Hardware Glitch Effect

SirSickSik

zwaar behaard lid
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
1.184
Locatie
Tussen me gear
Een goedendag luitjes,

ik vroeg mij af of iemand een hardwarematig glitcheffect kent? (indien onbekend: een effectenbak met meerdere effecten waarbij met een sequencer of randomization het geluid door verschillende effecten wordt geroute..) Ik werk nu al een tijdje met de Db_blue glitch, maar het lijkt me een stuk vetter om dit hardwarematig te doen.

Nu dacht ik aan drie opties:
1. een effectenbak die uit 1 stuk hardware bestaat die deze bewerking kan doen doordat die alle effecten EN een sequencer aan boord heeft.
2. Een multieffect met midi ingang waarbij ik met midi invoer snel kan switchen tussen verschillende effecten. (op zich de makkelijkste en minst ruimte innemende optie, aangezien de sequence wordt bepaald door midi aansturing vanuit een externe sequencer,bijvoorbeeld mijn nord G2..)
3. Een serie effectbakken waartussen ik route met een digitale, midigestuurde patchbay.

Nu heb ik al op alle drie de mogelijkheden gezocht, zowel bij feedback, marktplaats, google, etc.. Maar zoeken op hardware glitcheffecten levert bij de eerste 10 pagina's enkel fora op over bugs en dergelijke.
Bij het multieffect waarbij ik met midi kan switchen tussen de effecten heb ik al op verschillende aanbiedingen gereagerd, maar kreeg te horen dat bij het switchen elke keer ongeveer een seconde lang, het geluid weg viel...onacceptabel dus..
Dus zover ik weet, blijft optie drie over... maar nu kan ik dus geen midi-gestuurde patchbay vinden :(

Ik heb voor mijn geluid een esp1010 staan (10 in en 10 uit, jackplugs + 2 XLR), een nord G2 (waar ik ook wel een glitcheffect van kan bouwen, maar ik wil hier dus mijn drums+bass+synth mee doen, dus beetje zonde van mijn werkgeheugen..) en nog een digitale delay SDE-1000 en metalzone MT-2 boss pedaal. En natuurlijk mijn computer (die ik graag overbodig zou maken..hoogstens wil ik mijn oude P3 laptop gebruiken voor midi aansturing)

als iemand mij hiermee van dienst zou kunnen zijn... alvast bedankt!
remco aka sirsicksik
 
Je kan het natuurlijk gewoon op je Nord G2 zelf doen. Geluid naar audio-in, en met sequencer bepalen welk effect je gebruikt. In de Nord kun je natuurlijk hele bizarre effecten maken.... En ander kun je het geluid ook nog naar verschillende outputs laten routen, m.b.v. de G2 sequencer.

Andere optie is denk ik de Ensoniq DP4. Zet 4 effecten parallel, en bepaal met MIDI CC welk effect aan staat.
 
Voortbordurend op de G2...

Je kan ook aan een analoog modulair systeem denken.
Voordeel: Je kan het zo gek maken als je wilt (qua sequencers/effecten etc.)
Nadeel: Je kan het zo duur maken als je wilt. (maar voor beetje setup ben je echt wel wat centen kwijt)

Zelf vind ik het tof om dat soort effecten met m`n modulair icm stompboxes te gebruiken. Ik heb een midi/gate converter. Met gates kan ik (oa)fx aan en uitzetten/routen. Vanwege midiaspect is het erg makkelijk om op een bepaalde tel voor een bepaalde periode iets aan/uit te zetten, daarnaast nog "randomizers", omdat het anders "te voorspelbaar" wordt.

Erg leuk, maar ben over het algemeen veel tijd kwijt met toffe setup`s te bedenken en die te realiseren, dan dat ik daadwerkelijk er "muziek" mee maak. Het komt je productiviteit dus niet ten goede, maar hee....tissun hobby toch?

DP4 vind ik een goede tip. Neemt niet veel ruimte in beslag. Je kan patches bewaren, ziet er ook nog slick uit :D
 
G2-glitch en modulair

G2-glitch en modulair

Ik heb ook al een keer een glitch effect gemaakt op mijn G2, maar ik baalde er een beetje van dat de polyfonie van mijn synths wel erg snel achteruit ging.. Ik wil juist vooral al mijn geluidsbronnen (kicks, snares, hihats, bassen, melodie synths en eventuele andere geluiden) met mijn G2 opwekken en die dan extern bewerken door middel van effecten. Dus het gebruik van mijn G2 voor deze bewerking ligt een beetje buiten het plan..

