Koptelefoon aanschaf voor monitoring

Tierelantijn

Gibberish
Lid sinds
27 januari 2020
Berichten
769
Locatie
Utrecht
Hoi allemaal,

Momenteel ben ik in het bezit van een Sennheiser HD 280 pro. Voorheen had ik een koptelefoon van KRK.

Ik merk dat ik tegen een plafond aanloop qua mixen. Het verschil tussen mijn monitors en koptelefoon is erg groot. Ik vertrouw mijn koptelefoon iets meer, maar met name het (sub) laag is heel erg slecht hoorbaar tot niet bestaand. Ook is het luister plezier op de koptelefoon vrij laag. Ik merk dat ik er snel genoeg van heb.
Akoestische behandeling van mijn ruimte is niet echt een optie (ik heb een soort studio in de keuken...) en betere monitors vind ik een beetje een risico volle investering en mogelijk enigzins zinloze investering met de ruimte waarin ik me bevind.

Nou ben ik opzoek gegaan naar een koptelefoon online. Deze zijn voor mij betaalbaar en lijken goede opties:

1. Sennheiser HD 600. Recensies erg positief maar roll off @85hz. (De 650 is niet echt een optie met zijn veel hogere prijs voor weinig meer). Midden frequenties zouden op deze top moeten zijn.
2. Beyer dynamic DT 1990 pro. Duur maar betere bas weergave. Vervelende piek @10khz (blijkbaar voor slecht horenden, zou ik er 1 van kunnen zijn)
3. Audio Technica ATH rx70 (nieuwer model, goede bas?)

Hierboven praat ik na wat ik online lees. Ik kom wel overal ongeveer hetzelfde verhaaltje tegen.

Ik ben benieuwd wat jullie meningen zijn. Ik zie ook een optie om 2 goedkopere koptelefoons te kopen, 1 beter in het laag en 1 voor de rest bijvoorbeeld. Al lijkt me dat vervelend werken.

Comfort en bouwkwaliteit zijn voor mij echt minder belangrijk dan hoe eerlijk de weergave is over een zo groot mogelijk frequentie bereik. Ik wil ze echt analytisch gebruiken voor mixen en waarschijnlijk zelfs (op mijn amateur niveau) masteren. De mate van ruimtelijkheid in het geluid zou mijn tweede afweging zijn. Ik ben geneigd naar open back maar dat staat niet vast.

Dus wat zijn jullie ervaringen?
 
Ik heb zelf de HD280 die ik niet kan uitstaan omdat ze bij een reparatie de fase verkeer hebben aangesloten.
Altijd geweten maar nu 100% bevestigt. Zo klint die goed... wtf....
1682668129842.png


De HD25 is mijn favoriete koptelefoon en heb ook een HD650 ( Massdrop... goedkopere versie).

Waarom de HD25 wint is dat het de enige koptelefoon is die ik 24uur lang kan dragen.
Heb die al sinds 22 jaar ofzo. Is mee naar vele festivals en clubs gegaan en heb er heel veel uur mee gewerkt.
Hij is gesloten dus ook in de trein of vluigtuig kan je werken.

Ik denk dat het een misconceptie is te denken dat een duurdere koptelefoon betere mixes op levert.
De koptelefoon waar je het meeste tijd in steekt zal daar het beste op gaan.
De HD6XX bevalt goed verder maar kan niet zo lang op mijn hoofd zitten.

Hoewel ik goed kan mixen doe ik dat vrij weinig.
Ik tweak realtime in tracking sessies en vind het verder wel best.
Mixen zal ik wel doen als er bv een album komt.

Ok een hoop bla bla maar ik denk dat het belangrijkste is je koptelefoon goed te kennen.
Dat doe je door er ook in het dagelijks leven je muziek op af te spelen en vele uren dat ding te gebruiken.
Een beetje bas rolloff is helemaal niet belangrijk. Belangrijker is dat je dat weet en daar mee mixt.

De HD650 en dat soort zijn niet echt geschikt om bv je telefoon aan te sluiten.

Andrew Scheps gebruik de Sony MDR-7506 wat een soort HD25 van Sony is en ook niet duur.
Super gesloten dus raak je diep in de sound.
 
Ligt er ook aan waarvoor je het gaat gebruiken. Kies eerst tussen open of gesloten. Gesloten, als je ook opnames met een mic wilt doen, ATm50x. Open, als het puur voor monitoring/mixing is, HD600. Beide goede koptelefoons die qua prijs goed te doen zijn.

