Last edited by a moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
In vergelijk met de bijna 40 jaar oude Roland TR-808 klinkt alleen de cowbell goed/beter,
voor de rest mankeert aan alles wel wat in de Behringer:
- De bassdrum heeft minder 'crisp'.
- Snaredrum attack heeft eveneens gebrek aan 'crispy' factor.
- Toms en congas klinken dunner en niet solide.
- Clave is te kort afgesteld (decay).
- Rimshot staat te hard afgesteld.
- Clap klinkt minder vol en krachtig.
- Maracas ietwat te hard en niet helder genoeg.
- Cymbal is in de mix iets opvallender dan bij het origineel.
- Hihats hebben minder "glitter" in het hoog, ietwat doffer.
Bron: https://www.amazona.de/vergleichstest-rd-8-vs-tr-808-vs-yocto/
De Behringer MS101 en Model D komen er in kritische vergelijk-tests beter vanaf voor dezelde prijs.En er nog 300 euro voor vragen ook.........
Hier nog een review auf Deutsch. Conclusie: "Für Klangpuristen ist der RD-8 zwar kein vollwertiger Ersatz des Originals – aber: Kein Konkurrenzprodukt bietet auch nur ansatzweise ähnlich viel für so kleines oder selbst größeres Geld. Nach Absprache innerhalb der AMAZONA.de-Redaktion erhält der Behringer Rhythm Designer RD-8 daher zu Recht das Prädikat „Best Buy“."
Niet voor puristen, voor degenen die deze benadering van het origineel goed genoeg vinden is het een 'Best Buy', volgens deze review.
Nog iets in het artikel: "Übrigens weist die Behringer RD-8 einen ausgesprochen guten Störabstand auf. Rauschen, Brummen oder Übersprechen sind kein Thema." Kennelijk is er e.e.a. over tijd beter geworden met apparaten van Behringer. Vroeger werden over ruis en Behringer grapjes gemaakt.
Er zijn zeker kleine verschillen, maar dat is wel iets anders dan 'overduidelijk helemaal anders'. Lijkt me overigens nogal logisch dat samples er meer op lijken dan een kloon.
De Behringer MS101 en Model D komen er in kritische vergelijk-tests beter vanaf voor dezelde prijs.
Voor de RD-8 zou 250 euro dus meer dan genoeg moeten zijn. . .
Hangt af wat je drempel is natuurlijk,maar als je al 30 jaar een 808 gebruikt komt het toch wel anders over hoor,ik bedoel maar zelfs met een blind a/b test zou het meteen opvallen dat er iets 'niet pluis' is als je de RD-8 zou horen
99,9% van de markt is hobbyist. Een deel daarvan ziet het wel zitten om iets van de magie ‘van toen’ in huis halen voor weinig.......
Precies dit dus. Vandaag de dag is het voor de meesten gewoon onmogelijk om een echt exemplaar in huis te halen (en volgens mij vallen we voor de zoveelste keer in de herhaling), maar wil men wel graag eens proeven aan hoe zo’n apparaat nou voelt en dan neemt men het voor lief dat het niet 100% overeenkomt (dat geld althans zeker voor mij). En dan is deze kloon echt tig keer beter dan die pruts boutiekjes van Roland zelf.
En daarnaast, zoals net ook al genoemd, het gaat gewoon om muziek maken. Als het je niet lukt om met dit apparaat goede muziek te maken, dan ligt dat toch vooral aan je zelf. Bovendien, ik persoonlijk ben niet geïnteresseerd om in de muziek van toen na te maken, ik wil muziek van nu maken, dus dat zal sowieso wel een andere sound opleveren, dus.... waar hebben we het over....
Maar als je de woorden "overduidelijk helemaal anders" gebruikt is dat toch overduidelijk helemaal overdreven? Als je op valt dat het 'niet pluis' is is het blijkbaar vergelijkbaar, niet 'overduidelijk helemaal anders'.
Wat een onzin ! de discussie over lijkt wel, lijkt niet... Gá muziek maken of als Frits Bom aan de slag !
Ik heb zelf de 808 12 jaar gehad en ben zéér tevreden met de RD-8. Er staat nu een prachtige drumbox, met de looks, sound en nóg meer mogelijkheden voor heel veel minder dat ze nu nog voor die oude doos geven, waanzinnig toch
zo slim zijn zij wel!:
- Amazing drum machine with authentic analog sound engine to create the classic sound performance
- 16 original drum sounds with additional parameters and global Accent capability
Maar het blijft altijd een vergelijking van een splinternieuw apparaat met een dertig jaar oude machine met dertig jaar oude onderdelen.
Misschien kun je het over dertig jaar nog eens vergelijken. Oh nee, dan is er nog steeds een leeftijdsverschil. En als ze nog werken, dan.
Hangt of hoe jij dat implementeerd maar 'vele kleine beetjes maken tot slot een groot verschil' en dat zijn gebruikelijke termen bij de meeste mensen..
Hangt of hoe jij dat implementeerd maar 'vele kleine beetjes maken tot slot een groot verschil' en dat zijn gebruikelijke termen bij de meeste mensen..
Wat het helemaal anders maakt is niet het verschil wat elke apparte sound doet maar het geheel van verschillende sounds tegelijk en vooral als je de sequencer laat lopen.
Dat is toch de essentie van een TR-808 cloon dacht ik maar de RD-8 klinkt net alsof de sounds uit een DAW sequencer getriggerd komen.
Het zijn tot zover allemaal geinspireerde TR-808 instrumenten,de Yocto die ik gehad heb is per instrument ook een bruikbare nabootsing maar als je de sequencer laat lopen met verschillende sounds maakte dit ook weer een te groot verschil.
De lijst is toch wel niet min:
In vergelijk met de bijna 40 jaar oude Roland TR-808 klinkt in de Behringer alleen de cowbell goed/beter,
voor de rest mankeert aan alles wel wat in de Behringer:
- De bassdrum heeft minder 'crisp'.
- Snaredrum attack heeft eveneens gebrek aan 'crispy' factor.
- Toms en congas klinken dunner en niet solide.
- Clave is te kort afgesteld (decay).
- Rimshot staat te hard afgesteld.
- Clap klinkt minder vol en krachtig.
- Maracas ietwat te hard en niet helder genoeg.
- Cymbal is in de mix iets opvallender dan bij het origineel.
- Hihats hebben minder "glitter" in het hoog, ietwat doffer.
Het is ook interresant om goed te interpreteren wat Behringer duidelijk aangeeft,maar onduidelijk kan begrepen worden en in geen geval duidelijk aanduid naar de bedoeling van een TR-808 clone,zo slim zijn zij wel!:
- Amazing drum machine with authentic analog sound engine to create the classic sound performance
- 16 original drum sounds with additional parameters and global Accent capability