simpel zelfbouwgeluid niet meer opnieuw te maken?!? help!

dath

Ingeburgerd
Lid sinds
22 februari 2003
Berichten
27
Locatie
utrecht
Eergisteren heb ik op mn Virus B een vrij simpel geluid gemaakt voor een leadsolo, waar ik erg tevreden mee ben. :mega:
maar toen ik SoundDiver aanzette om eens te kijken wat ik nou precies had gedaan is dus mn hele patch naar de knoppen gegaan. :stupid
Ik ben de hele avond bezig geweest maar heb t niet gevonden, en over 1,5 week moet ik de studio in om het op te nemen...

ik heb een voorbeeld op http://www.antikraft.com/synth/vette_lead.mp3
Ik draai bij deze lekker aan het modwheel (BendDown -40)
Volgens mij heb ik op filter 2 een reso envelop, voor alleen de aanslag. En volgens mij zit er geen distortion op, maar alleen een LFO 3 modulatie die IETS doet (pitch van osc 2 oid)

en hier de patch die ik in SoundDiver laadde, en die het zou moeten zijn :confused:
http://www.antikraft.com/synth/patch.jpg

> kan iemand mij helpen om het weer op te bouwen? <
 
Laatst gewijzigd:
Je probleem komt me bekend voor,.. had ik onlangst ook.

Een uurtje geknutseld,.. en dan verkeerd gesaved,... en foetsjie !
Ik ben toen gewoon opnieuw met een variant dicht in de buurt gekomen, en vond het zelfs op dat moment iets beter klinken !

Stel je gewoon de vraag,.. als jij (de originele maker ervan) al niet meer weet hoe het in elkaar stak,... zal je met enkele gissingen van anderen er echt niet meer in slagen om het 100% te verkrijgen zoals het in het sample klinkt. (vrij complexe opbouw moet ik zeggen).
 
ja dat klinkt natuurlijk logisch :erm:
waar het vooral ff om gaat is hoe je een geluid via een snel ingestelde LFO zo moduleert dat je het trileffect krijgt, wat dat betreft zijn gissingen erg welkom!
(ik ben wat betreft geluidsynthese nog maar een noob)
 
een erg bekend probleem, voortkomend uit , wat je zelf al aangaf, niet goed bekend zijn met geluidsynthese.
wat het beste werkt, voor altijd.
neem enkele uren per dag of geluiden te bouwen.
wat vooral belangrijk is dat je weet waar allen onderdelen waar je geluiden mee bouwt , doorhebt.
dan kun je uiteindelijk zelfs zonder geheugen en patches werken,(met is natuurlijk handiger)
ik ken erg veel muzikanten die volop met synths werken, maar de basisbeginselen niet weten, ik ken er ook erg veel die dat wel weten.
de laatste groep kan dus bijv. met een modulair op het podium werken.
de eerste groep niet, bij hun breekt het zweet al uit bij de aanblik van zo'n monster met patchkabels, zonder presets.
en geloof mij, het is niet moeilijk, zelfs een aap kan het leren.
kost alleen wel tijd.
maar het kan niet moeilijk zijn je geluid terug te vinden, je hebt het al eerder gedaan.
sucses.
groeten,
jheroen
 
bedankt voor de klop op de schouder :-)

Eigenlijk kan ik wel bedenken wat zou moeten werken: een korte filterenvelope op filter 2 terwijl filter 1 gewoon statisch blijft, dit voor het 'attack'geluid maar niet zo extreem.
En dan LFO 1 op S&H zetten, met rate 120 ofzo, die dan weer de pitch van de oscillators beïnvloedt, vrij mild, maar genoeg voor het trillende geluid. Ik had die volgens mij op S&H omdat het zo extreem is en het geluid goed smerig wordt. LFO 2 moet dan op een lage freq het timbre wat beinvloeden om het dynamisch te houden.
Maar als ik dat probeer en probeer etc... :stupid

Zou jij goed weten hoe je t geluid moet verkrijgen dan, j.baars?
Bedankt voor de aanmoediging wat betreft synthese, ik hou me er lekker mee bezig!
 
met de virus ben ik niet direct bekend, maar het zal net zo zijn als met andere synths.
wat ik hoor, ......
je filter frequentie loopt mee met het keyboard, een flinke dosis resonantie (lekker)
een snelle lfo modulatie op de vco.
en ik weet het niet zeker (daarvoor zou ik eerst een virus zelf moeten proberen) maar heb je 2 vco's in sync of FM?
en als je de glissando's met je prichtwheel doet, dan wordt je vcf ook met je pitchwheel gemoduleerd.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
sucses.
groeten,
jeroen
prima geluidje trouwens :okdan:
 
ha! gelukt! :mega:
het geheime recept:

• inderdaad een snelle LFO1 met een gecombineerde waveform (niet sinus, zaag, driehoek of blok maar een complexere) die osc 1 & 2 met vrij lage verschillende waarden moduleert (pitch) –> dit zorgt voor het distortion-achtige gevoel
• osc 2 heeft redelijke detune, en is met -3 semitones in Sync gezet (t.o.v. osc1)
• de filter routing is in 'split' form, dwz osc1 gaat via filter 1, osc2 via filter 2
• lekkere hoge reso op filter 2 voor de aanslag-envelope, lage BandPass cutoff
• filter 1 heeft een hoge LowPass cutoff en reso 0
• filter 1 en 2 hebben vrij milde maar tegengestelde keyfollow
• verder geeft LFO 2 een hele milde slome pitch op osc 2 voor wat dynamiek.
• als extra geeft het pitchwheel een negatief volume effect mee aan de sub-oscillator: draai de pitch naar beneden en de sub osc wordt harder, slim zeg :-)
• unison effect: er worden 2 voices per toets ingezet en iets geDetuned

en ik dacht dat het een simpel geluid was :D

... slecht voor je oren zeg, die hoge reso :smeris:

het huidige geluid zal ik snel uploaden voor wie 't interesseert.
 
Een paar dagen later klinkt de originele toch weer wat beter.
Ik heb iig het plugje dat nodig is voor opnamen weer gevonden, dus bij dezen de link:
http://www.antikraft.com/synth/vette_lead2.mp3
hij duikt wel lekkerder de diepte in, en heeft een functie op de modwheel waarmee hij echt helemaal uit de bocht vliegt, maar snijdt minder door de mix. Het lijkt alsof het filter niet helemaal open gaat, of als iemand die zingt met een suikerspin in z'n mond :mexico:
Was iig niet op te lossen met cutoff of resonance

in de mix: lead 1
http://antikraft.com/synth/lead1_in_gebruik.mp3
nieuwe geluid:
http://antikraft.com/synth/lead2_in_gebruik.mp3
ik kan er wel mee leven denk ik
 
Back
Top