Welke modular moet ik kiezen?

Ja moet zeggen dat de adder eigenlijk het enige is wat ik gebruik uit de disting. Hij kan in 2 modes, octaven of semitones. Je kan dan met de knop of met cv transposen, naar boven of beneden. Handy.
En als je de andere modes niet gebruikt is ook gelijk het probleem van het geklooi met menu's opgelost :)
 
Ja moet zeggen dat de adder eigenlijk het enige is wat ik gebruik uit de disting. Hij kan in 2 modes, octaven of semitones. Je kan dan met de knop of met cv transposen, naar boven of beneden. Handy.
En als je de andere modes niet gebruikt is ook gelijk het probleem van het geklooi met menu's opgelost :)

Oke, klinkt goed. En die andere modes kunnen hier altijd een keer van pas komen als er niet getransposed hoef te worden, ik heb niet zoveel modules als jij ;-)

Blijft hij trouwens in de laatst gekozen mode staan als je het systeem uit en aan zet?
 
Dit is ongeveer mijn setup op dit moment.
Met je setup zou je bv ook de melodie uit René naar input 1 van je A-135-1 kunnen sturen. Bij je A-143-2 de sustain zo afstellen dat die 1V uitstuurt. De output van die ENV naar input 2 van je A-135-1. Wanneer je de Env triggert en je VCA 2 (volledig) opent en de sum out neemt dan heb je je melodie +1 octaaf. Met de attack kun je dan ook portamento regelen.
Een andere optie is Maths kanalen 2 en 3 gebruiken als input voor je VCA, naast de melodie van René. Je stuurt dan een vast voltage (bijvoorbeeld 1V voor octaaf) naar de VCA die je op een gezet moment er bij kunt voegen. CV control kun je dan regelen op de input van die kanalen van Maths. Precision adder is uiteraard handiger, maar er zijn meerdere manieren met wat je al hebt.
 
Dank je wel. Ik merk dat ik nog niet helemaal de modulaire denkwijze onder de knie heb, want dit zou nog niet zo snel bij me opkomen om het zo te doen. Zo leer ik elke dag nog nieuwe dingen. Ik ga het proberen!
 
Ik ben al een hele tijd aan het twijfelen of het wat voor me is om een modulair setupje te starten. De vele mogelijkheden en tijd die dat kost om alles uit te zoeken houden me steeds tegen. Nu was ik aan het kijken naar de Roland 500 serie, wat mij ideaal lijkt om mee te beginnen: vette sound en modules die overeen komen qua functionaliteit met wat ik ken van de ‘normale’ synths die ik heb. Ik zie ze hier eigenlijk nooit langskomen en tweedehands ook weinig. Is daar een specifieke reden voor? Te duur bijvoorbeeld? Of simpelweg betere alternatieven?
 
Modulaire synthese is de meest vrije vorm van synthese. In beginsel zijn er geen regels. De enige regel die ik kan bedenken is dat je output niet op een output aansluit. Verder kan eigenlijk alles. Bij een 'normale' synthesizer zijn alle onderdelen vast aangesloten. Als je begint met modulair dan kun je een dergelijke patch (standard synthesizer routering) als uitgangspunt nemen en daar vervolgens kleine dingen op aanpassen. Zo leer je gaandeweg wat ieder component doet en kan.

Ik zou aanraden om te beginnen met een klein basissysteem. De Roland 500 serie ziet er inderdaad heel goed uit. Het zou kunnen dat mensen deze niet zo snel wegdoen waardoor je niet of nauwelijks aanbod tegenkomt van gebruikte exemplaren. De Doepfer A-100 Basic System 1 of A-100 Basic System 2 is doorgaans ook een prima startpunt. Daar zijn er wellicht wat meer van waardoor er een iets grotere kans is dat je die tegenkomt. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit waar je begint. Je kunt immers altijd uitbreiden met andere modules van alle mogelijke merken. Ze zijn allemaal te combineren, het is immers analoog.

Alle waar is naar zijn geld. Over het algemeen kun je stellen dat een duurdere modulair systeem meer geld kost omdat de componenten / modules die er in zitten interessanter zijn / beter klinken. Je kunt goedkopere en duurdere merken en modules combineren. Bijvoorbeeld uitbreiden met een geweldig klinkende oscillator of een mooi filter.
 
Waarom begin je niet met virtueel modulair als je not niet good week wat je wil of how er an the beginnen?

Bvb VCV, Softube of Reaktor...?
 
Heel simpel: werken op de computer vind ik niks aan. Juist het bezig zijn met kabeltjes en knopjes is wat me aanspreekt van het modulaire. En het feit dat je kan uitbreiden natuurlijk, ik moet mijn gas ergens mee temmen ;)

Modulaire synthese is de meest vrije vorm van synthese. In beginsel zijn er geen regels. De enige regel die ik kan bedenken is dat je output niet op een output aansluit. Verder kan eigenlijk alles. Bij een 'normale' synthesizer zijn alle onderdelen vast aangesloten. Als je begint met modulair dan kun je een dergelijke patch (standard synthesizer routering) als uitgangspunt nemen en daar vervolgens kleine dingen op aanpassen. Zo leer je gaandeweg wat ieder component doet en kan.
Dat is inderdaad hoe ik het voor me zie als begin: een bekende weg om te beginnen en dan uitbreiden en gaan kijken naar specialere dingen. Doepfer is idd ook een goeie tip voor een starter kit.
 
