We are not alone [MPC Key 61, Acces Virus TI]

Lid sinds
11 januari 2021
Berichten
1.001
Locatie
Landgraaf
We are not alone....

Er zijn meer planeten dan sterren, ongeveer een kwart van de planeten is ongeveer even groot als de aarde en bevindt zich in de zogenaamde bewoonbare zone van zijn ster (het is daar niet te koud of te warm voor organismen). Er zijn minstens honderd miljard sterren in het Melkwegstelsel, wat betekent dat leven alleen al op minstens 25 miljard plaatsen in ons eigen sterrenstelsel mogelijk is. En dan zijn er nog een biljoen andere sterrenstelsels naast 'de onze'.

We hoeven ons niet langer af te vragen of er buitenaards leven is, want dat is er vrijwel zeker.
De vraag is nu: hoe vinden we ze? Of hebben ze 'ons' al gevonden?



Gebruikte instrumenten:
* Akai MPC Key 61
* Acces Virus TI Polar

Opname:
* Bitwig Studio en externe GT effecten

Ik hoop dat je het leuk vindt :-)
 
We are not alone....


We hoeven ons niet langer af te vragen of er buitenaards leven is, want dat is er vrijwel zeker.
De vraag is nu: hoe vinden we ze? Of hebben ze 'ons' al gevonden?

Mwah, dat is te stellig. Grote aantallen planeten die qua temperatuur in een habitable zone vallen, dat zegt nog niet veel. Er zullen nog veel andere factoren zijn die een rol spelen. Maar belangrijker, we weten nog erg weinig over het ontstaan van leven en nog minder over de frequentie daarvan elders in het heelal.

Zelfs als je aanneemt dat leven inderdaad elders voorkomt, dat zegt nog weinig over het ontstaan van intelligent leven. Daar weten we nog minder van wat daar de frequentie van zou kunnen zijn. We moeten ook rekening houden met de mogelijkheid dat intelligent leven zeldzaam is. Qua ruimte, als er inderdaad elders intelligent leven is dan is de soep misschien zo dun dat het dichtsbijzijnde intelligente leven ver weg is, buiten het voor ons waarneembare heelal.

Maar ook qua tijd. Want de meer typische gang van zaken kan zijn dat het ontstaan van leven, en vooral intelligent leven, veel langer duurt dan hier op aarde het geval was. Het ontstaan van intelligent leven op een planeet rond een ster als onze zon, dat zou best 'ns heel zeldzaam kunnen zijn. Zoveel sterren als de onze zijn er ook weer niet, met een levensduur van zo'n 10 miljard jaar bestaan ze ook niet zo heel erg lang. De mogelijkheid bestaat dat die tijdsduur in de meeste gevallen te kort is om (intelligent) leven te ontwikkelen. Rode dwergen zijn echter talrijker en hebben een veel langere levensduur, de iets lichtere kunnen vele biljoenen jaren mee. Van alle levensvormen die ooit zullen bestaan in het heelal is de kans is best aanwezig dat de meeste daarvan rond zulke sterren ontstaan in veel latere tijden. Daarmee zijn wij mogelijk atypische "vroege vogels" in het nog jonge heelal.
 
Mwah, dat is te stellig. Grote aantallen planeten die qua temperatuur in een habitable zone vallen, dat zegt nog niet veel. Er zullen nog veel andere factoren zijn die een rol spelen. Maar belangrijker, we weten nog erg weinig over het ontstaan van leven en nog minder over de frequentie daarvan elders in het heelal.

Zelfs als je aanneemt dat leven inderdaad elders voorkomt, dat zegt nog weinig over het ontstaan van intelligent leven. Daar weten we nog minder van wat daar de frequentie van zou kunnen zijn. We moeten ook rekening houden met de mogelijkheid dat intelligent leven zeldzaam is. Qua ruimte, als er inderdaad elders intelligent leven is dan is de soep misschien zo dun dat het dichtsbijzijnde intelligente leven ver weg is, buiten het voor ons waarneembare heelal.

