Live synth zonder presets...

deathspell

Ouwe rot
Lid sinds
29 juni 2012
Berichten
1.577
Hoi allemaal,

Ik vroeg me af, hoe doen jullie dat? Stel je gebruikt een analoge synth zonder de mogelijkheid om presets op te slaan - in mijn geval een TwoVoice Pro. En je gebruikt die synth in twee nummers met twee verschillende patches, geluiden of hoe je het ook noemen wilt. Als je dat live wilt doen, moet je dus de patches dus tussen twee nummers snel maken, correct? Maar hoe noteren jullie die? Wat werkt het beste?

Ik speel zelf nooit synths live en neem alles gewoon op in Logic, maar misschien komt het er ooit van. Vandaar de vraag...
 
gasten van Air hadden een vent met witte handschoenen die vanaf zijkant podium de MS20 patches wisselde tussen de tracks.
 
snel zijn, je synth door en door kennen en weten wat je aan't doen bent. inoefenen en memoriseren. in de pre preset tijd was het niet anders.
je kan soms ook organisch van de ene klank naar de andere gaan dwz: de tussenklanken tijdens het herpatchen in je muziek gebruiken. kan heel mooi effect zijn als je dat goed benut.
 
Daarom heb ik een hekel aan analoge synths zonder presets. Koop iets moderns met geheugens, of een sampler waarmee je de oude synth kunt vertegenwoordigen.
 
snel zijn, je synth door en door kennen en weten wat je aan't doen bent. inoefenen en memoriseren. in de pre preset tijd was het niet anders.
je kan soms ook organisch van de ene klank naar de andere gaan dwz: de tussenklanken tijdens het herpatchen in je muziek gebruiken. kan heel mooi effect zijn als je dat goed benut.

Thanks... ik was bang dat ik iets over het hoofd zag, maar zo eenvoudig is het dus. :)

Het leuke van echte synths op het podium lijkt me juist de mogelijkheid om te variëren, het geluid aan te passen en ermee te spelen - in tegenstelling tot op plaat waar het allemaal - letterlijk en figuurlijk - vast staat. En dat is een stuk minder met een sampler of iets dergelijks.

Dank voor de input!
 
Thanks... ik was bang dat ik iets over het hoofd zag, maar zo eenvoudig is het dus. :)

Het leuke van echte synths op het podium lijkt me juist de mogelijkheid om te variëren, het geluid aan te passen en ermee te spelen - in tegenstelling tot op plaat waar het allemaal - letterlijk en figuurlijk - vast staat. En dat is een stuk minder met een sampler of iets dergelijks.

Dank voor de input!

Yup, en het leuke daarvan is dat je zo soms op leuke ideeën komt voor in de studio. Je leert je synth beter kennen.
 
Thanks... ik was bang dat ik iets over het hoofd zag, maar zo eenvoudig is het dus. :)

Het leuke van echte synths op het podium lijkt me juist de mogelijkheid om te variëren, het geluid aan te passen en ermee te spelen - in tegenstelling tot op plaat waar het allemaal - letterlijk en figuurlijk - vast staat. En dat is een stuk minder met een sampler of iets dergelijks.

Dank voor de input!
Daarom hadden de grote bands meerdere Minimoogs. Kleine bands kozen denk ik voor een specifieke sound waar ze mee varieerden live on stage. Zie bijv. het Minimoog gebruik in de band van Bob Marley. Tegenwoordig is de "gimmick" van een analoge synth zonder presets dat men er wat mee experimenteert (lees: aanklooit) voor het publiek op het podium en doet alsof de synth een eigen leven leidt (lees: geluidseffect).
 
Waar is het ooit misgegaan? We leven in 2017 en het enige synth-nieuws is een kloon van de Mini Moog uit de jaren '60 van de vorige eeuw. Zelfs zonder geheugens, want SD is net iets duurder dan gratis. Waar is de vernieuwing? Ik kan mij de tijd nog herinneren dat je blij was dat je meer dan een stuiver kon krijgen voor je oude achterhaalde monofone Moog.
 
ik heb 3M - Blue Fine Line Tape - 3mm gebruikt op mijn Roland SH-2 om mijn meest gebruikte preset daarmee te markeren naast de faders.
Voor de rest werk ik vanuit die preset verder met zo min mogelijk aanpassingen om het makkelijk te onthouden (bv. alleen de attack, cutoff en release aanpassen).
 
Als je meerdere voices hebt lopen (lees meerdere synths) met ieder hun eigen rol (bass/lead/etc) kan je heel ver komen met presetloze synths.
Maar er zijn meer opties. Niet alle synths met veel knoppen zijn presetloos. Neem bijvoorbeeld een nord lead. Voor iedere functie is een knop, maar heeft wel presets en zelfs 4 part multitimbraal. Alleen de sound moest je natuurlijk wel aan staan.
Ook met een modular kan je meerdere voices creëren, en dat samen in 1 koffertje stoppen. Dat is minder sjouwen dan allemaal losse synths, alleen relatief duurder.
 
Patchsheets gebruiken
En verder je synth op een defaultstand zetten en gewoon tweaken richting geluid wat past, tijdens het spelen ...
Old school zogezegd
 
Voor elke song een nieuwe synth. Die al klaar staat met een patch. Hebben ze met gitaren ook.
 
Er zijn filmpjes te vinden waar the prodigy hun 101 afgeplakt heeft met kleurtjes om snel patches te vinden.
Papieren overlays wisselen. Beetje zelfde met hoe n dj snel een stuk uit n plaat vist. Afplakken.
 
snel zijn, je synth door en door kennen en weten wat je aan't doen bent. inoefenen en memoriseren. in de pre preset tijd was het niet anders.
je kan soms ook organisch van de ene klank naar de andere gaan dwz: de tussenklanken tijdens het herpatchen in je muziek gebruiken. kan heel mooi effect zijn als je dat goed benut.

Jaren,jaren geleden in de begin periode begin jaren '80,trad ik op in een jeugdhuis met de roland syst 100 toen,wel na een paar nummers met nagenoeg dezelfde patch systeem,moesten we een hele omgooi doen,wel dat duurde een half uur,die op we opvulden met platen met elektronische muziek,de combinatie werd wel gesmaakt door het publiek toen.
 
Al gedacht aan een Roland se-02?
Analoog met 128 user presets en wordt automatisch getuned als je 'm aanzet met temperatuur stabilisatie.
Je moet wel met het boutique formaat om willen gaan maar voor live misschien juist wel zo praktisch.
 
Al gedacht aan een Roland se-02?
Analoog met 128 user presets en wordt automatisch getuned als je 'm aanzet met temperatuur stabilisatie.
Je moet wel met het boutique formaat om willen gaan maar voor live misschien juist wel zo praktisch.
Of een Moog Sub Phatty van € 900. Yep, zelfs Moog werkt tegenwoordig met pre-sets (ik weer met mijn Moog fanatisme terwijl ik er niet eens een heb/kan betalen, ha ha).
 
Back
Top