Hardware Glitch Effect

Al eens gedacht aan de TC Electronic FireworX? Veelzijdig multi effect apparaat, maar ik weer niet hoe snel die is met het in/uitschakelen van effectblokken.
 
een kaoss pad 3 heeft leuke resample / granular effecten aan boord. Je zou hem op een aux bus kunnen zetten zodat je met aux send het 'te glitchen kanaal (of kanalen' naar de KP3 kan sturen.

Ik ben benieuwd wat je onder glitch verstaat, ik denk zelf aan effecten als retriggering / resampling / granular synthese maar ook aan een heftige ultrakorte delay (1 - 10 ms) met een stevige feedback zodat je echt dat metalen effect krijgt. ik denk aan MISbruik van flangers.

Ik weet dat je een hardware oplossing zoekt maar je software doet volgens mij zn ding al.

Weeg eens af hoeveel realtime controle je op de effecten wilt hebben en misschien is een sampler / sequencer een leuke oplossing om daar je glitch-sounds in te stoppen. Je kunt ze dan ook nog weer sequencen.

Andere optie: elektron monomachine! die heeft 2 inputs en wat interne effect processors. Je kunt alle parameters sequencen (parameter locken) en ook leipe dingen uithalen met LFO's.
Oké het gaat wel een flinke studie worden voor je het onder de knie hebt maar het is het bekijken waard denk ik :).

Andere optie: machinedrum UW! ik heb gelezen dat je je beats uit de G haalt maar je kunt de machinedrum zo ontzettend over de zeik draaien dat het geen beats meer zijn maar freaky effecten.

Anyways, het blijft een zoektocht en dr zijn vele (eigenlijk teveel) wegen naar Rome. Succes!

-C-
 
monomachine/machinedrum

monomachine/machinedrum

Ik weet dat je een hardware oplossing zoekt maar je software doet volgens mij zn ding al.
wat mijn probleem dus is, is dat ik mijn laptop P3 wil gebruiken.. die heeft geen audiokaart en slechte audio in&uitgangen. Hoewel ik de software heb en desnoods bij kan maken met synthedit, zoek ik dus iets externs dat hetzelfde kan, zodat mijn laptop zich enkel hoeft bezig te houden met midi versturen..

Weeg eens af hoeveel realtime controle je op de effecten wilt hebben en misschien is een sampler / sequencer een leuke oplossing om daar je glitch-sounds in te stoppen. Je kunt ze dan ook nog weer sequencen.
stiekem wil ik zoveel mogelijk controle hebben als maar mogelijk is :P Een sampler zoek ik trouwens nog, dan kan ik ook een en ander van de geluiden van mijn G2 overhevelen, bijvoorbeeld snares/hihats (houdt ik de kicksynth volledig modulair)..

Andere optie: elektron monomachine! die heeft 2 inputs en wat interne effect processors. Je kunt alle parameters sequencen (parameter locken) en ook leipe dingen uithalen met LFO's.
Oké het gaat wel een flinke studie worden voor je het onder de knie hebt maar het is het bekijken waard denk ik :).
dit klinkt erg interessant... nu maar hopen dat het te gebruiken is (de DP4 bleek ook al een illusie voor dit gebruik) Voor zover ik zie is ie errug bruikbaar...maar ook errug duur en moeilijk te vinden..(staat er nog 1tje te koop waar de laatste post in juli was..)

Andere optie: machinedrum UW! ik heb gelezen dat je je beats uit de G haalt maar je kunt de machinedrum zo ontzettend over de zeik draaien dat het geen beats meer zijn maar freaky effecten.
ook al eens gezien, maar ook weer errug duur.. heb het geld, maar dat heb ik ook nodig voor een dak boven mijn hoofd...

Anyways, het blijft een zoektocht en dr zijn vele (eigenlijk teveel) wegen naar Rome. Succes!
te veel..... te veel.. ;)

sik
 
bruikbare hardware bakken

bruikbare hardware bakken

opties:
monomachine
machinedrum
TC Electronic FireworX

wie verkoopt er nog 1?
:biertje:
 
Virus Ti Atomizer is volgens mij de enige echte DBlue Glitch in a box.
 
