Hoe maak ik dit geluid?

Subgroover

Zweet spot
Lid sinds
6 mei 2004
Berichten
2.685
Locatie
Klopt
Ola,

Normaal zou ik nooit een "hoe maak ik dit geluid na" topic openen, omdat ik zelf altijd gewoon blijf proberen totdat ik het heb.

Maar deze keer kom ik er echt niet uit.
Ik heb al heel veel aan m'n verschillende hard- en softsynths lopen tweaken, ik kom elke keer best wel in de buurt, maar toch is het 't elke keer net niet.

Deze sound is dan ook wel heel specifiek en lijkt wel uit verschillende laagjes te bestaan.
Sowieso hoor ik binnen het geluid wel een interval van een kwart. Als je denkt dat je een F hoort bij de eerste aanslag klopt dat, alleen daaronder zit stiekem een hele zachte gefilterde C.

De bovenste laag van het geluid heeft zo'n specifiek karakter. Dat is niet gewoon een zaagtandje met een ADSR of iets dergelijks.
Is dit wel met alleen synthese te bereiken of komt hier meer bij kijken zoals compressie, eq, distortion evt. om dit te bereiken?
 

Attachments

  • Synthje.mp3
    29,4 KB · Bekeken: 49
stop het in een sampler en speel het af :mega:

Heeee, jij bent slim!

Maar nee, dat heb ik al geprobeerd en dat klinkt echt heel sneu omdat de formanten van het geluid dan evenredig mee pitchen met mijn gekozen noten.
Ook is elke aanslag van het geluid dan exact hetzelfde wat het erg statisch maakt.
Je krijgt er overigens wel echt een lekkere jaren '90 sampler-feel mee! Haha, maar dat is niet de bedoeling...
 
beetje kort fragment.. ik hoorde nog net een flanger een beetje 'omhoog' gaan.. het basgeluid lijkt FM-achtig, wellicht dat je het in die hoek gaat vinden.
 
het basgeluid lijkt FM-achtig, wellicht dat je het in die hoek gaat vinden.

Ja inderdaad, ik dacht ook al iets FM-achtigs te horen. Misschien dat ik met NI FM7/8 wel in de buurt kan komen...

Nog andere synthese tips/ideeën?
 
Dat FM karakter zit er wel in ja. Of noise erbij, met AD op FILTER ENV.

Ik hoor toch ook wel een zaagje.

'k Ga eens met m'n G2 aan de slag!
 
Ik kan er mijlenver naast zitten, maar mij doet het denken aan veel van die typische 80s fm-bassen (zoals ze ook vaak als preset in romplers zitten; erm, als in Smooth criminal?), maar dan hoger en met flink wat met chorus. Alleen mis je dan waarschijnlijk nog wel dat wat gruizige van dat geluid uit je mp3...
 
Casio CZ met een fifth detune en twee verschillende oscillators lijkt er ook wel een beetje op.
 
het is gewoon een geplukt stringetje gemaakt op een lelijke synth

Oooow, op een lelijke synth!
Op deze dus:
frankenbox.jpg


8o)


Ik heb vandaag dus even lekker zitten spelen met NI FM8 (En ook even op m'n DX21).
Wel hele toffe sounds kon ik eruit halen, ook kwam ik soms wel even in de buurt qua sound (zelfde ruis-achtige attackje en het wat ruiger klinkende stukje sustain), maar toch was het 't nog niet!

Het mist toch nog even wat... maar wat...?
 
Oooow, op een lelijke synth!
Op deze dus:
frankenbox.jpg


8o)


Ik heb vandaag dus even lekker zitten spelen met NI FM8 (En ook even op m'n DX21).
Wel hele toffe sounds kon ik eruit halen, ook kwam ik soms wel even in de buurt qua sound (zelfde ruis-achtige attackje en het wat ruiger klinkende stukje sustain), maar toch was het 't nog niet!

Het mist toch nog even wat... maar wat...?

Het feit dat je preset direct uit een softsynth komt en het stukje muziek uit een waarschijnlijk gemasterde track?

Gisteren is m'n computer gecrasht dus 'k kon niet meer G2'en, morgen wil'k toch echt ook eens proberen, op de laptop dan maar.
 
Mocht je een vsti willen gebruiken, deze doet een lekkere (sherpe) FM sound:
http://www.u-he.com/TripleCheese/

Het is een dubble toon, een 7de (als ik het goed heb). Net als veel klassieke mellow/club akkoorden. Beetje EQ er overheen. Moet te doen zijn.
 
Back
Top