Wat je ook kiest, het gaat er vooral om te leren hoe de koptelefoon klinkt en hoe je je mix daarmee goed kan laten klinken op alle systemen. Hoe de koptelefoon vertaald naar andere speakers etc.
 
Na de KRK, die aan het ontbinden was, heb ik de Røde NTH-100 gekocht. Warm aanbevolen.
Review op Sound on Sound.
Bedankt voor de tip, review is erg lovend en betaalbaar.
Ligt er ook aan waarvoor je het gaat gebruiken. Kies eerst tussen open of gesloten. Gesloten, als je ook opnames met een mic wilt doen, ATm50x. Open, als het puur voor monitoring/mixing is, HD600. Beide goede koptelefoons die qua prijs goed te doen zijn.

Wat je ook kiest, het gaat er vooral om te leren hoe de koptelefoon klinkt en hoe je je mix daarmee goed kan laten klinken op alle systemen. Hoe de koptelefoon vertaald naar andere speakers etc.
puur monitoring/mixing. HHD600 is aantrekkelijk, maar ik vind het idee dat er geen sub is wel erg jammer. Hoe is jouw ervaring hiermee?
 
Misschien iets van ollo of austrian audio ? Misschien niet de goedkoopste, maar wel vrij goed.
 
Waarom de HD25 wint is dat het de enige koptelefoon is die ik 24uur lang kan dragen.
Heb die al sinds 22 jaar ofzo. Is mee naar vele festivals en clubs gegaan en heb er heel veel uur mee gewerkt.
Hij is gesloten dus ook in de trein of vluigtuig kan je werken

Kun je zien hoe persoonlijk iets als een koptelefoon is, de hd25 stond ook al jaren op mijn verlanglijstje, in maart gekocht voor monitoring doeleinden.

Tijdens het testen thuis kwam ik er achter dat een on ear koptelefoon echt niets voor mij is, de druk op mijn oorschelpen (ook met hoofdband op minder spanning), ook kon ik de koptelefoon niet van mijn oren af duwen met mijn schouder zoals ik gewend was met over ear koptelefoons.
Een paar keer opnieuw geprobeert om het echt een kans te geven maar nee.

Overigens toen ik hem voor retour weer inpakte in daglicht (mijn hobby hokje is wat donker) bleek dat de schelpen al versleten waren na hooguit 100 minuten testen. Het lijkt een soort plastic vliesje/coating te zijn wat op de kussens zit. Dat vliesje slijt direct bij gebruik al op de plooien van de kussens.
Begrijpelijk werd er 20 euro in mindering gebracht door de verkoper voor het vervangen van de schelpen om hem weer verkoopbaar te maken. Heel persoonlijk maar een miskoop dus.

Daarna op safe gespeeld en een dt-770 gekocht voor monitoren (had al een dt-880) en ben daar tevreden mee.
 

Attachments

  • IMG_20230311_152801.jpg
    IMG_20230311_152801.jpg
    130,6 KB · Bekeken: 81
  • IMG_20230311_152819.jpg
    IMG_20230311_152819.jpg
    102,2 KB · Bekeken: 77
Waarom de HD25 wint is dat het de enige koptelefoon is die ik 24uur lang kan dragen.
Heb die al sinds 22 jaar ofzo. Is mee naar vele festivals en clubs gegaan en heb er heel veel uur mee gewerkt.
Kun je zien hoe persoonlijk iets als een koptelefoon is, de hd25 stond ook al jaren op mijn verlanglijstje,

Herkenbaar; ik heb een ouwe Sennheiser (560 Ovation) van een jaar of 35 oud, al een keer nieuwe pads opgezet en die zit gewoon 't lekkerst al is ie meer hifi gericht dan echte een studio headphone.
Ik heb een paar jaar terug een AKG 712 geprobeerd maar dat clamping system gaat teveel trekken en voelt niet prettig aan na langere tijd en de Beyer 990 die ik toen heb gekocht heb ik wel een tijd gebruikt maar ik bleef me toch irriteren aan het wat zware krulsnoer waardoor die teveel aanwezig is op je hoofd, het liefst voel ik zo weinig mogelijk dus die ligt in de kast.
Jammer genoeg heeft die niet zo'n socket zoals sommige Sennheisers zodat je makkelijk een ander snoer er in plugt.
 
