Monitors in 'Aan' stand zetten en een stekkerblok met aan/ uit schakelaar gebruiken?

conso

You can call me Toledo
Lid sinds
20 februari 2003
Berichten
4.462
Locatie
Amsterdam
In mijn kleine geluidsruimte staat een set Genelec 8040 monitors. Deze hebben de aan-/ uit schakelaar op de achterkant zitten. Ik houd er nu bij de inrichting steeds rekening mee dat ik telkens achter de monitors moet kunnen komen.

Nu zou ik de ruimte wat praktischer kunnen indelen wanneer ik de schakelaars van de monitors in de 'aan' stand laat staan, en de monitors dan aan en uit kan zetten met de schakelaar op een stekkerblok. Ik kan per monitor natuurlijk een 'dedicated' stekkerblok gebruiken, waar dan verder geen stekkers van andere gear in komen te zitten.

Ik vraag me af of dat inschakelen of deze manier 'slecht' is voor de monitors. Zit er bijvoorbeeld een soort beveiliging o.i.d. in de schakelaar op de monitor die ik passeer door een stekkerblok te gebruiken?

Kortom: wie weet of het gebruiken van genoemde stekkerblokken voor het aan- en uitzetten van actieve monitors probleemloos kan?

Aan 'ik denk dat het wel (of juist niet) kan...' reacties heb ik helemaal niets. Ik hoor het wel graag van iemand die kennis van zaken heeft.


Bij voorbaat dank :okdan: !


.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb geen wetenschappelijk antwoord, maar doe dit precies zo. Heb een Brennenstuhl stekkerdoos met naast wat vaste contacten ook een master en slaves (niet zo woke meer anno nu). De monitor controller zit op de master. Als ik die inschakel, gaan de Genelecs aan en bij uitzetten gaat alles uit. Ik hoor geen luide knal en gaat al jaren goed. Maar lees graag hier mee. 8)
 
Lijkt mij ook geen probleem. De volgorde van inschakelen van al je apparatuur is veel belangrijker. Even simpel: bij alles aan doen de monitoren als laatste aan (voorkomt plop) en bij uitschakelen de monitoren als eerste. Althans, zo doe ik het altijd.
 
Lijkt mij ook geen probleem. De volgorde van inschakelen van al je apparatuur is veel belangrijker. Even simpel: bij alles aan doen de monitoren als laatste aan (voorkomt plop) en bij uitschakelen de monitoren als eerste. Althans, zo doe ik het altijd.

Eens. Ik doe eerst m'n stekkerblok met overige apparatuur aan, dan m'n stekkerblok met m'n speakers.

Bij het uit doen andersom, eerst stekkerblok speakers uit, dan stekkerblok overige apparatuur.
 
Ik voeg mij toe bij het rijtje van mensen met (iig) 2 stekkerblokken.
Eerst die met de interface aan, dan die met de speakers.
Kom zelf nooit aan de 'aan/uit' knop van de speakers.
 
voor mijn monitors heb ik deze apart, voordeel is dat die niet "ploppen" dus eerst alles aan, dan pas monitors, uit omgekeerd:eerst monitors.

 
Ja, alle reacties zijn ongetwijfeld goed bedoeld, maar zijn geen antwoord op mijn vraag.

De volgorde van hoe gear aan te zetten is me bekend, daar gaat de vraag natuurlijk ook niet over.

En ik denk dat ik met de Innox met '8 Franse stopcontacten' nog verder van huis ben :)

.

De Genelecs ploppen altijd even licht wanneer je ze aan- of uitzet. En er zit een kleine vertraging tussen het omzetten van de switch en het plopje. Ik vroeg me af (als leek op dit gebied) of dit met een soort bescherming te maken heeft. Ik zocht nog even verder op andere fora, en kwam bijvoorbeeld deze reacties op dezelfde vraag tegen:

It will depend on the electronics in the built-in amp in the monitor speakers.

Try the switch. If you hear a loud PLOP, then the switch might not be a good idea. If there is hardly any sound when switching on/off, don't worry about using the switch on the power bar.

en

Some gear have a slow startup and if you don't use the power switch on the back you bypasses the slow startup and can damage your unit. But that is only with gear that have that slower startup or sequence startup.

Ik hoop op een reactie van een ter zake kundig lid :)
 
Ik zag dit stukje op de Genelec community

Sorry for late reply. Shutting monitors down from power strip can cause small plop sound to the monitors. If proper power strip is used, it doesn't damage the monitors and can be used like you said.

All the models you mentioned also have ISS power saving mode, and using power strip to switch them off is not necessery.
https://www.genelec.com/key-technologies/intelligent-signal-sensing-iss-technology


Best regards,
Jani Oksanen
Customer Support Team

en als ik het goed heb, heeft de 8040 ook de ISS modus.
 
Ah, interessant :okdan:

Ik had al wel op de Genelec site gekeken maar ben geen community lid. Dan zou het waarschijnlijk geen probleem moeten zijn. Ik heb het even geprobeerd via een verlengdoos met schakelaar. De zachte plop bij aanzetten blijft vergelijkbaar, bij uitzetten is het net wat anders.

Ik lees net ook dat dat ISS vanaf begin 2013 in de monitors is ingebouwd. Mijn setje is van 2008 of 2009. Maar ik laat de stroom evengoed niet aan na gebruik.
 
Dat wist ik dan weer niet. Ik ben zelf paar jaar geleden overgestapt van 8031 naar Adam A77X, daar zit schakelaar aan de voorzijde. Best handig!

