Behringer RD-8

In vergelijk met de bijna 40 jaar oude Roland TR-808 klinkt in de Behringer alleen de cowbell goed/beter,
voor de rest mankeert aan alles wel wat in de Behringer:

- De bassdrum heeft minder 'crisp'.
- Snaredrum attack heeft eveneens gebrek aan 'crispy' factor.
- Toms en congas klinken dunner en niet solide.
- Clave is te kort afgesteld (decay).
- Rimshot staat te hard afgesteld.
- Clap klinkt minder vol en krachtig.
- Maracas ietwat te hard en niet helder genoeg.
- Cymbal is in de mix iets opvallender dan bij het origineel.
- Hihats hebben minder "glitter" in het hoog, ietwat doffer.

Aldus de duitse tester van Amazona.de
 
Laatst gewijzigd:
In vergelijk met de bijna 40 jaar oude Roland TR-808 klinkt alleen de cowbell goed/beter,
voor de rest mankeert aan alles wel wat in de Behringer:

- De bassdrum heeft minder 'crisp'.
- Snaredrum attack heeft eveneens gebrek aan 'crispy' factor.
- Toms en congas klinken dunner en niet solide.
- Clave is te kort afgesteld (decay).
- Rimshot staat te hard afgesteld.
- Clap klinkt minder vol en krachtig.
- Maracas ietwat te hard en niet helder genoeg.
- Cymbal is in de mix iets opvallender dan bij het origineel.
- Hihats hebben minder "glitter" in het hoog, ietwat doffer.

Bron: https://www.amazona.de/vergleichstest-rd-8-vs-tr-808-vs-yocto/

En er nog 300 euro voor vragen ook......... :D
 
lol.. heb t idee dat veel mensen er niet aan willen dat je voor 300,- euro een hele leuke drum doos kan kopen.
Ik heb ooit eens een TR808 gehad in mint staat, gekocht voor 1200,- en weer weggedaan voor ook 1200,-
Vond dat hele apparaat zeker geen 1200 waard. Eerder 350,- eigenlijk.

Dus, voor 300,- vind ik het een goede deal. De RD8 bedoel ik.
 
Hier nog een review auf Deutsch. Conclusie: "Für Klangpuristen ist der RD-8 zwar kein vollwertiger Ersatz des Originals – aber: Kein Konkurrenzprodukt bietet auch nur ansatzweise ähnlich viel für so kleines oder selbst größeres Geld. Nach Absprache innerhalb der AMAZONA.de-Redaktion erhält der Behringer Rhythm Designer RD-8 daher zu Recht das Prädikat „Best Buy“."

Niet voor puristen, voor degenen die deze benadering van het origineel goed genoeg vinden is het een 'Best Buy', volgens deze review.

Nog iets in het artikel: "Übrigens weist die Behringer RD-8 einen ausgesprochen guten Störabstand auf. Rauschen, Brummen oder Übersprechen sind kein Thema." Kennelijk is er e.e.a. over tijd beter geworden met apparaten van Behringer. Vroeger werden over ruis en Behringer grapjes gemaakt.
 
Hier nog een review auf Deutsch. Conclusie: "Für Klangpuristen ist der RD-8 zwar kein vollwertiger Ersatz des Originals – aber: Kein Konkurrenzprodukt bietet auch nur ansatzweise ähnlich viel für so kleines oder selbst größeres Geld. Nach Absprache innerhalb der AMAZONA.de-Redaktion erhält der Behringer Rhythm Designer RD-8 daher zu Recht das Prädikat „Best Buy“."

Niet voor puristen, voor degenen die deze benadering van het origineel goed genoeg vinden is het een 'Best Buy', volgens deze review.

Nog iets in het artikel: "Übrigens weist die Behringer RD-8 einen ausgesprochen guten Störabstand auf. Rauschen, Brummen oder Übersprechen sind kein Thema." Kennelijk is er e.e.a. over tijd beter geworden met apparaten van Behringer. Vroeger werden over ruis en Behringer grapjes gemaakt.

De ‘puristen’ zijn in de minderheid. En daar mikt Behringer niet op. Een purist heeft waarschijnlijk - en bijvoorbeeld - ook de echte 808 in huis. Zo niet, dan pech.;)

Wel belangrijk , zo niet een voorwaarde voor Behringer is dat hun clone heel goed in de buurt komt van het origineel. Dat hebben ze met de synths en RD-8 echt wel ‘onder de knie’.
Het prijsverschil rechtvaardigt vervolgens de (kleine) verschillen. Die er ongetwijfeld zijn.

