Open Sound Control ervaringen?

Zappski

Ingeburgerd
Lid sinds
20 mei 2016
Berichten
67
Heeft iemand al eens iets gedaan met Open Sound Control (OSC)? Ik ben bezig een DAW controller te bouwen en aangezien ik Logic gebruik is OSC een optie, het schijnt dat de iPad Logic remote via OSC met Logic communiceert.
Het is is wel een beetje vreemd dat alles op de OSC site jaren oud is, geen idee of het dood is of alleen aan het slapen. Op een gearslutz thread kwam ik wel wat tegen van behringer die van plan waren/zijn OSC op de X32 te implementeren voor DAW control. Het schijnt erg lastig te zijn om met HUI op Logic Control protocol met dan 8 kanalen tegelijk te benaderen over één poort.
Op het Apple support forum heb ik een vraag neergelegd m.b.t. beschikbare documentatie.

Op dit moment ben ik nog aan het inventariseren wat de mogelijkheden zijn voor de communicatie. Het is de bedoeling een DAW controller te bouwen specifiek voor het bedienen van plugins, instrumenten en effecten. De beschikbare controllers schieten wat mij betreft op dit punt tekort. Ik heb zelf een Emagic Logic Control, Avid Artist Mix en ook nog een Behringer Xtouch compact. De Artist Mix werkt nog het beste voor plugins maar als er veel parameters zijn (Arturia ARP2600 bijvoorbeeld) dan is het een drama.
 
@ audiocollage: OSC is een protocol voor communicatie tussen audio/multimedia software en devices -> https://en.wikipedia.org/wiki/Open_Sound_Control

@ Zappski: de specificatie van OSC 1.0 was in 2002 al 'compleet'/'af' verklaard dus daar kan vrij weinig aan veranderen verder. Er zijn natuurlijk wel veel verschillende implementaties die continue blijven ontwikkelen.
OSC1.1 is wel een voorstel voor gedaan, maar voor zover ik kan vinden is daar (nog) geen ontwikkeling in.

Zelf heb ik het alleen sporadisch voor VJen gebruikt, dus heb verder niet echt iets zinnigs toe te voegen aan je vraag :#
 
Al naar Bome Midi Translator Pro gekeken? Daarmee kun je midi van links naar rechts en voor naar achter shuffelen. Ben er zelf mee aan het spelen om een A&H Qu-PAC (tip als alternatief voor een audio interface: 16 mono + 3 stereo in) aan te sturen vanaf een controller...
 
Ik begrijp niet goed wat je wil kunnen doen met de opgesomde apparaten ?
In Logic heb je toch de Environment, waar je (haast) alles zelf mee kan opbouwen, qua DAW-control.
Met OSC heb ik nog niet gewerkt ... ik begrijp ook niet direct wat het is (een programmeertaal o.i.d.) ?

Het is de bedoeling om een controller te maken die ook de settings van de plugin weergeeft, dat kan volgens mij niet met het environment maar alleen via DAW control (HUI, Logic Control protocol of OSC). De artist mix doet dat wel maar er is geen mogelijkheid om presets te maken voor een plugin waar je bepaalt welke parameters je wilt zien/editen. Met een UAD MXR flanger plugin is dat niet zo'n punt met die paar parameters die er zijn maar al snel raak je het overzicht kwijt.
Punt is dat alle DAW controllers de nadruk leggen op het mixen, er is voor zover ik weet geen mogelijkheid om alleen plugin parameters te editen.

@ audiocollage: OSC is een protocol voor communicatie tussen audio/multimedia software en devices -> https://en.wikipedia.org/wiki/Open_Sound_Control

@ Zappski: de specificatie van OSC 1.0 was in 2002 al 'compleet'/'af' verklaard dus daar kan vrij weinig aan veranderen verder. Er zijn natuurlijk wel veel verschillende implementaties die continue blijven ontwikkelen.
OSC1.1 is wel een voorstel voor gedaan, maar voor zover ik kan vinden is daar (nog) geen ontwikkeling in.

