Welke synth moet ik kiezen?

-> Dan blijft nog over:

+ Nord Lead 2X
+ DSI Mopho (kb of SE)
+ Roland Gaia SH-01

Tja wat wil je dan, analoog en monofoon of digitaal en polyfoon?

Daar ben ik het wel mee eens. De andere zijn niet zo hands-on. Ik denk dat de verhouding knoppen/functies nog wel wat hoger mag liggen dan bij bijv. de DSI synths.

Ik vind de presets van de Gaia verschrikkelijk, maar als je vanuit het niets klanken opbouwt, dan klinkt het toch wel behoorlijk goed. En de User Interface is wel inzichtelijk (alhoewel niet echt mooi).

Er zijn veel opties, maar ik denk zelf dat je het beste kan kijken of je het gelukkigst wordt van
(1) virtueel analoge synths zoals die van Novation met veel opties, klankmogelijkheden, polyfonie, maar toch ook een minder hands-on gevoel, omdat je veel moet editen (evetueel via menu's) voordat je bij je klank komt of
(2) een synth met minder opties, maar veel knoppen, waarmee je lekker hands-on kan werken. Ik denk bij die laatste ook aan een (tweedehands) Sub Phatty o.i.d.
Ik word zelf nooit zo warm van de eerste soort, tenzij het kastjes zijn die je puur voor presets gebruikt (bijvoorbeeld in live situaties).
 
De Novation synths die ik noem hebben best veel knoppen. Kijk even naar de plaatjes op Vintagesynth.com. Wat ik zelf minder vind is dat ze een sound engine met 3 oscillatoren hebben, die alle 3 dezelfde set knoppen gebruiken voor hun instellingen. Je kunt dus niet live aan 2 oscillatoren tegelijkertijd tweaken.

Er is overigens ook een rackversie van de KS4/KS5, de KS Rack.
 
Sorry dat ik ff offtopic ga, maar is die AN1X vet ja? Heeft ie ook een beetje een eigen sound of dat niet echt?

Ik vind van wel. :). Hij kan ook echt heerlijk analoog klinken. Een Vrius is wel dikker, maar de AN1x heeft wel echt zijn eigen heerlijke sound. Vooral lekker snappy ook.

Hier staat een demo waar hij meer zijn Trance kant laat zien: http://www.jaybmusic.net/Sounds.php#end
 
De Novation synths die ik noem hebben best veel knoppen. Kijk even naar de plaatjes op Vintagesynth.com. Wat ik zelf minder vind is dat ze een sound engine met 3 oscillatoren hebben, die alle 3 dezelfde set knoppen gebruiken voor hun instellingen. Je kunt dus niet live aan 2 oscillatoren tegelijkertijd tweaken.

Er is overigens ook een rackversie van de KS4/KS5, de KS Rack.

Ja ik ken ze, en ze zijn wel erg goed in dat opzicht. Desondanks zijn de synth engines wat complexer dan van veel analoge monosynths. Als je van preset verwisselt ben je een aardige tijd bezig om alle instellingen naar je smaak te krijgen, en moet je bijvoorbeeld alle oscillatoren 1 voor 1 selecteren om de instellingen te veranderen. Da's toch anders qua 'hands-on' gevoel dan zo'n Sub Phatty, of andere synths waar je 'alles voor je ziet'. Desondanks prima synths hoor, die KS-serie.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Monophone synth's vallen bij mij wel snel af omdat ik het liefst alles toch op 1 synth doe en deze machines natuurlijk geen akkoordjes kunnen spelen. Live spelen is niet relevant voor mijn doeleinden.

Ik ga morgen even langs de muziekwinkel om de Gaia en Mininova te testen, ze hebben ook een sub phatty staan dus misschien dat ik dan in eens over stag ga(ik vind het namelijk wel een prachtig apparaat). Bij mij op school staan Nord's ik weet alleen niet wat voor een soort, dus die wil ik ook nog even proberen.
De novation K-station sprak mij ook erg aan qua lay-out, maar net als alle andere novation demo's zijn deze heel erg trance/dance georiënteerd. Denken jullie dat ik mijn gram kan halen in hun producten.

De AN1X klonk goed, maar ik ben bang dat die een beetje te groot is voor mijn studentenkamertje.

Nogmaals enorm bedankt voor jullie hulp!
Een update volgt!

EDIT: wat denken jullie van een Access virus C ? Dat ligt 2e hands nog wel binnen het budget, maar kan ik daar de sounds mee maken die ik wil?
 
Laatst gewijzigd:
De Virus C, vind ik echt een top Synth. Daar moet je echt alles uit kunnen halen. Als ik, bijvoorbeeld, zou moeten kiezen tussen de Virus of de AN1x als enige synth, dan zou ik de Virus nemen. Meer voice, meer kanalen, super filters.

Maar het blijft wel een kwestie van smaak. Je kunt voor het geld van een virus, B.v. Ook twee andere synths kopen. Mininova B.v en een Waldorf Blofeld. Dan heb je ook een mooi stel. En zo blijft het moeilijk :)
 
De keuze voor een go-to synth is héééél bewust.
Ik had op een gegeven moment 6 drumcomputers in huis.
Dat probeer ik dus met synth's te voorkomen.

Zou jij in mijn geval voor de Nord 2X of de Virus C gaan als all-rounder?
Ik speel dus voornamelijk funk/rock/hip-hop achtige dingetjes.
 