99,9% van de markt is hobbyist. Een deel daarvan ziet het wel zitten om iets van de magie ‘van toen’ in huis halen voor weinig.......
En daar ziet Behringer winst in.
Dat kun je voor deze ‘partijen’ een win-win situatie noemen. :luv:

Ik ben zelf wel in voor een bijna echte Pro 1. Ik moet mezelf er alleen nog van overtuigen dat Dave Smith geen problemen heeft met de Bro 1.
 
TMT : Dat denk ik ook. De Behringer komt met deze toch aardig dicht in de buurt van het origineel, de verschillen zijn niet zo groot als ik de voorbeelden beluister. Hoewel ik niet zo kapot ben van de 808, als er tweedehandjes op de markt komen zou ik er misschien eentje kopen om te circuit benden, kijken of je er wat andere geluiden uit kunt krijgen. :)
 
Er zijn zeker kleine verschillen, maar dat is wel iets anders dan 'overduidelijk helemaal anders'. ;) Lijkt me overigens nogal logisch dat samples er meer op lijken dan een kloon.

Hangt af wat je drempel is natuurlijk,maar als je al 30 jaar een 808 gebruikt komt het toch wel anders over hoor,ik bedoel maar zelfs met een blind a/b test zou het meteen opvallen dat er iets 'niet pluis' is als je de RD-8 zou horen ;)

Kick,cowbell,cymbalen en groove van alle instrumenten tegelijk valt toch erg op om het klein verchil te noemen.

De Behringer MS101 en Model D komen er in kritische vergelijk-tests beter vanaf voor dezelde prijs.
Voor de RD-8 zou 250 euro dus meer dan genoeg moeten zijn. . .

Gweoon ff wachten tot ze aan 200euro 2dehands opduiken,is nu al het geval met Model D's en de MS-101 is aan het volgen al :)

Maar zelfs aan 300e is het toch wel een erg leuke analoge drumbox
 
Laatst gewijzigd:
Hangt af wat je drempel is natuurlijk,maar als je al 30 jaar een 808 gebruikt komt het toch wel anders over hoor,ik bedoel maar zelfs met een blind a/b test zou het meteen opvallen dat er iets 'niet pluis' is als je de RD-8 zou horen ;)

Zoals ik al zei, er zijn verschillen, daar is geen discussie over. Maar als je de woorden "overduidelijk helemaal anders" gebruikt is dat toch overduidelijk helemaal overdreven? Als je op valt dat het 'niet pluis' is is het blijkbaar vergelijkbaar, niet 'overduidelijk helemaal anders'. 'helemaal anders' impliceert dat het er geen eens op lijkt, hence het woord 'helemaal', nog eens extra benadrukt met het woord 'overduidelijk'. Zelfs een appel en een peer zijn niet 'overduidelijk helemaal anders'.
 
Wat een onzin ! de discussie over lijkt wel, lijkt niet... Gá muziek maken of als Frits Bom aan de slag !

Ik heb zelf de 808 12 jaar gehad en ben zéér tevreden met de RD-8. Er staat nu een prachtige drumbox, met de looks, sound en nóg meer mogelijkheden voor heel veel minder dat ze nu nog voor die oude doos geven, waanzinnig toch :halleluja
 
99,9% van de markt is hobbyist. Een deel daarvan ziet het wel zitten om iets van de magie ‘van toen’ in huis halen voor weinig.......

Precies dit dus. Vandaag de dag is het voor de meesten gewoon onmogelijk om een echt exemplaar in huis te halen (en volgens mij vallen we voor de zoveelste keer in de herhaling), maar wil men wel graag eens proeven aan hoe zo’n apparaat nou voelt en dan neemt men het voor lief dat het niet 100% overeenkomt (dat geld althans zeker voor mij). En dan is deze kloon echt tig keer beter dan die pruts boutiekjes van Roland zelf.

En daarnaast, zoals net ook al genoemd, het gaat gewoon om muziek maken. Als het je niet lukt om met dit apparaat goede muziek te maken, dan ligt dat toch vooral aan je zelf. Bovendien, ik persoonlijk ben niet geïnteresseerd om in de muziek van toen na te maken, ik wil muziek van nu maken, dus dat zal sowieso wel een andere sound opleveren, dus.... waar hebben we het over....
 
