Wat is de "eerlijkste" monitor

Niet mee eens. Een referentiespeaker moet objectief weergeven. Als je een geluid (bijvoorbeeld iemand die zingt) opneemt en afspeelt op verschillende referentiespeakers, zal de beste speaker het brongeluid (de live zang) het dichtst benaderen.

Of dit nou voor iedereen verschillend klinkt maakt niet uit, en speaker die recht weergeeft zal ervoor zorgen dat de opname (afgespeeld op de speakers) qua overdracht precies hetzelfde klinkt als de live zang. Dat ieders gehoor verschillend is heeft daar niets mee te maken. Die afwijking is immers hetzelfde wanneer een speaker perfect weergeeft.

Ik ben het vervolgens weer niet met jou eens. Je neemt zang op met een microfoon. Wat je wilt weten is niet of de opname zo klinkt als de live zang, maar hoe de opname van de zang klinkt. Wat heb ik opgenomen? Hoe is bijvoorbeeld de gebruikte microfoon van invloed geweest op mijn opname?

Je wilt niet dat je zang over de speakers klinkt als de livezang terwijl de opname in werkelijkheid dof of schel is.

Of de speakers die je op het oog hebt dat ook voor je doen is helaas moeilijk te toetsen.

Als je wilt weten of bepaalde monitorspeakers bevallen moet je zowel goede mixen luisteren als mixen waarmee is mis is. Als je de fouten kunt herkennen op de speakers is het eerlijk.

In de praktijk is dit niet zo makkelijk, helaas. Het komt er dan ook op neer dat je een zo goed mogelijke keuze moet maken door te testen en vervolgens door er mee te werken je speakers moet leren kennen.
 
De kamer is die:
- groot/klein?
- geïsoleerd? (kost bakken geld)
-akoestisch behandeld (kost ook bakken geld)

Daarnaast testen in een winkel/ 2dehands bij iemand thuis kan heel goed werken maar hou er rekening mee dat ze vaak in een te grote of kleine ruimte staan en daardoor niet klinken zoals ze bedoeld zijn.

Heb 3k speakers gehad in me onbehandelde kamertje en dat was 3x niks.
 
ik denk dat de eerlijkste monitor in je beleving helemaal bepaald wordt door wat je hebt gehoord. sommigen roepen bm6, anderen roepen al o300. in hun klasse zijn het goede monitoren, maar het eerlijkst zijn ze alleen tot je iets beter hebt gehoord. ik ben groot fan van 0300's, maar vind ze niet zo eerlijk in vergelijking met mijn speakers, en ik durf te wedden dat ik die niet meer transparant vind als ik weer iets beters ergens anders hoor. het is maar wat je standaard is. 'Perfecting Sound Forever' is een mooi boek wat hierover gaat.

kortom: dit is eigenlijk dezelfde discussie als 'welke monitor moet ik kopen', of zie ik dat verkeerd?


Heb 3k speakers gehad in me onbehandelde kamertje en dat was 3x niks.


dat is waarheid als een koe. liever speakers van 500 euro en 5000 voor akoestiek dan andersom.
 
"ik hoor dat de wereld om jou draait"oke !! ok best..
Ok, de NS10 is top man :okdan:

Ik ben het vervolgens weer niet met jou eens. Je neemt zang op met een microfoon. Wat je wilt weten is niet of de opname zo klinkt als de live zang, maar hoe de opname van de zang klinkt. Wat heb ik opgenomen? Hoe is bijvoorbeeld de gebruikte microfoon van invloed geweest op mijn opname?
De mic is idd ook van invloed. Maar als je een speaker wil vergelijken moet je een goede mic nemen. En als je mic's wil vergelijken moet je een goede speaker nemen. Als je een goede mic en een goede speaker gebruikt kom je bij een ideale overdracht.

wilt niet dat je zang over de speakers klinkt als de livezang terwijl de opname in werkelijkheid dof of schel is.
Als je geen goede referentiemic hebt is de speakervergelijking idd weinig waard, maar een goed resultaat krijg je dan in geen enkel geval.

ik denk dat de eerlijkste monitor in je beleving helemaal bepaald wordt door wat je hebt gehoord. sommigen roepen bm6, anderen roepen al o300. in hun klasse zijn het goede monitoren, maar het eerlijkst zijn ze alleen tot je iets beter hebt gehoord.

Dat klopt. Echter heb ik al aardig wat high end monitoren gehoord in m'n leven en ik kan zeggen dat speakers uit het high end segment allemaal ERG veel op elkaar lijken qua weergave. Toeval? Of naderen ze onafhankelijk van elkaar toch langzaam maar zeker de perfecte overdracht? ;)
 
Laatst gewijzigd:
Als ik bijvoorbeeld producties van collega's hoor, vallen me altijd weer dingen op:

Dynaudio BM5a & BM6a producties klinken erg wollig bij mij, en je hoort dat er in bepaalde laagfrequenties dikke afmix fouten voor kunnen komen

Ik heb zelf de dynaudio BM5a en dit viel me ook op. Heb er nu yamaha hs50's naast staan. Die hebben minder sub maar daardoor ben ik wel geneigd om me meer met andere laagfrequenties bezig te houden. Het kan aan mijn ruimte liggen die waarschijnlijk niet acoustisch verantwoord is maar het laag klinkt op een bm5 wel al snel goed.
 
ik ben groot fan van 0300's, maar vind ze niet zo eerlijk in vergelijking met mijn speakers, en ik durf te wedden dat ik die niet meer transparant vind als ik weer iets beters ergens anders hoor.

Ben erg benieuwd wat je gebruikt!
 
