baspoorten monitors

Maar het dichtstoppen van je baspoort heeft ook weer effect op je woofer. kan zijn lucht minder goed kwijt en gaat klapperen bij hogere volumes.

Ik heb een nearfield coaxiaal stetje met baspoort aan de voorkant en transmissielijn near/mid waar de poort aan de achterkant zit. Maar transmissielijn gedrag is weer heel anders dan basreflex. Deze heb ik op zon 20cm van de wand staan


transmissielijnen zijn natuurlijk hele ander speakers als basreflex.

wel lekker, ik heb een behoorlijke tijd IMF gebruikt.


en als je basspeakers gaat klapperen, dan zou ik meteen andere monitors gaan halen, dan zitten er kutspeakers in ( wat vaker voorkomt dan dat je denkt)

en dat de speaker z´n lucht niet kwijt kan, dat is natuurlijk onzin, bij een reflexpoort moet de speaker ook de complete luchtkolom in de poort en de kast aansturen, en dat is voor een speaker net zo zwaar als een dichte kast....

:mega:
 
als je de baspoort moet dichtstoppen omdat ze verkeerd berekend zijn zou ik ze er ook meteen uitjoekelen.

er zijn mensen die hun speakers met scheermes insnijden om een evenwichtiger frequentieverloop en minder klapperen te krijgen, beetje standaardprocedure voor alle speakers boven de 3mille .

snap überhaupt gehele discussie niet, een paar resonantiepads aan de muren en een piramidestuctuur rondom het mengpaneel maakt alsof er een sluier van het geluid wordt weggetrokken en de retestrakke bassen vliegen je om de oren....
oeps da's een ander topic :D
 
dan kan je alle monitors met een inhoud kleinder dan pak um beet 35 liter er meteen uitjoekelen....

dat is zoongeveer de minimale maat waarbij een reflexpoort zin heeft.

:mega:
 
Er zijn duidelijk een boel verhaaltjes... Ik weet de theorie nietmaar ik heb b&w speakers die achteraan een basspoort hebben en erzaten stukjes foam bij om de gaten te vullen als je dat wil. Ik heb dat met en zonder getest en na verloop van tijd, hoor je eigenlijk weinig verschil. Of toch? hoor ik zelfs tussen beide speakers verschil als ze hetzelfde mono signaal krijgen.
Mijn besluit? Tijdverlies. En nu hoppa, draaien aan die knoppen en knallen met de gear.

Nog eentje? In een gesloten speakerbox moet je een klein gat boren zodat de druk in en uit de box hetzelfde is, afhankelijk van de omgeving. Check de barometer :)
 
die stukjes foam houden natuurlijk niks tegen in het basgebied, is meer voor het stof en de muizen denk ik
de frontjes haal ik er trouwens wel meestal af, klinkt wat frisser in het hoog

dat gat boren is natuurlijk een lolletje, gesloten is gesloten

en inderdaad jeroen, kleine boxen hebben niet mijn voorkeur, helaas vaak wel van de antiaudiofiele designminnende dames van de forumleden (past ie wel bij het meubilair ??).
gelukkig maken ze ook grotere inhouden meer in de diepte zodat het lijkt alsof ze kleiner zijn maar toch voldoende inhoud hebben
verder is het inderdaad ook een kwestie van hoe bekend je bent met je speakers, afwijken doen ze allemaal...en een masteringstudio is slechts weinige gegeven
 
Ik heb het verhaal van het gat dichtmaken toch echt heel vaak voorbij horen komen.
En ook werkelijk met eigen ogen gezien in studio die opereren in het midden en midden/top segment.
Ik kan me niet voorstellen dat het nonsense is wat Baars zegt.
 
waarom dan niet meteen een gesloten systeem kopen ?
natuurlijk is een pijp niet ideaal, je benadrukt een deelfrequentie, waarmee je natuurlijk wel meer laag ( verhouding ) krijgt en betere specs. optimaal is een prima kast met een idem speaker(s) en een erg goed passende scheidingsfilter, maar ja geld, plaats etc ....
anderszijds kan een goed uitgemeten systeem met pijp prima functioneren, en om daar nu sowieso een sok in te duwen lijkt me een beetje religieus, als ik zo vrij mag zijn.
gebruik van het woord nonsense matig ik mij niet snel aan , zeker niet tav van J.B ! ben al tijden fervent lid van de speciaal voor hem in het leven geroepen fanclub, zowaar ! :koffie:
 
Het woord nonsense heb ik in de groep gegooid en is blijkbaar over de top.
Maar, omdat het begrip nonsense ook gebruikt kan worden voor "leegte" stel ik voor dat we er een ouwe sok in doen :P

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het mij op is gevallen dat het vaak voorkomt dat basreflexpoorten worden dichtgestopt met een foam/sok/ofwatdanook..
Daaruit trek ik (al dan niet onterecht) de conclusie dat het bestaansrecht heeft.
 
als het beter klinkt lijkt mij er niets op tegen om een sok of panty ( voor een meer kinky geluid ) erin te steken . verder no hard feelings, zeker niet tav J.B. ik kan de fanclub trouwens van harte aanbevelen, meer info bij forumlid 6 :koffie:
zal verder me meer op de achtergrond houden om de meer deskundige forumleden in deze alle ruimte te bieden.
ik ga me alvast overgeven aan enige voorpret voor het b-wave festival van morgen
toch maar tijd voor een:biertje: dan...
 
