Studeren, oefenen en ploeteren

Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
5.439
Ooit heeft iemand ooit eens gezegd dat kunst 1% inspiratie en talent tegenover 99% studeren en oefenen oftewel transpiratie.

Om me een nieuw stuk eigen te maken zoek ik eerst een notenbeeld op papier op, desnoods via een Midi file, om vervolgens de platen/CD kast en YouTube af te schuimen voor een versie door anderen. Na het analyseren van de door mij te spelen partij door te onderzoeken wat de belangrijkste noten in het stuk zijn en daarom beslist gespeeld dienen te worden, ga ik de partij in stukjes oefenen, eerst langzaam en al gelang de moeilijkheid steeds sneller en sneller, tot net iets boven het verlangde tempo.

Tot zo ver geen echte problemen, als alles maar met de juiste vingerzettingen wordt gedaan, want afleren van een fout kost erg veel moeite, in ieder geval veel langer dan het aanleren! Overgangen oefen ik meestal per 'blok' en vaak beginnend aan het eind en het volgend blok er dan voor plaatsen. Op deze wijze ontloop ik vele hobbels, die altijd voor oponthoud zorgen, zo'n hapering in het spel.

Maar wat heb ik een jaar of wat geleden ontdekt? Als ik toch zo'n hobbel voor m'n kiezen krijg waar ik altijd onder uit ga, dan verzin ik een nog moeilijker stukje wat later komt en focus me daar op. Wanneer ik dat nieuwe riedeltje/loopje of zo iets een beetje in de vingers heb, dan het voorgaande er ook bij pakken. En wat blijkt? Die eerste moeilijke passage komt er nu veel gemakkelijker uit! Dus ik kan het wel en later dus ook. Nieuw deel weer weglaten en spelen maar. Sommige bandleden van me hebben ook baat bij deze methode.

Verveling bij het oefenen? Andere toonsoort is op gitaar leuk, op toetsen niet zo goed voor de motoriek. Ander ritme of zelfs maatsoort wel, maar niet te veel afwijkend, dus 4/4 in 2/4 spelen, maar dan ook met schuivende accenten. Soms gebeurt het wel eens dat anderen zo’n nieuwe versie leuker vinden en de oude wordt vervangen.

Wat zijn jullie studie ervaringen?

Wout
 
waarom is een teveel van andere toonsoorten op toetsen niet goed voor de motoriek?


ik ben nu juist bezig om zoveel mogelijk te oefenen in alle toonsoorten, voornamelijk om vastgebakken riedels af te leren.

ik krijd dan wel af en toe stevige kramp in m´n jatten, , gewoon doorspelen dan...

:mega:
 
waarom is een teveel van andere toonsoorten op toetsen niet goed voor de motoriek?


ik ben nu juist bezig om zoveel mogelijk te oefenen in alle toonsoorten, voornamelijk om vastgebakken riedels af te leren.

ik krijd dan wel af en toe stevige kramp in m´n jatten, , gewoon doorspelen dan...

:mega:


Kramp heb ik al jaren niet meer , het voordeel wat ik nu heb naar 25 jaar spelen is dat ik noten kan
kraken met mijn handen dat is vooral
op een verjaardag een leuke bezigheid ;)
 
waarom is een teveel van andere toonsoorten op toetsen niet goed voor de motoriek?


ik ben nu juist bezig om zoveel mogelijk te oefenen in alle toonsoorten, voornamelijk om vastgebakken riedels af te leren. ...
Het is de vraag of je zo ver moet gaan. Voor het transponeren best erg belangrijk, maar in mijn geval moet ik zo'n acht partijen per veertien dagen er in pompen en dan is op een gitaar het geheel alleen maar opschuiven, terwijl op een toets of blaasinstrument er echt andere grepen moeten worden genomen.
Nu doe ik het ook wel vaak, vooral voor zang (toontje hoger of lager, dus C > Bb of D) en voor blazers, dus vaak ook F, Eb en Bb.

Op mijn hoofdinstrument, de bas, is transponeren goed en snel te doen.
Op keys ook nog wel, maar een tuba partij, nou, liever niet...
Trouwens, bij mijn toetsen is het niet echt noodzakelijk, want dat zijn dan toch vaak enkelvoudige melodie lijnen odf alleen akkoorden :)
Er zijn twee heel goede pianospelers bij in de groep.

Maar het is leuk te horen dat anderen er wel baat bij hebben.

Wout
 
***Ooit heeft iemand ooit eens gezegd dat kunst 1% inspiratie en talent tegenover 99% studeren en oefenen oftewel transpiratie.***

Kan ik inkomen ja.

***Om me een nieuw stuk eigen te maken zoek ik eerst een notenbeeld op papier op, desnoods via een Midi file, om vervolgens de platen/CD kast en YouTube af te schuimen voor een versie door anderen.***

Doe ik ook wanneer ik een nieuw stuk instudeer. Het is handiger om je op die manier een beter beeld te vormen waar het stuk naartoe gaat. Het leert ook gemakkelijker omdat je natuurlijk een guideline hebt. Het is een beetje zoals een taart maken door gebruik te maken van een kookboek met of zonder foto's.

***afleren van een fout kost erg veel moeite, in ieder geval veel langer dan het aanleren!***

Dat kan ik beamen! Wanneer er een trek verkeerd inzit, kost het heel wat meer moeite om dat af te leren...