Aan het gebruik van modulaire modules heb ik ook al zitten denken. Alleen heb ik hier een beetje weinig ruimte voor en weinig verstand (afgezien van mijn G2, synthedit en synthmaker ervaring). Qua setup denk ik niet dat ik heel erg veel problemen zal tegenkomen, aangezien ik in het algemeen ideeen te over heb bij synthedit en de G2. Omdat ik al een aantal glitcheffecten met deze editors heb gemaakt heb ik al wel een overzicht van wat ik wil en hoe ik de controle wil behouden.

Denkt iemand een schatting te kunnen maken hoeveel ongeveer een modulair glitch effect zou gaan kosten?
-midi-aansturing door middel van externe midi-sequencer (bouw ik dan wel met synthedit of iets anders van de computer)
-ongeveer 10 verschillende effecten met bij elk effect een aantal knoppen om de parameters te veranderen
-per effect nog een extra aan/uit knop om de sequence te 'overrulen' en enkel dat effect op commando te gebruiken.
-per effect nog een 'global' knop, zodat die over het gehele geluid geroute wordt.

Weet er niemand een digitale patchbay, waar de route midi-aangestuurd wordt? In dat geval kan ik rustig aan steeds meer effecten eraan koppelen en de midibesturing is geen probleem, dat fix ik zo met synthedit., das een half dagje werk...

ik ga ook ff bij feedback kijken of ze nog een dp4 te koop hebben..

remco
 
deze draad ga ik volgen! :)

ik heb een kp3. maar die valt toch een beetje tegen,
daar kun je niet zo lekker mee freaken als je met de plugins kan doen.

ik zoek een soort uitgebreide beatrepeater, beetje in de stijl als die replicant plugin van audio damage, maar dan hardware matig. iemand? *D
 
ardwr-gltsj-fktn :-P>~~~~~~~

ardwr-gltsj-fktn :-P>~~~~~~~

ik zit er over te denken vanmiddag maar ff langs feedback rotterdam te gaan... :-)>~~~~~~~
beter hebben ze daar nog wat spulletjes staan waarmee ik mijn kleine droompje kan vervullen..
en anders, een paar effecten erbij is nooit verkeerd :-P>~~~~~~~

SirSickSik
 
Een stuk of drie KP's en een delay effect of nog een distortion of bitrman ofzo erachteraan of ervoor. ALs je de kp's dan naast elkaar zet kan je er twee met één hand tegelijk 'besturen'.

Glitchy zeker en vast. Maar je moet het wel zelf doen natuurlijk. Je zou een simpele A/B box kunnen gebruiken om verschillende routings mogelijk te maken die je met slechts één druk op de knop dan volledig veranderd. Zo kan je een switch kopen (maken) met bv 4 verschillende routings, één clean, één doorheen 2 kp en delay, één doorheen 2 kp's, een gate, ...

Duur, duur duur... software is in dit geval denk ik de eenvoudigste oplossing.
 
Geen patchbay, maar midi-aagestuurde mixer

Geen patchbay, maar midi-aagestuurde mixer

Heb ff telefonisch contact gezocht met feedback en zij vertelden mij dat ik lang kon gaan zoeken naar een midi-gestuurde patchbay.. Daarentegen bedacht ik mij ineens dat een mixer eigenlijk veel handiger is (en de laatste tijd steeds vaker met midi/USB komt ook..) en dat je per kanaal vaak ook nog eens een filter-unit hebt zitten.. kom je nog eens een stukkie dichterbij de Db_glitch.. DUS, mocht iemand dit lezen en zo'n mixer met midi/usb ingang nog te koop hebben staan (of hebt gezien)? :okdan: In dat geval koop ik gewoon een set boss-effecten pedaaltjes haha, vanalles wat en vaak ook niet al te duur (desnoods leen ik er een paar van een paar vrienden..) of bij een liveset van een andere band als ze een vet effect hebben staan.. :biertje:

Dus op dit moment zit ik aan deze opzet te denken:

mixer met aantal ingangen voor drums, eentje voor bass en een voor melodiesynths (dus plusminus 5 a 6...). Deze naar een stuk of 10 uitgangen (is er een mixer die dat heeft?) geroute kunnen worden, richting een set van stuk of 10 effecten. Deze effecten naar een patchbay en/of eindmixer.. (en dan maar knopjes draaien, woohoo! tja.. knopjes fetish he..):dj:

Tja, als ik deze set heb.. dan wordt het toch tijd dat ik al mijn nummers die ik tot nu toe heb gemaakt, om ga zetten in midi-tracks en daarmee me nord aanstuur vanaf me enorme Pentium 3 bak/container..

sik
 
Laatst gewijzigd:
Eventides, als je het geld daar voor over hebt! :)
 
moeilijk, moeilijk, moeilijk...