Kun je zien hoe persoonlijk iets als een koptelefoon is, de hd25 stond ook al jaren op mijn verlanglijstje, in maart gekocht voor monitoring doeleinden.

Tijdens het testen thuis kwam ik er achter dat een on ear koptelefoon echt niets voor mij is, de druk op mijn oorschelpen (ook met hoofdband op minder spanning), ook kon ik de koptelefoon niet van mijn oren af duwen met mijn schouder zoals ik gewend was met over ear koptelefoons.
Een paar keer opnieuw geprobeert om het echt een kans te geven maar nee.

Overigens toen ik hem voor retour weer inpakte in daglicht (mijn hobby hokje is wat donker) bleek dat de schelpen al versleten waren na hooguit 100 minuten testen. Het lijkt een soort plastic vliesje/coating te zijn wat op de kussens zit. Dat vliesje slijt direct bij gebruik al op de plooien van de kussens.
Begrijpelijk werd er 20 euro in mindering gebracht door de verkoper voor het vervangen van de schelpen om hem weer verkoopbaar te maken. Heel persoonlijk maar een miskoop dus.

Daarna op safe gespeeld en een dt-770 gekocht voor monitoren (had al een dt-880) en ben daar tevreden mee.

Das appart mijn HD25 is al 2 kabels en 4x schelp verder.
Maar goed ik ben jaren actief als DJ geweest en had wel minimaal 2 gigs per maand.
Dan gebruikte ik hem als studio en ook als gewone koptelefoon.
bv in slaap vallen en luisteren.
werkelijk onverwoest ding.
niet voor niets dat deze bij dj's en ook als broadcast de standaard zijn.
Daarvoor was dat die witte van beyer.
 
Dus wat zijn jullie ervaringen?

Je kan ze beter alle even testen in de winkel. Bij voorkeur met je eigen koptelefoon als referentie.

Van de drie die je opnoemt heb ik alleen de DT1990 Pro even opgehad, en met even bedoel ik iets van een minuut of 2. Gebruik zelf de DT770 (80 ohm), en vond het bar slecht in vergelijking, ook voor het geld wat je er voor neertelt. Vond de DT770 Pro 250 ohm zelfs beter (ook in het laag).
 
hoe hoger aantal Ohms= hoe beter de kwaliteit, meer lager cijfers in Ohm= luider= minder weerstand
 
hoe hoger aantal Ohms= hoe beter de kwaliteit, meer lager cijfers in Ohm= luider= minder weerstand
Dat is naar mijn idee niet helemaal juist. Ben nu aan het kiezen tussen de Audeze LCD-X met 32 Ohms en de Focal Clear MG Pro met 55 Ohms. Dat zou betekenen dat deze koptelefoons slechter zouden presteren dan de DT770 met 250 Ohm. Nu zijn dit soort dingen natuurlijk ook gebaseerd op smaak en is iedere gehoor anders, maar er is redelijk groot verschil tussen de DT770 en die andere twee genoemde, en dat is niet alleen de prijs.
 
Dat is naar mijn idee niet helemaal juist. Ben nu aan het kiezen tussen de Audeze LCD-X met 32 Ohms en de Focal Clear MG Pro met 55 Ohms. Dat zou betekenen dat deze koptelefoons slechter zouden presteren dan de DT770 met 250 Ohm. Nu zijn dit soort dingen natuurlijk ook gebaseerd op smaak en is iedere gehoor anders, maar er is redelijk groot verschil tussen de DT770 en die andere twee genoemde, en dat is niet alleen de prijs.
ze spelen volgens wel luider die jij opnoemt, tuurlijk komt er ook Prijs/kwaliteitsverschil (prijsklasse tussen de Audeze en een DT770 is heel groot) maar neem nu een HD25 of een Dt770, die bestaan in verschillende impedanties, en daar kies je dat je gaat voor kwaliteit met een grotere preamp nodig, of omgekeerd.
 
ze spelen volgens wel luider die jij opnoemt, tuurlijk komt er ook Prijs/kwaliteitsverschil (prijsklasse tussen de Audeze en een DT770 is heel groot) maar neem nu een HD25 of een Dt770, die bestaan in verschillende impedanties, en daar kies je dat je gaat voor kwaliteit met een grotere preamp nodig, of omgekeerd.
Daar heb je denk ik wel gelijk in. De DT770 80ohm vs de 250 is een groot verschil, met de 250ohm die een stuk beter klinkt.
 
Back
Top