Identificatie batterij Solton SM100

Zijn er ook synths die hun besturingscode in RAM hebben staan dan? dat programmeren een probleem zou zijn. Was ROM vroeger dan zo duur? of is het van voor de tijd van de prom. Dat er alleen nog rommetjes bestonden. Maar dan nog. Of zijn die specifieke synths nooit in massaproductie geweest?

bij mijn weten zijn er geen synths die de besturing in ram hebben.
er zijn wel nogel wat exemplaren die de initialisatie opslaan in ram ( zoals autotune)
sc synths en oberheim bijvoorbeeld.
cmos ram was vroeger duurder dan eprom.
vandaar dat er soms erg zuinig werdt omgesprongen met het aantal beschikbare geheugen plaatsen voor de gebruiker.
de meeste synths (en ook drummachines)met cmos ram zijn trouwens prima uit te breiden qua geheugen.
groeten,
jeroen
 
Beter laat dan nooit: ik heb de batterij gevonden in m'n SM-100. Hij zit - zoals ik al voorspeld had - nogal listig & lastig verstopt tussen de voice cards aan de linkerkant. Als je kaart #1 verwijderd, kun je er bij. Mijn batterij was inmiddels aan het oxideren geslagen dus ik heb 'm er snel uit geknipt voordat hij over de PCB begint te lekken. Als je ook een SM-100 of Project-100 hebt raad ik je aan om even snel de batterij te checken voor het te laat is!

battery.jpg

(afbeelding van www.polynominal.com)

De batterij in kwestie is een vreemd misbaksel van 4 knoopcellen knusjes samengekit in een wit plastic jasje. Ik vermoed dat het dus om een 4 x 1.5 Volt == 6 Volt batterij gaat. Ik zal een printje met 2 CR2032's in serie monteren op een beter bereikbare en iets veiliger plekje.
 
De batterij in kwestie is een vreemd misbaksel van 4 knoopcellen knusjes samengekit in een wit plastic jasje. Ik vermoed dat het dus om een 4 x 1.5 Volt == 6 Volt batterij gaat. Ik zal een printje met 2 CR2032's in serie monteren op een beter bereikbare en iets veiliger plekje.

Waarschijnlijker is 4 x 1,2V oplaadbaar. Die worden nog wel in pakketjes geseald om zo een 4,8V accu te geven (ideaal als backup voor 5V circuits). Zie bijvoorbeeld: http://www.elektronica-online.nl/content.php?cat_id=510

Als dat inderdaad zo is moet je, als je ze vervangt door standaard CR2032, ook het oplaad-circuit deactiveren. Een CR wordt niet blij van een laadspanning.
 
Waarschijnlijker is 4 x 1,2V oplaadbaar.
mmm... zou kunnen. waren die al gemeengoed in de jaren 80?
op de PCB is het niet echt goed te traceren... ik zie dat de min naar wat waarschijnlijk common ground is gaat. de plus gaat via een weerstand en parallel daaraan een diode richting geheugenchips.

het lastige is dat niemand op het wereld wijde web de service manual van de SM-100 heeft. wat heet, zelfs de user manual is missing in action. Ik heb al ooit naar de erfgenamen van Solton gemaild maar kreeg geen antwoord.
 
Nog even wat research gedaan, de gebruikte geheugenchip is een uPD446C, een 2048 x 8bit static RAM chip die maar een klein beetje spanning (2V) en stroom (10uA max) nodig heeft om de inhoud te bewaren.

De firmware staat op twee TMS2532-JL35 eproms - dat zijn die chips met een venstertje. Op het mainboard zit verder weinig interessants behalve dan natuurlijk de drie TDA1022P "bucket brigade" IC's die voor het supervette chorus effect zorgen.
 
waren die al gemeengoed in de jaren 80?

Ja, NiCd accu's zijn al in 1899 uitgevonden ;)
Juist in de jaren '90 zijn die uit de gratie geraakt door opkomst van andere technieken.

de plus gaat via een weerstand en parallel daaraan een diode richting geheugenchips.

Die weerstand is waarschijnlijk je 'laadcircuit'. Vermoedelijk hangt het hele zwikkie aan de kathode-kant aan +5V.

Maar als 2V voldoet dan is één CR waarschijnlijk genoeg, zelfs als je de diode laat zitten (verlies je nog eens 0,7V). Ik zou zeggen weerstand eruit en gewoon proberen met één CR2032.
 
