Hardware Glitch Effect

als je op een gegeven het totaal overzicht kwijt bent van wat je nu eigenlijk nog aan het doen bent wat is dan de toegevoegde waarde van het synthese vakmanschap nog? ...in hoeverre kan je dan nog zeggen "kijk, dat heb ik zus en zo geprogrammeerd" als het nagenoeg random is...
kijk het is nutuulk mooi als je een gebakjesmachine hebt die lekkere taartjes voor je maakt maar als er dan ineens wilekeurig worsten, pepermuntjes en broodjes kaas uit komen dan doet 'ie iets anders dan je in 1e instatie voor ogen had... erm...
 
Ik ben het overzicht niet kwijt. Wat je hoort is dat ik door 8 variations ga. Luister maar. Het is pseudo random en je kan de willekeur precies zo instellen als je wilt of zelfs uitzetten. Kijk nog maar eens naar het plaatje.
Overigens is dit een voorbeeld hoe je audio buffers kunt maken en in real-time kunt manipuleren. Ook zijn dit soort grappen met midi te doen.
 
als je op een gegeven het totaal overzicht kwijt bent van wat je nu eigenlijk nog aan het doen bent wat is dan de toegevoegde waarde van het synthese vakmanschap nog? ...in hoeverre kan je dan nog zeggen "kijk, dat heb ik zus en zo geprogrammeerd" als het nagenoeg random is...
kijk het is nutuulk mooi als je een gebakjesmachine hebt die lekkere taartjes voor je maakt maar als er dan ineens wilekeurig worsten, pepermuntjes en broodjes kaas uit komen dan doet 'ie iets anders dan je in 1e instatie voor ogen had... erm...

volgens mij is de 'toevalligheid' juist een inherente eigenschap van 'glitch'
glitch is als een gebakjesmachine die op hol slaat en waarvan je niet weet wat er nu eigenlijk uit gaat komen.
 
het synthese vakmanschap heb je natuurlijk nodig om zover te komen, dat je het kan programmeren, zelfs als de uitkomst dan volkomen random is....
snappik, maar... stel je laat een robot een gitaar spelen en dan echt van die meest bizarre random algoritmische quantum machanische multiversjes dingensen... waar zit dan nog de kunst of toegevoegde waarde... eigenlijk verschuift het muzikale meer naar een meer wetenschappelijk iets...

ach ja, vroeger vloekten we alles bij elkaar als een CD begon te sputteren en nu is zo'n effect ineens weer gaaf :D
 
Dit heb ik vandaag opgenomen. Zal morgen vast wat anders ervan denken gezien ik meer dan 36 uur niet heb geslapen (zonder drugs!), maar volgens mij klinkt ie wel geinig.. In ieder geval, hierin maak ik dus gebruik van de glitch in de nord G2 en ook de korg kaosspad in mijn mixer voor overall-glitch-effecten voor overgangetjes en dergelijken.
http://soundcloud.com/user2489379/sirsicksik-jumping-through
 
ach ja, vroeger vloekten we alles bij elkaar als een CD begon te sputteren en nu is zo'n effect ineens weer gaaf :D

de hoogdagen van de glitch liggen wat mij betreft toch ook alweer een 10 tal jaar achter ons (ik refereer bvb aan LP1 van Pole uit 1999)
of is er alweer een revival ?
 
Delay-flanger etc op de ruis? Lijkt mij niet zo heel moeilijk eerlijk gezegd?
 
Gaat dus om dat blauwe kastje :D

stereo-memory-man-with-hazarai.png
 
Back
Top