moeilijk, moeilijk, moeilijk...

moeilijke keus gaat dit worden haha
zolang ik bijvoorbeeld met synthedit werk kan ik altijd weer iets nieuws bouwen als het vorige gemaakte niet echt was, wat ik wilde hebben en het kost niets...
bij een hardware glitch moet ik dus wel ff een goeie keus maken, want ik zal natuurlijk niet zo snel even een ander kopen/maken.
vooralsnog zat ik te denken dat iets als een multigate (iemand wees mij op de LA audio 16 kanaals multigate met 16 VCA's en midi gestuurd) waarbij ik de uitgangen door verschillende effectenbakken stuur. In dat geval kan ik er elk effect aanhangen dat ik maar vet vind klinken..

ik had hierbij ook al gedacht aan het gebruik van boss-effecten pedaaltjes, die ik zou kunnen openmaken en in een 19" behuizing zou kunnen maken, en dan alle knoppen aan de voorkant zou kunnen monteren. dan zou ik ook alles intern kunnen linken, maar zou ik dus ook een multigate moeten hebben, die de effecten aan en uit zet (dus een gate-signaal in plaats van het pedaal in te drukken..)
Denk dat dat er ook nog eens cool uitziet ook.. het kost denk ik ook nog eens een stuk minder dan de virus en ik kan ook nog eens lekker knutselen :yamaha:
DUS! wie heeft er een midi gestuurde multigate te koop!?

remco
 
Sorry dat ik het zeg,maar waarom zo moeilijk doen ? Probeer eens Effectrix,soort Glitch maar dan makkelijker en uitgebreider te editten...kost 99 euro...
 
Sorry dat ik het zeg,maar waarom zo moeilijk doen ? Probeer eens Effectrix,soort Glitch maar dan makkelijker en uitgebreider te editten...kost 99 euro...

sorry dat ik het zeg hoor, maar... zucht...
had ik hier niet ergens gezegd dat het juist de bedoeling van mij was om dit in HARDWARE uit te werken? ja, ik ken al die software glitch nu wel.. het gaat erom dat ik dit uit wil werken in hardware op zo een manier dat ik elk effect dat ik vet vind, erop aan kan sluiten.. dus ook niet vast zit aan de effecten die zo'n software plugin biedt..
ja, die effectrix klinkt best lekker en ziet er erg handig uit, maar ik kan diezelfde interface maken met synthedit, en dan midi-signalen sturen naar een midi-gestuurde patchbay/mixer/multigate etc... (wat het dan ook wordt uiteindelijk..)
en ik zei dan wel 'moeilijk, moeilijk, moeilijk'.. maar ik doe dan ook altijd moeilijk... ligt in de aard van dit beestje..
 
'hardware' glitch

'hardware' glitch

Tja, het schijnt dus dat de DP4 een inlaad tijd van een halve seconde heeft bij het wisselen van effect.. dus onbruikbaar als glitch effect..;{ wel jammer, want ik zag het wel zitten met 4 in en uitgangen..
dan blijft er nu nog mijn eigen opzet over, waarbij er gebruik gemaakt zou worden van een midi-gestuurde multi-gate/mixer naar verschillende effecten (en dus ook maar 1 audio input;{)

OF

wat ik dus net heb zien staan.... een SMaudio V-rack..

http://www.smproaudio.com/index.php?option=com_content&task=view&id=76

waarbij ik mij toch een beetje moet verontschuldigen tegenover Dione, aangezien ik dan dus toch weer vst-effecten zou gebruiken (alhoewel er een groot verschil is tussen het gebruik van vst-effecten op een P3 laptop zonder geluidskaart en een hardware bak die ervoor gemaakt is veel vst-effecten in te laden)
Daarbij komt ook nog eens dat de V-rack 8 ingangen en 8 uitgangen heeft! Je kunt dus over nog meer kanalen effecten gooien dan bij de DP4.. desnoods maak je van 4 mono, 4 stereo kanelen met chorus, reverb, etc.. In samenwerking met synthedit, heb je dus een behoorlijk modulaire bak in handen met deze V-rack, waar zoiets als een glitch effect met gemak is te gebruiken met meerdere instanties over meerdere audiokanalen.

nu nog de prijs ervan te weten te komen en wanneer die uitkomt.. ik heb al een mailtje naar ze gestuurd, dus laat dat ook wel binnenkort horen.
Ok, de prijs zal dus ongeveer 1700 euro zijn en hij komt rond maart 2009 uit...zucht..

Als mensen vooralsnog een ander hardware-glitch idee hebben, laat het me weten!

sirsicksik
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top