Fotoreportage: Korg 01/W batterij vervangen

IOStream

Werkt op 2 AA'tjes.
Lid sinds
28 juli 2010
Berichten
246
Vandaag merkte ik bij het starten van m'n 01/W FD dat er een bericht verscheen op de display: 'ERROR: Battery Low (Internal)'. Zoals veel synths uit die periode heeft de 01/W een platte 3V CR2032 om data intern op te slaan. Na 7 à 10 jaar moet deze vervangen worden. Mijn 01/W is zo'n 15 jaar oud dus ik wist dat het niet lang meer zou duren voor ik er een nieuwe in moest steken.

01W%205.jpg


Dus de 01W ging over de kop om de 17 schroeven aan de onderzijde los te draaien (dus niet de schroeven aan de achterkant!). Eenmaal geopend kon ik de batterijhouder duidelijk zien vlakbij de CPU op het hoofdbord. Ik heb drie foto's gemaakt zodat de volledige binnenkant te zien is. De batterijhouder is op de 3e foto te zien.

01W%209.jpg

Linkerkant: voeding

01W%2010.jpg

Midden: hoofdbord

01W%2011.jpg

Rechterkant: hoofdbord, aansluitingen (bovenaan) en floppy drive (nog net in beeld rechts)

Hier is nog een detailfoto van het gebied rond de CPU en de batterijhouder.

01W%2012.jpg


Er zat veel stof rond deze CPU dus dat heb ik weg gehaald met een wattenstaafje voor ik de batterij verving. Voor de rest zag de 01/W er zeer goed uit intern.

01W%2013.jpg


De CPU ziet er nu een stuk beter uit. Het betreft een NEC CPU uit '84, de 01/W zelf is uit '91.

01W%2014.jpg


De batterij vervangen gaat als volgt: de batterij wordt door de vorm van de houder naar rechts geduwd, waar de houder open is, maar niet breed genoeg om de batterij door te duwen. De bedoeling is dat je de batterij naar de andere kant duwt om hem dan omhoog te tillen door de open bovenkant.

01W%2015.jpg


Zodra de oude batterij er uit was heb ik zo snel mogelijk de nieuwe geïnstalleerd en de 01/W terug dichtgedaan. Ik had de display ook nog kunnen opkuisen want er zit een redelijke hoeveelheid stof langs de binnenkant (zie foto 1), maar dit zou een flinke operatie geweest zijn (hoofdbord losdraaien en afkoppelen, display demonteren, ...).

Toen ik hem aanzette was natuurlijk het geheugen volledig gewist. Ik had gehoopt dat dit niet zou gebeuren (naar het schijnt houdt de 01/W het geheugen in veel gevallen nog zo'n 3 minuten vast voor het gewist wordt). Factory reset gedaan, en gelukkig heb ik de meeste custom data op de floppy gesaved, dus dat had ik maar binnen te laden.

Nog een aangename verrassing: de Combi's werkten al geruime tijd niet (laden wel, maar geen geluid). Gelukkig lag dit enkel aan de lage spanning van de batterij: ze zijn allemaal terug sinds vandaag! :okdan:

Al bij al is dit een simpele operatie, en ben ik weer gerust voor het volgende decennium. Alleen had het wel makkelijk geweest als Korg de batterij langs een klein klepje aan de achterkant vervangbaar had gemaakt. Maar al een geluk dat die niet vastgesoldeerd zit natuurlijk...
 
Het wissen van het geheugen is geen probleem aangezien de 01/W FD een floppy drive heeft. Daar zit bij mij altijd een floppy in waar ik af en toe een back-up op maak.

Die 5 condensatoren, over welke 5 gaat dit precies?
 
Ja ik bedoel, waar zitten ze ongeveer? D'r zijn meer dan 20 elco's op het hoofdbord te zien.

Nu ja, is toch een karwei voor een volgende keer. Dan doe ik meteen alle elco's waarschijnlijk.
 
Back
Top