Op welke freq spelen de instrumenten

Gouden regels voor het mixen:
1 wees uitgerust!
2 luister iedere track goed af!
3 maak het geluid per track zo mooi mogelijk
4 zet de belangrijkste instrumenten het eerste neer tov elkaar, dat is bij mij nooit de drums als eerste!
5 kill your babies!!! Durf gerust je mooiste geluid weer aan te pakken...

Hee cool! Zo doe'k het al 16 jaar. Maar toch bedankt! :D

(Serieus: dat zijn idd. dè 5 elementen die ik steeds in mijn achterhoofd houd bij het maken van een eindmix.)
 
Laatst gewijzigd:
Hee cool! Zo doe'k het al 16 jaar. Maar toch bedankt! :D

(Serieus: dat zijn idd. dè 5 elementen die ik steeds in mijn achterhoofd houd bij het maken van een eindmix.)
Ik kan het niet meer, omdat mijn rechter oor al behoorlijk doof is :( Een familiekwaal...

Wout
 
Toch is het me -ondanks de zeer nuttige bijdrages- niet duidelijk wat de TS bedoeld.

Bedoeld-ie, welk plekje een bepaald instrument veelal inneemt in het "eq-spectrum"? Of op welke grondtoon bepaalde muziek vaak begint ? Of in welk octaaf instrumenten worden geplaatst, afhankelijk van de functie? erg onduidelijk. Het lijkt alsof hij toonhoogte en frequentie beetje door elkaar haalt, lijkt op elkaar, maar het is alleen een andere manier van bekijken (sonisch/muzikaal) ; en toonhoogtes zijn fixed mits goed gestemd :)

Als hij bedoeld "welke toonsoort?" dan kan die zich beter eens in harmonieleer verdiepen, is een bitch, maar het loont ontzettend.
Als hij bedoelt "welk plekje in het spectrum" dan kan ik het niet rijmen met
Ik heb regelmatig al tracks gehoord waar geen of bijna geen eq bij is gebruikt
, want dat is z.g.a. onmogelijk in dat geval.
 
Ik kan het niet meer, omdat mijn rechter oor al behoorlijk doof is :( Een familiekwaal...

Dat is knap kl*te dan, als je aan één oor doof bent. Ik heb in die richting helaas ook e.e.a. te vrezen, want mijn opa werd op latere leeftijd slechthorend, en mijn vader nu helaas ook (hij wordt volgende maand 70 jaar) en die achteruitgang begon bij hem al op middelbare leeftijd. (Rond de 50 jaar.)

:(
 
En het is ook onduidelijk waar de TS uit afleidt dat er niet ge-eq'd is bij een nummer. Ik bedoel: zelfs als je harmonisch ontzettend veilig speelt (per akkoord altijd alleen grondtonen, tertsen en kwinten) en al je geluiden netjes spreidt van laag tot hoog, moet er vaak wat met eq gedaan worden, gewoon omdat er bijvoorbeeld een ontzettende rijke pad in zit die ingedamd moet worden.

Dus TS, laat wat van je horen! ;)
 
Dank julie wel voor de snelle en vele reactie
Na het lezen van de posts snap ik dat mijn vraag een beetje onduidelijk is
De freq shart die gepost is is eigenlijk wat ik bedoel
dus daarvoor bedankt
Sinds een tijdje ben ik er achter dat het natuurlijk beter is om je geluiden te maken zonder de freqs die je er anders later dmv een eq eraf haalt.
logisch eigenlijk maar alles moet je leren
Ik zelf ben bezig met het maken van psy/darktrance en dan is het toch wel makkelijk om teweten waar je bv een tweede basline kan laten beginnen zonder dat hij de subs naar god helpt enzo.
ik denk dat ik met die chart een aardig eind kom
Dus nog maals dank je wel
Voor een voorbeeld van een track zonder eq kijk maar eens op de site van G-sonique en dan naar de demo track van psy nina met de renegade plug


groet maarten(nog niet zolang producer)
 
Back
Top