Zoveel Big Muff-varianten... welke voor analoge drums?

SirSickSik

zwaar behaard lid
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
1.184
Locatie
Tussen me gear
Tijdje geleden hoorde ik bij een maat van mij de drums door een Big Muff gaan en ik vond het geluid heerlijk!
Nu heb ik al een rijtje distortions filters en andere effecten over de drums, maar wil toch een Big Muff variant toevoegen voor nog meer rauwe boost.

ff eerst wat info over de drum-setup:
Over de drums staan momenteel als verschillende, naast elkaar staande layers:
-Ibanez TS9DX
-Boss Metalzone MKII
-ZVEX Distortron
waarna deze layers bij elkaar gemixed worden, door de sherman filterrack 2 gaan en binnenkomen op de mono-input van de AKAI MFC42 (waar aan het einde ook nog eens een distortion eenheid zit).
Dit maakt de 'distortion' layer.
Daarnaast gaat er een stereo-layer door een nord modular G2, met daarin een 16-part/polyphone glitch-FX die op het stereo-kanaal van de akai MFC42 binnen komt en zo met de distortion-layer gemixed wordt.

DAARNAAST heb ik dan NOG een drum-layer die vanuit de drum-mixer (van waaruit ook het stereo kanaal voor de nord en het mono kanaal van de distortion-layer komen) door de electro harmonix MOFX gaat (waar dus ook nog eens een distortion eenheid zit ghehehe)


Nu wil ik dus nog een Big Muff toevoegen aan de distortion layer.... maar ik zit te twijfelen aan welke versie..

Nu heb ik rond zitten kijken en nu zijn er allereerst tientallen versies van de 'normale' Big Muff... afgezien van het feit dat daarnaast ook nog eens een stuk of wat andere versies zijn uitgekomen zoals de Bass Big Muff, Double Muff, Nano Muff (welke nogal iel klonk), 4x germanium diode, Tone Wicker en de graphic Muff (met interne graphic equalizer).
Nu zijn er een aantal versies bij de feedback verkrijgbaar (behalve de wicker en graphic) en ik ben van plan daar langs te gaan met mijn sequencer en drum-synthesizer om ze allemaal eens uit te proberen.

Nu is mijn vraag aan jullie:
zijn er versies waarvan jullie weten dat ze bij voorbaat al niet geschikt zullen zijn voor de drums vanwege buitensporige ruis (mijn ZVEX distortron en metalzone zijn ENOOOORM ruizig!!), te weinig laag/buitensporige high-boost, verlies van definitie/aanslag of simpelweg een zompig geluid? En zijn er versies die juist zeer aan te raden zijn?
 
De Nano Muff (wat je al zei) en de Double Muff zijn gewoon niet zo tof qua sound, veel minder dan andere.
Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat de Bass Big Muff geschikt is voor kicks e.d., het laag wat meer overeind houdt.
 
niemand ervaring met de bass muff over de drums?
ik heb al een maand niets aangeschaft, dus ik begin ontwenningsverschijnselen te krijgen XD
 
ps het gaat mij voornamelijk om het distorten van de bass frequenties, in de zin van dat deze meer een rauwe rand krijgen.
Weet niet precies hoe ik dat uit moet leggen, maar ik doe een poging.

bij een gitaar distortion krijg je meer een doorgaande ruis-achtige bewerking die iets weg heeft van de nederlandse 'gggggg' klank. De distortion die ik zoek moet een geluid toevoegen die meer krakerig klinkt, in de zin van dat de doorgaande 'ggggg' doorbroken klinkt en meer een 'krkrkrkrkrkrk' klank opwekt....
betwijfel of dit meer duidelijkheid verschaft, maar wie weet... :P
 
Ik heb zelf een Big Muff Pi USA en vind het een fijn effect, maar het is wel lastig om deze subtiel in te zetten of er alleen een 'randje' mee te geven. Aangezien ie voor gitaar gemaakt is, zal je bij drums inderdaad ook wat laag gaan verliezen. Ik heb de Bass Big Muff nooit geprobeerd, maar theoretisch gezien zou je daar dat probleem minder moeten hebben (maar misschien zijn de hoge tonen daar wel weer anders van?).

