pa systeem

mirando

Nieuwkomer
Lid sinds
18 april 2008
Berichten
22
goedendag,

ik ben voor mijn band een pa system en mixer aan het zoeken om aan te schaffen en ik ben een beetje in de war, ofwel ik weet niet zo goed hoe alles werkt, dus ik vraag even jullie hulp.

we spelen in een klein hok en we hebben iets nodig om de zang boven de herrie van de instrumenten uit te laten komen zodat we is een keer knap de zang kunnen oefenen.

wat ik wil is dit:
2 speakers, actief of passief, ik weet niet wat het best is in onze situatie?
een subwoofer
en een mixer om eventueel een beetje reverb over een zangpartij heen te gooien

het lijkt mij ook wel handig om zo'n firewire mixer te kopen want dan kunnen we ook nog is alle instrumenten rechtstreeks op losse sporen op de computer opnemen.

onze setup is een beetje alsvolgt:

in totaal 8 mensen die

2 x keyboard
1 x drumstel
2 x electrische gitaren
1 x western gitaar
1 x bas
1 x Roland SPD-S Sampling Pad
1 x bongo
4 x zang

bespelen, niet allemaal tegelijk natuurlijk maar we moeten wel 8 sporen tegelijk kunnen opnemen en de setup wisselt nogal is.

de zang moet sowieso over de pa gaan ,
misschien moet de westerngitaar ook over de pa,
en voor de keyboards hebben we een keyboard versterker
de bongo's en de sampling pad worden nooit tegelijk bespeeld dus 1 van die 2 kan ook wel over de keyboardversterker

alzo is dus de situatie.

mijn vraag is nu als ik zon alesis multimix 16 neem, die heeft een firewire aansluiting dus het opnemen zit dan goed, maar ik zie qua stroomaansluiting alleen een rare aansluiting op, die ik niet ken. moet daar dan nog een vooversterker tussen voor hij naar de speakers gaat? maar wat ik dan niet snap, actieve speakers hebben toch een voorversterker in zich? is dat dan niet dubbel op? of is dit typisch een mixer voor een passief pa set waar dan dus nog een versterker tussen moet.


Ik heb al gelezen dat actieve speakers voor een kleinere locatie handiger zijn en voor de leek ook wat makkelijker omdat je je dan niet ook nog eens om een power amp hoeft te bekommeren.


Het is de bedoeling dat we die pa system en mixer ook gaan menemen naar kleinere venues waar ze geen eigen pa hebben, want op festivals hebben ze dat wel dus daar hoeven we het niet voor te kopen. Het is dus alleen voor in onze eigen jam/oefen/recording studio en voor kleinere locaties.


Mijn vraag is nu: wat voor pa speakerset en wat voor mixer heb ik nodig om aan alle bandeisen te voldoen?




Poeh wat een verhaal! Tis allemaal zo verwarrend!
 
heb al enkele mindere dingen gelezen van de alesis mixcer, maar kijk ook eens naar de mackie onyxen. Goede mixers en voor de kleinere modellen is er een uitbreidingskaart zodat je je onyx via firewire aan de pc hangt om zo te kunnen recorden, gelijkaardig aan de alesis multimix. Maar heb geen idee van je budget.

Gagarin
 
budget maakt niet echt uit, net wat nodig is om te investeren in een goed systeem om ons verder op weg te helpen in de wondere wereld der muziek.

ps. je myspace problemen zouden allicht verholpen kunnen worden door je profiel te bewerken in veilige modus, althans die nieuwe functies werken bij mij ook niet echt. maar misschien heb je dit al geprobeerd.
 
Actief heeft een eindversterker in de box. je mixer is de voorversterker. die aansluiting op die Alesis is wel apart, zal wel een voeding bijhoren.

PA aanschaffen voor een bandje is altijd wikken en wegen. Mijn tip: bel een verhuurbedrijf en vraag wat hij neer zou zetten voor jouw band. dat geeft een indicatie.

Ik gebruik voor een dergelijke band een zeck powermixer met 2 zangboxen van peavey. klinken prima en strak. subwoofer is niet echt nodig als je alleen zang en ac.gitaar uitversterkt.
erg belangrijk voor live: 2 powered monitors erbij en je bent klaar.

Kijk eerst een even rond op marktplaats, dat scheelt je bergen met geld.
succes!
 
