHO ook niet. Maar eerlijkheidshalve weet ik niet of ze dit gedaan hebben.
Wat ik wel weet is bij het bedrijf waar ik gezeten hebben ze ook hadden ze genoeg tijd gehad ze het nog niet voor elkaar zouden hebben omdat er gewoon incompetente mensen aan het werk zijn.

Neem nou bijv Access. Die heeft er bijna een jaar extra over gedaan om hun nieuwe zooi goed aan de praat te krijgen. Heleboel mensen waren daar niet happy mee, maar volgens mij hebben ze daar nu heel veel plezier van. (lees veel en veel minder gezeik)
 
Hier stond een heel verhaal maar ik heb het toch maar weggehaald ivm bedrijfsgeheim. In een notedop: tegen de overheid kan je blijkbaar niet op. Ze leggen onhandige dingen op waardoor de problemen alleen maar toenemen. De energiebedrijven hebben IMO de situatie ook onderschat.

Helaas :)
 
Laatst gewijzigd:
pff, ik werk op een helpdesk van een computerproducent, en wat je daar allemaal hoort...

Loze suggesties van helpdesk medewerkers misschien ? :duivels:
 
Origineel geplaatst door waxx
75% van de problemen met pc's worden veroorzaakt door ondeskundig gebruik, blijkt uit onze

Vind je het gek als iedere malloot een computer met software aan kan schaffen en van scholing nog nooit gehoord. Da's een van de redenen waarom microsoft zo belachelijk groot geworden is. Iedere halve gare kan er wel wat mee. Maar als er problemen mee zijn dan heeft het ineens iemand anders het gedaan.

Als je synths progt dan moet je ook ongeveer weten hoe OSC en Filters enzo werken. En dat geldt voor die klotencomputers ongeveer net zo. Je moet ook wel wat hierover leren om iig niet keihard op je snuitje te smakken als je weer eens nieuwe hard of software wilt gebruiken.
Om maar te zwijgen van de software die erop draait. Want je geeft je de kost hoe een typefoutje ervoor kan zorgen dat je 4 dagen nix te vreten hebt.

'sorry meneer, we zullen het zo snel mogelijk oplossen'

Het is (gvd) geen rammadan!
 
die grote dure raket ariane ofzo , een zak had de software van een kleine raket eringedaan.
dat ding blaast zichzelf op na een paar seconden:)
 
Ik denk dat de gebruikers erger zijn dan de producenten van computers en software. Hoe gaat een gebruiker er mee om. Om met een auto te rijden hoef je ook niet te weten hoe dat ding precies werkt. Maar om iedere dag naar je werk te gaan koop je toch ook geen formule 1 wagen?

Gelul met computers:
"Meneer, hier op mijn scherm staat dat..."
"Maar meester! Op Internet staat dat..."
"Tja, het systeem ligt plat, dus kan ik geen aantekening maken."
Nadenken hoeft niet meer, vindt men tegenwoordig. Dat het mij totaal niets interesseert wat de bewuste telefoniste op haar scherm heeft staan en dat er op Internet ook gelogen wordt of totale onzin wordt geschreven, dat komt niet bij mensen op! En wat is er mis met pen en papier?

Het mooiste voorbeeld van een totale computerlul en bureaucraat is het volgende...
Mijn ex-vrouw werd voor 50% afgekeurd (Nee, niet door mijn toedoen ;) Die uitkering van het UVV te Venlo bleef maar weg. Na drie maanden belde ik op en een dame verzekerde mij dat ze het vrijdag zou uitzoeken en dat ik maandag kon terugbellen. Die maandag bleek ze op zwangerschapsverlof te zijn gegaan. "Tjee", dacht ze op zondagmiddag, "Zou ik zwanger zijn?" Hup verlof. Ik pikte dat niet en vroeg naar de chef van de afdeling. Kon ik niet spreken. Ik dreigde met naar Venlo afreizen, zodoende kreeg ik de man wel te pakken. Hij zou het even uitzoeken...

"Uw vrouw staat volledig aangevinkt in het invoeringsprogramma":
"Dus?"
"Dus moet ze overgezet worden naar het uitvoeringsprogramma."
"Ja, dus...?"
"Dat overzetten kan pas na het invoeren van de sleutel."
"U praat over zoiets als een wachtwoord?"
"Inderdaad, ja."
"En wie heeft die sleutel?"
"Die heb ik."
"Wilt U dan Uw sleutel intypen en mijn vrouw overzetten van invoeren naar uitvoeren?"
"Dat kan niet."
"Waarom niet?
"Het is vandaag maandag en dat doe ik alleen maar op vrijdag."

