Mid-High end monitor advies/ervaringen ...

voor mij was de grootste eye opener gaan werken met een 3 weg systeem. Als je een beetje goed 3 weg systeem koopt, heb je echt zo verschrikkelijk veel meer detail. Laatst een test gedaan hier met mijn 3 weg mains en de PMC AML2, en de PMC two two 6 (echt serieuze 2 weg speakers die erg goed moeten klinken). Geloof me, je mist op n 2 weg speaker dan ineens zoveel detail. Wilde er een kleine mixspeaker bij hebben, maar dan was ik snel van genezen. Misschien toch maar ns op zoek naar 4 of 5 weg mains...
 
Welke 3 weg heb je?

Westlake BBSM12. Maar wat veel interessanter is, is dat er altijd een crossover punt zitten tussen een laagspeaker en een tweeter. Bij een 2 weg systeem is dat veel radicaler dan bij een 3 weg systeem. Dus een goed 3 weg systeem helpt je veel beter dan een 2 weg setje...
 
Westlake BBSM12. Maar wat veel interessanter is, is dat er altijd een crossover punt zitten tussen een laagspeaker en een tweeter. Bij een 2 weg systeem is dat veel radicaler dan bij een 3 weg systeem. Dus een goed 3 weg systeem helpt je veel beter dan een 2 weg setje...

:okdan:
Inderdaad, het crossoverpunt is een zeer bepalende factor.
4- of 5-weg mains wil ik ook wel maar m'n portemonnee wil nog niet mee... :D.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Ik vind Genelecs over het algemeen vrij vermoeiend voor de oren. Heb jaren op 1030 en 1031 gemixed en nu op PMC's en Equators en bevalt mij een stuk beter. Met name de PMC's. Zeer strak laag en de equators zijn erg goed voor vocalen, blazers en stereobeeld. Beide zijn wel kieskeurig in plaatsing.

Genelecs pissen in het hoog,als je denkt dat er hoog genoeg is, is er toch nog te weinig het moet max pissen in het hoog dan is het goed,anders zal je mix altijd dof klinken,dat is het probleem met genelecs,daarom zijn ze vermoeiend,je moet de high filters heel veel lager instellen,en niet luid zetten,verder is alles super gedetailleerd op Genelecs wat niet altijd het geval is bij andere dure bekende merken,het duurt lang voor je ietwat kan mixen op Genelecs,verder kleuren ze quasi niet,heel goede speakers maar je moet ze door en door kennen.
 
Westlake BBSM12. Maar wat veel interessanter is, is dat er altijd een crossover punt zitten tussen een laagspeaker en een tweeter. Bij een 2 weg systeem is dat veel radicaler dan bij een 3 weg systeem. Dus een goed 3 weg systeem helpt je veel beter dan een 2 weg setje...


het probleem met 3weg monitors is dat je ALTIJD meer phase problemen hebt dan een 2 weg systeem,hoe goed je speakers ook moge zijn in geen 1000 jaar, two way is beter in dit geval.

http://sound.whsites.net/ptd.htm
 
Amphion one18 s
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2016-10-11 om 02.38.45.jpg
    Schermafbeelding 2016-10-11 om 02.38.45.jpg
    30,2 KB · Bekeken: 118
Laatst gewijzigd:
nogal wat speakers gehad op proef

ik heb KS digital ADM 20, echt heel erg goed
we hebben nu ook neumanns 310, ik heb nog niet iets gehoord wat betere definitie ih laag heeft. mid en hoog van ks zijn wel een stuk beter. we hebben 420's in surround voor biosmixen, geniaal echt.
focal's gehoord, adams, K&H, Gennies..
Barefoot mm27 ook wel s even gehoord, dat was ook top in mijn herinnering
 
@Egres: Ik zou m'n Westlakes (BBSM12) ook voor geen goud ter wereld wisselen met een 2-weg systeem.
Heb een 1-, 2- en 3-weg systeem en elk vervullen ze een andere rol in het productieproces.
Een groot deel van de mensen hier maken (vermoed ik) synthgerelateerde muziek.
Er zijn uiteraard nog tal van andere genres die vertrouwen op karakteristieken van monitors en niet in het minst... op onze oren ;).