Maar ook qua tijd. Want de meer typische gang van zaken kan zijn dat het ontstaan van leven, en vooral intelligent leven, veel langer duurt dan hier op aarde het geval was. Het ontstaan van intelligent leven op een planeet rond een ster als onze zon, dat zou best 'ns heel zeldzaam kunnen zijn. Zoveel sterren als de onze zijn er ook weer niet, met een levensduur van zo'n 10 miljard jaar bestaan ze ook niet zo heel erg lang. De mogelijkheid bestaat dat die tijdsduur in de meeste gevallen te kort is om (intelligent) leven te ontwikkelen. Rode dwergen zijn echter talrijker en hebben een veel langere levensduur, de iets lichtere kunnen vele biljoenen jaren mee. Van alle levensvormen die ooit zullen bestaan in het heelal is de kans is best aanwezig dat de meeste daarvan rond zulke sterren ontstaan in veel latere tijden. Daarmee zijn wij mogelijk atypische "vroege vogels" in het nog jonge heelal.

Ik wil deze thread niet kapen en ga zeker nog reageren op de muziek, maar ben het hiermee eens.

Ik ben altijd sceptisch als het gaat om claims van buitenaards leven, zeker intelligent buitenaards leven. Er zijn zoveel onzekere factoren, dat het gewoon niet goed te zeggen is.
Wat daarbij meespeelt is dat de aarde door een combinatie van puur toevallige omstandigheden en gebeurtenissen uiteindelijk zo stabiel en zo geschikt voor (intelligent) leven is geworden.
Denk daarbij aan de maan, die relatief groot is en de aarde in feite stabiliseert (waarschijnlijk gevormd na botsing van de aarde met een andere proto-planeet). De volgorde en samenstelling van de planeten in ons zonnestelsel is blijkbaar ook vrij uniek, waar gas giants normaal gesproken dichterbij hun ster staan en kleine rotsachtige planeten minder kans krijgen. Jupiter schijnt een belangrijke rol te spelen en bijv. een afvanger te zijn voor kometen. Het magnetisch veld van de aarde, super belangrijk tegen de zonnestraling. De atmosfeer. De aanwezigheid van grote hoeveelheden vloeibaar water, mogelijk zelfs van buitenaf gekomen (komeetinslagen). Maar zelfs Mars en Venus voldeden blijkbaar niet aan de "voorwaarden", daar is het ergens in de ontwikkeling "fout" gegaan.
Intelligent leven op aarde had 4,5 miljard jaar nodig om te ontstaan. Ook hiervoor waren compleet toevallige super impactvolle gebeurtenissen nodig, totdat de homo sapiëns er waren. Zoals uiteraard het uitsterven van de dinosauriërs. Het is allemaal zo "random" gewoon...
Als dát allemaal (en nog veel meer) nodig is voor leven, is de kans dat het ergens anders gebeurt misschien wel superklein, zo klein zelfs dat het in het onmetelijke grote universum zich niet per se op dezelfde manier hoeft te herhalen.
Misschien is leven wel veel ruimer dan "aards leven", maar dat weten we dus niet...

En tot slot: als er intelligent leven is, denk eens na over de kans dat ze ons überhaupt kunnen vinden. Hoe kunnen ze vaststellen dat wij, de mens, er zijn, als ze met dezelfde natuurkundige wetten en onmogelijke afstanden te maken hebben. Ook zij kijken terug in de tijd... en de moderne mens is er nog maar nét. Onze radiosignalen zijn ook niet ver gekomen en gaan op den duur op in de achtergrondruis van het heelal.
Aliens die ons al bezocht hebben en ons observeren? Ik geloof er geen reet van. Met welk doel? En waarom zoveel moeite doen om een stelletje apen lastig te vallen?
Nee joh, alleen als er extreem geavanceerde aliens zijn die met gemak door het hele universum kunnen flitsen, komen ze misschien een keertje langs voor de grap, om ons uit te lachen, ofzo. Maar dat is pure sci-fi. :)
 
Laatst gewijzigd:
Wow, dit is een mooie track, knap werk geleverd man. I loved it!

