Hardware Glitch Effect

ok, nogmaals dikke blah naar de mensen die continu zitten te blahshitten, want zoals ik hier zie, zijn er nog steeds een aantal apparaten waar ik nooit van heb gehoord.. Daarnaast heb ik nu vooralsnog iemand ten gehore gekregen die mij kon vertellen hoe de fireworx op midi reageerd... daar andere fireworx-gebruikers mij hierover niet konden vertellen omdat ze geen ervaring hadden met deze midi-besturing..

Ten eerste: wat ben jij een eikel zeg.

Ik ben ff op zoek gegaan naar dat bosspedaal en ik denk dat 'the untitled' het had over de RC-50 van boss (loopstation) (399 euro).

Je hebt kleinere versies van die loopstation ook.
Je hebt ook nog allerhande andere gitaarpedaaltjes.
Je hebt ook de KP3
Je hebt ook de kp mini

Hang dit allemaal achter elkaar achter de master out van je mixer (of op de aux van een subgroup zodat je kan kiezen wat je ernaartoe jaagt). Ben je niet veel centen kwijt omdat deze dingen wel 2dehands te scoren zijn.
 
sorry, se7en..... ik begrijp dat ik hier zo nu en dan wel zo over kom (slaap een beetje slecht de laatste tijd)....
maar ik ben deze thread serieus begonnen uit interesse voor een hardwarematige versie van de glitch-effect.
Hoewel ik zo mijn eigen criteria heb voor de versie die IK uiteindelijk ga kopen/uitwerken, betekend dat niet dat ieder ander persoon dezelfde criteria heeft... deze thread was dan ook bedoeld om verder te komen met het idee van een hardware-glitch, aangezien ik verscheidene vrienden van mij al heb horen zeggen dat zij zich afvroegen wat ze daarvoor konden gebruiken... Ik heb daarnaast volgens mij ook al een jaar geleden hierover ergens anders een thread geplaatst en daar kwam ik ook niet bepaald verder.. (behalve dan opmerkingen hoe relaxt de dBlue glitch en de effectrix wel niet waren....)

Mijn bedoeling is dan ook dat als mensen een hardware glitch zoeken, ze bij deze thread kunnen raadplegen welke opties ze hebben en in welke prijsklasse... Mensen die dan gaan zeggen dat je het beter softwarematig kan doen op een laptop (terwijl ik uitdrukkelijk heb gezegd dat ik dat niet wilde...) of zeggen dat ik niet goed luister naar hun tips etc., gaan hieraan voorbij... Ik reageer dan ook een beetje geirriteerd als sommige mensen nog steeds niet extra info geven voor de eventuele (nieuwe) lezer, maar alleen maar negatieve kritiek gaan geven op andermans ideeen en het gaan afzeiken...
Ik wil simpelweg zoveel mogelijke apparaten in deze thread krijgen die ervoor geschikt zijn, desnoods schema's van mensen om zoiets te bouwen of een software midi-programma waar je bijvoorbeeld een midi-cd gate mee kan aansturen of een multieffect.. Dit zodat iedereen toegang heeft tot deze info.. Ik heb een heel tijd op internet gezocht naar een dergelijk hardware apparaat, maar ik had tot synthforum toe, niets kunnen vinden, mede dankzij die "dubbele betekenis" van glitch.

Die laatste twee programma's zal ik zelf ook gaan maken zodra ik een effect heb en komen hier dan ook te staan... Dus laat deze thread nu alstjeblieft een voort- en opbouwende thread zijn, waar mensen extra info en inspiratie kunnen halen.. wie weet is dit nog eens een bron voor de ontwikkeling van een dedicated glitch apparaat (zowel midi als geluid..)
 
Kwam bij feedback ineens deze tegen:
Pioneer EFX 500 R Pro

voor 475 euro in de aanbieding..
of deze helemaal midi-aanstuurbaar is, vraag ik me af (zit wel midi op..) de grote broer (Pioneer EFX 100) is er voor 859 in de aanbieding.
De controle over de effecten leek me wel aardig snel en intuitief te doen, dus is wellicht bruikbaar voor realtime te f*cken met je geluid..

Ik zag ook de 'tweakizer', erg goedkoop zowel voor het geld (109euro), als visueel niet echt inponerend... maar je kan er denk ik wel een beetje mee glitchen..
 
Midi In/Out terminal for connectivity to compatible MIDI equipment

zal dus waarschijnlijk wel in ieder geval te syncen zijn, en templates kunnen opslaan etc. Realtime control doe je toch op de unit zelf.

Ik vind het op zich een nobel streven om hier voor het nageslacht wat opties neer te zetten. Het probleem is wel dat glitch zo breed is en afhankelijk van persoonlijke smaak (en budget, veel glitch is toch ook budget circuit bending werk enzo).