Van de Alesis is inderdaad gewoon een aparte voeding, niks bijzonders eigenlijk. Maar ik zou, als je een firewire mixer wilt(is inderdaad wel handig), niet voor Alesis gaan, niet dat ik daar ervaring mee heb, maar heb regelmatig mindere verhalen gehoord over Alesismixer. Als je "low-budget" wil blijven zou ik dan eerder een Phonic Helix 24 Firewire nemen, en als je meer te besteden hebt zeker naar Mackie Onyx serie kijken.

Daarnaast is het niet handig om zoveel ingangen nemen, die je precies nodig bent. Zo zit je meteen aan je limiet en het is altijd handig om extra ingangen te hebben voor extra zang/presentatie. Ook is het handig om tijdens kleine gigs niet uit te gaan van de keyboardversterker, die is wellicht handig als monitoring/keyboardmixer voor de keyboards, maar ik zou wanneer je optredens doet zou ik die zowiezo doorlussen naar je PA, omdat je dan de zaalmix, en ook de monitormix beter kunt controleren.

Wat ik zou doen:
2 x keyboard = 2 jackinputs (doorgelust vanuit de keyboard versterker) beter is via DI 2 xlr inputs
1 x drumstel = minimaal 2 inputs voor overhead
2 x electrische gitaren = 2 inputs doormiddel van microfoons voor versterker
1 x western gitaar = 1 input (via DI)
1 x bas = 1 input via microfoon of di
1 x Roland SPD-S Sampling Pad = 1 input (is niet handig om die via de keyboardversterker te doen)
1 x bongo = minimaal 1 input voor microfoon
4 x zang = 4 input voor microfoons

Dan kom je aan 14 inputs in totaal. Dus dan heb je aan de multimix precies genoeg en eigenlijk niks over.
Dat dus over de mixer.

Over de rest, dus zowiezo een aantal microfoons om zang en e-gitaren te versterken. Er zijn mooie allround microfoons te verkrijgen, zoals van shure de SM58 of sennheiser heeft ook wel goede modellen.
Daarnaast zijn inderdaad monitors handig, in deze setting zou ik er zowiezo 2 powered doen en daarnaast 1 passieve die vanaf een poweredmonitor word doorgelust, omdat niet alleen de zang zichzelf wil horen, maar de rest van de band ook elkaar wil horen.

Wat erg belangrijk is, zijn natuurlijk de boxen. Die zijn er in allerlei soorten en maten, inderdaad passief en actief. Zelf heb ik ook meer de voorkeur voor actieve boxen. Je hebt inderdaad minder gedoe met nog weer eens de voorversterker, die ook nog weer tussen je signaal zit, dus iets kan wegnemen.


Dit is dus mijn advies, doe er mee wat je wilt.
 
16 kanalen is gewoon te weinig. De drums zijn de dragers van je track.
 
zou denken:
zang gitaar +?? : minimaal 16 in met 8 , liefst 16, microfooninputs ( altijd handig) een master grafisch eqtje op de uitgang is ook handig net als de effectmogelijkheden en /of eq's per kanalen
heeft de "firewire " analoge mixer 4-8 subgrepen voor naar de computer of slechts stereo out ? ( ken het type niet zo)
actieve speakers of passieve + ( minimaal 2X250watt) losse amp ?: maakt niet zo uit, is niet veel meer werk, je hebt een paar extra kabels nodig maar dat is het dan ook, let vooral op de prijs/ kwaliteit verhouding.( hou zelf meer van losse komponenten , is makkelijker voor als er iets kapotgaat en je een tijdelijke vervanging nodig hebt, ook is het gewicht te verdelen over de bandleden )
'n paar ( passieve ) peavey"s met 'n subbox en 2 monitors, ja zou mooi , en waarschijnlijk voldoende zijn.
en idee voor de keyboarder: koop een klein 6kanaals submixertje, iets van tascam of zo ( voor als je het niet al hebt)
my five cents, sunny




( vader van 3):kimono:
 
Ik draai zelf met Mackie, mijn PA set is:
2x SRM-450 MKII
1x SWA 1505 sub
1x D.4 Pro FW mixer (hier kun je natuurlijk zo een VLZ bakje aanhangen)
Werkt en klinkt super!
 
Back
Top