Zoveel Big Muff-varianten... welke voor analoge drums?

geigercounter staat hoog op de GAS lijst

@ sicksicksick de combi masstotron big muff is meesterlijk op drums
de big muff is onmisbaar vanwege de sustain waardoor hij mooi uitsterft
 
Ik ben wel benieuwd naar de resultaten van al dat distortion geweld, geluidsfragmentje misschien?


Wat mij ook erg interessant lijkt voor jullie zijn waveshapers/folders. Ik heb ervaring met de Doepfer A-137-1, STG Wave Folder en Intelligel uFold. Ze zijn allemaal anders. De STG is het meest hifi en blijft altijd een mooi vloeibaar hoog houden. De 137-1 is het meest veelzijdig en kan van mooi warm zacht tot gecastreerde heavy metal zanger, maar nooit zo hifi als de STG. De STG kan weer niet zo schreeuwen als de 137. De Intelligel uFold schijnt de waveshaper van de Buchla 259 het dichts te benaderen. Maar hij zit gewoon tussen de STG en Doepfer in. Meer schreeuw als de STG maar niet zo hifi.

STG geluid.

137-1 geluid
 
oi patat mij lukt't echt niet om geluid op het net te gooien zelfs m'n eigen CD's(heb ongeveer iets van 50 masters af) krijg ik met geen mogelijkheid op't net dus helaas
want ik had ook nog zoveel monotron geluiden die ik wilde delen(omdat je echt veel meer met zo'n ding kan dan piepen) er staat sowieso ook niets wat op een computer lijkt(internet) in onze studio
en al die mislukte pogingen om van CD iets op't net te zetten hebben mij doen besluiten het niet meer te proberen(omdat het anders niet lang duurt voor ik met een stuk hout op mijn computer sta te rammen)
 
Ik kan wel wat opnames maken en hier in de thread zetten.
Ik heb drie verschillende Big Muffs en een Geiger Counter.
De Geiger Counter is overigens helemaal niet te vergelijken met een Big Muff.
En nadeel van een Geiger Counter is ook dat de instellingen nogal nauw luistert.
Dus als je een demo maakt maak je eigenlijk meer een snapshot van de instellingen.
Je kan dat geluid niet zomaar makkelijk nog een keer tevoorschijn toveren als je dat zou willen.
Beetje hetzelfde "probleem" als met bijvoorbeeld een Sherman Filterbank.
(ik zie het overigens niet per se altijd als een probleem, het werkt voor mij soms als probleem maar soms ook juist inspirerend).
 
oh, mijn setup is toch bedoeld voor live-improvisatie.
Ik heb misschien nogal wat spulletjes voor een one-man improvisatie-set, waardoor het een beetje onwaarschijnlijk klinkt, maar dat valt (als je de set begrijpt) nogal mee.
In zekere zin heb ik alle geluiden in 3 delen opgesplitst: melodie (links van me), bass (midden), drums (rechts van me), deze komen ieder op hun eigen kanaal binnen op de eindmixer (Korg KM402), waarbij de drums in 2 layers binnen komt.

Alles wordt aangestuurd vanuit 2 midisequencers, waarvan de MPC2000XL voornamelijk voor automation-recording van midi-capable apparaten gebruikt wordt en het improviseren van drums bij de basis ritmes welke gegenereerd worden in de genoqs nemo, die daarnaast ook de doorlopend varierende melodie&bass-sequences genereerd. Deze voeden de midi naar de midi-express router die het onder alle andere midi-apparaten verdeelt.

De melodie gaat serieel van de blofeld door de gaia (mini stereo-input en gemixed met gaia output), hierna door de lexicon MPX110 en komt uit op linker kanaal eind-mixer.

De bass gaat serieel van mopho, door alesis smashup-faze-phlngr, door de t-resonator, limitertje erachter en komt uit op 2e kanaal eindmixer.

