Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
oh6/8 = 6 tellen in de maat, achtste noot duurt één tel
7/8 = 7 tellen in de maat, achtste noot duurt één tel
15/16 = 15 tellen in de maat, zestiende noot duurt één tel
nee; maataanduiding wordt doorgaans als "breuk" geschreven, zie hieronder de toelichting:
4/4 = 4 tellen in de maat, kwartnoot duurt 1 tel
3/4 = 3 tellen in de maat, kwartnoot duurt 1 tel
6/8 = 6 tellen in de maat, achtste noot duurt één tel
7/8 = 7 tellen in de maat, achtste noot duurt één tel
15/16 = 15 tellen in de maat, zestiende noot duurt één tel
Hoe lang één tel dan weer duurt kun je aan het tempo aflezen.
Stel dat je de maatsoort van een muziekstuk wilt achterhalen. Het aantal tellen in een maat kun je "op het gehoor" vaststellen, en dat geeft dan de "teller" van de maatsoort. Maar hoe stel je nu vast welke noten (kwart noten, achtste noten, etc.) in het muziekstuk precies één tel duren? Het lijkt nodig om dit te weten om ook de noemer van de maatsoort te kunnen achterhalen. Of is er een andere manier?
Als ik het goed begrijp zou je dus eenzelfde muziekstuk zowel in de 4/4 maatsoort kunnen noteren waarbij de kwartnoten dan één tel duren, als in de 8/8 maatsoort waarbij de kwartnoten dan twee tellen duren en dus de achtste noten één tel? Dat zou dan op hetzelfde neer komen?
Een zesachtste ( 6/8 ) maatsoort bestaat uit zes tellen in de maat en een achtstenoot duurt één tel. Er passen evenals in een 3/4 maat 3 kwartnoten in iedere maat, maar het metrum van een 6/8 maat is anders dan van een 3/4 maat. Vaak wordt een 6/8 maat in tweeën geteld, met twee 'tellen' van 3/8, waaruit duidelijk het verschil met een 3/4 maat blijkt.
regelmatig enkelvoudig binair 2/4, 2/2, 2/8 regelmatig enkelvoudig ternair 3/4, 3/8, 3/16 regelmatig samengesteld binair (2+2) 4/4, 4/2, 4/8 (3+3) 6/8, 6/16 regelmatig samengesteld ternair (2+2+2) 3/2 (3+3+3) 9/8 onregelmatig samengesteld binair (2+3) 5/4, 5/8, (3+2) 5/8 onregelmatig samengesteld ternair (3+2+2) 7/8, 7/16, (2+2+3) 7/8 7/16, (3+3+2) 8/8 onregelmatig samengesteld quaternair (2+2+2+3) 9/8, (3+2+2+3) 10/8, enz.
Waardoor er mogelijk toch een hoorbaar verschil tussen een 4/4 en een 8/8 maat zit?
Dat brengt ons op de vraag hoe dat komt dat bepaalde accenten met bepaalde maatsoorten verbonden worden: is dat iets dat mensen min of meer vanzelf zo doen?
Eerder andersom; omdat mensen dat zo deden is er de theorie en de bijhorende notatie voor uitgevonden.
Dat is goed mogelijk, maar dan blijft de vraag: deden mensen dat zo omdat dat zo goed aanvoelde, of is het cultureel bepaald (een dus aangeleerd) om de accenten bij bepaalde maatsoorten zo te leggen als dat op de Wikipedia beschreven staat. Indien het laatste het geval is, zou je verwachten dat de accenten op de tellen in maatsoorten in niet-westerse muziek anders gelegd worden.
Als je eens kan spelen met euclidische ritmes, dan kan je horen dat je al heel snel hoort dat het erg lijkt op wat in Afrika gedrumd wordt.Eerder andersom; omdat mensen dat zo deden is er de theorie en de bijhorende notatie voor uitgevonden.