Ik zou zeggen weerstand eruit en gewoon proberen met één CR2032.
OK, ik probeer het te volgen... haal ik de weerstand eruit, dan loopt er alleen nog stroom van de batterij naar de RAM chip dankzij het eenrichtings-poortje in de diode. amirite?

ik zal proberen morgen wat foto's te maken van het betreffende gebied maar mijn ouwe camera is nogal wispelturig. maar alvast dank voor het meedenken.
 
OK, ik probeer het te volgen... haal ik de weerstand eruit, dan loopt er alleen nog stroom van de batterij naar de RAM chip dankzij het eenrichtings-poortje in de diode. amirite?

Jep. En als er gewone spanning op de RAM-chip staat loopt er niks door de diode omdat het potentiaal aan de kathode-kant hoger is, maar loopt er wel nog een beperkte stroom (via de weerstand) om de accu op te laden. Technisch niet echt de beste methode (er staat altijd laadstroom op de accu, ook al is die allang vol), maar wel iets dat je vaker ziet in synths.
Dat is de stroom waar een CR2032 cel niet blij van zal worden, dus vandaar dat die weerstand er dan uit moet.
 
als er gewone spanning op de RAM-chip staat loopt er niks door de diode omdat het potentiaal aan de kathode-kant hoger is, maar loopt er wel nog een beperkte stroom (via de weerstand) om de accu op te laden.
Aha! Dan had ik het principe goed begrepen. Ik ben nog maar net begonnen met electronica dus nog een hoop te leren maar da's juist ook zo leuk. Blijkbaar blijft er ook wel wat hangen :)

CR2032 batterijhouder is besteld; zodra die binnen is ga ik (heel voorzichtig) solderen. Uiteraard zal ik het resultaat ook hier delen.
 
Ondertussen even een voice card op de scanner gelegd. Altijd leuk zo'n antieke PCB :)



links naar rechts: noisegenerator, twee "digitally controlled" maar o zo analoge oscillators, mixer, SSM2045 VCF/VCA chip, twee SSM2056 ADSR chips en versterker(?).
 
En helemaal rechts een LM13700! Zal de VCA dan wel zijn..(?)
ik denk dat die LM13700 als een soort eindtrap functioneert en dat de VCA in de SSM2045 gebruikt wordt als "de VCA" als je begrijpt wat ik bedoel. IIRC heeft de LM13700 geen voltage maar current control.

Echt onder een scanner gelegd? Mooie afbeelding!
ja. dit soort objecten scannen gaat best goed als ik de klep open laat staan. Klik voor de 5000 pixel versie :)
 
ik denk dat die LM13700 als een soort eindtrap functioneert en dat de VCA in de SSM2045 gebruikt wordt als "de VCA" als je begrijpt wat ik bedoel. IIRC heeft de LM13700 geen voltage maar current control.

Je hebt waarschijnlijk gelijk dat de VCA uit die 2045 gebruikt word. (Stom van me, heb die chip nog wel in mijn modular als VCF/VCA combo..) Dat de 13700 current controlled is lijkt me het probleem niet.
Maar wat doen ze dan in vredesnaam met die 13700? Lijkt me een duur onderdeel voor een eindtrap.
Nu ben ik benieuwd naar het schema. :)
 
Waveshaper?
waveshapen "achter" de VCF/VCA? dat lijkt me niet.
bovendien zo ik er dan twee verwachten (eentje voor iedere vco)
ik hou het op een soort eindtrap voor de voice mixer waarmee evt. volumeverschillen tussen de verschillende cards gecompenseerd kunnen worden.
maar het is idd wel een relatief duur onderdeel. hoewel... die SSM chips waren toendertijd ook niet bepaald gratis.
 
waveshapen "achter" de VCF/VCA? dat lijkt me niet.

Ik heb het schema niet dus ik wist niet dat hij achter de VCA zat.

bovendien zo ik er dan twee verwachten (eentje voor iedere vco).

Een LM13700 is een dual OTA hé?
 
Ik heb het schema niet dus ik wist niet dat hij achter de VCA zat.
dat is ook maar een gok mijnerzijds.... het hoeft natuurlijk niet maar in mijn beperkte ervaring is verbazingwekkend vaak de fysieke plaats van een onderdeel gerelateerd aan de functie cq. plek in het circuit.

Maar voor hetzelfde geld heb jij gelijk want...
Een LM13700 is een dual OTA hé?
Die slag is U :)
 
Back
Top