Voor de drums is er dan wel een "wat uitgebreidere " routing waarbij er layers binnen layers zitten: layers van distortions die na bij elkaar gemixed te zijn, door de sherman gaan en in de akai filter weer eens bij elkaar gemixed worden met een drum-layer die door een nord modular G2 Glitch-patch gemod is, na de akai filter nog even gecompressed en naar de eindmixer.
Daarnaast is er ook een drum-layer die door de electric MOFX gaat. Deze layer zorgt ervoor dat al de gedistorte, gefilterde en gefreakte stukken weer wat helderheid en aanslag terug krijgen (als dat nodig is) en dat je snel tussen 2 volledig verschillend klinkende drums kunt switchen.

aantal opnames van mijn synths&drums met distortions&filters&FX
http://soundcloud.com/sirsicksik/sirsicksik-wrong-road-to
http://soundcloud.com/sirsicksik-angry-tracks/sirsicksik-trippel-trappel
http://soundcloud.com/sirsicksik-angry-tracks/sirsicksik-hipperdiekick-part
http://soundcloud.com/sirsicksik-angry-tracks/sirsicksik-angry-kick
http://soundcloud.com/sirsicksik-angry-tracks/sirsicksik-tekno-5-april
 
vandaag feedback geweest, conclusie de bass big muff en de swollen pickle zijn super op drum de ehx heeft wel een mooiere sustain de pickle is rauwer/bruter daarnaast zit er op de bass big muff ook nog een direct out op waardoor je een 2e(pickle) over je drum kan ZZ
 
ik ben me ook al een tijdje aan het oriënteren in de wereld van de 1000den Big Muffs varianten en sound-a-likes.

uiteindelijk is mijn bedoeling nu om (als ik het idee inclusief schemaas niet op internet vind) zelf een soort super big Muff met extra veel instelmogelijkheden te ontwikkelen.

de varianties zijn vaak niet veel meer dan andere soorten componenten en vooral ook andere condensator-waarden.
 
dan moet je de Ka-fuzz van dr no eend proberen dat iss een 1 op 1 clone van de triangle muff(de bruutste)

ik had het eigenlijk meer over een uitgebreide big muff achitge fuzz. dus met meer mogelijkheden.
De nieuwe big muff tone wicker heeft wel extra mogelijkheden. bijvoorbeeld een bypass voor het tone-gedeelte, maar ik vertik het om
zo'n nieuw ding te kopen met intern fabrieks-mini-electronica.

maar deze triangle-cloon klinkt wel erg goed inderdaad!
al kan je niet zeggen: 1 op 1 cloon. lees hier:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148667-De-geboorte-van-de-Kafuzz

ik ga binnenkort ook maar eens clooinen met schemas (ook triangle bekijken) en verschillende waardes en componenten.
 
Laatst gewijzigd:
vandaag de swollen pickle gehaald erg fijn spetterend geluid met een fijn bandpass filtertje erin
maakt't fuzz pallet toch wat breder
 
is het niet zo dat gitaarpedaaltjes speciaal zijn gebouwd voor gitaren qua geluid en input?

een gitaar heeft een hele zwakke output en heeft veel versterking nodig. Die pedaaltjes en ook dus de Big Muff verwacht aan zijn input dan ook weinig signaal.

zodra je er een instrument op line-niveau, zoals bijv. een synth of sampler, instopt dan overstuur je al heel snel het circuit in een pedaal. dus komt de distortion niet alleen van het pedaal zijn functie zelf maar ook door een clippend inputsignaal..erg optimaal klinkt zo'n situatie niet echt. wie weet komt de distortion wel van die oversturing en niet alleen van het big muff-circuit...
 
is het niet zo dat gitaarpedaaltjes speciaal zijn gebouwd voor gitaren qua geluid en input?

een gitaar heeft een hele zwakke output en heeft veel versterking nodig. Die pedaaltjes en ook dus de Big Muff verwacht aan zijn input dan ook weinig signaal.

zodra je er een instrument op line-niveau, zoals bijv. een synth of sampler, instopt dan overstuur je al heel snel het circuit in een pedaal. dus komt de distortion niet alleen van het pedaal zijn functie zelf maar ook door een clippend inputsignaal..erg optimaal klinkt zo'n situatie niet echt. wie weet komt de distortion wel van die oversturing en niet alleen van het big muff-circuit...

dat los ik op dor een bahringer tube-pre amp te gebruiken dan kan je het luid tot gitaar out terug draaien, maar dat is vaak niet nodig
sowieso gebruik ik de ehx big muffs alleen op drums, de swollen pickle en de zvex mastotron kunnen goed met synth output omgaan tokai TMD-1 heeft ook geen geluids reductie nodig
 
[verkoop mode] mocht iemand interesse hebben, ik verkoop mijn russische big muff, zie plaatje. 45 euro? [/verkoop mode]

big-muff-pi-russian.jpg
 
Back
Top