De correcte manier om een MPD24 te mappen in Cubase?

Lynxxx

8 bit is de shit!
Lid sinds
5 augustus 2003
Berichten
1.216
Locatie
het vrije westen :-)
Ik ben nu al een aantal avonden aan het stoeien maar wordt er stapelgek van. Wellicht kunnen een aantal mensen hier me in de goede richting helpen.
Mogelijk benader ik het verhaal gewoon verkeerd of gaat wat ik wil helemaal niet. Vandaar dat ik u het volgende probleem voorleg:

Ik zou graag mijn MPD24 zo breed mogelijk in willen kunnen zetten voor de VST's die ik onder Cubase(SX3) draai. Helaas bestaat er geen "automap" achtige functie in de Akai, en ondersteunen lang niet al mijn VST's midi learn dus dat valt nog niet mee.

Nu weet ik dat het mogelijk is om de MPD24 zo te programmeren dat elke knop, schuif en pad door mijzelf in te stellen midi cc's verstuurt en deze instellingen als een preset op te slaan. Dat kan zowel op de MPD24 zelf als door middel van de bijgeleverde Vyzex Editor. Zo heb ik bijvoorbeeld voor Nexus een simpele layout gemaakt waarbij ik de ADSR en filter cutoff met de schuiven op de MPD24 kan besturen en alle delay en reverb settings met de rotary controllers op de MPD24 kan besturen. Dat werkt prima. Nexus selecteren in een midi kanaaltje, Akai preset "Nexus" prikken en klaar.

Helaas werkt dat voor lang niet al mijn VSTs. Een groot aantal plugins ondersteunen helemaal geen of slechts een karige lijst aan cc's en dus heb ik niet de mate van controle die ik zou willen. * insert control freak joke here * Daarnaast bestaan er bijvoorbeeld ook VSTs die meerdere ADSRs hebben waarbij de standaard cc lijst dus sowieso niet voldoet. Die zijn dus alleen aan te sturen middels automation.

Alternatieve benadering (voor zover ik begrijp) is om de Akai MPD24 in mijn Remote Device configuratie in cubase van een (automation?)mapping te voorzien. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de cc's die de controller knoppen uitsturen te koppelen aan diverse functies in Cubase of bepaalde knoppen van de geopende VSTs. Deze methode heeft echter een groot aantal nadelen:

1) Ik kan alleen mappings aanmaken voor de VSts die op dat moment geopend zijn in mijn project. Open ik er een nieuwe VST bij, dan moet ik dat weer handmatig instellen. Nu kan ik uiteraard de set controller knoppen op de MPD24 aan meerdere VSTs tegelijk koppelen.. maar de instellingen van die VSTs veranderen dan ook ALLEMAAL tegelijk als ik ergens aan draai. Ik wil juist 1 midi kanaal kunnen kiezen (of 1 vst) en alleen voor die VST op dat moment wijzigingen kunnen maken. Daarom leek een oplossing met afzonderlijke presets op de Akai me in eerste instantie logischer.

2) Die Remote Control mappings bijten (uiteraard) preset cc instellingen van mijn MPD24 voor zaken zoals Nexus zoals hierboven beschreven, ik moet dus blijkbaar kieze voor de ene, of voor de andere benadering. Anders stel ik mijn Nexus Preset bijvoorbeeld in, maar verander ik tegelijk met het draaien aan de knoppen ook alle gemapte automation instellingen in de diverse VSTs

3) De akai MPD24 wordt geleverd met een paar presets. Je zou verwachten dat een dergelijk populair apparaat van een gerenommeerde fabrikant op korte termijn zou worden voorzien van een shitload aan nieuwe preset templates, maar blijkbaar ben ik of kippig of zijn die gewoon nergens te vinden.

Wat ik dus eigenlijk wil (zo lijkt het) is een Remote ZeroSL achtige oplossing alhoewel het van mij niet 100% automatisch hoeft te verlopen. Wat voor mij volstaat is het selecteren van een midi kanaal met een uitgang naar de betreffende VST. Nu hoor ik sommige mensen denken "kun je die VSTs dan niet elk aan een ander midi kanaal hangen ofzo?". Euh, dat kan vast wel, maar ik heb meer VSTs dan de standaard 16 die ik volgens mij(?) in de Akai kan toewijzen en ik stel de boel graag 1x in ipv dat ik dat telkens weer opnieuw moet doen.

Dus.. zit ik er naast/benader ik het verkeerd? Wil ik iets dat niet kan, of moet ik gewoon (makkelijk antwoord) een Remote Zero SL kopen met als nadeel dat ik dan 2 controllers heb? Ik vind de MPD verder een hardstikke fijne controller dus ik zou graag een oplossing met deze setup proberen alvorens ik er weer nieuw speelgoed bij ga kopen. Zit er misschien ergens in Cubase een functie verborgen die de oplossing vormt voor al mijn problemen?

TDLR: MPD24 + VSTs + Cubase = HELLUP
 
Tsja... Dan is een muis handiger zou je haast zeggen! 8D
Ik gebruik echt aleen nog maar controllers als muziek instrument, ofwel toetsen om te spelen en pads om te drummen. Nooit meer gezeik... En voor patches maken op een synth, ITB mixen, noem maar op, werkt de muis toch sneller.

Dit alles IMHO.
 
Back
Top