Zou de wet niet aangepast kunnen worden op een zodanige wijze dat het afschieten van zulke mensen niet meer als strafbaar wordt gezien...? Ik geef toe... Nogal rigoreus, maar toch...

Wout
 
Moet het eigelijk persee per automatische incasso? Het kost wel wat werk om elke maand de acceptgiro te ondertekenen en naar de bank te brengen. (of de boel overtikken in je telebankierprogramma) maar je voorkomt
dat er foutieve bedragen worden afgeschreven. Zo ontving ik van een internet provider nadat ik m'n abo had opgezgd ook nog diverse malen een rekening, maar ach die betaalde ik dan gewoon niet. Ik belde op en er werd dan verteld dat ik de acceptgiro kon verscscheuren, maar maand later kwam de volgende weer :).
 
mjah tegenwoordig hangt alles van computers af lijkt wel

bijv. op de uva moesten we een diagnostische toets doen waarmee je punten kon verdienen om een herkansing veilig te stellen, moest dan via internet...toets kon je maar één keer maken, dus ja je internetverbinding valt uit terwijl je de toets zit te maken en hoppakee daar gaan je punten
maarja je bent natuurlijk wel zelf verantwoordelijk voor je internetverbinding, dus enige compassie vanuit de uva hoef je niet te verwachten

dan sluit ik me bij jou aan wout...wat is er mis met pen en papier? :(
 
Het verhaal wordt erger en erger...

Het verhaal wordt erger en erger...

Afsluiting,daar zijn we nu...

Wat er aan vooraf ging...

Dom, maar hoewel ik al die jaren wel mijn termijnbedragen heb betaald, is er vijf jaar lang geen meter opgenomen.
Had een kaartje moeten terugsturen.

Zien ze de meter, 'denkt' die computer dat ik die standen in één jaar heb verbruikt en dus veel te weinig heb betaald. Schrijven ze zo maar alles van m'n rekening af.

Ik blokkeer en vraag om een specificatie. Daarin berekenen ze alles verkeerd en ik blijk nog méér te moeten betalen.

Op het zelfde moment grijpen andere gemachtigden mis op mijn giro en zodoende blijk ik onverzekerd rond te lopen!

Dan gaan ze dreigen met afsluiting en wordt het bedrag hoger dan mijn maandinkomen.
Ik mag een schikking treffen, maar dat betekent dat ik het bedrag erken als schuld!

Word ik gelijk ook voor een hoger termijnbedrag (€ 370 per maand) aangeslagen, want mijn verbruik is behoorlijk gestegen, afgelopen jaar! Zelfs een hennepkwekerij gebruikt minder...

Nu moet ik geld gaan lenen om erger te voorkomen...

Weg al die computers uit de handen van domme mensen!

Wout

Er is geen bezoekadres, dus alles moet via die domme telefonistes...

BOEM! Daar gaat weer een Eneco autootje...
 
Ach joh, die dirrekteur heeft z'n bonus binnen.
En de geachte klant kan de kolere krijgen.
Zo is het toch?
 
Re: Het verhaal wordt erger en erger...

Re: Het verhaal wordt erger en erger...

Er is geen bezoekadres, dus alles moet via die domme telefonistes...

Misschien kun je medewerkers van het service-centrum gaan uitschelden?



ENECO Energiebedrijf Den Haag/Voorburg

*>Service-centrum Laakhaven
Verheeskade 25
2521 BE Den Haag
Telefoon: 070-3218377
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur

* Service-centrum Centrum
Torenstraat 187
2513 BR Den Haag
Telefoon: 3 612 577
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
 
omg, wat een nachtmerrie! Sterkte Wout!

Ik zou eens gaan praten met een advocaat, of de onbudsman inschakelen. Dit kan toch neit?

Zelfs al is het zo dat jij 5 jaar geen meterstanden hebt doorgegeven, dan hebben zij toch ook 5 jaar verzuimd daar zelf aktie op te ondernemen.
 
Re: Het verhaal wordt erger en erger...

Re: Het verhaal wordt erger en erger...

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Weg al die computers uit de handen van domme mensen!

Wout

Toch, had je niet een klein beetje het idee dat het niet goed zat toen je nooit iemand voor de meter hebt zien langskomen? Nee? VIJF jaar lang?

Ik vind het zwaar kut voor je maar eh...
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top