Zelf heb ik het alleen sporadisch voor VJen gebruikt, dus heb verder niet echt iets zinnigs toe te voegen aan je vraag :#

Ah, dat is een verklaring waarom daar zo weinig activiteit is. Jammer dat de DAW bouwers dit niet massaal opgepakt hebben. Wat dat betreft is MIDI nog steeds erg bijzonder door het feit dat iedereen het heeft opgepakt.
Het Emagic Logic Control protocol is openbaar, het HUI protocol helaas niet (heb wel een reverse engineered beschrijving kunnen vinden).

Al naar Bome Midi Translator Pro gekeken? Daarmee kun je midi van links naar rechts en voor naar achter shuffelen. Ben er zelf mee aan het spelen om een A&H Qu-PAC (tip als alternatief voor een audio interface: 16 mono + 3 stereo in) aan te sturen vanaf een controller...

Dank voor de info, wellicht dat het nog een keer van pas komt.

Het is best wel een behoorlijke uitdaging om te realiseren wat ik voor ogen heb:
Een controller specifiek voor plugins (en wellicht ook hardware) met in ieder geval:
- 8 motor faders
- 8 endless rotary encoders
- presets voor verschillende instrumenten/plugins
- 6 pages per preset
- 10" display met 1024 x 600 pixels voor weergave van de parameters en om de look van het te bedienen apparaat een beetje na te kunnen bootsen.

Met name de aansturing van het display wordt een hele uitdaging maar voor de rest heb ik al voldoende voorbeelden kunnen vinden.
Het wordt een controller op basis van Arduino/Teensy microcontrollers. Ik stond er van te kijken hoeveel info hiervoor te vinden is. Als je Duits kunt verstaan moet je maar eens bij Götz Müller-Dürholt kijken, die heeft een zeer professioneel gemaakte video blog in 18 delen over het bouwen van een MIDI controller met Arduino, zelfs het gebruik van een ultrasoon afstandssensor als controller komt aan bod. Een Doepfer USB64 van €145 bouw je zelf voor minder dan €50. Probleem met dit soort controllers is natuurlijk dat die niet weergeven hoe de zaak er voor staat als je op je synth een andere preset kiest. Vandaar de motor faders en het display.
Het is voor mij ook een leuk DHZ project, weer eens wat nieuws, met microcontrollers spelen. Het is dus ook niet erg als het niet lukt om helemaal dat te maken wat ik nu voor ogen heb, maar wie weet lukt het wel. Zoals ik het nu kan inschatten gaat dit aan onderdelen ongeveer net zoveel kosten als wat een Behringer XTouch compact bij de Bax doet.
Hier komt ook een leuk aspect van DHZ om de hoek kijken: Voor eigen gebruik kun je na hartenlust de look van apparaten nabouwen en hoef je geen rekening te houden met copyright of merkrecht.

Ter inspiratie is hier nog een hele kudde prachtige controllers (en ook synths): Synth-Project
 
Ik gebruik het tussen Reaktor en Processing werkt prima.
Bezig geweest.met Arduino Yun en OSC maar dat was toen frusty en drama.

Procesing kan je naar Android porten 😋
 
Logic werkt prima met die OSC app! Vaak gebruikt zelfs. Ook m'n Motu spul werkt goed met OSC. Voordat de LAKE controllers betaalbaar werden was m'n Motu Ultralite i.c.m. OSC redelijk vaak een hele goeie remote EQ.
 
He, hier misschien wat pointers om je wat verder te helpen:

Ik ben op dit moment bezig met een prototype synth die alle synthese mbv supercollider (audio programmeertaal) doet en aangestuurd wordt door een losse controller. De communicatie tussen controller en synthengine (dus de pc) vindt plaats over OSC. In supercollider is OSC helemaal ondersteund, dus mijn synthengine luistert naar OSC berichten en filter die vervolgens op basis van inhoud. Met die waardes wordt de engine aangestuurd.

De controller maakt gebruikt van een board van TI, de launchpad tm4c1294. Heeft een programmeeromgeving waar je snel meters maakt (arduino-achtig: energia), kost weinig (20 euro) en biedt zo'n 20 ADC inputs - mooi voor alle potmeters.

