De onthullende Productie-geheimen thread!

Origineel geplaatst door Sjoshke
Ik ben de laatste tijd bezig met vocals. Als je denkt dat je niet de stem heb voor je track, probeer het volgende. Reken maar ... niemand herken jou stem meer.

zing, momple, of zeg iets (niet te lang ander wordt het te moeilijk). Sample dit, doe dan reverse.
Speel het een paar maal af en probeer dit na te zeggen (haha zal niet mee vallen). Na wat oefeningen gaat dit wel lukken, dus neem niet te veel woorden.

Als je denk dat je dit nu kunt, maak een nieuwe sample van je zelf terwijl jij de reverse versie probeer te zingen, mompelen of spreken.

Als je dit gedaan heb, dan doe je reverse van die laatste sample. Theoretisch zou het weer goed moeten klinken.
Maar nee, wij mensen zijn niet zo gemaakt om alles perfect reverse te praten.

Het resultaat is best lachwekkend en maar wel bruikbaar. Bij mij klinkt het als een dronken Russische vent die nederlands (of afhankelijk in welke taal je werk) probeert te praten.

En dan zijn er nog zat trukjes die je weer met deze sample kan doen.

Succes!!

ferm coole tip man ! lachen geblazen !!! :halleluja
 
Origineel geplaatst door stimpie79
- Ik leg me languit in de zetel en luister naar een streepje klassieke muziek. Sommigen hebben nu misschien iets van "wat ben ik daar nu mee??" , maar klassieke stukken zijn veelal meesterwerken qua arrangement, compositie, timing en zo veel meer !
- Ik leg me languit in de zetel en zet een cd of nummer op die zijn sporen reeds verdient heeft (al dan niet in eenzelfde genre), ik luister en leer van de meesters :-)
(bvb 'Ray of Light' en andere cd's van Madonna zijn echt super qua productie...)

Brand op het einde van de dag altijd een kopie van je mix op cd,
beluister deze dan in de auto, zo hoor je dikwijls kleine 'foutjes' of dingen die beter kunnen.
Een voice-recorder kan handig zijn om je opmerkingen snel op te nemen, bellen naar je eigen gsm en dan inspreken werkt ook (uit eigen ondervinding).
De mix kan je ook aan anderen laten horen (door hun eigen al dan niet brakke systeem), en probeer ook mee te luisteren, misschien boost jouw systeem net die 230 Hz, waar alle andere systemen dat niet doen, zodat je alsnog moet bijsturen...
Beluister na een paar dagen klooien de cd van een van de eerste dagen. Zo hoor je of je niet teveel van je idee bent afgeweken, en of al dat geklooi hoegenaamd iets uitgehaald heeft...

Naast monitors en een prima headphone heb ik aan mijn mengtafel ook een paar cheap-ass PC-speakertjes zitten, je weet wel, die dingen die je voor 5€ koopt bij Blokker ofzo.
Regelmatig beluister ik mijn mix ook eens door die dingen, 80% (ruwe schatting) van de luisteraars zal je nummer immers voor de eerste keer horen door een keukenradio/klokradio/in de auto !!
Beluister je mix ook regelmatig eens in mono voor diezelfde reden, niet iedereen zal een perfecte stereoversie te horen krijgen...


*
Een nachtje rust kan wonderen doen !
Zit je vast in een nummer, begin dan niet oneindig door te klooien, laat het een nachtje bezinken.
De volgende ochtend onderweg naar je werk/school/studio/... beluister je je cd van de vorige avond, veel kans dat je dan direct weet: DAT miste ik nog... (vergeet niet snel je eigen mailbox te bellen, anders ben je het misschien vergeten tegen de tijd dat je terug achter je gear zit...)




just my 0,02 € ...


eindelijk iemand die mijn mening en ervaringen deelt !

voor een hele moeilijke mix durf ik wel eens een week of twee de boel laten liggen en dan terug de zaak opnemen.

Ook heb ik eens een mix geklaard waar ik al een half jaar niet uitkwam (!): het arragement vond ik niet ok, de zang vond ik niet je dat, ik begon te twijfelen aan de juiste synth-sounds etc etc... ik had na vele maanden proberen een tiental verschillende mixen/arragementen waar ik nog niet uit was. Ik ben dan terug naar de allereerste mix gegaan -wat slechts een try-out was- vond die nog het beste, en ben dan steeds refererend naar deze mix de boel opnieuw gaan doen: resultaat: een song die staat als een dijk !

Les: eerste gedacht = beste gedacht: een spreekwoord dat staat als een rots ! Soms wil je teveel doen hé...
 
De grootste kunst zit hem nog altijd in de combinatie van geluiden en de muzikale ideeen achter het nummer. Als dit goed zit, komt die mix ook wel goed. ALs de mix heeel moeizaam gaat, klopt er iets niet in het idee achter het nummer, of moet je iets veranderen aan het arrangement of bronmateriaal. Anders ga je cirkels in vierkante gaten proppen, dat wordt nooit mooi.
 