Cheers,
Exo. :mega:
 
Genelecs pissen in het hoog,als je denkt dat er hoog genoeg is, is er toch nog te weinig het moet max pissen in het hoog dan is het goed,anders zal je mix altijd dof klinken,dat is het probleem met genelecs,daarom zijn ze vermoeiend,je moet de high filters heel veel lager instellen,en niet luid zetten,verder is alles super gedetailleerd op Genelecs wat niet altijd het geval is bij andere dure bekende merken,het duurt lang voor je ietwat kan mixen op Genelecs,verder kleuren ze quasi niet,heel goede speakers maar je moet ze door en door kennen.

De nieuwe SAM Genelecs schijnen behoorlijk anders te te klinken dan de oude 8xxx serie.
Ik heb zelf geen ervaring met de oudere Genelecs. Heb wel veel gelezen over het kennelijk nogal schelle en vergevende karakter. Overigens lees je dan weer niets dan lof over de oudere GLM/DSP monitors 8240/8250. Heb KRK, Focal en Adam gehad.

De 8351's SAM die ik zelf heb zijn überhaupt een 'first of' met de 2 racetrack woofers per speaker en de onwijs grote waveguide door het concentric design. Eigenlijk een soort 4 weg, allemaal ten dienste van een super full range stereo beeld. Die DSPs per speaker met de room calibration zijn echt niet subtiel ook. Ik raad iedereen aan om de 8351's te beluisteren. En idealiter met een interface die ze van AES/EBU kan voorzien. Zodoende zorgen enkel de DA converters in de Genelecs voor de conversie (ipv DA interface -> ADDA Genelecs). En die klinken bijzonder goed. Duidelijk een optimale match met de monitors. Ik heb zelf een tijdje een Cranesong Hedd 192 gehad. Anders, maar zeker niet beter/accurater qua DA.

Dat zet mij toch ook aan het denken. Doordat Genelec in de nieuwe SAM monitors niet alleen de DSP maar ook de DA heeft geïntegreerd kunnen ze een consistente performance garanderen. Ze hebben namelijk een groter deel van de chain opgelost. Immers worden de nieuwe SAM monitors altijd aangestuurd door de DA van de Genelec SAM zelf.

Een goed alternatief dat inweze de hele chain afdekt is dan Sonarworks. Die tooling meet zowel je DA als je monitor response. Geweldige software ook.
Heb het getest met mijn 8351's. Must have voor iedereen die geen Genelec SAM systeem heeft als je het aan mij vraagt. Enige nadeeltje is dan dat je deze plug op je master channel in je DAW moet zetten. Beetje CPU, Beetje latency. Tijdens de mix stage is dat geen punt bij de meeste systemen. Toch gaat mijn voorkeur uit naar zo veel mogelijk OTB. Ik gebruik mijn DAW het liefste als een hele geavanceerde recorder met UAD FX.

Dat is misschien nog wel het mooiste aan de 8351's. Alles geïntegreerd in een state of the art full range monitor zo groot als een flinke nearfield. Ze zijn wel echt loodzwaar (19kg pst) dus stevige stands zijn een must. Ze zijn overigens zowel horizontaal als verticaal neer te zetten. Dit laat het concentric design toe.

Beste studio aankoop die ik ooit heb gedaan. :halleluja

RonnyStudio.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Ik weet het niet. Room calibaratie . Je moet proberen een room te maken die dat niet nodig heeft. Dsp dat is eq op je monitors . Of wel kleuring.
 
Heb je of SAM of Sonarworks wel eens geprobeerd? Het is niet alleen EQ maar ook fase en time allignment/time of travel(stereo beeld) Echt een aanrader! Die tech is de laatste jaren echt naar een hoger niveau getrokken. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat Genelec zelf investeert in deze tech. Dit Finse merk is de grondlegger van het begrip studiomonitor. Ondertussen natuurlijk allang niet meer de enige high-end fabrikant.

Resultaat is ook echt beter. Je ruimte krijg je nooit 100%. SAM helpt erbij. Ik zou absoluut eerst SAM/Sonarworks toepassen alvorens geld te stoppen in m'n ruimte. Dat is waar ik de afgelopen 24 maanden 1000% van overtuigd ben geraakt. Niet door te lezen, maar door te meten, horen en ervaren.

