Leads voor trance?

wat ik nog eens wil benadrukken is dat na t luisteren vorige keer ik dacht te horen dat je hart niet bij trens ligt
en das maar beter ook
zoek waar ie wel ligt is mijn advies en vergeet lulverhalen over synths waar ie wel en niet geschikt voor is.. elke synth is bruikbaar voor iedereen
in het mixen en fx gebruiken kan je veel meer winst boeken, maar van mij mag je t wat droger houden

en dat verhaal over gedateerde sound, dat is zo'n dooddoener. je moet maken wat je wil maken en termen als gedateerd en cliche zijn zo nutteloos

daarbij is trens een groot cliche dus zou dat eigenlijk juist goed moeten zijn

als je lijf links af wil moet je niet keihard gaan proberen rechts af te gaan omdat iedereen dat al doet, maar gewoon lekker mee naar links en kijken wat daar te doen is
 
Ik vind het geheel op zich nog helemaal niet zo heel slecht.

Alswel dat ik vind dat je niet verfrissend bent. Het heeft allemaal wat van elkaar weg en het is allemaal een vervolg op elkaar lijkt het wel. Dat wat betreft effecten vind ik wel meevallen. Die reverb die je hebt is over de gehele linie daar waar ie moet zijn etc...

Soms heb je een beginnetje bijv. zie soulfull en dan denk ik van dat is best krachtig en proffesioneel en dan vervolgens
'' verkracht '' je het een beetje met standaard melodilijntjes.

Je werkt ook veel volgens mij met mineur lijntjes en/of half verminderde lijtjes.

het mag wat vernieuwer, de melodielijntjes moeten; '' more catchy '' moeten '' lange hanger blijvers '' zijn. ze ontbreken het mijns inziens aan kracht.

Zoals jij het maakt '' is er al zoveel van'' Ik denk dat de platenmaatschappijen dat bedoelen...

Je hebt het denk ik best wel in je om goeie shit te maken, alleen is '' HET IDEE'' er nog niet uitgekomen.

het heeft denk ik vrij weinig direct van doe nmet jouw keuze voor '' leadjes '' etc...

Succes verder !!
 
Origineel geplaatst door fjoesz
wat ik nog eens wil benadrukken is dat na t luisteren vorige keer ik dacht te horen dat je hart niet bij trens ligt
en das maar beter ook
zoek waar ie wel ligt is mijn advies en vergeet lulverhalen over synths waar ie wel en niet geschikt voor is.. elke synth is bruikbaar voor iedereen
in het mixen en fx gebruiken kan je veel meer winst boeken, maar van mij mag je t wat droger houden

en dat verhaal over gedateerde sound, dat is zo'n dooddoener. je moet maken wat je wil maken en termen als gedateerd en cliche zijn zo nutteloos

daarbij is trens een groot cliche dus zou dat eigenlijk juist goed moeten zijn

als je lijf links af wil moet je niet keihard gaan proberen rechts af te gaan omdat iedereen dat al doet, maar gewoon lekker mee naar links en kijken wat daar te doen is

Ik ben het TOTAAL niet eens met wat je zegt,

Ten eerste, dat trance cliché zou zijn is onzin. Elke stijl is in zekere mate cliché. Dat zorgt er namelijk voor dat het binnen die stijl past! Trance verschilt daar in niks met techno, club, urban, pop en zeker hardstyle ed.! Dit soort opmerkingen komen vaak voort uit gebrek aan kennis over een muziekstijl. Als je een stijl niet goed vind, er nooit naar luistert, en niet "snapt", vindt je alles op elkaar lijken. Pas als je je in een stijl verdiept kan je inhoudelijk (objectief) gaan oordelen. Jij bent hier enkel subjectief bezig vind ik. (ff voor de duidelijkheid, ik maak zelf geen trance, dus ik zeg dit niet om mezelf te verdedigen!)

Ook vindt je de term gedateerd niet belangrijk. Dit lijkt mij redelijk belangrijk. Als een DJ jouw plaatje uit de bak trekt in de winkel, dan zal hij hem nooit kopen als hij een sound hoort die vijf jaar geleden hot was.