Ik denk zelf dat wanneer je Genelec mailt met deze vraag, ze vast wel zullen reageren.

Hoedanook, succes met je quest!
 
Dat wist ik dan weer niet. Ik ben zelf paar jaar geleden overgestapt van 8031 naar Adam A77X, daar zit schakelaar aan de voorzijde. Best handig!

Ik denk zelf dat wanneer je Genelec mailt met deze vraag, ze vast wel zullen reageren.

Hoedanook, succes met je quest!
Ja schakelaars op de voorzijde lijkt me ook prettiger. Heeft waarschijnlijk ook met design esthetiek te maken dat ze vaak achterop zitten. Ik zal de vraag zoals je suggereert morgen toch ook nog eens bij Genelec droppen. Ik laat het hier weten als er een reactie komt.
 
Ik schakel wel in als de rest is opgestart om de plop te voorkomen want m'n jbl's hebben de baspoort aan de achterzijde en staan dus al een stukje van de muur zodat ik makkelijk bij de schakelaars kan.
Nog een extra stekkerblok op de vloer terwijl er al het een en ander aan draden ligt die allemaal al een stekkerblok ingaan maakt er nog een groter zooitje van.
 
Ik vraag me af of dat inschakelen of deze manier 'slecht' is voor de monitors. Zit er bijvoorbeeld een soort beveiliging o.i.d. in de schakelaar op de monitor die ik passeer door een stekkerblok te gebruiken?

Kortom: wie weet of het gebruiken van genoemde stekkerblokken voor het aan- en uitzetten van actieve monitors probleemloos kan?

Aan 'ik denk dat het wel (of juist niet) kan...' reacties heb ik helemaal niets. Ik hoor het wel graag van iemand die kennis van zaken heeft.


Bij voorbaat dank :okdan: !


.

Nee, het kan geen kwaad (zolang de aan/uit schakelaar op de stekkerblok geen gammele toestand is).

Alle aan/uit beveiliging die in een monitor (of andere apparatuur) zou kunnen zitten, zoals een een relais die, na het inschakelen, het appataar met een vertraging laat aan gaan, etc., zit gewoon NA de aan/uit schakelaar en niet in de fysieke schakelaar zelf.

Dus door de fysieke schakelaar op het apparaat zelf aan te laten en aan-/uitschakelen op een stekkerblok, passeer je niet de beveiliging in het apparaat, die achter/na de schakelaar zit.

**Moge duidelijk zijn dat ik het wel heb over de FYSIEKE schakelaar (waar je met je vingers aan zit) en niet over de schakelaar elektronica, waar een relais, filter, etc., ook onderdeel van kunnen zijn.**

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Succes. :)
 
Nee, het kan geen kwaad (zolang de aan/uit schakelaar op de stekkerblok geen gammele toestand is).

Alle aan/uit beveiliging die in een monitor (of andere apparatuur) zou kunnen zitten, zoals een een relais die, na het inschakelen, het appataar met een vertraging laat aan gaan, etc., zit gewoon NA de aan/uit schakelaar en niet in de fysieke schakelaar zelf.

Dus door de fysieke schakelaar op het apparaat zelf aan te laten en aan-/uitschakelen op een stekkerblok, passeer je niet de beveiliging in het apparaat, die achter/na de schakelaar zit.

**Moge duidelijk zijn dat ik het wel heb over de FYSIEKE schakelaar (waar je met je vingers aan zit) en niet over de schakelaar elektronica, waar een relais, filter, etc., ook onderdeel van kunnen zijn.**

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Succes. :)

Dank Jompo !

Dit is precies de onderbouwde info waar ik naar op zoek was :halleluja Ik zorg ervoor dat ik stekkerblokken met een deugdelijke schakelaar gebruik. En ja, op de Genelec zitten fysieke aan-/ uit schakelaars.

Ik kan dan het contact zoeken met Genelec ook achterwege laten.
 
Ik heb een Mackie monitor controler en draai de volume helemaal naar het laagst, voordat ik het stekker blok aan of uit zet. Dan geen plop uit mn 8030.
 
Ik heb geen wetenschappelijk antwoord, maar doe dit precies zo. Heb een Brennenstuhl stekkerdoos met naast wat vaste contacten ook een master en slaves (niet zo woke meer anno nu). De monitor controller zit op de master. Als ik die inschakel, gaan de Genelecs aan en bij uitzetten gaat alles uit. Ik hoor geen luide knal en gaat al jaren goed. Maar lees graag hier mee. 8)
Ja zo’n Brennenstuhl is top. Heb hem zelf echter weggegooid in de kliko. Vond conformatie aan de woke doctrine belangrijker dan milieuvervuiling en loop nu met plezier 30min te kutten achter mn bureau op bij de schakelaars van mn monitors te komen.
 
Ik had mijn rev2 ook al bijna definitief gearchiveerd, maar Dave Smith heeft gelukkig net een nieuw beta OS uitgebracht met een fix van de schandelijke master-slave terminologie. Nieuwe features verder onnodig...
 
Ik knal ook in 1 keer alles aan via stekkerblokken. Moest er wel voor 1 monitor een inschakelvertraging tussen zetten omdat anders de kans groot was dat de groep eruit klapte bij omgooien van de schakelaar... 8D

Maar sinds die inschakelvertraging er tussen zit werkt het vlekkeloos.
 
Back
Top