Deze week ga ik bij iemand kijken met een flinke eurorack verzameling (SonicRider) en zal ik een hoop kunnen leren gok ik. Maarrrrr, de eerste spullen zijn al onderweg: Roland vco 512 van een forumlid en een vcf 521 met flinke korting van keymusic. Verder is ook de happy ending kit onderweg met wat kabeltjes :). Nu denk ik zelf dat ik hiermee aan de slag kan: sequencen met de 4 cv outs van mijn analog keys voor gate, key, env voor filter en bv nog een lfo ergens op. De output(s) van de vcf kan ik dan aansluiten op mijn octatrack om daarin nog wat fx toe te kunnen voegen en te samplen.

Als ik het goed begrijp is het signaal nogal 'hot' van eurorack, maar als ik de levels in de gaten hou, moet dit geen probleem zijn met de octatrack. Iemand hier ervaring mee? Uiteraard wil ik nog naar vca's, lfo's, envelopes, etc etc gaan kijken, maar het liefst hou ik nu even hierbij (iig tot volgende maand, wil niet gelijk mijn hele spaar rekening plunderen haha).
 
Hallo mensen met verstand van modulaire synths, ik heb een vraagje.

Ik heb een kleine semi-modulaire set-up, bestaande uit een keystep, een 0-coast, een Bodel D, een Koma field kit fx (freq. shifter + digitale delay + spring reverb + mixertje) en sinds kort een 48hp rack met Pamela's New Work Out en Akemie's Taiko. Ik heb nog 22 hp over.

Ik stuur de output naar (tape)delays en (spring)reverb.

Heeft iemand nog tips voor wat ik in die resterende 22 hp kan stoppen voor maximaal plezier?

Ik zat zelf te denken aan de onvermijdelijke Maths. Aan de andere kant, dat ding is vrij groot (20 hp) en ik heb al de beschikking over wat lfo's (al gaat het gerucht dat Maths veel meer kan dan dat :).
Mijn inzicht in synthese is nog niet 'je dat' maar ik weet wel dat ik hou van het west-coast wave-folding geluid.

Thanks !
 
Thanks voor de tip SB-SIX. Met PNW heb ik een clocked modulatie source, die gates, lfo's, en een random waveform kan genereren. Maar alles is dan wel gelinkt aan de masterclock. Ik zal die stages eens wat nader bestuderen op youtube.
 
Yep het grote verschil met PNW is alleen dat dat een beetje "set and forget" module is. Nodigt niet echt uit om live te tweaken. Superhandig als basis, dan kan je daaromheen meer hands-on modules gebruiken.
Ik noemde stages omdat je in eerste instantie maths riep. Maths en stages kunnen veel van dezelfde dingen, al werken ze wel totaal verschillend. Maar in een kleinere case zou ik denk ik meer halen uit stages (vergeleken met maths). Als je al genoeg modulatie hebt kan je je natuurlijk afvragen wat je dan wel graag zou willen. Meer geluidsbronnen? Misschien iets wat anders dan anders klinkt zoals een benjolin? Of iets leuks met wavetables zoals piston honda mk3? Iets leuks met effecten, iets met percussie, filters, logic, random, etc etc
 
Ik heb nu van de roland 500 serie de vco en vcf. Ongelooflijk veel lol al hiermee door het gebruiken van envelope sequences naar de filters uit mijn analog keys en lekker kabeltjes prikken. Nu komt dat het andere leuke deel en dat is het nadenken over de volgende module :D. Ik twijfel heel erg of ik de Roland vca 530 erbij wil zetten of toch naar wat simpelers kijken. Enerzijds lijkt de 530 mij erg handig, doordat je per vca een 3 inputs mixer hebt (maar zit ook al op de filter). Anderzijds vind ik (misschien onterecht) de 3 mod ins niet zo heel interessant per kanaal en kan ik me voorstellen dat ik met een (of meerdere) kleinere module(s) beter aan de slag kan. Bijvoorbeeld beginnen met een dual vca van dreadbox. Kost ook gelijk een stuk minder, de helft in hp, maar ook in functionaliteit.

Iemand over hetgeen hierboven een advies?
 
Het is net wat je nodig hebt. Als je de 3 mix en 3 mod inputs per vca niet nodig denkt te hebben lijkt het me ook overkill. Dan lijkt me een mutable veils of intellijel quad vca handiger, maar ook dat hangt af van hoeveel cv en audio paden je wil/kan gebruiken met je huidige of toekomstige setup. Ik zou zelf ieder geval meer waarde hechten aan meer VCA's tov vca's met meer inputs/outputs. Want vca's kan je ook gebruiken voor AM effecten, voor het moduleren van cv signalen etc.
 
Als je de 512 en 521 al hebt zou ik ook de 530 gaan zoeken. Ze passen namelijk heel goed bij elkaar en de mod inputs zijn ideaal en je hebt er niet snel teveel.
 
Het is net wat je nodig hebt.

Tja, dat is nu het lastige, dat weet ik eigenlijk niet. Zo zie ik bijvoorbeeld niet waarom ik 3 modulaties op mijn volume zou willen combineren, maar goed, dat dacht ik ook van twee mods op de filter cutof, maar dat is toch ook wel leuk ;).

Want vca's kan je ook gebruiken voor AM effecten, voor het moduleren van cv signalen etc.

Die vrijheid van meer lossere vca's dan twee uitgebreidere spreekt mij ook meer aan inderdaad.

Als je de 512 en 521 al hebt zou ik ook de 530 gaan zoeken. Ze passen namelijk heel goed bij elkaar en de mod inputs zijn ideaal en je hebt er niet snel teveel.

Een happy ending kit volledig vullen met een system 500 systeem lijkt mij ook nog steeds wel wat ja, maar daar twijfel ik nu dus wel erg over. Ik denk dat ik kosten en ruimte technisch een leukere eerste rij in elkaar kan schroeven, dan wanneer ik alleen de 500 serie pak.
 
Back
Top