Het "lastige" is dat er een netwerkverbinding nodig is tussen het board en de PC. De launchpad heeft een vaste netwerkaansluiting dus echt veel problemen geeft dat nu nog niet echter ;)

OSC is verder ook in Arduino / PureData etc ruim vertegenwoordigd en goed ondersteund.
 
Vergeet ik nog, met touchosc van hexler kun je heel snel osc templates maken en het controllerdeel dus prototypen.
 
Logic werkt prima met die OSC app! Vaak gebruikt zelfs. Ook m'n Motu spul werkt goed met OSC. Voordat de LAKE controllers betaalbaar werden was m'n Motu Ultralite i.c.m. OSC redelijk vaak een hele goeie remote EQ.

Welke app bedoel je? Heb je een link?

He, hier misschien wat pointers om je wat verder te helpen:

Ik ben op dit moment bezig met een prototype synth die alle synthese mbv supercollider (audio programmeertaal) doet en aangestuurd wordt door een losse controller. De communicatie tussen controller en synthengine (dus de pc) vindt plaats over OSC. In supercollider is OSC helemaal ondersteund, dus mijn synthengine luistert naar OSC berichten en filter die vervolgens op basis van inhoud. Met die waardes wordt de engine aangestuurd.

De controller maakt gebruikt van een board van TI, de launchpad tm4c1294. Heeft een programmeeromgeving waar je snel meters maakt (arduino-achtig: energia), kost weinig (20 euro) en biedt zo'n 20 ADC inputs - mooi voor alle potmeters.

Het "lastige" is dat er een netwerkverbinding nodig is tussen het board en de PC. De launchpad heeft een vaste netwerkaansluiting dus echt veel problemen geeft dat nu nog niet echter ;)

OSC is verder ook in Arduino / PureData etc ruim vertegenwoordigd en goed ondersteund.

Dank voor de info, leuk dat er meer mensen op dit niveau bezig zijn!
Ik houdt het voorlopig even bij het Arduino platvorm, met een paar multiplexers heb je immers altijd voldoende ingangen. De Teensy is ook erg leuk, die heeft als voordeel dat die als een USB MIDI device kan fungeren, ideaal om je eigen dedicated controller te maken.
Eerst maar eens een beetje spelen en eens kijken of ik zo'n ALPS motor fader kan laten schuiven met de muis of een willekeurig modwheel 8) Als ik zover ben dat ik het display aan de reutel heb en daar plugin data kan tonen zal ik wel een draadje starten over de bouw.
 
De Hexler app
 
De bedoeling van "Copperlan" en "Copperplug " was om een soort algemeen protocol uit te bouwen voor DAW control en plugin control ... op zich best wel goed denk ik ... maar ik weet niet of er in de jaren véél/(één) hardware fabrikanten op overgeschakeld zijn ... met HUI en Mackie control geraak je soms ook al erg ver ... en midi kan de teensy natuurlijk standaard ... maar je moet Copperlan zeker checken ...

Qua display controller en touschcreens zou ik eens kijken naar de nieuwe FTDI FT900 bordjes van MIKROEElektronica : http://www.mikroe.com/mikromedia-hmi/ . Hebben PCAP touchscreens en dat is hetgeen je moet hebben IMO :D

Motorfaders is op zich prima te doen (H-bruggen), bij Ucapps.de vind je hier veel info over ... Het moeilijke is ze niet teveel herrie te laten maken (>pwm) en geen te grote "deadband" te hebben ... op FPGA vond ik dat allemaal wat ingewikkelder :D

succes :okdan:
 
Het is de bedoeling om een controller te maken die ook de settings van de plugin weergeeft, dat kan volgens mij niet met het environment maar alleen via DAW control (HUI, Logic Control protocol of OSC). De artist mix doet dat wel maar er is geen mogelijkheid om presets te maken voor een plugin waar je bepaalt welke parameters je wilt zien/editen. Met een UAD MXR flanger plugin is dat niet zo'n punt met die paar parameters die er zijn maar al snel raak je het overzicht kwijt.
Punt is dat alle DAW controllers de nadruk leggen op het mixen, er is voor zover ik weet geen mogelijkheid om alleen plugin parameters te editen.
In de Logic environment werkt alles d.m.v. midi. Settings van plugin's weergeven kan dus enkel als deze hun parameters ook in midi uitsturen. Is dat wel het geval, dan bouw je makkelijk je eigen controller-environment, met of zonder presets.