Over het rechts links verhaal. Je hebt een punt, maar ook niet meer dan dat. Als je een plaat maakt binnen een bepaald genre zal je je ook aan bepaalde conventies binnen dat genre moeten houden. Tuurlijk mag je experimenteren, maar aan bepaalde "clichés" ontkom je niet.

Daarbij is het ook een verschil of je hobbymatig wat zit te klooien op je zolderkamertje, of dat je je hypotheek ermee moet aflossen..... Als je alleen muziek voor je zelf maakt: experimenteer er op los! Als je echter je brood ermee moet verdienen, zal je onheroepelijk met de stroom mee moeten varen, anders worden je platen simpelweg niet meer verkocht. Dat hoeft ook helemaal niet te betekenen dat je je eigen identiteit te grabbel hoeft te gooien. Met "je eigen ding doen", wordt de factor "geluk" om in de muziekindustrie staande te blijven simpelweg veel groter (niet onmogelijk). Door het als een vak te beschouwen, een stukje routine in je producties en werkwijze te integreren, en je met de stroom mee laten gaan (ook al is het niet echt je ding en kan je ook je gevoel er niet echt in kwijt) heb je een veel grotere invloed op de kans van slagen. En ook dan is het nog steeds veel leuker dan bij de AH achter de kassa zitten.......

just my 2c.

gr,
Marc
 
Ik vind de Korg Legacycell op dit moment een van de betere voor trance leads. Ik gebruik deze eerder dan mijn jp8080, zeker omdat er steeds nieuwe soundsets verschijnen. Ook de virus blijft natuurlijk een geweldig apparaat.
 
Origineel geplaatst door mavn
Ik ben het TOTAAL niet eens met wat je zegt,

Ten eerste, dat trance cliché zou zijn is onzin. Elke stijl is in zekere mate cliché. Dat zorgt er namelijk voor dat het binnen die stijl past! Trance verschilt daar in niks met techno, club, urban, pop en zeker hardstyle ed.! Dit soort opmerkingen komen vaak voort uit gebrek aan kennis over een muziekstijl. Als je een stijl niet goed vind, er nooit naar luistert, en niet "snapt", vindt je alles op elkaar lijken. Pas als je je in een stijl verdiept kan je inhoudelijk (objectief) gaan oordelen. Jij bent hier enkel subjectief bezig vind ik. (ff voor de duidelijkheid, ik maak zelf geen trance, dus ik zeg dit niet om mezelf te verdedigen!)

Ook vindt je de term gedateerd niet belangrijk. Dit lijkt mij redelijk belangrijk. Als een DJ jouw plaatje uit de bak trekt in de winkel, dan zal hij hem nooit kopen als hij een sound hoort die vijf jaar geleden hot was.

Over het rechts links verhaal. Je hebt een punt, maar ook niet meer dan dat. Als je een plaat maakt binnen een bepaald genre zal je je ook aan bepaalde conventies binnen dat genre moeten houden. Tuurlijk mag je experimenteren, maar aan bepaalde "clichés" ontkom je niet.

Daarbij is het ook een verschil of je hobbymatig wat zit te klooien op je zolderkamertje, of dat je je hypotheek ermee moet aflossen..... Als je alleen muziek voor je zelf maakt: experimenteer er op los! Als je echter je brood ermee moet verdienen, zal je onheroepelijk met de stroom mee moeten varen, anders worden je platen simpelweg niet meer verkocht. Dat hoeft ook helemaal niet te betekenen dat je je eigen identiteit te grabbel hoeft te gooien. Met "je eigen ding doen", wordt de factor "geluk" om in de muziekindustrie staande te blijven simpelweg veel groter (niet onmogelijk). Door het als een vak te beschouwen, een stukje routine in je producties en werkwijze te integreren, en je met de stroom mee laten gaan (ook al is het niet echt je ding en kan je ook je gevoel er niet echt in kwijt) heb je een veel grotere invloed op de kans van slagen. En ook dan is het nog steeds veel leuker dan bij de AH achter de kassa zitten.......

just my 2c.

