Op welke freq spelen de instrumenten

maartenvandijk3

Ingeburgerd
Lid sinds
9 november 2008
Berichten
31
Mijn vraag is als volgend,
Op welke freq laat je je instrumenten spelen om het beste resultaat tekrijgen.
Waarschijnlijk zal dit per muziek soort verschillen maar er moet toch ook wel een soort standaard voor zijn.
Ik heb regelmatig al tracks gehoord waar geen of bijna geen eq bij is gebruikt omdat alle geluiden al op bepaalde freqs beginnen en daardoor elkaar niet meer in de weg zitten.
Ik heb al veel rond gekeken op het net maar ik kan nergens iets duidelijks vinden.
Misschien dat iemand mij kan helpen
 
Je bedoelt dat sommige mensen zich in bepaalde basiskennis hebben verdiept als accoorden en toonladders? Echt verbluffend hoe goed iets ineens in een mix valt als je zorgt dat het harmonisch klopt.
 
Zoals altijd is het belangrijkste meetinstrument in deze die twee dingen aan de zijkant van je hoofd, gekoppeld aan een behoorlijke dosis ervaring. Maar zoek eens bij het begrip 'formant', want dat is bij een goede mix wel een klein steuntje in de rug...

In ieder geval Paul LeRoy Bustill Robeson en Michael James Hucknall zullen qua zang elkaar nooit in de weg zitten ;) (De eerste zong zo erg laag en de tweede behoorlijk hoog en het geluid was altijd herkenbaar...)

Wout
 
Je bedoelt dat sommige mensen zich in bepaalde basiskennis hebben verdiept als accoorden en toonladders? Echt verbluffend hoe goed iets ineens in een mix valt als je zorgt dat het harmonisch klopt.
Heb je het nu over harmonie of over harmonischen?

Wout
 
Of gewoon het basisidee van geluiden verspreiden over het klavier. Bijvoorbeeld dat je niet twee lijnen tussen C3 en C4 propt: beetje spreiden over laag, mid-laag, mid, mid-hoog, hoog. Dus als je een hoofdmelodie of een zanglijn hebt, dan geen dikke strings binnen hetzelfde octaaf; zoiets gaat natuurlijk nooit werken...
 
Heb je het nu over harmonie of over harmonischen?

Wout

Nou ik heb in het verleden wel eens lopen EQ'en en prutsen en aan het geluid lopen sleutelen, maar het was gewoon achteraf een geluid wat gewoon niet bij de rest paste qua toonhoogte. Dat heb je sneller bij geluiden die niet direct een pitch lijken te hebben.

Natuurlijk moet een geluid ook van nature al kloppen ergens bij, drie basslines met veel laag er in plus een lange 808 kick gaan natuurlijk nooit samen werken, ook al speel je ze allemaal in de zelfde toonhoogte.
 
Dit "in dezelfde toonhoogt" moet zijn: 'binnen dezelfde toonladder', neem ik aan?
 
Ik wees op het begrip formant...

Er zijn twee soorten geluiden, namelijk die geluiden die een toonindruk geven en geluiden die dat niet doen, bijvoorbeeld ruis en geraas...

Alle geluiden, op de werkelijke sinustoon na, bezitten harmonischen. Deze harmonischen staan in een bepaalde relatie tot de grondtoon van het geluid. Ook geraas kent harmonischen, echter, die bezitten geen directe relatie tot de grondtoon.

Indien een bepaalde harmonische (of een gebied van harmonischen) wat duidelijker aanwezig is dan de rest, dan praat je over een formant. Geluiden hebben vaak meerdere formanten. Ook geraas heeft meerdere formanten!

De basistoon van een 'gestemde' toon, die dus de indruk heeft van een eigen toonhoogte, kan in relatie staan tot andere basistonen. Dan krijg je te maken met stemmingen en toonsystemen, kort door de bocht genomen ook wel toonladders genoemd. Binnen die toonsystemen wordt de harmonie (welluidend samenklinken van klanken) gevormd.