We zijn wel alleen in het universum, alleen is er iets wat men de Übermensch noemt, een ver ver ver geavanceerde mensensoort. Ik weet nog meer te vertellen, maar dat ga ik niet doen, want dan is de fun eraf :)
 
Mwah, dat is te stellig. Grote aantallen planeten die qua temperatuur in een habitable zone vallen, dat zegt nog niet veel. Er zullen nog veel andere factoren zijn die een rol spelen. Maar belangrijker, we weten nog erg weinig over het ontstaan van leven en nog minder over de frequentie daarvan elders in het heelal.

Zelfs als je aanneemt dat leven inderdaad elders voorkomt, dat zegt nog weinig over het ontstaan van intelligent leven. Daar weten we nog minder van wat daar de frequentie van zou kunnen zijn. We moeten ook rekening houden met de mogelijkheid dat intelligent leven zeldzaam is. Qua ruimte, als er inderdaad elders intelligent leven is dan is de soep misschien zo dun dat het dichtsbijzijnde intelligente leven ver weg is, buiten het voor ons waarneembare heelal.

Maar ook qua tijd. Want de meer typische gang van zaken kan zijn dat het ontstaan van leven, en vooral intelligent leven, veel langer duurt dan hier op aarde het geval was. Het ontstaan van intelligent leven op een planeet rond een ster als onze zon, dat zou best 'ns heel zeldzaam kunnen zijn. Zoveel sterren als de onze zijn er ook weer niet, met een levensduur van zo'n 10 miljard jaar bestaan ze ook niet zo heel erg lang. De mogelijkheid bestaat dat die tijdsduur in de meeste gevallen te kort is om (intelligent) leven te ontwikkelen. Rode dwergen zijn echter talrijker en hebben een veel langere levensduur, de iets lichtere kunnen vele biljoenen jaren mee. Van alle levensvormen die ooit zullen bestaan in het heelal is de kans is best aanwezig dat de meeste daarvan rond zulke sterren ontstaan in veel latere tijden. Daarmee zijn wij mogelijk atypische "vroege vogels" in het nog jonge heelal.
Dat er op aarde leven kon ontstaan, is ten dele te danken aan de rotsachtige bodem en de niet al te grote dosis zonnestraling. Door de afstand tot de zon is het water hier bovendien vloeibaar. Tot dusverre zijn er 47 exoplaneten ontdekt die in dat profiel passen.

Dus, Tja wie zal het zeggen. Dat er leven is in het heelal is zeker niet uitgesloten. NASA doet daar op dit moment niet zonder reden nadrukkelijk onderzoek naar. Er is steeds meer aandacht voor astrobiologie, gekoppeld aan steeds sterkere computermodellen. Leven kan aangetoond worden door de atmosfeer van exoplaneten te hierop analyseren. Want levensvormen laten (net als bij de aarde) sporen na in de buitenste atmosfeer. De nieuwste generatie ruimtetelscopen zal het mogelijk gaan maken om dat in de toekomst op een efficiënte manier in kaart te brengen.

Ongeveer een kwart van de planeten is ruwweg even groot als de aarde en bevindt zich in de zogeheten leefbare zone van zijn ster (het is daar voor organismen niet te koud of te heet). Dus best wel een groot potentieel.


Goed nummer trouwens, dat is in dit draadje eigenlijk ook het belangrijkste. :)
Inderdaad, dank je wel 👍👍👍
 
Laatst gewijzigd:
Dat er op aarde leven kon ontstaan, is ten dele te danken aan de rotsachtige bodem en de niet al te grote dosis zonnestraling. Door de afstand tot de zon is het water hier bovendien vloeibaar. Tot dusverre zijn er 47 exoplaneten ontdekt die in dat profiel passen.