gr,
Marc



ik ben het dan weer totaaal niet eens met wat jij zegt!
Routine in het produceren van je muziek is tot daar aan toe maar wat jij beschrijft is het allergrootste probleem in de muziek van tegenwoordig het mist de bezieling, en dan kan het best strak geproduceerd zijn maar dan kots ik het uit hoor! Bovendien moet je je niet blindstaren op wat nu hot is en wat niet want als je een ECHT goede track maakt dan issie over 20 jaar nog steeds vet. (kijk maar naar bijvoorbeeld bob marley)
Als je perse je knaken ermee moet verdienen kan je best een nieuwe toppertje en breezer ananas of hoe het ook heet produceren en er nog een aantal ringtones van uitpersen. Maar dan moet je ook niet verbaasd staan kijken als de houdbaarheidsdatum van je artiestennaam slechts een aantal maanden bedraagd.

zo dat lucht op! no offence btw
 
Origineel geplaatst door seismic22
ik ben het dan weer totaaal niet eens met wat jij zegt!
Routine in het produceren van je muziek is tot daar aan toe maar wat jij beschrijft is het allergrootste probleem in de muziek van tegenwoordig het mist de bezieling, en dan kan het best strak geproduceerd zijn maar dan kots ik het uit hoor! Bovendien moet je je niet blindstaren op wat nu hot is en wat niet want als je een ECHT goede track maakt dan issie over 20 jaar nog steeds vet. (kijk maar naar bijvoorbeeld bob marley)
Als je perse je knaken ermee moet verdienen kan je best een nieuwe toppertje en breezer ananas of hoe het ook heet produceren en er nog een aantal ringtones van uitpersen. Maar dan moet je ook niet verbaasd staan kijken als de houdbaarheidsdatum van je artiestennaam slechts een aantal maanden bedraagd.

zo dat lucht op! no offence btw

1. Als jij muziek maken alszijnde vakmanschap en als broodwinning één op één vertaalt naar "toppertje".....

...... Dan heb je echt TOTAAL niet begrepen wat ik zei!

2. Dat een plaat van 20 jaar geleden nog steeds steengoed kan zijn, is heel wat anders dan NU een plaat maken die klinkt als 20 jaar geleden......

3. Dat muziek van nu zeilloos zou klinken, vind ik onzin: Ongefundamenteerd "vroeger was alles beter" geouwhoer. Er wordt echt nog steeds steengoede muziek gemaakt.

maar goed, enkel mijn mening :)

gr,
Marc
 
Origineel geplaatst door mavn
1. Als jij muziek maken alszijnde vakmanschap één op één vertaalt naar "toppertje".....

...... Dan heb je echt TOTAAL niet begrepen wat ik zei!

2. Dat een plaat van 20 jaar geleden nog steeds steengoed kan zijn, is heel wat anders dan NU een plaat maken die klinkt als 20 jaar geleden......

3. Dat muziek van nu zeilloos zou klinken, vind ik onzin: Ongefundamenteerd "vroeger was alles beter" geouwhoer. Er wordt echt nog steeds steengoede muziek gemaakt.

maar goed, enkel mijn mening :)

gr,
Marc

1. ik heb het over muziek produceren waar je eigenlijk zelf niet achter staat en het brood op de plank verhaal

2. ik bedoel hiermee te zeggen dat je niet als een schaap met zijn allen langs 1 HOT pad te lopen en dat je best een hotte sound kan hebben en niet te klinken als de rest (tsja misschien is dit idd wat lastiger bij trance)

3. Ik had hier de huidige top 40 in mijn gedachten..............er word idd wel degelijk heeeel erg goede muziek gemaakt (gelukkig maar) ik weet niet waar je meestal naar luistert maar bv bluetech en entheogenic ed hebben in mijn ogen echt grenzen verlegd. En bovendien is het nu de meest interessante tijd wat muziek betreft ooit aangezien IEDEREEN met zijn computer al muziek kan maken en de mogelijkheden echt ongelooflijk zijn (gisteravond beetje lopen experimenten met het layeren van mn plugins om een soundscape te maken)

stiekem zijn we het wel eens met elkaar!
Marc ik groet je, ik val om van de honger.............hmmmmmmm burritos:mexico:
 