***Als ik toch zo'n hobbel voor m'n kiezen krijg waar ik altijd onder uit ga, dan verzin ik een nog moeilijker stukje wat later komt en focus me daar op.***
Dat is een methode die je kan gebruiken doch op die manier verspeel je natuurlijk tijd met eerst iets aan te leren dat niet nodig is.
Probeer eens hetvolgende :eureka:: Wanneer je een moeilijke trek moet aanleren, leer deze van achter naar voor aan. Stel, deze bestaat uit 4 maten, leer eerst maat 4, dan maat 3 en dan verder spelen naar maat 4 is makkelijk, dan maat 2 en dan verder spelen naar maat 3 en 4 is opnieuw makkelijk en dan maat 1 en op die manier heb je de trek snel en goed in de vingers ;) (ik praat uit piano-ervaring).

Op die manier heb ik alle moeilijke trekjes geleerd in onderstaand nummer (en er zitten er betrekkelijk veel in...)

Allegro de Concierto, Op. 46 - Enrique Granados.



Grtz, Exo.
 
met een ding ben ik het niet eens, transponeren op een gitaar is soms niet alleen maar enkele vakjes verschuiven.
dat kan heel naar uitkomen met wat je wilt horen.

een gitaar kan in een totaal ander register uitkomen, waardoor dingen helemaal niet meer klinken, cq, bijvoorbeeld als je ook open snaren in een bepaalde ligging gebruikt.
of als je bijvoorbeeld een funk rif speelt vanuit de 4e positie in combinatie met een slagje.
als je zo´n patroontje botweg zo verschuiven , bijvoorbeeld een kwart omhoog, dan klinkt het nergens meer naar.
omlaag zou helemaal niet gaan, dan zit je met maar liefst 6 open snaren te kijken.

:mega:
 
...
***Als ik toch zo'n hobbel voor m'n kiezen krijg waar ik altijd onder uit ga, dan verzin ik een nog moeilijker stukje wat later komt en focus me daar op.***
Dat is een methode die je kan gebruiken doch op die manier verspeel je natuurlijk tijd met eerst iets aan te leren dat niet nodig is.
Probeer eens hetvolgende :eureka:: Wanneer je een moeilijke trek moet aanleren, leer deze van achter naar voor aan. Stel, deze bestaat uit 4 maten, leer eerst maat 4, dan maat 3 en dan verder spelen naar maat 4 is makkelijk, dan maat 2 en dan verder spelen naar maat 3 en 4 is opnieuw makkelijk en dan maat 1 en op die manier heb je de trek snel en goed in de vingers ;) (ik praat uit piano-ervaring).
Ik ken deze methode en pas hem ook toe. Toen ik hem eens had uitgelegd aan een mede bandlid, bleek dat hij alles in reverse had ingestudeerd. Nu was zijn partij niet echt ingewikkeld, tenminste, alleen het ritme was nogal lastig. Het was geen gehoor! En het was niet de slagwerker :D
Op die manier heb ik alle moeilijke trekjes geleerd in onderstaand nummer (en er zitten er betrekkelijk veel in...)
Allegro de Concierto, Op. 46 - Enrique Granados.
Hé, ik had het over een boer, wat kippen en een slootje ;)

Wout
 
met een ding ben ik het niet eens, transponeren op een gitaar is soms niet alleen maar enkele vakjes verschuiven.
dat kan heel naar uitkomen met wat je wilt horen. ...
Het is nog erger! Een gitaar, hoewel erg eenvoudig om op te transponeren, is slechts zuiver gestemd in maar één! toonsoort. Hoe verder weg van die zuivere stemming, hoe valser die gitaar. Vertel het maar niet aan gitaristen ;)

Wout
 
Het is nog erger! Een gitaar, hoewel erg eenvoudig om op te transponeren, is slechts zuiver gestemd in maar één! toonsoort. Hoe verder weg van die zuivere stemming, hoe valser die gitaar. Vertel het maar niet aan gitaristen ;)

Wout


ahem,.. dat probleem hebben ze in de jaren 50 al opgelost door een verstelbare brug uit te vinden.

nu is een gitaar in alle toonsoorten even vals.

:D
 
Ik heb een tijdje basgitaar gespeeld in een 'moeilijk doen' band waar ik met veel maatwisselingen, oneven maatsoorten en vrije toonsoorten te maken had. Ik kreeg nogal eens een velletje met notenbalkenbrij mee waar ik vrij weinig mee kon. Eigen composities, dus geen MIDI files of YouTube (nog steeds niet wegens gebrek aan succes). Ik zat dan op m'n Ataritje te zwoegen om alles in Cubase te klikken en vervolgens het resultaat via een DX27S af te spelen. Vaak viel het kwartje pas dan en op gehoor naspelen was dan meestal niet zo'n probleem. Soms had ik een foutje gemaakt bij het invoeren van de nootjes zonder dat ik het doorhad. Bij de repetitie bleek dat dan genadeloos maar een enkel keer leverde het wel een nog interessantere versie op. Ik ben geloof ik toch te koppig/oud/dom om notenlezen aan te leren
 
Op de Spaanse toch niet, dacht ik zo...

Wout


Ah, jij bedoelt de gitaar voor op het kampvuur, nee, idd, je ziet ze wel eens met een brug die niet helemaal recht is, maar wel bijna altijd vals.

:koffie:
 
Back
Top