Om hier nog even heel kort op in te gaan, omdat het ook wel interessant is :D. Er zijn waarschijnlijk een heleboel planeten die in zo'n habitable zone vallen, wat overigens dus niet de enige factor is die een rol speelt. Maar al die planeten zijn juist problematisch als je uitgaat van een scenario waarbij leven zich gemakkelijk en vaak zou ontwikkelen, vooral als het intelligent leven betreft. We weten al langere tijd dat de meeste van die planeten ouder zijn dan de aarde, vrij recent was er een studie (hier) dat specifiek ging over aardachtige planeten en het blijkt dat de gemiddelde leeftijd voor (even technisch) F, G en K-sterren ca. 7,3 miljard jaar is, neem je de talrijke rode dwergen mee dan is dat zelfs 8,3 miljard jaar. Gemiddeld zijn de planeten elders dus al gauw zo'n 3 miljard jaar ouder dan de aarde, of meer. Zou intelligent leven gemakkelijk ontstaan, dan moet veel van dat intelligent leven al oud zijn in vergelijking met ons en heeft het geruime tijd gehad om technologie te ontwikkelen. We zien echter in het geheel geen sporen van die technologie, op geen enkele wijze.

Iets anders dat interessant is in het artikel, @Bahamut noemde al factoren die meespelen voor het al dan niet succesvol ontwikkelen van leven, eentje is ook het gevaar dat nabije supernovae planeten kunnen steriliseren en pril leven daardoor geen kans krijgt. De mate waarin dat een gevaar is hangt af van het soort sterrenstelsel. Hou je rekening hiermee, dan is de kans dat de aarde zich in een elliptisch stelsel zou bevinden tenminste 90%, maar in werkelijkheid bewonen we een sterrenstelsel met een schijf. Daarin zijn we dus al atypisch.

Uitgesloten is buitenaards leven niet, maar de verwachtingen over met name intelligent leven moeten niet al te hooggespannen zijn, zo lijkt het. Als we elders biosignatures vinden, wellicht zal het in de meeste gevallen om levensvormen gaan die niet heel complex zijn.

Goed, ik stop nu. :D
 
Wow, dit is een mooie track, knap werk geleverd man. I loved it!

We zijn wel alleen in het universum, alleen is er iets wat men de Übermensch noemt, een ver ver ver geavanceerde mensensoort. Ik weet nog meer te vertellen, maar dat ga ik niet doen, want dan is de fun eraf :)
Dank je wel Jan voor de bloemen. 👍👍👍
 
Zou intelligent leven gemakkelijk ontstaan, dan moet veel van dat intelligent leven al oud zijn in vergelijking met ons
Vraag is natuurlijk of de evolutie overal even langzaam gaat als op aarde en of mensen die hun nest (aarde) ruineren wel het juiste referentiekader zijn voor 'intelligent leven' .
Ik kan me daarnaast voorstellen dat er voor aliens wel aantrekkelijkere omgevingen zijn dan de aarde. Keuze genoeg :D
 
Vraag is natuurlijk of de evolutie overal even langzaam gaat als op aarde en of mensen die hun nest (aarde) ruineren wel het juiste referentiekader zijn voor 'intelligent leven' .

Een snelle evolutie van intelligent leven elders dat het nest niet ruïneert maakt het probleem juist nog wat groter. Maar dat laatste kan wel een verklaring zijn om het probleem op te lossen. Stel dat intelligente levensvormen meestal inderdaad hun nest ruïneren en er niet eens aan toekomen om technologie te ontwikkelen die voor anderen is te detecteren. Zou intelligent leven gemakkelijk ontstaan, en dit ook al lang aan de gang is in het heelal, gegeven het complete gebrek aan enig signaal dat die levensvormen er zijn/waren, dan moet de mate van zelf veroorzaakte uitroeiing enorm zijn. Het ziet er dan voor ons misschien ook niet zo goed uit. Maar de vraag is of dat echt reëel is. Bovendien zijn dit soort "zachte" sociologische verklaringen minder sterk dan "harde" verklaringen waarbij de natuurkunde grenzen stelt aan wat waarschijnlijk is, of niet.
 
vooral als het intelligent leven betreft
De vraag is of ons soort echt intelligent is. "Minder intelligente levensvormen" als honden en poezen excelleren vaak in de universele/onvoorwaardelijke, mijns inziens superieure, liefde. Kinderen hebben vaak de zuiverste liefdes, die ze kwijtraken in de groei naar volwassenheid.
 