Origineel geplaatst door seismic22
1. ik heb het over muziek produceren waar je eigenlijk zelf niet achter staat en het brood op de plank verhaal

2. ik bedoel hiermee te zeggen dat je niet als een schaap met zijn allen langs 1 HOT pad te lopen en dat je best een hotte sound kan hebben en niet te klinken als de rest (tsja misschien is dit idd wat lastiger bij trance)

3. Ik had hier de huidige top 40 in mijn gedachten..............er word idd wel degelijk heeeel erg goede muziek gemaakt (gelukkig maar) ik weet niet waar je meestal naar luistert maar bv bluetech en entheogenic ed hebben in mijn ogen echt grenzen verlegd. En bovendien is het nu de meest interessante tijd wat muziek betreft ooit aangezien IEDEREEN met zijn computer al muziek kan maken en de mogelijkheden echt ongelooflijk zijn (gisteravond beetje lopen experimenten met het layeren van mn plugins om een soundscape te maken)

stiekem zijn we het wel eens met elkaar!
Marc ik groet je, ik val om van de honger.............hmmmmmmm burritos:mexico:

Eet smakelijk 8o)

Ik zit totaal niet meer in de dance/house/electronica, dus ik moet tot mijn spijt bekennen dat ik de door jouw genoemde act's niet ken. sorry. Ik begeef me meer in het door juw zo verfoeide genre :D

Overigens wordt er ook op top 40 (-achtig) gebied best goede muziek gemaakt. Je kan van Brittney Spears vinden wat je wilt, maar Toxic is (vooral, maar niet alleen (ook het akoordenschema is zeer sterk)) uit producers oogpunt echt brijant in mijn ogen. Ik zou me echt niet schamen als ik dat op mijn cv zou hebben staan 8) En zo kan ik nog wel een rits nummers noemen, die wellicht niet credible of orgineel zijn maar wel steengoed. Kwaliteit is ook een kwaliteit 8o)

gr,
Marc
 
Even Britney buiten beschouwing gelaten ben ik het helemaal met je eens. Zo zijn er wel meer juweeltjes die ingezongen zijn door poppetjes die het leuk doen on stage.
 
Waarom zou je perse trance willen maken met tranceleads?
Trance is vlak met weinig emotie, mede door de standaard akkoorden patronen (iets wat bij blues ook het geval is), weinig melodie, trage opbouw en veel herhaling. Zou prima als luistermuziek bij de Albert Heyn gedraaid kunnen worden. Hiermee zeg ik niet dat het niets is, maar de grote namen hebben net even iets eigens om zich te kunnen onderscheiden. Er is veel bagger bij, maar dat heb je bij alle muziekstijlen en er zijn er altijd bij die verdienen aan het succes van anderen. Ik zou gewoon puur vanuit jouw emotie en creativiteit een nummer in elkaar flansen. En of er dan een trance nummer uitrolt of een song met jaren '80 invloeden. Niemand kan eraan tornen dat het niets is, want het is een weerspiegeling van jouw gevoel en heeft in ieder geval iets eigens. Op zo'n manier wordt je vanzelf ontdekt.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Waarom zou je perse trance willen maken met tranceleads?
Trance is vlak met weinig emotie, mede door de standaard akkoorden patronen (iets wat bij blues ook het geval is), weinig melodie, trage opbouw en veel herhaling. Zou prima als luistermuziek bij de Albert Heyn gedraaid kunnen worden. Hiermee zeg ik niet dat het niets is, maar de grote namen hebben net even iets eigens om zich te kunnen onderscheiden. Er is veel bagger bij, maar dat heb je bij alle muziekstijlen en er zijn er altijd bij die verdienen aan het succes van anderen. Ik zou gewoon puur vanuit jouw emotie en creativiteit een nummer in elkaar flansen. En of er dan een trance nummer uitrolt of een song met jaren '80 invloeden. Niemand kan eraan tornen dat het niets is, want het is een weerspiegeling van jouw gevoel en heeft in ieder geval iets eigens. Op zo'n manier wordt je vanzelf ontdekt.


