De prijzen van die fransozen staan gewoon op hun site hoor.
Origineel geplaatst door razmatazz
Masteren moet je overlaten aan iemand met de juiste outboard, en de juiste oren en kennis.
Oren en kennis wel. Outboard is ondergeschikt aan de eerste twee. Want iedereen met een dikke portomonee kan wel die dure merken aanschaffen maar dat zegt geen ene malle moer.
Je moet er mee om kunnen gaan. Dus trap niet in lijstjes met dure apparatuur van mensen maar luister naar wat ze daadwerkelijk presteren.
Vinyl masteren is helemaal niet zo makkelijk.
Heb je daar ervaring mee? Ik iig wel en zo moeilijk is het helemaal niet. Tenminste als je weet wat je doet.
Over masteren word in het algemeen zo luchtig gedaan, snap dat niet zo, er zijn maar een paar goede masters in deze wereld.
Je thuisproduktie laten masteren door de allebeste mastering engineer?
Denk eens na man, da's toch niet reeel. De bron is toch inferieur aan wat die beste man dagelijks onder z'n poten krijgt. Dus wees reeel en zorg dat je een goede prijs/prestatie verhouding krijgt zodat je produktie kwalitatief zo goed klinkt dat hij commercieel gezien mee kan. Dat hij toevallig gemastered is door <vul beroemde naam in> is geen automatische garantie voor een betere verkoop. Dat wordt helaas wel vaker ten onrechte gedacht omdat beroemdheid niet alleen afhankelijk is van kwaliteit maar ook van samenwerken van andere bekende namen (en zal het dus wel goed zijn).
Als je denkt met een pluginnetje een end te komen, moet je niet verbaasd staan als je track als een pudding in elkaar zakt op een p.a, tov van andere tracks.
Weet je wel hoe snel die 'simpele' plugins zijn geevolueerd in de laatste paar jaar? En zo simpel zijn ze ook niet eens. Nog behoorlijk aan de prijs ook nog eens. Tuurlijk zit er veel onkruid tussen. Maar een goede set plugins opbouwen is net zo moeilijk als een goede outboard set te vinden die optimaal op elkaar aansluit. Zelf ben iig al vanaf het begin van plugins hiermee bezig en houdt dat ook bij.
Zowieso dat er zat mastering engineers ook gewoon plugins gebruiken omdat die het beste resultaat geven op dat moment. En daarbij niet vervanging zijn voor duur merk X of merk Y maar hun eigen eigenschappen hebben dat ze bruikbaar maakt.
Als je track je lief is, besteed je het uit, muziek maken is inversteren, ook in sound.
Geld spenderen aan dure spullen is geen garantie voor een beter geluid. Dit gaat gelijk op met de kennis die je hebt om ermee om te gaan. Je koopt iets omdat je vind dat je het nodig heb, niet voor een beter geluid.
Dat geldt voor mastering net zo. Je weet dat je het zelf niet zo kan krijgen als je wilt dus zoek je iemand op die dat wel kan bereiken. Niet wat hij gebruikt en of z'n studio er geil uitziet of een achenebbeszooi is. Dus moet je weten wat die persoon kan. En dan hangt het er maar net vanaf of dat bij jouw budget past.
Daarom dat de vraagsteller ook zelf moet leren wat hij nodig heeft. En zelf probeert z'n eigen mastering te vergelijken met dat van pro's.