... en poezen ...

AlienCat.jpg


Alien Cat is niet voor de poes.

;)
 
Wat een prachtige track heb je gemaakt, super! :okdan:
Maar dat niet alleen, ook je clip vind ik geweldig maar dat legioen soldaten haalde wel enigzins de fijne vibe weg voor mij moet ik zeggen.
Vraagje; hoe heb je die beelden gemaakt, met Unreal Engine of zo?

Heb ik je wel 'ns verteld over San Base?
Da's een kunstenaar die al een jaar of 20 bezig is, hij had toen een programma ontworpen dat heette "Dynamic Painting" het was software waarmee je abstracte afbeeldingen kon maken die oneindig varieërden.
Nu niets bijzonders misschien maar in die tijd vond ik het heel bijzonder.
Tegenwoordig werkt ie met een programma Fractal Alchemist als je het nog niet kent; dat kost een kleine 17 euro en wellicht iets voor jou.

We hoeven ons niet langer af te vragen of er buitenaards leven is, want dat is er vrijwel zeker.
Nou zeker is het niet want niemand heeft enig bewijs natuurlijk maar ik begrijp je stelligheid in deze.
Maar we zullen ze nooit tegenkomen want welke aliën met een beeje verstand wil nou de mens ontmoeten die er zo'n puinhoop van maakt?
De vraag is nu: hoe vinden we ze? Of hebben ze 'ons' al gevonden?
En de ellende is dat ze nu door die James Webb telescope er achter komen dat het universum nog veel groter is dan ze dachten, dus ja, probeer iemand maar te vinden in zo'n groot universum zonder adres?
Vreemd idee eigenlijk dat er een oneindige ruimte is en bestaat oneindig wel als er helemaal geen materie is of is het dat de ruimte steeds groter wordt omdat het uitdijt en als het uitdijt dan is die ruimte er omheen eigenlijk al en is er wel sprake van ruimte als er niets is want hoe meet je dat? :?
En nu zeggen sommigen weer dat het heelal eigenlijk een zwart gat is en anderen zeggen dat we in een gigantisch hologram leven, een soort illusie maar omdat we nu eenmaal op onze beperkte manier waarnemen is dat lastig voor ons, het is zoiets als vragen aan een vis wat een oceaan is, dit laatste is wat ik ook denk.
 
Vreemd idee eigenlijk dat er een oneindige ruimte is en bestaat oneindig wel als er helemaal geen materie is of is het dat de ruimte steeds groter wordt omdat het uitdijt en als het uitdijt dan is die ruimte er omheen eigenlijk al en is er wel sprake van ruimte als er niets is want hoe meet je dat?

Het is helemaal niet zeker dat er een oneindige ruimte is. Er is ook geen sprake van een uitdijing van het heelal in een ruimte "buiten" het heelal. Het is de ruimte zelf die uitdijt en daar is geen ruimte voor nodig ergens "daarbuiten".
 
Het is helemaal niet zeker dat er een oneindige ruimte is. Er is ook geen sprake van een uitdijing van het heelal in een ruimte "buiten" het heelal. Het is de ruimte zelf die uitdijt en daar is geen ruimte voor nodig ergens "daarbuiten".
Als het heelal uitdijt dan moet het ergens naartoe, de sterrenstelsels die steeds verder uit elkaar gaan dat zou niet kunnen als er een soort van begrenzing zou zijn.
Dat we dat nu nog geen ruimte noemen omdat het nog geen deel uitmaakt van het universum wil niet zeggen dat er niets is, het is zoiets als nu nog ongedefniëerde ruimte/leegte die oneindig is.
Ruimte kan niet uitdijen als het begrensd zou zijn dus er is sprake van iets wat onbegrensd is, dat iets valt nu nog niet binnen ons universum maar naarmate het heelal uitdijt wordt de ruimte groter, er is meer inhoud en waar komt die inhoud vandaan?
 