De machinedrum kan zeker wel glitchen.
Beetje duur alleen voor een fx.
 
Tja, het schijnt dus dat de DP4 een inlaad tijd van een halve seconde heeft bij het wisselen van effect.. dus onbruikbaar als glitch effect..;{ wel jammer, want ik zag het wel zitten met 4 in en uitgangen..
Klopt, maar je kan 4 effecten naast elkaar programmeren (4 fx blocks parallel). Vervolgens kun je met MIDI CC's heel snel een effectblok aan of uit zetten. Je hoeft dan niet van programma te wisselen. Volgens mij moet dat wel werken.
 
Ik denk dat je eerst maar eens moeten defineren wat een glitch effect inhoud.
 
Laten we zeggen dat een glitch-effect officieel een effect is waardoor je muziekproductie het effect krijgt alsof de hardware of software, waarmee het afgespeeld wordt, 'glitched'.

Ok, hier zit de definiens nog in de definiendum (wat in grenzen gesteld/afgegrensd moet worden), maar terwijl de eerste hier de naam was van een veel gebruikt effect en een muziek richting, is de tweede een mechanische storing, die mij een stuk makkelijker te begrijpen lijkt EN daarmee een stuk meer over een glitch-effect heeft te zeggen dan het op eerste oog lijkt.. Daarnaast, het kijken naar een vst-effect die hierop gebaseerd is, zoals de Dblue_glitch of effectrix lijkt mij genoeg te vertellen over wat we onder een glitch effect verstaan... (ze zijn hier verscheidene malen genoemd) Het gaat dan echter niet om de 'looks' van deze effecten, maar om het snel af kunnen wisselen van de verschillende effecten. (het kunnen afwisselen kun je met een externe midi-sequencer wel voor elkaar krijgen, al is het maar door de bypass/volume/mix parameters aan en uit te zetten.)

Een glitch effect wil dus zeggen dat dit het effect geeft alsof de mechanica stottert, wat allerlei bijkomende geluidseffecten geeft zoals het herhalen van een geluid, moduleren van het geluid, ruis er doorheen, reverse, tapestop, stretch en/of pitchshift, etc etc...

Aangezien wij, de mens, daarnaast ook nog eens een zooi andere effecten hebben voortgebracht die leuk zijn om over een geluid heen te gooien, vindt ik het niet erg als deze ook onder de mogelijke geluidseffecten van een glitch-effectenbak gebracht worden, sterker nog, ik vind het wel een vereiste..

Dus nogmaals, een opsomming voor wat specificaties zouden zijn voor een hardware glitch (en waarom die hardwarematig moet zijn)

1. moet hardwarematig zijn (voor mij dan..) omdat ik met een laptop P3 zonder geluidskaar 'wil' werken, die alleen midi zal versturen en zelf geen goede audio in/uit heeft.

2. hardware is gewoon vetter :okdan: I love a machine that says BLEEP and has flashing lights on it..

3. De multieffecten-bak moet een verscheidenheid aan effecten herbergen, waarmee je het inkomende signaal van alle benodigde stotteringen, pitchshiftingen, stretches, chorus, flanger, vocoder etc. kan voorzien.

4. Deze effecten moeten snel afgewisseld kunnen worden. Dit kan normaal op 2 manieren: verwisselen van preset/effect inladen, maar dit kost over het algemeen 0.5-1 seconde, wat onacceptabel is als je snel effecten af wilt wisselen. De andere manier is een set effecten achter elkaar waarbij je een volume/mix-parameter voor elk effect kan besturen, welke over het algemeen instantly zou zijn.

