hardware compressor echt nodig ?

RVL

Stamgast
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
116
Beste mensen,

Ik vraag me al een tijdje wat af. Veel mensen gebruiken hardware waar een ander weer alleen voor vst's kiest. Ikzelf kies voor het laatste aangezien het een financiele issue is bij mij.

Heb verschillende merken voorbij horen komen die eccht "da bomb" zouden zijn op compressie techniek, maar ik heb eerlijk gezegd nooit het verschil gehoord.

Nu vraag ik mij af wat jullie ervaring hiermee is. Zelf maak ik vooral techno en industriele dingen. Heeft iemand hier een goed woordje voor. Ik wil best tijd geld en moeite steken voor het zoeken naaar een een hardware compressor, maar vraag me af of ik niet hetzelfde software matig kan halen.

Graag jullie reactie.
Dank!
 
Ik vraag me al een tijdje wat af. Veel mensen gebruiken hardware waar een ander weer alleen voor vst's kiest. Ikzelf kies voor het laatste aangezien het een financiele issue is bij mij.

2e hands compressors zijn soms nog goedkoper in aanschaf dan een vst compressor. Of werk je met freeware?
 
Als je het verschil toch niet hoort hoef je ook niet druk te maken of je perse wel een hardware compressor nodig hebt.
 
werk voornamelijk met freeware, maar heb er te weinig kijk op.
Daarom vraag ik me af of er daadwerkelijk zoveel verschil in zit

Het feit dat ik het niet hoor zegt natuurlijk niets over het feit dat er grote verschillen zijn.
 
een goede software compressor kan beter zijn dan een hardware compressor en andersom. Er zijn zat software compressors die bijv. beter kunnen klinken dan een dbx 266XL of een composer.
 
Maakt dus eigenlijk niets uit.. wat ik al dacht..

Wat geniet jullie voorkeur voor compressors, zowel hard- als software
 
probeer de zoekfunctie eens
 
Bij mij is het 50/50.
Sidechain compressie haal ik uit logic compressie, lekker makkelijk, doet het werk prima.
En ik sum dan diverse groepen door analoge compressie (hooguit 1 db)

Analoge compressie (in mijn geval Smart c2, Thermionic Culture Phoenix, Avalon) , heeft als voordeel dat je de dimensie van zijn transformers/buizen en audio circuit toevoegd, aan het bestaande signaal.
API transformers bijvoorbeeld hebben een heel diepe warme transformers en Behinger.............tja whatever :)

Ik mix en master eigenlijk met zowel digitaal en analoog. Digitaal is ook prima, zolang je engine, clock en converters maar okay zijn.
Digitaal is mooi in correctie, de-essing, sidechainen, automation, brickwallen e.d. Analoog kan voor een mooi, warme toon zorgen, beetje leven in de nulletjes en eentjes.

Zoals fuse zegt, als je het verschil niet hoort, waarom zou je inderdaad je beraden om analoog te gaan ?
 
Maakt dus eigenlijk niets uit.. wat ik al dacht..
Naja, het maakt wel uit - want de ene compressor is de andere niet. Je hebt kleurende en transparante compressors. Je hebt New York compression en je hebt een compressor die je als insert gebruikt, of een die je op de bus smijt. Je hebt single-band en multi-band. Dus, "de compressor" heb je niet echt.

Wat geniet jullie voorkeur voor compressors, zowel hard- als software
Endorphin en de ingebouwde van Ableton 7.

Kijk ook hier eens: http://vimeo.com/808485

Het hoeft dus absoluut geen of/of te zijn :).
 
Ik denk dat het werken met compressors het grootste struikelblok is. Het duurt even voordat je goed kan horen wat er gebeurt en vaak pas je te heftige compressie toe. Volgens mij is het idee achter compressie dat het allemaal net wat beter klinkt doordat 1 partij wat beter in de mix ligt, of wat meer karakter krijgt.

Als ik met een compressor bezig ben is het 100x aan/uit zetten om het verschil te horen en veel verschillende settings gebruiken en dan proberen te vergelijken wat er gebeurt en wat ik goed vindt. Dat is met hardware wat makkelijker dan met software. Qua kwaliteit maakt vst of hardware niet zoveel uit maar is wel afhankelijk van je budget en of je specifieke klank wensen hebt. Maar als je weet naar welke sound je op zoek bent en weet hoe je die moet creeeren dan is de vraag van de topic starter waarschijnlijk overbodig.
 
Maakt dus eigenlijk niets uit.. wat ik al dacht..

Wat geniet jullie voorkeur voor compressors, zowel hard- als software

by mij hardware omdat ik ask bv drum aant maken ben met drie drummachines ...ik dan graag effe wat edit aan de instellingen op mn compressors

en by vst doe ik dat ook wel ,...maar dan heb ik er soms wel 10 aan ,..contrle over vst is wel beter
,...makelijk niet

zelfde as een delay ala ibanes met knoppe erop instellen harware matig
easy ...
in vst met je fragiel[by my dan ,...] muis werken is niet egt easy aleen yhebbie bv in vst welweer taloze ok presets vaak
easy dus weer
 
Back
Top