:gaap:
 
slaapverwekkend of niet

misschien zoek je verkeerd! Een trancelead maakt niet ineens een nummer af.
Gooi er eens een melodietje in zou ik zeggen.
 
Stuur maar even naar mij toe!! Ik kijk wel wat ik voor je kan doen.
 
Toe maar zeg, wat heb ik een onzin langs zien varen nadat ik ff een half dagje niet in deze topic
geneust had (no offence, ieder zijn mening)

De mening van Catalunya dat trance een emotieloos gebeuren is deel ik zeker niet. Bij mij komt
er zeker iets los als ik een prachtige symphonie van beethoven met 720 graden brede
superzaagjes hoor. Niet dat zoiets de verdienste is van de trancemaker, maar daar gaat het
even niet om. Vaak zijn de uit klassiek muziek gepikte trancenummers ook het beste.

Dat trance gedateerd is staat vast, anders hoorde je nog wel trens op tv en radio. Een marco V,
tiesto (de neppert) en van Buuren hebben eigenlijk het alleenrecht om nog iets te produceren,
maar dat zal de komende 4 jaar wel ten einde zijn. Ik moet zelf bekennen dat ik het eigenlijk
ook wel allemaal gehoord heb. Face it, hoe mooi het arrangement ook is, de basis blijft hetzelfde.
Zaagjes + reverb + delay delay delay + 909 + niet-van-de-cutoff-knop-af-kunnen-blijven gaat
na 15 jaar toch wel vervelen.
En je kunt daar niet veel rare capriolen mee uithalen zonder dat het een vage, overartistieke
geluidenmeuk wordt. Maar dan heet het ook geen tranace meer maar "vage overartistieke geluidenmeuk".


Zoals DJMathew aangaf wil ie zijn muziek verkopen.
20 jaar wachten zou ik zeggen want retro is altijd in. Je kan ook natuurlijk de underground scene
"ownen", maar dan kun je, vrees ik, niet met de convencionele trance aankomen zetten.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mavn
Ik ben het TOTAAL niet eens met wat je zegt,

Ten eerste, dat trance cliché zou zijn is onzin. Elke stijl is in zekere mate cliché. Dat zorgt er namelijk voor dat het binnen die stijl past! Trance verschilt daar in niks met techno, club, urban, pop en zeker hardstyle ed.! Dit soort opmerkingen komen vaak voort uit gebrek aan kennis over een muziekstijl. Als je een stijl niet goed vind, er nooit naar luistert, en niet "snapt", vindt je alles op elkaar lijken. Pas als je je in een stijl verdiept kan je inhoudelijk (objectief) gaan oordelen. Jij bent hier enkel subjectief bezig vind ik. (ff voor de duidelijkheid, ik maak zelf geen trance, dus ik zeg dit niet om mezelf te verdedigen!)



ik hoor wel in al die trancetracks steeeds t zelfde truukje, je wordt nooit eens verrast. kennis over muziekstijl is allemaal leuk en aardig, maar ik heb wel oren op mn kop

Ook vindt je de term gedateerd niet belangrijk. Dit lijkt mij redelijk belangrijk. Als een DJ jouw plaatje uit de bak trekt in de winkel, dan zal hij hem nooit kopen als hij een sound hoort die vijf jaar geleden hot was.

kontverhaal. een goede plaat is een goede plaat. een plaat die vijf jaar geleden precies aan alle dingetjes voldeed en de sound van toen had was toen ook al niet te best imo. een plaat moet uniek zijn. ik draai zat platen van 5 tot 35 jaar terug

Over het rechts links verhaal. Je hebt een punt, maar ook niet meer dan dat. Als je een plaat maakt binnen een bepaald genre zal je je ook aan bepaalde conventies binnen dat genre moeten houden. Tuurlijk mag je experimenteren, maar aan bepaalde "clichés" ontkom je niet.

