Mid-High end monitor advies/ervaringen ...

Ok bedankt wat is de max aftand je er van verwijderd kan zijn volgens je bevindingen?
 
Volgens Genelec kan dat vanaf 1.2 meter.
Ik heb iets meer. 1.5 denk ik. Genelec heeft erg goede papers over positionering etc. Gratis te downloaden.
 
Bedankt Catscan en xpanded stereo!

no prob:okdan:

Ik heb hem getest samen met ATC en nog wat andere monitors.
Het mid was echt geweldig van de ATC maar miste veel laag. (of je moet voor de atc 150 gaan ;))
De sm9 was de gehele balans beter vond ik dan de ATC.
Zou leuk zijn als 3e setje om ATC er bij te hebben maar daar heb ik geen ruimte voor.
Als 2e setje heb ik ns10
 
no prob:okdan:

Ik heb hem getest samen met ATC en nog wat andere monitors.
Het mid was echt geweldig van de ATC maar miste veel laag. (of je moet voor de atc 150 gaan ;))
De sm9 was de gehele balans beter vond ik dan de ATC.
Zou leuk zijn als 3e setje om ATC er bij te hebben maar daar heb ik geen ruimte voor.
Als 2e setje heb ik ns10

Grappig dat je er nog een setje NS10's bij hebt. Ik heb ook de Focal SM9's en ook NS10s erbij maar heb de Yamaha's toch weggedaan. Vond de overgang te groot qua kwaliteit.
 
Ow,interesant,stond op punt een ATC set te kopen verleden jaar,2dehands,was goedkoop,toch maar niet gedaan omdat ik ze niet kende. ik heb Genelecs 1038B ,dus laag heb ik genoeg als ik wil om te checken.

Maar idd ben bang dat ik met die Genelecs die xpanded stereo heeft wat luchtverplaatsing effect ga missen vs de SM9

Ik had men zinnen gezet op de SM9 of PMC twotwo 5,maar vetrouw PMC merk niet zo goed,ik weet niet waarom.
 
Ik ken PMC niet goed genoeg om daar een oordeel over te vellen. Wat betreft de SM9's...Die zijn extreem onthullend qua klank. Stereobeeld is subliem en het laag erg gedetailleerd. Dit heb ik nog niet eerder gehoord bij speakers in deze prijsklasse.

Ik heb ze nu ruim een jaar en mijn mixen zijn zoveel beter dan voorheen. Heb nu ook oude producties opnieuw gemixt omdat ze toch niet helemaal ok waren als ik ze terug luisterde op de SM9's. Met name in het laag is het nu zo makkelijk om te horen of iets wel of niet goed is.

Ik werk 4 dagen in de week de hele dag met die dingen en ze zijn niet vermoeiend wat ik wel vaak had met Genelec of NS10's. Daar kon ik niet meer dan 2 uur naar luisteren.

Aanrader dus! :okdan:
 
perfect, na 30min is men gehoor al fuzz met de Genelecs maar ik blijf ze wel onzettend goed vinden.
 
Heb dynaudio bm15p, prima voor weinig geld en wat grotere ruimtes
Bm6 is ook ok voor kleinere ruimtes/ nearfields
Nooit last gehad van "snel moetenmixen", broodje aap volgens mij
Pcm zou ook erg goed zijn ( van horen zeggen)
Vriend heeft events20 ,klinkenook prima
Hou zelf niet van krk
Genelec, klink oke, echter te duur voor mijn budget
 
Das interessant! Heb je ze via aes/ebu en met room correctie geluisterd?

Ik heb ze in een studio van een vriend van mij in Berlijn beluisterd waar ze net waren geïnstalleerd. Ik weet niet 100% zeker of de Genelec's via aes/ebu waren aangesloten maar ik denk het haast wel aangezien dat 1 van de features is. Kan het nog wel even vragen binnenkort.

Het systeem was wel al gekalibreerd voor zijn control room.
 
wat vond je er aan storend?

Eigenlijk stoorde me niks. Vond het een erg mooi klinkende speaker. Veel beter dan de Genelecs die ik ken (1031/1032). Maar ze maakte geen indruk toen ik wat test tracks ging luisteren.

Dat deden de SM9's wel toen ik die ging beluisteren. Dat was meer van .....WOW :okdan: en eigenlijk doen ze dat nog steeds. Soms wel kut want je hoort ook slecht geproduceerde tracks van andere producers langs komen waar ik toch veel respect voor hebt. :erm:

iig interessante materie om je in te verdiepen.
 
Ik heb vroeger (in een ver verleden :beard: ) in een muziekwinkel gewerkt en ook monitor speakers verkocht. Wat me toen opviel is dat iedereen die monitoren kwam luisteren en kopen op een andere manier luistert naar die dingen en ook andere dingen belangrijk vindt.

Zoals xpanded stereo al schreef...luister zelf en oordeel zelf. Wat ik goed vind vind jij misschien helemaal niks of omgekeerd.
 
Recent een test gedaan met Mn broer om Sonarworks met GLM 2.0 te vergelijken. Toen kwam ik erachter dat het echt een groot verschil is of je de Genelec analog of digitaal aanstuurt. Digitaal via aes / ebu klinkt opener en gedetailleerder. Betere resolutie lijkt wel. Het voordeel is dan ook dat de da converters door Genelec zelf zijn geïntegreerd en dus optimaal gematched. De SM9's die ik even heb gehoord maakten direct veel en goede indruk. Top monitors. Ik miste dat gedetailleerde strakke alleen wel. Heb sterk het vermoeden dat het bij die nieuwe Genelec SAM monitors echt de truck is om ze digitaal aan te sturen. Als je ze analoog aan stuurd krijg je namelijk het volgende:

Da converter
Ad Genelec
Da Genelec

Digitaal via aes/ebu:

Da Genelec. Thats it

Toen ik ze analoog aanstuurde was ik niet persee 3k per speaker impressed. Digitaal heel erg impressed. Day en night durf ik wel te zeggen.
 
Laatst gewijzigd:
Interessant topic nog steeds. Wat fourier al zei: het is ook waar je naar luistert in een monitor. Zelf heb ik het idee dat er vaak gerefereerd wordt aan iemands eigen ervaringskader (en internet/reviews). En dan heb Je het over: welke tracks luister je normaliter naar (goed slecht gemixed), in wat voor ruimte werk je normaliter, ken je andere ruimtes, ken je andere speakers, etc etc. Dus bij een zoektocht naar monitoren kunnen een setje extra oren (ervaren oren 't liefst) enorm helpen. Ik zou nieuwe monitoren ook altijd op proef willen hebben in mijn eigen ruimte en een mogelijkheid om te switchen omdat je meestal binnen1minuut al gewend bent aan een andere sound en je daardoor nog wel eens op t verkeerde been gezet kan worden.

Over de sm9s: Ik heb ze alleen zelf gehoord op de messe en daar doe je de monitor te kort mee denk ik. Ik vond hem destijds niet tegenvallen. Maar een paar collega componisten/engineers die ik ken hebben de sm9 in een studio gehoord. Unaniem vonden ze het een slechte monitor. Er was iets mis met het laag qua snelheid/transit en. Maar had dit te maken met slechte plaatsing? Of? Joost mag het weten, maar bottom line, check ze in je eigen ruimte en kies op voorhand 3 setjes bijv en vergelijk die met een paar referentietracks en baseer daar je keuze op. Of als bonus, maak een paar mixen per monitor.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top