Precies dit dus. Vandaag de dag is het voor de meesten gewoon onmogelijk om een echt exemplaar in huis te halen (en volgens mij vallen we voor de zoveelste keer in de herhaling), maar wil men wel graag eens proeven aan hoe zo’n apparaat nou voelt en dan neemt men het voor lief dat het niet 100% overeenkomt (dat geld althans zeker voor mij). En dan is deze kloon echt tig keer beter dan die pruts boutiekjes van Roland zelf.

En daarnaast, zoals net ook al genoemd, het gaat gewoon om muziek maken. Als het je niet lukt om met dit apparaat goede muziek te maken, dan ligt dat toch vooral aan je zelf. Bovendien, ik persoonlijk ben niet geïnteresseerd om in de muziek van toen na te maken, ik wil muziek van nu maken, dus dat zal sowieso wel een andere sound opleveren, dus.... waar hebben we het over....

Je hebt helemaal gelijk. En ik heb dezelfde mening. Maar bij een clone is het niet zo gek dat mensen het gaan vergelijken met het origineel. De bedoeling van een clone is juist om het origineel zo dicht mogelijk te benaderen, anders kun je net zo goed een eigen ontwerp uitbrengen. Dus het is terecht dat de klank vergeleken wordt.

Van wat ik zo hoor vind ik hem zeker niet tig keer beter dan een TR-8S of TR-08. Het heeft voor mij een beetje dezelfde soort killere klank. Niks mis mee verder. Maar als we dan toch gaan vergelijken...
 
Maar als je de woorden "overduidelijk helemaal anders" gebruikt is dat toch overduidelijk helemaal overdreven? Als je op valt dat het 'niet pluis' is is het blijkbaar vergelijkbaar, niet 'overduidelijk helemaal anders'.

Hangt of hoe jij dat implementeerd maar 'vele kleine beetjes maken tot slot een groot verschil' en dat zijn gebruikelijke termen bij de meeste mensen..

Wat het helemaal anders maakt is niet het verschil wat elke apparte sound doet maar het geheel van verschillende sounds tegelijk en vooral als je de sequencer laat lopen.

Dat is toch de essentie van een TR-808 cloon dacht ik maar de RD-8 klinkt net alsof de sounds uit een DAW sequencer getriggerd komen.


Het zijn tot zover allemaal geinspireerde TR-808 instrumenten,de Yocto die ik gehad heb is per instrument ook een bruikbare nabootsing maar als je de sequencer laat lopen met verschillende sounds maakte dit ook weer een te groot verschil.

De lijst is toch wel niet min:

In vergelijk met de bijna 40 jaar oude Roland TR-808 klinkt in de Behringer alleen de cowbell goed/beter,
voor de rest mankeert aan alles wel wat in de Behringer:

- De bassdrum heeft minder 'crisp'.
- Snaredrum attack heeft eveneens gebrek aan 'crispy' factor.
- Toms en congas klinken dunner en niet solide.
- Clave is te kort afgesteld (decay).
- Rimshot staat te hard afgesteld.
- Clap klinkt minder vol en krachtig.
- Maracas ietwat te hard en niet helder genoeg.
- Cymbal is in de mix iets opvallender dan bij het origineel.
- Hihats hebben minder "glitter" in het hoog, ietwat doffer.




Het is ook interresant om goed te interpreteren wat Behringer duidelijk aangeeft,maar onduidelijk kan begrepen worden en in geen geval duidelijk aanduid naar de bedoeling van een TR-808 clone,zo slim zijn zij wel!:
  • Amazing drum machine with authentic analog sound engine to create the classic sound performance
  • 16 original drum sounds with additional parameters and global Accent capability
 
Wat een onzin ! de discussie over lijkt wel, lijkt niet... Gá muziek maken of als Frits Bom aan de slag !

Ik heb zelf de 808 12 jaar gehad en ben zéér tevreden met de RD-8. Er staat nu een prachtige drumbox, met de looks, sound en nóg meer mogelijkheden voor heel veel minder dat ze nu nog voor die oude doos geven, waanzinnig toch :halleluja

Helemaal mee eens en al heb ik nooit een originele gehad dan vind ik wel dat de RD-8 de sound voor zover ik kan vergelijken in ieder geval heel goed benadert.
M'n TR-8 klinkt ook net even anders dan die ouwe bak in die test maar was voor mij een betaalbaar alternatief wat aardig in de buurt kwam.
Ik heb nu voor een kleine prijs een prima klinkende drumdoos met lekkere hands on bediening en als ze nog een paar dingen fixen met een update ben ik er happy mee en zeker weten dat je hier prima muziek mee kan maken.
Zoals al gezegd wordt; de puristen zullen vast de originele al in huis hebben dus die hebben neem ik aan geen behoefte aan een kloon, die gaan lekker verder met die ouwe bak.
 