Daarbij is het ook een verschil of je hobbymatig wat zit te klooien op je zolderkamertje, of dat je je hypotheek ermee moet aflossen..... Als je alleen muziek voor je zelf maakt: experimenteer er op los! Als je echter je brood ermee moet verdienen, zal je onheroepelijk met de stroom mee moeten varen, anders worden je platen simpelweg niet meer verkocht. Dat hoeft ook helemaal niet te betekenen dat je je eigen identiteit te grabbel hoeft te gooien. Met "je eigen ding doen", wordt de factor "geluk" om in de muziekindustrie staande te blijven simpelweg veel groter (niet onmogelijk). Door het als een vak te beschouwen, een stukje routine in je producties en werkwijze te integreren, en je met de stroom mee laten gaan (ook al is het niet echt je ding en kan je ook je gevoel er niet echt in kwijt) heb je een veel grotere invloed op de kans van slagen. En ook dan is het nog steeds veel leuker dan bij de AH achter de kassa zitten.......

just my 2c.

gr,
Marc

krijg je dit gelul weer
kap nou eens met die consessies. leg je ziel in de muziek en laat je niet beinvloeden door de markt.. die moet achter jou aan hobbelen ipv andersom
je gaat toch niet 2378467283746 keer t zelfde nummer maken?
als je zo in mekaar zit is muziek misschien iets wat je beter aan een ander kan over laten
als je je eigen ding niet doet, what's the use dan
dan doe je t alleen nog maar om tegen je vriendjes en toekomstige vriendinnetjes te kunnen roepen dat je prodjoesert bent. als je zo muziek maakt verschilt je baan niet veel met een baan achter de kassa bij de ah.
 
Origineel geplaatst door koekebakker
De mening van Catalunya dat trance een emotieloos gebeuren is deel ik zeker niet.

Ik zeg weinig emotie en dat is niet emotieloos daarom heet het ook trance. Teveel schommelingen en veranderingen doen je uit extase geraken.

"een symphony van Beethoven gebruiken" vind ik niet bijster origineel. Het enige wat dan bij mij los komt is dat ik vind dat het interessanter zou zijn wanneer de maker zelf iets zou verzinnen qua melodie.
En dat geldt ook voor Marco Borsato met zijn "Every time I think of you":D

Het laatste nummer van Tiesto is wel aardig, maar Faithless ging hem al voor. Dan noemen we het dus "laten inpsireren" door. Valt me trouwens op dat Tiesto voortborduurt op bepaalde rimtepatronen "met name de baslijntjes". Volgens mij is het meer "ik heb hiermee succes dus ik wijzig niet teveel" Niets mis mee. Zou ik misschien ook doen.

Het ging hier over de vraag voor een trancelead. Bedoelt de topicstarter alleen de juiste geluiden of kant en klare brokken? Volgens mij geluiden. Geluiden worden pas effectief wanneer de complete produktie 1 geheel is en staat als een huis. Een Spaanse gitaren sample zou dan ook een juiste sound kunnen zijn en misschien niet die scheurende zaagtand.

citaat Wikipedia:
Veel platen in de top 40 krijgen het predicaat trance, maar dit zijn meestal moderne eurodance platen die makkelijk in het gehoor liggen en daardoor meer toegankelijk zijn voor het grote publiek als de underground trance.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Catalunya
Het laatste nummer van Tiesto is wel aardig, maar Faithless ging hem al voor.

Dat meen je toch niet??? echt zeer zeer matige track, slecht zelfs.

Laatste aardige plaat van tiesto is Suburban Train of Magikal Journey.
Die standaard virus sounds in die track zijn gewoon vreselijk...

Sorry hoor....

Luister eens naar platen van Mark Otten (Mushroom therapy o.a.) dat is goeie muziek.....
 
Origineel geplaatst door Alex Omega
Dat meen je toch niet??? echt zeer zeer matige track, slecht zelfs.

Dat meen ik inderdaad niet, wanneer je hier uit opmaakt dat ik het "goed" zou vinden. Probeerde het zo subtiel mogelijk aan te geven, aangezien een kritische noot hier slecht kan vallen. De term "wel aardig" geldt als "niet kopen" en zelfs niet "downloaden":D
 
Wat een onzin weer. Het is makkelijker om kritiek te leveren dan om het beter te doen.


Doe je eigen ding..................................................... da's goed genoeg.
 
Back
Top