Origineel geplaatst door bobaphat
De grootste kunst zit hem nog altijd in de combinatie van geluiden en de muzikale ideeen achter het nummer. Als dit goed zit, komt die mix ook wel goed. ALs de mix heeel moeizaam gaat, klopt er iets niet in het idee achter het nummer, of moet je iets veranderen aan het arrangement of bronmateriaal. Anders ga je cirkels in vierkante gaten proppen, dat wordt nooit mooi.

Amen.

Geluiden, melodie en ritme moeten gewoon bij elkaar passen, dat alles op zo'n manier gearrangeerd dat het blijft boeien. Als je dat voor elkaar krijgt, ben je al bijna klaar.

Mensen betalen toch ook 20 euro voor een CD'tje waar Johnny Cash met een akoestisch gitaartje een beetje pingelt en zingt? Niet echt iets waarbij je in je hoofd gaat calcuren hoeveel polyfonie je nodig hebt ;)
 
8)
Ik lees veel tips die volgens mij in stereo goed "breed" klinken, maar in mono een phazer fx geven of zelfs het geluid helemaal achter in de mix zetten.
Hier volgt daarom een tip die ik hier nog niet eerder (?) heb gelezen.
Pak bijv. een stereo 16 of 32 band eq en voer een mono (synth) signaal naar het L en R kanaal toe.
Zet de schuifjes van het "linker" kanaal om en om hoger en lager. (Begin dus met 1e schuif omhoog. Pan het geheel links.)
Zet de schuifjes van het "Rechter" kanaal om en om lager en hoger. (Begin dus met 1e schuif omlaag. Pan het geheel rechts.)

Je hebt nu een super breed stereo fx. En op mono .... heb je gewoon het normale mono geluid en zonder Phazer! :)
Hoop dat het een aanvulling is aan deze leerzame en experimentele tread! :okdan:

Oja, voor de *D en :geslaagd: Wees niet bang dat jouw "geheim" nog nooit bedacht is of uitgevoerd :doei:
Plaatsen die handel!
 
Ik lees een hoop goede tips hier, dit werkt inspirerend :okdan:

Origineel geplaatst door Tactic
HEEL BELANGRIJK : Niet teveel werken!

Ik weet niet of dit slaat op de muziek of op een baan (kan voor sommigen een en dezelfde zijn), maar ik heb de afgelopen maanden 50+ u p/w gewerkt.. en om dan doodmoe als je bent in je studiotje nog iets willen presteren is echt niet te doen.
 
Origineel geplaatst door M-one
8)
Ik lees veel tips die volgens mij in stereo goed "breed" klinken, maar in mono een phazer fx geven of zelfs het geluid helemaal achter in de mix zetten.
Hier volgt daarom een tip die ik hier nog niet eerder (?) heb gelezen.
Pak bijv. een stereo 16 of 32 band eq en voer een mono (synth) signaal naar het L en R kanaal toe.
Zet de schuifjes van het "linker" kanaal om en om hoger en lager. (Begin dus met 1e schuif omhoog. Pan het geheel links.)
Zet de schuifjes van het "Rechter" kanaal om en om lager en hoger. (Begin dus met 1e schuif omlaag. Pan het geheel rechts.)

Je hebt nu een super breed stereo fx. En op mono .... heb je gewoon het normale mono geluid en zonder Phazer! :)
Hoop dat het een aanvulling is aan deze leerzame en experimentele tread! :okdan:

Oja, voor de *D en :geslaagd: Wees niet bang dat jouw "geheim" nog nooit bedacht is of uitgevoerd :doei:
Plaatsen die handel!

Je kan dit idee uitbreiden door op elke frequentie band een andere snelheid pan te zetten.
Dit hoeft niet met 33 banden, gaat al zeer goed met 3.
 
natuurlijk te zien welk genre hé, luisteren naar andere tracks/producers vind ik persoonlijk ook al een goeie tip, heb ik zelf al een boel van geleerd, maar dan meer voor arrangement enzovoort.. maar ook melodiën.. alles keert ongeveer terug in dezelfde vorm/akkoorden. Gewoon tal van nummers luisteren, is een goeie inspiratie bron
 
om lifts vetter te maken: veel reverb opzetten en mono beginnen, zo automatiseren dat ie einigd in volledige stereo.
 
produktiegeheimen

produktiegeheimen

Ik heb dit draadje gelezen : De onthullende Productie-geheimen thread! en heb er een paar vragen over


Kamerbrede sounds
- Stel je zoekt een geluid dat een ondergrond moet vormen over het gehele stereo veld, ga dan als volgt te werk. Neem het geluid eerst gewoon stereo op. Kopieer de track. De eerste track pan je hard links, de tweede hard rechts. Maak dan nog een mono variant door links en rechts te combineren en zet deze laag in volume in het midden. Beetje long reverb erbij en klaar.


