Welke modular moet ik kiezen?

Ik wil een wat avontuurlijke set up, met o.a. Mutable Instruments Clouds en 1 goede ouderwetse analoge vco. en wavetables b.v. die van waldorf?
en om die ouderwetse analoge vco gaat mijn vraag. daar wil ik mee beginnen.

Persoonlijk zou ik gaan voor een Thomas Henry VCO, de TH-555 of X-4046. Zijn 2e hands zeer betaalbaar en klinken erg goed. Veel modulatiemogelijkheden, alle "klassieke" golfvormen incl. een goede sinus dus voor FM zijn die ook erg fijn. Ergonomisch vind ik ze ook goed omdat niet alles op een vierkante centimeter zit, genoeg ruimte voor je vingers.
Veel mensen zijn ook altijd positief over Intellijel's Dixie II+, die zou je ook kunnen proberen.

De NW-1 van Waldorf heb ik ook, zekere in combinatie met Clouds is dat een bron voor vele uren plezier. :D
 
De NW-1 van Waldorf heb ik ook, zekere in combinatie met Clouds is dat een bron voor vele uren plezier. :D

dat vermoeden had ik ook al. :-)
dank voor bovenstaande hulp. meer ideeën zijn welkom.
 
Indien ik de waldorf NW1 en de clouds als uitgangspunt neem, wat heb ik dan nog minimaal meer nodig om er een werkend systeem van te hebben?
 
In theorie niks, dat kun je al aansluiten op een mixer en lol mee hebben. Maar je wil al snel modulatiemogelijkheden en vca's (en een beter betaalde baan om alles te kunnen betalen wat je wil... :D)
 
Ik zou zeggen (ook met het oog op jouw genre muziek);
Klassieke VCO - AJH Minimod VCO. Zo goed als 'the real deal'.
Wavetable VCO - Synthesis Technology E350 (ook uitstekend als LFO bruikbaar). Of Intellijel Shapeshifter, ongelofelijk uitgebreid maar behoorlijk minder intuitief in het gebruik. E350 blijft toch m'n favoriet, ook vanwege de goed gekozen wavetables.
Granulator / Effect - Mutable Clouds

Maar dan heb je voor een 'bruikbaar' systeem al gauw toch nog iets nodig als 'n Envelope Generator en wat VCA's (liefst icm mixing functionaliteit, zoals Mutable Blinds of Veils). Zonder dat moet je wel erg improviseren, of blijft 't redelijk statisch / experimenteel wellicht :D Voordeel van de Blinds is dat je 'm ook kunt gebruiken voor voltage processing (attenuaten, inverten) wat zeker belangrijk is bij subtiele, muziekale modulatie (ipv. full range, wat gewoon niet prettig klinkt, zeker bij E350).
Een extra modulator (bijv. Xaoc Batumi quad LFO of Mutable Tides) is ook erg prettig omdat de Clouds met modulatie pas echt leuk wordt (Olivier van Mutable zegt dat hij het niet begrijpt als mensen het ding standalone willen gebruiken).

Ga ik ervan uit dat je al een MIDI/CV converter of CV sequencer hebt?
 
De dixie is een top VCO, maar verre van "klassiek" imho. Hij is rete strak, dus meer DCO achtig. Dat heb je nodig voor FM maar geeft niet een klassiek vco karakter.
Verder stikt het van de goeie wavetable vco's. maar het leuke van de e350 is inderdaad ook het lfo gedeelte en de beperkte mogelijkheden. Erica black wavetable heeft meer opties maar geen lfo mode dacht ik. nw1 nooit in mn handen gehad. Quadnic vind ik ook erg leuk, met name om zijn smerige lofi klanken met crossmodulaties. Geen smooth morphing though. Orgone accumulator is ook bijzonder maar wat complexer. Piston honda ook erg leuk voor wat ruwere klanken.
Verder tides kan je laden met sheep firmware waardoor hij aardig op een e350 kan lijken.
 
De dixie is een top VCO, maar verre van "klassiek" imho. Hij is rete strak, dus meer DCO achtig. Dat heb je nodig voor FM maar geeft niet een klassiek vco karakter.
Ah, da's wel goed om te weten. Ik heb 'm zelf nooit gehad maar had het idee dat die wel in m'n "eastcoast" case zou passen, maar ik ben nu sowieso al voor de TH VCO's gegaan en geen spijt daarvan.

Ik heb wel de Frequency Central System X VCO's gehad. Die heeft wel dat klassieke karakter, maar ik vond de tracking bij die van mij niet goed genoeg om ze te houden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik DIY's had en ook nog zonder het tempco board waarmee ze wat stabieler zouden zijn. De AMSynths AM8125 die ik heb heeft zeker dat klassieke geluid, maar is unobtainium helaas. Eventueel zou je uiteraard ook voor de Roland System 500 (dual) VCO kunnen gaan, schijnen ook prima te klinken.
 
Mijn eerste semi-modulaire module is de Make Noise 0-Coast. Wat is nu een logische keuze voor een volgende module of modules, om de mogelijkheden uit te breiden? Ik wil vooral wat afwijken van de standaard subtractieve synthese en meer de experimentele kant op.

Edit: ik heb al een Beatstep Pro en wat drum modules.
 
Laatst gewijzigd:
Mijn eerste semi-modulaire module is de Make Noise 0-Coast. Wat is nu een logische keuze voor een volgende module of modules, om de mogelijkheden uit te breiden? Ik wil vooral wat afwijken van de standaard subtractieve synthese en meer de experimentele kant op.

Edit: ik heb al een Beatstep Pro en wat drum modules.
Best lastig om daar advies in te geven omdat er gewoon teveel mogelijkheden zijn. Je kunt uiteraard meer modulatie bronnen aanschaffen en/of voor meer voices gaan. Maar dat is natuurlijk erg algemeen. Ikzelf ben wel gecharmeerd van sample modules, ik denk dat ik met jouw setup verder zou gaan met een Morphagene. Wogglebugje erbij, Turing Machine, wat (quad) VCA's of LPG's, etc...
 
Er wordt weinig meer gepost in deze tread zie ik, ik was de laatste... Inmiddels ben ik behoorlijk wat modules verder en veel geld armer. Ook de O-coast is er uit en vervangen door andere mooie Make Noise modules.

Wat ik me nu afvraag: wat is de beste manier om bijvoorbeeld een René 1 octaaf te transposen, en dat ook te automatiseren? Een precision adder + sequential switch? Zijn er nog andere opties?
 
Buffered Mult, Offset (Maths, CVP) in combinatie met 2 VCA's? Eentje met het originele signaal en eentje met +1V. En dan op het juiste moment open/dicht laten gaan.
 
Oke, dat is ook nog een optie ja. Dan moet je wel heel precies gaan tunen met Maths. Ik ga het proberen, thanks.
 
ik heb een precision adder gekocht, supertje ideaal
gewoon een lekkere clock divided 2e seq er bij met wat oktaafjes dr op en dr af
 
Dit is ongeveer mijn setup op dit moment. Ik wil toch een precision adder erbij die cv controllable is. Die Disting is volgens mij wel precies wat ik zoek en ook handig voor andere dingen. Bedankt voor de tip.
 

Attachments

  • Eurorack.jpg
    Eurorack.jpg
    94,7 KB · Bekeken: 108
Back
Top