Daarnaast zit je de geluiden die nog gesequenced / gesampled moeten worden, dit maakt het er allemaal niet eenvoudiger op.

hier nog een glitch gerelateerd filmpje van de md uw:
http://nl.youtube.com/watch?v=LtxX0VEpMSI
 
nord..

nord..

heb deze week een akai MPC2000XL gekocht en ga waarschijnlijk nog een extra hardwaresynth kopen.. dus ga nu waarschijnlijk de nord G2 modular gebruiken als glitcher.. maar ik houd mijn ogen open voor een meer 'dedicated' hardware glitch bak/setup..

wat betreft die V-box... op zich mooi prijsje.. nu is t wachten op de V-rack.. (10 in 10 uit)
 
als je een digitaal 19"effectrackje(of peNdaaltjes) hebt kan je doormiddel van circuitbending echte glitch FX maken
 
wat ik momenteel allemaal wel niet wil hebben...pff :D
heb dit glitch-gebeuren een paar jaar geleden opgelost door gebruik te maken van mijn nord modular G2, die door aanschaf van meerdere sequencers en synthesizers toen bruikbaar werd als glitch-bak.
Is een 16-fx glitch geworden, getriggered door midinoten en variatie door velocity-besturing.
Erg vergelijkbaar met mijn SIK-FXD (aka KUT-FXD) vst, afgezien dat die 25 effecten heeft en een seperator op basis van een filter (gefilterde signaal gaat door de fx, het originele minus gefilterde signaal gaat door naar de output).
 
ja kan natuurlijk ook al die mooie software die je geschreven hebt voorzien van een audio in en output, en dan op een aparte computer draaien...

gliches zijn per definitie digitaal, dus voor de werking maakt het nie uit.

:koffie:
 
via de computer kan ik doen wat ik maar wil...dat is het punt niet..
mijn set moet, qua geluid (en voornamelijk mijzelf) betreft, buiten de computer om gaan, gezien de onontkombare latency die mijn computer met zich mee brengt....
De nord G2 is daarom een goede uitkomst omdat deze met een hoop minder latency deze effecten er alsnog weet uit te persen.
Vooralsnog hoop ik dat er ooit nog eens een serieus analoog apparaat op de wereld komt die inkomende audio volledig kan hervormen, gesycned en gesequenced en alles... desnoods met een digitale bitcrusher, maar dan weer op zich zelf AC-DC DC-AC converters erin :)
 
via de computer kan ik doen wat ik maar wil...dat is het punt niet..
mijn set moet, qua geluid (en voornamelijk mijzelf) betreft, buiten de computer om gaan, gezien de onontkombare latency die mijn computer met zich mee brengt....
De nord G2 is daarom een goede uitkomst omdat deze met een hoop minder latency deze effecten er alsnog weet uit te persen.
Vooralsnog hoop ik dat er ooit nog eens een serieus analoog apparaat op de wereld komt die inkomende audio volledig kan hervormen, gesycned en gesequenced en alles... desnoods met een digitale bitcrusher, maar dan weer op zich zelf AC-DC DC-AC converters erin :)

Huh maar dan komt dat apparaat wat ik voorstelde toch aardig in de buurt ?
 
nord glitch-patches

nord glitch-patches

jazeker, dat apparaat komt zeker in de buurt, maar ik weet niet zeker of die uiteindelijk echt mijn ideeen zou toelaten qua besturing. Dat in de zin van het automaten van de effecten door middel van noten en de velocity dan gebruiken als parameter besturing zoals ik dat nu heb gedaan met mijn nord en wat wel heel relaxt werkt.

Moet er nu wel even bij vermelden dat ikzelf nu wel bij de nord blijf wat betreft deze glitch-functie.. en het anderen ook aan zou raden als ze een hardware glitch zoeken, gezien de prijs/mogelijkheden verhouding.. Je kunt je glitch zover door laten draaien wat je wilt en desnoods meerdere patches maken met verschillende glitch mogelijkheden en de wijze van besturen zelf bepalen (via midiCC of midi-note info).

Wat betreft de mogelijkheid van een echte hardwarematige analoge glitch zou ik zelf de opbouw van de bijgevoegde nord-patches aan willen houden, waarbij dan alles via midi2cv converters wordt bestuurd, dan wel iets van 3 a4 iingebouwde cv sequencers.

De nord-patches:

inladen op respectievelijk slot C en D (ivm met het intern sturen van midiCC)
inkomende audio komt in op FX kanaal van slot C op audio inputs 3 en 4 en gaat uit op output 3/4.
Audio wordt ook uitgestuurd op output 1 voor nog een externe distortion of iets, die terug gevoed kan worden naar audio input 1, die bij 3/4out gemixed wordt.
Output 2 is de optelling van input 1 en de mix van output3/4 zodat je dit totaal ook nog ergens door een disortion-batterij kunt gooien voor de nodige hardheid en bij je eindmixer de verschillende kanalen weer bij elkaar kunt mixen.. :D (wat betreft mijn eigen opbouw om de glitch heen, moet je even in mijn geplaatste berichtjes kijken...moet hier ergens op synthforum uitgeschreven zijn).
 

Attachments

  • feb 2012 C.pch2
    8,1 KB · Bekeken: 118
  • feb 2012 D.pch2
    6,8 KB · Bekeken: 109
oh ehm, J.Baars,
ik heb nog wel een project liggen die echt een keer af moet omdat het gewoon te vet is:
6x midi-theremin:
6 sharp IR-afstandssensoren aangesloten op een miduino

ik had alles al aangeschaft wat betreft sensoren, opamps en miduino (al in elkaar gezet)
maar het in elkaar zetten van de opamp om de sensor-waarde in de goede range te zetten, wilde niet werken. Toen naar een vriend gebracht die m in ruil voor spullen wel zou maken. Helaas ligt alles daar nu al een jaar of 2 en heeft die jongen te veel aan zijn hoofd om mijn project af te maken (hij heeft alle funky electronica-equipment, ik niet meer sinds ik weer bij mij ouders weg ben...)

Dus op zich hoeft alleen de opamp nog in elkaar gezet te worden en het geheel in een bakkie gezet te worden. Probleem was dan ook de opamp die bij 1 sensor nog goed werkte, maar wanneer we er nog meer aan maakten, elkaar's signaal beinvloedden (intern that is, niet dat de sensoren elkaar via de ir beinvloedden).
 
Back
Top