Het eerste deel is wetenschappelijk bepaald en daarom te meten, het tweede deel is cultureel bepaald, bijvoorbeeld de westerse harmonieleer.

Maar in hoeverre dit met de vraag over mixen te maken heeft :)

Wout
 
Ik wees op het begrip formant...

Er zijn twee soorten geluiden, namelijk die geluiden die een toonindruk geven en geluiden die dat niet doen, bijvoorbeeld ruis en geraas...

Alle geluiden, op de werkelijke sinustoon na, bezitten harmonischen. Deze harmonischen staan in een bepaalde relatie tot de grondtoon van het geluid. Ook geraas kent harmonischen, echter, die bezitten geen directe relatie tot de grondtoon.

Indien een bepaalde harmonische (of een gebied van harmonischen) wat duidelijker aanwezig is dan de rest, dan praat je over een formant. Geluiden hebben vaak meerdere formanten. Ook geraas heeft meerdere formanten!

De basistoon van een 'gestemde' toon, die dus de indruk heeft van een eigen toonhoogte, kan in relatie staan tot andere basistonen. Dan krijg je te maken met stemmingen en toonsystemen, kort door de bocht genomen ook wel toonladders genoemd. Binnen die toonsystemen wordt de harmonie (welluidend samenklinken van klanken) gevormd.

Het eerste deel is wetenschappelijk bepaald en daarom te meten, het tweede deel is cultureel bepaald, bijvoorbeeld de westerse harmonieleer.

Maar in hoeverre dit met de vraag over mixen te maken heeft :)

Wout

Zoals altijd heb jij gelijker ;)
 
Als je gewoon wil weten waar de verschillende instrumenten in het frequentiespectrum zitten gebaseerd op de noten die ze kunnen spelen is de volgende poster best interessant http://howmusicreallyworks.com/PGS_Products_Charts/Musical_Instruments_Poster.htm . Je kan er de meest gangbare instrumenten en stemmen op zowel de piano-toetsten als de frequenties uitgebeeld zien. Handig om even te checken waar je moet beginnen om een "gaatje" te maken in de mix als een bepaald instrument een beetje verdrinkt in het geheel.
 
Als je gewoon wil weten waar de verschillende instrumenten in het frequentiespectrum zitten gebaseerd op de noten die ze kunnen spelen is de volgende poster best interessant http://howmusicreallyworks.com/PGS_Products_Charts/Musical_Instruments_Poster.htm . Je kan er de meest gangbare instrumenten en stemmen op zowel de piano-toetsten als de frequenties uitgebeeld zien. Handig om even te checken waar je moet beginnen om een "gaatje" te maken in de mix als een bepaald instrument een beetje verdrinkt in het geheel.

Useful ● Unique ● --> Beautiful <--- ● Laminated :D
 
Mooi toch he ... Maar de gratis pdf is goed genoeg hoor. De hele site staat vol met van die "must have" dingetjes, maar ook uit de akkoordenposter en de toonladders heb ik al wel eens wat nuttigs gehaald ... Wat zit er nou weer in een "B flat minor thirteenth augmented eleventh" ... dingen die je dagelijks nodig hebt en toch weer vergeet ;-)
Maar laminated is het wel meer unique, uselful en vooral beautiful :D:D:D
 
... "B flat minor thirteenth augmented eleventh" ...
Zo voor de vuist weg van links naar rechts K3-G3-K3-G3-K3-G3-K3 stapeling... (kleine terts - grote terts - enz) Heel leuk om in een arpeggio te doen :)

Trouwens die wandkaart gaat over de omvang (bereik) van instrumenten, niet over de frequenties... Jullie gaan er een beetje vanuit dat er nooit unisono gespeeld wordt, al denkt zo'n 70% van de wereldbevolking daar anders over en dat wordt ook heus wel gemixed :)
Maar ja, zo gauw ik een plaatje van de Mannheimer orkerstopstelling zie, dan weet ik dat het weer over pure wandversiering gaat ipv bruikbare informatie...