Wat een prachtige track heb je gemaakt, super! :okdan:
Dank je wel Krautrock voor je mooie commentaar. 👍👍👍
Vraagje; hoe heb je die beelden gemaakt, met Unreal Engine of zo?
Nee, best wel traditioneel, met MOVAVI video editor, videoclips / free green screen video, foto's en FX (andere hobby van me :))
Heb ik je wel 'ns verteld over San Base?
Ja ken ik, maakt mooie dingen. Hou er wel van. In verleden zelf heel veel bezig geweest met Fractals (Mandelbulber). Tegenwoordig ook AI (als ik tijd heb) maar dat zit niet in deze video.
En nu zeggen sommigen weer dat het heelal eigenlijk een zwart gat is en anderen zeggen dat we in een gigantisch hologram leven, een soort illusie maar omdat we nu eenmaal op onze beperkte manier waarnemen is dat lastig voor ons, het is zoiets als vragen aan een vis wat een oceaan is, dit laatste is wat ik ook denk.
Als je naar het grote universum kijkt is het ook wel eens leuk om dat te vergelijken met de ultra kleine werelden van moleculen, atomen, allerkleinste levensvormen etc. Ons eigen lichaam zit b.v. tjokvol micro-organismen die net als het heelal volgens vaste structuren en patronen opereren. Er wordt geschat dat het microbioom van de mens uit 100 miljard bacteriële cellen bestaat (ons eigen mini heelal). Al het leven op Aarde heeft dezelfde basisstructuur in het DNA en gebruikt dezelfde twintig aminozuren om de erfelijke informatie die in het DNA ligt opgeslagen tot uitdrukking te brengen. Ik geloof er sterk in dat dit soort DNA informatie, structuurherhalingen en processen ook in het heelal voorkomen. In het groot maar ook in het ultraklein. Dat maakt het voor mij ook erg moeilijk om te geloven dat we de enige unieke soort zijn in het heelal.

Ook NASA besteed er met de nieuwste generatie ruimtetelescopen steeds meer aandacht aan het ontdekken en bestuderen van expoplaneten en dat doen ze niet zonder reden. Ook is men de laatste jaren steeds opener over UFO gerelateerde meldingen.
 
Als het heelal uitdijt dan moet het ergens naartoe, de sterrenstelsels die steeds verder uit elkaar gaan dat zou niet kunnen als er een soort van begrenzing zou zijn.
Dat we dat nu nog geen ruimte noemen omdat het nog geen deel uitmaakt van het universum wil niet zeggen dat er niets is, het is zoiets als nu nog ongedefniëerde ruimte/leegte die oneindig is.
Ruimte kan niet uitdijen als het begrensd zou zijn dus er is sprake van iets wat onbegrensd is, dat iets valt nu nog niet binnen ons universum maar naarmate het heelal uitdijt wordt de ruimte groter, er is meer inhoud en waar komt die inhoud vandaan?

Nee, het heelal moet vanwege de expansie niet "ergens" naar toe. Inzichten over hoe het heelal werkt in ruimte en tijd zijn inmiddels al zo'n 100 jaar oud, maar helaas werkt onze intuïtie niet mee om het te kunnen bevatten in termen die voor ons gewoon zijn. Maar lees 'ns een goed boek over kosmologie als je er meer over wil weten.

Wij leven in een wereld met ervaringen die van toepassing zijn op een beperkte schaal van ruimte en tijd, de intuïtie die we daarmee opbouwen kan in evolutionaire zin handig zijn om te kunnen overleven op onze planeet, maar het is volstrekt ontoereikend en zelfs misleidend als we het extrapoleren naar een veel grotere schaal als het gehele heelal, of juist een veel kleinere schaal als de wereld van de quantummechanica. Dit soort intuïties en ideeën die daaruit voortvloeien moeten we laten varen, als we willen weten hoe het zit dan in plaats daarvan een goed theoretisch model construeren en d.m.v. waarnemingen en metingen het model toetsen en bijstellen. Het is niet anders. Maar zoals gezegd, dat doen we al een eeuw en wat dat betreft is er niks nieuws onder de zon.
 
Back
Top