Ben erg benieuwd wat je gebruikt!

lipinski 707's, dat is grof gezegd de middensectie van een dunlavy sc-v. ik vind de meeste highend speakers idd behoorlijk op elkaar, dat ben ik met je eens. toch weer een smaak kwestie uiteindelijk :D
 
als je het voor mekaar krijgt om een mix op ns10's lekker te laten klinken, dan klinken ze vrijwel overal lekker.
toch is dat wat anders dan eerlijk of neutraal, meer dat ze eigenlijk technisch vrij slecht zijn, met als bijkomend voordeel dat de meeste speakers beter zijn
nadeel is wel dat ze 1 de bas eigenlijk niet goed weergeven
2 nogal vermoeiend zijn als je er lang naar moet luisteren
3 eigenlijk nogal duur zijn voor wat ze bieden.
4 niet erg hard kunnen als je dat wilt
leuk voor erbij, niet als enige
 
Hoe is de akoestiek van de ruimte?

Vrij optimaal (alles nagemeten, en akoestisch behandelt, dus gewoon goed te noemen. T is geen wisseloord ofzo)

Ik denk dat je in elke prijsklasse een speaker hebt die "beste smaak" van die klasse is, in je eigen beleving. Dat heeft dus niets te maken met de vraag naar een (super) eerlijke monitor voor weinig geld. Geloof me, op een goedkoop setje KRK's klinkt je mix als een gatenkaas. Een perfecte mix kost dan dus veeeeel meer tijd en refrentie van anders geluidsbronnen om problemen op te sporen.

Akoestiek daarintegen is de andere 50% van het klankbeeld van je speaker. Kip en het ei?
 
(...)
Als je wilt weten of bepaalde monitorspeakers bevallen moet je zowel goede mixen luisteren als mixen waarmee is mis is. Als je de fouten kunt herkennen op de speakers is het eerlijk.
(...)
Zou 't in dat kader niet RETE handig zijn als ze een referentie CD zouden hebben?
Dus een CD met waanzinnig goede mixen met breed spectrum en die shit t.o. een paar mixen waar duidelijk de engineer verkouden was?
 
ik heb voor mezelf een referentie cd gemaakt, met diverse nummers uit diverse stijlen , die ik allemaal al 100 keer of meer beluisterd heb ( klassiek , pinkfloyd etc etc ).
neem ik altijd mee als ik speakers , versterker , koptelefoon etc ga beluisteren.
 
ik heb voor mezelf een referentie cd gemaakt, met diverse nummers uit diverse stijlen , die ik allemaal al 100 keer of meer beluisterd heb ( klassiek , pinkfloyd etc etc ).
neem ik altijd mee als ik speakers , versterker , koptelefoon etc ga beluisteren.

+1

Bij mij gaat altijd materiaal mee van Trentemoller en Norah Jones wat ik ontelbare keren geluisterd heb.
Trentemoller producties zijn altijd geweldig afgemixt en Norah Jones opnames van vocalen en instrumenten zijn een erg goede referentie (Neumann mic).

Kreeg tijdje geleden een aanrader: RainTreeCrow. Daar is een 'remastered' album van uit. Dat is ook echt klasse A testmateriaal.


lipinski 707's, dat is grof gezegd de middensectie van een dunlavy sc-v. ik vind de meeste highend speakers idd behoorlijk op elkaar, dat ben ik met je eens. toch weer een smaak kwestie uiteindelijk :D
Vaker (huldeverhalen) over gehoord. Speakers zelf nooit gehoord helaas. Passief meen ik? Wat voor amps gebruik je?
 
voor mij zal het waarschijnlijk een setje Focal Solo 6 worden.
Lees op diverse andere sites dat het echt klasse speakertjes zijn!
 
nog even een tip als je vinyl referentie nodig hebt,......

Chuck is in love, Ricky Lee Jones.

en als je kaarsrechte monitors wilt, K&H, om het even welke soort.

die kunnen soms ¨niet fijn¨ klinken, zogezegd, effe schrikken.
maar dan weet je vaak wel waar je aan toe ben.

:mega:
 
voor mij zal het waarschijnlijk een setje Focal Solo 6 worden.
Lees op diverse andere sites dat het echt klasse speakertjes zijn!

zou wel echt eerst zelf even gaan luisteren, het is toch nogal persoonlijk speakers ( en dat nog wel in weerwil van het gehele "eerlijkst verhaal" )
 
Chuck is in love, Ricky Lee Jones.

gaat checken :W

+1 wat betreft het k+h verhaal. Ze maken het niet mooier dan het is.
De o300 is de eerste full range K+H helaas en dat maakt het gelijk wel een prijzige aanschaf.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb voor mezelf een referentie cd gemaakt, met diverse nummers uit diverse stijlen , die ik allemaal al 100 keer of meer beluisterd heb ( klassiek , pinkfloyd etc etc ).
neem ik altijd mee als ik speakers , versterker , koptelefoon etc ga beluisteren.

+1

Bij mij gaat altijd materiaal mee van Trentemoller en Norah Jones wat ik ontelbare keren geluisterd heb.
Trentemoller producties zijn altijd geweldig afgemixt en Norah Jones opnames van vocalen en instrumenten zijn een erg goede referentie (Neumann mic).

Kreeg tijdje geleden een aanrader: RainTreeCrow. Daar is een 'remastered' album van uit. Dat is ook echt klasse A testmateriaal.

Hoe kan je op deze manier bepalen of een speaker systeem de werkelijkheid weergeeft? Iaw is de speaker wel eerlijk?
 
Back
Top