5. De bak moet meerdere in en uitgangen hebben (voor mij dan.. het liefst minstens 4 zodat ik de nord G2 er doorheen kan lussen met al zijn uitgangen) Zodat je niet voor elk audio-kanaal een nieuw multieffectenbak hoeft te hebben (scheelt dus ook nog ruimte)

6. De effectparameters moeten met behulp van midi bestuurbaar zijn doormiddel van een usb of midi ingang, zodat deze vanuit externe midi apparatuur bestuurd en gesequenced kunnen worden.


7. Ik zou dit het liefst 19" rackvorm zien, aangezien ik al een aantal 19" apparaten heb (waaronder de nord G2 en mijn geluidskaart-breakout box) en hiervoor binnenkort een kast ga bouwen.

8. Voordat ik het vergeet..... ik wil graag niet meer dan 500 euro uitgeven hieraan.. Mits het enkel een effectenbak is, zoiets als de monomachine en de machinedrum hebben daarnaast natuurlijk ook sampler mogelijkheden (welke ik ook nog zocht...) De atomiser vind ik echter wel erg ver uitschieten boven dit budget...

Dus als het nu duidelijk is, wat voor mij een glitch effect is, waarom ik het als hardware wil hebben, hoe ik het wil aansturen en hierbij de gestelde andere voorwaarden zijn: wat is dan de beste hardwarebak voor mij?
(sorry als ik een beetje geirriteerd over kom af en toe.. ik dacht hier eigenlijk sneller te weten wat ik zou willen kopen..)

de volgende opties zijn al langs gekomen:
-ensoniq DP4 (twijfelachtig of ik om de laad-tijd heen kan komen met behulp van mix-parameters in het effect=>kan dit??)
-monomachine
-machinedrum
-TC Electronic FireworX (volgens gebruiker: wist niet of de effecten in deze zin te sequencen waren, maar sloot het niet uit)
-Kaoss Pad 3: voor zover ik weet heeft deze maar 1 in en uitgang (toch?) Wel heftig beestje natuurlijk..
-Virus Ti Polar's 'atomiser' (alleen errug duur, maar is in theorie de beste optie als 'ware' glitch in hardware formaat)
-SM audio V-rack: hardware vst-host 8 in en 8 uitgangen 2 Ghz geheugen. Is dus in staat alle pluggins in te laden.
1 probleem... hij is nog niet in de handel.

wat betreft de midi-besturing van mijn 'toekomstige glitch effect', hier zal ik zelf met synthedit een midi-vst voor maken die midi-sequences kan maken en afspelen. Deze zal ik dan natuurlijk ook gratis openbaar maken :biertje:

Remco
 
Laatst gewijzigd:
Ja, de Virus Ti dus, rack dan. Ik kan me voorstellen dat je die te duur vind om als glitch effect te gebruiken, dan komt je uit bij de KaossPad, verder zijn er geen hardwarebakken die dit doen. Ik heb er zelf ook naar gezocht, helaas pindakaas.
 
IK zou de G2 gewoon pakken als je die hebt. Voor een Bass/synth of weet ik veel wat patch gebruik je namelijk helemaal geen geheugen dus kun je dit vrolijk voor een glitch patch gebruiken.

En dat kan de G2 erg goed, ook al is het geheugen beperkt. Voor een glitch effect heb je namelijk helemaal niet veel geheugen nodig.
 
Ik denk dat iedereen hier eigenlijk het volgende wil zeggen :

Wat jij wilt is onmogelijk,tenzij je enkele tienduizenden euros wilt spenderen...
(een geautomatiseerde mixer/matrix alleen kost dat al,en dan heb je nog geen eens fx...)

Glitchen is een typisch software ding...als dat niet zo was hadden we dat effect 15 jaar geleden al gehad...;)


Maar goed,wat tips :
Wat jij zelf ook al voorstelt,is een externe bak om je plug-ins op te draaien...Muse Receptor bijv....maar dan blijf je gewoon nog met software werken...