Mooi idee in elk geval. Succes.
 
De Hexler app

Ah, die. Heb ik al eens kort gekeken, zal ik nog eens wat meer over opzoeken.

De bedoeling van "Copperlan" en "Copperplug " was om een soort algemeen protocol uit te bouwen voor DAW control en plugin control ... op zich best wel goed denk ik ... maar ik weet niet of er in de jaren véél/(één) hardware fabrikanten op overgeschakeld zijn ... met HUI en Mackie control geraak je soms ook al erg ver ... en midi kan de teensy natuurlijk standaard ... maar je moet Copperlan zeker checken ...

Qua display controller en touschcreens zou ik eens kijken naar de nieuwe FTDI FT900 bordjes van MIKROEElektronica : http://www.mikroe.com/mikromedia-hmi/ . Hebben PCAP touchscreens en dat is hetgeen je moet hebben IMO :D

Motorfaders is op zich prima te doen (H-bruggen), bij Ucapps.de vind je hier veel info over ... Het moeilijke is ze niet teveel herrie te laten maken (>pwm) en geen te grote "deadband" te hebben ... op FPGA vond ik dat allemaal wat ingewikkelder :D

succes :okdan:

Dank voor de info! Weer een hoop ideeën en oplossingen om inspiratie op te doen.

Voor de faders ga ik dit eerst even proberen: Motorized Fader
Wat voor protocol het uiteindelijk wordt maakt op dit moment niet veel uit, het is toch zaak om het zo op te zetten dat je relatief eenvoudig kunt wisselen.
Copperlan als transport is ook wel een idee, misschien is het zo wel makkelijk om meerdere poorten te creëren voor het HUI verhaal en het kan ook nog wireless indien nodig.

Wat meer algemeen: Het gaat er om een hardware controller te maken waar je in één oogopslag kan zien wat je aan het bedienen bent en hoe het ervoor staat. Ik heb overwogen om een dedicated controller voor de Microwave te maken, zeg maar een Waldorf Wave na bouwen, maar daar toch van afgezien. Om te beginnen wordt zo'n ding groot en je zit altijd met het probleem dat je niet ziet wat de standen zijn van alles. De Logic Remote op de IPad werkt op zich wel prima, daar kun je alle plugins (en dus ook de AU plugin voor de Microwave) mee bedienen en zien wat je aan het doen bent, het probleem hier is dat alles op elkaar lijkt en dat je drie keer moet kijken welke van de schuifjes je moet hebben want je moet iedere keer lezen wat er staat. Een touchscreen voor buttons is nog tot daar aan toe, maar voor faders en knoppen vindt ik het toch niet lekker. Het inspireert me gewoon niet. Vandaar dat er dus in ieder geval 8 motor faders op komen, je ziet meteen hoe ze staan en je kunt ook nog makkelijk meerdere tegelijk bedienen. De XTouch is bijvoorbeeld erg leuk om de sequencer van de Arturia ARP2600 mee te bedienen, omdat er een A en een B page is kun je dus alle 16 stappen schuiven, dat is echt lachen. Het is alleen niet mogelijk om de setting uit de plugin naar de XTouch te krijgen, dat wil ik dus wel bereiken.
De ideale controller zou een soort Star Trek replicator panel zijn waar je iedere gewenste layout van knoppen en schuiven kunt genereren. Dat zit er voorlopig even niet in:D Er is wel iets met knoppen die je op een touchscreen plaatst, maar ik heb geen idee wat dat gaat kosten als je 16 knoppen wilt hebben en of je dan kunt doen wat ik voor ogen heb.
 
Back
Top