Zolang de baspoorten maar niet aan de achterkant van de speakers zitten: dan moet je ze minimaal een meter vanaf de muur plaatsen. Zelfs met een grote kamer wordt dat een probleem. Want wie zet nou zijn speakers een meter van de muur af?
 
Zolang de baspoorten maar niet aan de achterkant van de speakers zitten: dan moet je ze minimaal een meter vanaf de muur plaatsen. Zelfs met een grote kamer wordt dat een probleem. Want wie zet nou zijn speakers een meter van de muur af?

Tja das eigenlijk niet echt handig om je monitors (en complete meubel) zo ver van de muur te zetten aangezien je dan zo veel plaatst verliest en vaak in het 'niet meest ideale deel' van de kamer komt te zitten.
Dan maar absorbers achter de monitors (in mijn geval genelec 8030's) plaatsen?
Pffff moet me echt eens wat gaan verdiepen in akoestiek maarja heb al zo weinig tijd om muziek te maken :(.
 
zou trouwens wel onder die absolute 2 een laag " muismat, marmertegels,muismat leggen, lijkt me dat de vibraties via die ( holle , houten) kastjes ook niet echt bevorderlijk zijn voor een strak geluid .
weet niet hoe lang je bent , maar oorhoogte ongeveer tussen main en tweeter ?
en aan de achterkant een raamwerkje/lijst met van demping/ steenwol en ander antireflexiemateriaal/ buitenste laag piramideschuim over de gele lengte inclusief boxen en poster aanbrengen, lijkt me dat het stereobeeld dan beter beoordeeld kan worden.

Ik kom hier nog even op terug…..heb een week of drie terug Propads van Auralex gekocht voor onder mijn monitors. Was dit eigenlijk al langer van plan maar het kwam er steeds niet van of ik vergat het weer, etc….hoe dan ook, ik ben wel blij dat het nu geregeld is. Er is zeker sprake van verbetering, ook al had ik niet eens het idee dat er voor die tijd echt iets mee rammelde (de kastjes eronder zitten vrij vol met kabels etc.). Gek genoeg is inderdaad het laag een stuk meer aanwezig; dit had ik vooraf ook al gelezen maar op de een of andere manier lijkt dit geen logisch gevolg.

Toch wel een aanradertje dus dit soort onderleggers voor je monitors! Ik ga binnenkort trouwens ook nieuwe monitors beluisteren dus misschien is straks mijn afluistering weer helemaal up to date. Heb nu een setje op het oog met de poorten weer aan de voorkant :)
 
ff gegoogled wat dat zijn.. maar potverdikkie das 'n duur stukkie schuim!!!

Ja, en mijn boekhouder ging er ook van schuimen :D

Nee hoor, het bestaat uit drie delen: schuimrubber, hout (MDF) en de bovenkant bestaat uit een dikke (zware) plaat geperst rubber. Je kan er over discussiëren of het zijn geld waard is, maar ik had het er wel voor over in ieder geval.
 
ok dan ga ik ook maar eens naar de gamma voor een stukje mdf, twee rubber vloertegels en wat schuimrubber ;)

maar even zonder gekheid, heb je voor en na het plaatsen van die pads een meting gedaan?
ben benieuwd naar het verschil!
 
Die Propads zie je veel voor 150,- maar zijn ook te koop voor 100,- als je even verder kijkt. Nog steeds veel misschien en eerlijk gezegd heb ik ook zitten denken om zelf iets te maken. Als je dat serieus benadert moet het natuurlijk lukken om iets te fabriceren wat net zo goed werkt, al zal het er vaak wel iets minder netjes uitzien.

Maar ja, had er toch niet echt tijd voor en heb nog genoeg dingen staan waar ik aan moet knutselen, vandaar dat ik ze maar heb gekocht :D Heb er geen spijt van.

Ik heb helemaal niets gemeten, want ik heb daar geen apparatuur voor. Maar het maakt zeker een flink verschil (afhankelijk natuurlijk van de reeds bestaande situatie) en het is mijn geval ook geen suggestie. Ik ben al zo lang gewend aan hoe het klonk, dat het duidelijk opvalt. Vooral het laag heeft bij mij een boost gekregen en klinkt strakker. Ik ben ook erg benieuwd als ik straks misschien betere monitors heb, hoe het dan zal klinken in totaal!
 
Overigens heb je die dingen ook van Primacoustic en die zijn nog prijziger. Daar zit dan ook een flink stuk staal in heb ik begrepen van Helios in Haarlem en die zijn weer een stuk zwaarder...maar dat werd mij wel wat te gortig :D Het is maar een home studiootje tenslotte.
 
Back
Top