zo slim zijn zij wel!:
  • Amazing drum machine with authentic analog sound engine to create the classic sound performance
  • 16 original drum sounds with additional parameters and global Accent capability

Nou nou, je doet net alsof ze opzettelijk de boel belazeren. Iedereen weet dat het niet een Roland van 30 jaar oud is.
Beide zinnen kloppen, ze hebben de sound engine nagebouwd met vergelijkbare componenten.

Maar het blijft altijd een vergelijking van een splinternieuw apparaat met een dertig jaar oude machine met dertig jaar oude onderdelen.
Misschien kun je het over dertig jaar nog eens vergelijken. Oh nee, dan is er nog steeds een leeftijdsverschil. En als ze nog werken, dan.
 
Maar het blijft altijd een vergelijking van een splinternieuw apparaat met een dertig jaar oude machine met dertig jaar oude onderdelen.
Misschien kun je het over dertig jaar nog eens vergelijken. Oh nee, dan is er nog steeds een leeftijdsverschil. En als ze nog werken, dan.

Wil wedden dat als je een replica van een oude ferrari of lotus neemt dat ie ook anders rijdt en stuurt dan de oude.
 
Hangt of hoe jij dat implementeerd maar 'vele kleine beetjes maken tot slot een groot verschil' en dat zijn gebruikelijke termen bij de meeste mensen..

Wat dat er verder mee te maken heeft.. :o: Het is toch overduidelijk hoorbaar dat de RD-8 op een 808 lijkt? Als je blind een 808, RD8, 909, 707, 606 en een 505 met elkaar vergelijkt is het toch duidelijk dat de 808 en RD8 op elkaar lijken en niet overduidelijk 'helemaal' anders zijn? Wat een gezeik zeg.
 
Hangt of hoe jij dat implementeerd maar 'vele kleine beetjes maken tot slot een groot verschil' en dat zijn gebruikelijke termen bij de meeste mensen..

Wat het helemaal anders maakt is niet het verschil wat elke apparte sound doet maar het geheel van verschillende sounds tegelijk en vooral als je de sequencer laat lopen.

Dat is toch de essentie van een TR-808 cloon dacht ik maar de RD-8 klinkt net alsof de sounds uit een DAW sequencer getriggerd komen.


Het zijn tot zover allemaal geinspireerde TR-808 instrumenten,de Yocto die ik gehad heb is per instrument ook een bruikbare nabootsing maar als je de sequencer laat lopen met verschillende sounds maakte dit ook weer een te groot verschil.

De lijst is toch wel niet min:

In vergelijk met de bijna 40 jaar oude Roland TR-808 klinkt in de Behringer alleen de cowbell goed/beter,
voor de rest mankeert aan alles wel wat in de Behringer:

- De bassdrum heeft minder 'crisp'.
- Snaredrum attack heeft eveneens gebrek aan 'crispy' factor.
- Toms en congas klinken dunner en niet solide.
- Clave is te kort afgesteld (decay).
- Rimshot staat te hard afgesteld.
- Clap klinkt minder vol en krachtig.
- Maracas ietwat te hard en niet helder genoeg.
- Cymbal is in de mix iets opvallender dan bij het origineel.
- Hihats hebben minder "glitter" in het hoog, ietwat doffer.




Het is ook interresant om goed te interpreteren wat Behringer duidelijk aangeeft,maar onduidelijk kan begrepen worden en in geen geval duidelijk aanduid naar de bedoeling van een TR-808 clone,zo slim zijn zij wel!:
  • Amazing drum machine with authentic analog sound engine to create the classic sound performance
  • 16 original drum sounds with additional parameters and global Accent capability

Volgens mij lijkt de sequencer van de yocto op het origineel. Chip daarvoor is volgens mij ook uit die tijd.

Anyway nu ben ik wel benieuwd waar die swing van de 808 nou echt in zit.
 
Ik heb me weleens laten vertellen dat er geen bewust ontworpen swing in de oude 808 zit, maar dat deze wordt veroorzaakt door timing issues doordat de bandbreedte voor de data in dat ding niet hoog genoeg is.
 
Back
Top