Wout
 
Zit je inderdaad helemaal goed mee, met die reeks :) op mijn oudere dag durf ik die dingen al wel eens te vergeten, goeie vuist dus!
Dat soort dingen zijn natuurlijk geen allesomvattende en ultieme referentiewerken, daarom ook het :D erbij. Wij (ik dus, was dat "jullie" ?) beseffen al te goed dat geluid en klank een samengesteld gegeven is met genoeg chaos-theorie naast de fysica om het mooi te maken. Hetzelfde met de vraag die telkens terugkomt van "geef me de exacte EQ settings voor stem" alsof dat ook kan zonder oren.
 
Ik heb thuis ergens een keurige PDF met de freqencies van alle (gangbare) instrumenten en instrumentsoorten. Niet die poster dus, maar wel erg nuttig bij het mixen. Zal die plaatsen hier, vanavond...

als ik het niet vergeet...

-EDIT-

En dit soort sites zijn altijd handig voor referentie... de rest blijft ervaring en je oren goed gebruiken.

http://www.independentrecording.net/irn/resources/freqchart/main_display.htm

Aardige van deze is dat de tabel interactief is: beweeg met muis over bepaald instrument en je krijgt er rechts allerlei extra details te zien.
 
Misschien een beetje off topic, maar zoals bekend is een noot een bepaalde frequentie (A-=440 Hz bijvoorbeeld, en niet die discussie starten dat dit door de Duitsers komt ;-)). Als je EQ gaat toepassen, dan is de truc dat je door het frequentie gebied gaat 'sweepen' om de sweet spot te vinden. Stel dat je track in A staat, betekent dit dan niet automatisch dat de sweet spot op bijvoorbeeld 440 Hz zit (of een hogere die gelijk is aan die hogere A)?
 
Alleen als je liedje alleen uit A noten bestaat. Je zou naar de akkoorden kunnen kijken en zien welke akkoorden allemaal een a noot bevaten. Maar ik denk dat je eq een te brede band (Q) heeft op hier precies op uit te komen. Een A= 440 en een Bes is 466 Hz ( zie http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html ) kun je ook zien hoeveel lage A's er in je kamer passen).
 
... kun je ook zien hoeveel lage A's er in je kamer passen.
Dit is een belangrijke opmerking! De omgevingsfactoren bepalen welke frequenties worden versterkt en welke afgezwakt. De beruchte staande golven kunnen een pest voor je werk zijn, maar ala...
Mensen horen helaas geen frequenties, doch frequentie gebieden. Een briljante pianostemmer kan een de werkelijk zuivere Aïs van de Bes onderscheiden, want die heeft een toonladder geheugen. Mensen met een absoluut gehoor kunnen een halve toon verschil nog wel waarnemen: "Hé, waarom wordt dit stuk in A gespeeld ipv in Bes?"
Wat je in de gaten moet houden is de aanzet van een toon, want daarin zit het grootste deel van de energie van het geluid. Wat de harmonischen betreft zijn daar de vele veranderingen. Is het geluid eenmaal daar, dan is het vasthouden van de toon een makkie, bijvoorbeeld bij de fluit. Wil je een mix verkrachten, limit and compress daar zoveel je kan en alles klinkt als een Phillicorda orgeltje :) Nog mooier is het wegknippen in een edit programma, als je het al digitaal hebt. Bass drum en Bass op gelijke frequentie kunnen heel erg mooi werken: mooie voorbeelden zijn te vinden in de opnamen van de Beach Boys, die zelfs werkten met bassgitaar (The Fender) en de contrabass (Double Bass), wat een zeer sterke bas opleverde (De Fender werd door een vrouw gespeeld, maar haar naam ben ik vergeten) Zijn de frequenties maar een stukkie verschillend, alles is kapot!

Gouden regels voor het mixen:
1 wees uitgerust!
2 luister iedere track goed af!
3 maak het geluid per track zo mooi mogelijk
4 zet de belangrijkste instrumenten het eerste neer tov elkaar, dat is bij mij nooit de drums als eerste!
5 kill your babies!!! Durf gerust je mooiste geluid weer aan te pakken...

Wout
 
Back
Top