Vraag: wat word hiermee bedoeld ? : Maak dan nog een mono variant door links en rechts te combineren en zet deze laag in volume in het midden. Beetje long reverb erbij en klaar.




- Voor lekkere brede strings en leads: reverb eroverheen en dan een phaser of flanger over het gereverbde geluid of chorus voor een wat subtieler effect. Je kunt dit signaal ook nog wat highpassfilteren om het beter in de mix te krijgen en om later stereofaseverschillen in het laag te voorkomen

Vraag : wat word hier mee bedoeld ? : Je kunt dit signaal ook nog wat highpassfilteren om het beter in de mix te krijgen en om later stereofaseverschillen in het laag te voorkomen



- Neem een bepaalde pad of sequence en pan deze uiterst links. Kopieer deze naar een tweede track en pan deze uiterst rechts. Verschuif dan de rechter een aantal milliseconden.


- Statische brasspads kan je aantrekkelijker maken door met 2 saw's te werken. Op de eerste saw doe je een kleine pitchbend naar boven (via pitch EG) en op de tweede doe je dit ofwel niet, ofwel een beetje naar beneden.

Vraag: dit i sme niet duidelijk..
Statische brasspads kan je aantrekkelijker maken door met 2 saw's te werken. Op de eerste saw doe je een kleine pitchbend naar boven (via pitch EG) en op de tweede doe je dit ofwel niet, ofwel een beetje naar beneden.

Mogelijk antwoord : twee brass sounds gebruiken ( via layering?) en wat doen met beide toonhoogtes van de sound

- Bij trance: als het nummer naar de climax overgaat (dus 1 maat voordat-ie losbarst) bepaalde geluiden zoals de aanwezige strings en leads expanden/pannen van mono tot breed stereo, en dan komt de climax.

Vraag: dit is me niet duidelijk ..
aanwezige strings en leads expanden/pannen van mono tot breed stereo,

Om er wat van te leren heeft het toelichting nodig

Jan
 
Laatst gewijzigd:
kleine tip :

time je drums niet altijd ... vind vaak beats wat stijfjes

tis wellis lekker om een kick snare of vooral de hihet iets later te laten komen ( wat losjes )
( kev brown .. goed voorbeeld )



ik zie in dit topic leuke tips staan . DANK JULLIE
maar kwa afmixen ben ik zelf ook nog een groentje.. dus kwa tips.. tja ..

uhmzz ..ik doe wellis een heeeeele lichtje distorsion over een sound om um zo wat voller en warmer te laten klinken.
 
Laatst gewijzigd:
Re: produktiegeheimen

Re: produktiegeheimen

Origineel geplaatst door janamdo

Vraag: wat word hiermee bedoeld ? : Maak dan nog een mono variant door links en rechts te combineren en zet deze laag in volume in het midden. Beetje long reverb erbij en klaar.

Vraag : wat word hier mee bedoeld ? : Je kunt dit signaal ook nog wat highpassfilteren om het beter in de mix te krijgen en om later stereofaseverschillen in het laag te voorkomen

Vraag: dit i sme niet duidelijk..
Statische brasspads kan je aantrekkelijker maken door met 2 saw's te werken. Op de eerste saw doe je een kleine pitchbend naar boven (via pitch EG) en op de tweede doe je dit ofwel niet, ofwel een beetje naar beneden.

Vraag: dit is me niet duidelijk ..
aanwezige strings en leads expanden/pannen van mono tot breed stereo,
[/B]

Hmm. Met alle respect, dit is allemaal redelijk basaal, maargoed.

een stereofile heeft 2 kanalen, links en rechts. als je die in je DAW samenvoegd naar 1 mono kanaal kan je die met de pan op center in het midden zetten.

een highpas filter laat, zoals de naam al zegt, hoog door, is dus een laag-af filter. je stelt zelf de frequentie in waaronder alles word afgesneden, en dat zorgt ervoor dat twee frequenties die elkaar in de weg zouden zitten omdat ze net iets verschillen, elkaar dus niet meer in de weg zitten.

je kan een synth dikker maken door hem te verdubbelen en de tweede kopie qua pitch iets omlaag (of omhoog) te halen.

stel je hebt een stringsynth. je bent in de buurt van de climax, je dubbelt je stringspoor, vertraag er 1 met een delay van 20-25 ms, en je automate de pan zodat ze net voor de climax hard links en rechts gepanned worden. klaar is klara.
 
Origineel geplaatst door MadR
interviews lezen over bob clearmount !!!!

ain


check www.gearslutz.com en zoek op guest moderation archives, lees wat bruce swedien daar zegt. Hij heeft MJ's shit gedaan. de man is een beest. gebruikt ook geen compressie trouwens. typisch.
 
Back
Top