Je kunt ook een heel eind komen met de midi plugs in Cubase...zoals je misschien weet beschikt Cubase over een aantal plug-ins die je op midi kanalen kunt zetten,waardoor je stotteren,echo,arps,delay en meer van dat soort grappen gewoon via midi kunt uitsturen...dus ook je hardware synths en drums...
Of gewoon doen zoals we het vroeger deden : lijntjes tekenen met controller data,korte nootjes intekenen,extreme pitch-bends tekenen enz.
 
zoals ik al zei.... de software optie IS geen optie als het op mijn laptop (bijv. via cubase) moet draaien.. zou ik dat wel willen, is een nieuwe laptop van 1500 a 2000 euro de beste keuze..en zoveel geld HEB IK NIET....
wat betreft het 'lijntjes' tekenen... ik wil juist in een live-setup de mogelijkheid tot glitchen hebben, waarbij die live-setup zoveel mogelijk on-the-spot wordt opgezet (maar ik ga natuurlijk niet helemaal de synths van de grond toe opbouwen..)

maar ik vraag me af waarom ik geen reactie krijg op de vraag of de ensoniq DP4 of de asx eigenlijk misschien toch wel handig zijn hiervoor, indien ik niet van effecten wissel, maar alleen de mix ervan aan/uit zet..??
 
Waarom niet gewoon een 2e G2 Rack?
Alles wat je in die 7 punten opsomt kan die.

ééntje voor geluidsopwekking en ééntje om te glitchen.


misty.

tja, eigenlijk zou dat wel errug mooi zijn... jammer genoeg heb ik ook over mijn vorige een jaar gedaan om er 1 te vinden. In dit geval zou ik dan eigenlijk niet de engine versie, maar de rack versie willen hebben.. maak ik daar mijn kick/snare/hihat/bass/melodie synths mee. Maar deze is OOK nog eens behoorlijk duur...;{
 
Nog een optie:

Native Instruments reaktor. Kan wat de G2 kan en meer, en glitch ensembles vreten niet zoveel cpu.
 
Nog een optie:

Native Instruments reaktor. Kan wat de G2 kan en meer, en glitch ensembles vreten niet zoveel cpu.

reaktor..reaktor... was dat niet dat SOFTWARE programma? I'm not even going to argue that :biertje:
 
zoals ik al zei.... de software optie IS geen optie als het op mijn laptop (bijv. via cubase) moet draaien..

Je zegt toch dat je je laptop alleen voor midi wilt gebruiken ? Midi plug-ins dus...of weet je niet wat dat zijn ?
(daaruit zijn Glitch effecten juist ontstaan)..


DP/4 is traag,wel via midi te bypassen,maar wel met een kleine vertraging...als ik de DP/4 ging automatiseren deed ik dat door alles net voor de noten te tekenen...voor realtime is ie net te traag...

De enige fx die wel in de buurt komen zijn Kurzweil en Eventide bakken van 3000 a 6000 euro...beiden 8 of 16 voudig te gebruiken...

Een automatiseerbare mixer/matrix kun je vinden op de duurdere mengtafels...als je geluk hebt kun je bijv. een 2de hands D&R oid scoren voor 4000 a 5000 euro...dan praat je wel over mixers die honderden kilos wegen en 3 meter breed zijn...

Als jij een 2de hands G2 al te duur vind (wat ik raar vind,want een DP/4 is nog duurder) houdt het dus gewoon op...en een G2 is ook niks anders dan software in een bakkie...

Dus :

Wat jij wilt is onmogelijk,tenzij je enkele tienduizenden euros wilt spenderen...

Wees verstandig,spaar voor een nieuwe laptop met goede geluidskaart en je bent klaar...
 
wat een flauwekul, je kan best een goedkope laptop kopen....
sjonge jonge... je wilt wel een virus ti overwegen pfffffff
sorry hoor, maar dit slaat echt nergens op....

mss kan je zelfs een of andere gratis host gebruiken om dblue te draaien waar je audio door heen gooit, daar heb je heus niet zoveel power voor nodig.
 
Back
Top