Geen idee of ik je bovenstaande omschrijving goed begrepen heb, maar misschien zoek je meer iets in de richting van een overdrive in plaats van een fuzz?
 
mmm tja, op zich was die beschrijving ook een beetje loos.... dat krijg je als je al een paar weken zit te piekeren, terwijl je al een maand van je setje vandaan bent....
ik trek het niet meer, ik denk dat ik gewoon die bass muff ga bestellen om de ontwenningsverschijnselen te dempen....
oooooooooooh, nog maar 1 nachtje slapen en dan zie ik mijn geliefde speeltjes weer terug!! WHIIIEEEEEE!!! :luv: :luv: :luv: :luv: :luv:
 
SickSick, laat je even weten of die Bass Muff wat is?

De normale Big Muff houdt weinig heel van het laag iig en ik zat ook al aan de Bass Muff te denken, ik hoor er alleen nooit iemand over.
 
een Sansamp PSA-1 kan van alles en nog wat. voor gitaar en bas, dus ook vast wel voor kicks.
 
SickSick, laat je even weten of die Bass Muff wat is?

De normale Big Muff houdt weinig heel van het laag iig en ik zat ook al aan de Bass Muff te denken, ik hoor er alleen nooit iemand over.


de bassmuff is nu de vetste fuzz van ehx
de groene sovtek is echt de heftigste bigmuff samen met de amerikkkaanse ramhead bigmuff dus als je een van de originelen ziet, zou'k 'm kopen
 
moet toch nog even wachten omdat die bij feedback nog niet leverbaar is en zit in de tussentijd weer te twijfelen tussen de bass-muff en de graphic-fuzz, gezien die laatste mogelijkerwijs nog de zelfde kant op zou kunnen gaan als de bass-muff..
 
de graghic fuzz van ehx vind ik persoonlijk erg tgen vallen kwa vervorming
dan kan je veel beter de zvex mastotron kopen de mastotron is ook erg goed op bas geluiden
en er zit een soort pwm op, waarmee je de pulsbreette van de fuzz blokgolf kan tweaken
 
iemand een zvex distortron tegen een mastatron ruilen? (+evt. eurootjes)

iemand een zvex distortron tegen een mastatron ruilen? (+evt. eurootjes)

had ook al naar de mastatron gekeken, zat erover te denken om mijn distortron te verkopen en dat dan te gebruiken als inleg voor een mastatron..
als er nog mensen zijn die er zo een verkopen... :)

wat betreft de bass muff, ik wacht nog op antwoord van feedback..

sik
 
De distortion die ik zoek moet een geluid toevoegen die meer krakerig klinkt, in de zin van dat de doorgaande 'ggggg' doorbroken klinkt en meer een 'krkrkrkrkrkrk' klank opwekt....
betwijfel of dit meer duidelijkheid verschaft, maar wie weet... :P


dan moet je ook eens de catalinbread semaphore tremolo checken
de lfo van dat ding kan op ringmodulatie snelheden draaien als je die voor of achter een distortion zet krijg zo'n super grof klippend distortion geluid
dit soort truukjes zijn erg handig om je fuzz of distortion geluiden extra tanden te geven
 
een ringmodulator stond ook nog ergens op een lijstje.. zat zelf te fantaseren over een enveloped ringmodulator hiervoor, waardoor de aanslag en staart een veranderdende kraak hebben, dat vind ik zoooo heerlijk!:luv:
 
ik heb een superafgetrapte originele jaren 70 muff (uit 77 of 78) en die klinkt beduidend beter dan sommige nieuwe die ik heb gehoord, maar op gitaar dan.

als je echt heftig wil, check dan de pedalen van death by audio (van oliver van a place to bury strangers)..
 
ik heb gisteren de perfecte fuzz/distortion combinatie ondekt: tokai TMD-1, boss DF-2, Zvex mastrotron en big muff erachter voor de sustain en all gain vol open als buffer had ik nog een buizen pre-amp zodat je niets sloopt met teveel input
bruut, hard en kapot en als de sustain afloopt een dikke noise
 
ik heb gisteren de perfecte fuzz/distortion combinatie ondekt: tokai TMD-1, boss DF-2, Zvex mastrotron en big muff erachter voor de sustain en all gain vol open als buffer had ik nog een buizen pre-amp zodat je niets sloopt met teveel input
bruut, hard en kapot en als de sustain afloopt een dikke noise

Ghehe..

Is een WMD Geiger Counter niks voor jou?
Als je bruut geweld wild is dat een fijn ding.
(hij kan trouwens ook redelijk net/subtiel, maar dat is lastig in te stellen).
 
oja, die geigercounter wilde ik ook nog, maar ik wilde eigenlijk een stereo variant XD
2x bass muff is nog wel te betalen.. 2x geigercounter....pff
maar momenteel kan ik blijkbaar ff niets betalen.. :(
 
Back
Top