Laatst een set Focal SM9 gehoord in een redelijk aangepakte ruimte. Best indrukwekkend, maar ik was zeer blij dat ik voor de 8351's ben gegaan. Ik ging met een zeer tevreden gevoel de deur uit en dat terwijl ik een heel ander apparaat kwam halen. Dat zegt opzich al wel iets denk ik. De SM9's zijn al van extreem goede kwaliteit.
 
Het is niet mijn studio op die foto. Was puur ter illustratie. Ik heb juist minder gear nu;)
Dit is mijn studio geworden.. Inmiddels zit er al weer meer gear in de racks waaronder een Dangerous Music 2Bus+:)
 

Attachments

  • Halo desk new control room.jpg
    Halo desk new control room.jpg
    47,4 KB · Bekeken: 132
Ik heb zelf geen ervaring met de oudere Genelecs. Heb wel veel gelezen over het kennelijk nogal schelle en vergevende karakter.

Ja dat klopt,komt door het overdreven hoog/die tweeters,lang aan een iets te luid volume hou je niet vol,maar het detail in weergave is ongelooflijk scherp,men moet snel mixen en dan pauze nemen,verder zijn de drivers van de oude Genelecs (weet niet of het bij de nieuwe ook nog zo is) door Dynaudio gemaakt
 
@Egres: Ik zou m'n Westlakes (BBSM12) ook voor geen goud ter wereld wisselen met een 2-weg systeem.
Heb een 1-, 2- en 3-weg systeem en elk vervullen ze een andere rol in het productieproces.
Een groot deel van de mensen hier maken (vermoed ik) synthgerelateerde muziek.
Er zijn uiteraard nog tal van andere genres die vertrouwen op karakteristieken van monitors en niet in het minst... op onze oren ;).

Cheers,
Exo. :mega:

het is een kwestie van je monitors te kennen natuurlijk,ik heb ook een 3-weg systeem trouwens en moet dringend kleinere monitors bijvoegen,waarschijnlijk zal het ook een 3-weg worden

Iemand ervaring met Focal SM9 hier ?
 
Heb de SM9's recent in een threated room van 3x5 gehoord. Mijn inziens zijn de 8351's gedreven door aes/ebu en gecalibreert echt een andere klasse. De sm9's klinken erg indrukwekkend. Moet je nagaan...
Probeer ze absoluut beide als je 3k per monitor uit gaat geven.
 
Heb de SM9's recent in een threated room van 3x5 gehoord. Mijn inziens zijn de 8351's gedreven door aes/ebu en gecalibreert echt een andere klasse. De sm9's klinken erg indrukwekkend. Moet je nagaan...
Probeer ze absoluut beide als je 3k per monitor uit gaat geven.

denk je dat het beter was voor jouw om voor de Genelecs te gaan gezien je main monitors ook Genelec zijn (min of meer zelfde sound) ?
 
Dat plaatje met die grote Genelecs mains is niet mijn studio. Dat plaatje in een post later is mijn ruimte.
Het is mijn eerste set Genelecs ooit. Ik heb heel veel gelezen en beluisterd voordat ik de 8351 kocht.
Ze hebben vorig jaar de TEC award gepakt ook. Het is een revolutionaire monitor. Schijnt ook echt heel anders te klinken dan andere Genelecs daarvoor (niet SAM). Ik heb hiervoor zelf KRK, Focal CMS en Adam Ax77 gehad. Mijn mixen vertalen substantieel beter dan ooit tevoren.

Vooral de geïntegreerde DSP per monitor met room correction, het echte compacte full range drieweg systeem en het feit dat dit momenteel de enige monitor is met een concealed woofer en concentric design waren opgeteld een nobrainer. Als ik de ervaring zou moeten beschrijven is het: Alsof je loepzuivere monitors hoort met een waanzinnig stereobeeld en een subwoofer per monitor die op je gericht staat. Ik heb er natuurlijk flink voor betaald ook dus helemaal objectief gaat dit niet worden:)

Luister ze zelf en oordeel;)!
 
Back
Top