Bedankt allemaal …De novation K-station sprak mij ook erg aan qua lay-out, maar net als alle andere novation demo's zijn deze heel erg trance/dance georiënteerd. Denken jullie dat ik mijn gram kan halen in hun producten. …
Ik speel in een funk, soul, disco coverband en ik gebruik een X-Station en Logic Pro. ;-)
Het gaat niet om de fabrieksgeluiden, maar om wat je er uit kunt halen. Dat zit bij Novation synths wel goed. Het is eerder dat ze wat "lief" klinken, en niet vet door de mix kunnen snijden als een NordLead of een Moog. Novation heeft zelfs een Jamiroquai geluidenbank ter download op haar website staan.

Als je jaren '80 sounds wil maken, is het van belang dat de synth FM-synthese, ringmodulatie en of panfluit-achtige samples aan boord heeft. Voor funk en soul heb je electrische piano's en B3 orgels nodig. Die haal je meestal niet uit een "klassieke" synth. Vandaar dat ik ook de soft synths van Logic Pro gebruik. Bij een hardware synth heb je dan een sample-based workstations nodig, of een VA voor piano/orgel zoals de Nord Electro.

PS. Nog een mooie synth VA met knoppen is de Alesis Ion. Maar die is wel moeilijk te vinden.
 
De keuze voor een go-to synth is héééél bewust.
Ik had op een gegeven moment 6 drumcomputers in huis.
Dat probeer ik dus met synth's te voorkomen.

Zou jij in mijn geval voor de Nord 2X of de Virus C gaan als all-rounder?
Ik speel dus voornamelijk funk/rock/hip-hop achtige dingetjes.

Dan zou ik zeker niet voor de Virus C gaan.. Heeft een erg donker karakter.. Als je dan toch per se een Virus wilt zou ik zelfs voor de B gaan.

Voor jouw genre lijkt me de Nord Electro idd top of evt de Nord 2X
 
Ik heb vandaag wat synth's kunnen uitproberen.
Ik heb de Gaia, mininova, slim phatty, system-1, ms-20 mini en basstation II onder de vingers gehad.

De mininova en ms-20 mini vallen voor mij direct af door het mini-toetsenbord. Dat werkt niet voor mij en het lijkt mij wat onhandig om een midi-keyboard aan te sluiten op een instrument dat al toetsen heeft.
Ik heb ook gemerkt dat monophony niet mijn ding is, dus daarmee viel de slim phatty, basstation en ms-20 af.
Ik moet wel zeggen dat die slim phatty echt heerlijk weg speelt, gebouwd is als een slagschip en een heel dik geluid heeft.

Ik heb niet heel lang met de system-1 kunnen spelen, maar dat was gewoon niet mijn ding. Ik kon mijn vinger er niet echt op leggen waarom. Misschien een is het wat vaag om te zeggen maar het ontbrak mij aan karrakter. Ik denk wel dat dubstep/d&b mannen/vrouwen deze synth erg kunnen waarderen.

Ik begon met gemengde gevoelens aan de Gaia omdat ik er al best veel slechte dingen over had gehoord wat betret dun geluid. Ik snap wel waar dit vandaan komt. De gaia heeft 3 toon gedeeltes en je moet ze echt alle 3 gebruiken om er een mooi ronde volle sound uit te halen. Hoewel ik het niet erg zou vinden om er 1 in huis te hebben denk ik toch niet dat het de gaia wordt.

De zoektocht gaat dus door. Volgende week kan in een Nord proberen en ik hoop iemand te vinden in Leeuwarden die een Virus B /C of Supernova heeft staan.
 
Wat vond je van de sound van de MiniNova?
 
Wel grappig wat je zegt over de system-1, ik had hetzelfde. Ik heb in het verleden wel eens prima synths gekocht waar ik toch geen directe "klik" mee had en die zijn inmiddels allemaal weer de deur uit.
De gaia is overigens zo'n synth waar weinig mis mee is (zelfs losse oscillatoren klinken goed als ik het me goed herinner) maar waar ik toch nooit heel enthousiast over werd. Maar misschien geldt voor jou iets heel anders hoor!
 
Het probleem met de mininova was dat ik niets aan de presets had qua sound. Nou is dat niet erg aangezien ik toch mijn eigen sounds wil bouwen. Maar in de korte tijd in de muziekwinkel snapte ik niet helemaal hoe ik mijn eigen sounds nou kon bouwen. Er was helaas ook niemand in de muziekwinkel die er verstand van had.

Ik begrijp wel wat jij bedoeld pip, ik heb om die reden wel eens een 300 euro gitaar boven een 700 euro gitaar verkozen.. Het moet je gewoon liggen denk ik. De lay-out van de Lead 2x en Virus A/B vind ik er al heel aantrekkelijk uitzien dus dat zijn direct pluspunten. Dat zelfde had ik met de Phatty, een hele duidelijke lay-out, maar helaas te gelimiteerd.
 
Met zo'n Mininova of iets dergelijks zul je moeten graven in menu's. Dat is absoluut niet hands-on.

De Gaia moet het hebben van het complete pakketje. Daarmee bedoel ik de duidelijke hands-on layout, de ingebouwde effecten, phrase recorder, USB audio-interface, verborgen MIDI-geluidsbank, enzovoorts. De oscillators op zich klinken wat dunnetjes ten opzichte van andere synths. Als je echter leert stapelen en speelt met de effecten veranderd het van een schattig ding in een waar monster. Hier zul je wel moeite voor moeten doen, want de presets (incl. het merendeel van de Roland Axial website) zijn geen goede afspiegeling van de mogelijkheden en ook geen goede startpunten voor het maken van eigen sounds. Het constant verplicht maken van eigen patches was iets wat me op den duur tegen ging staan bij het maken van complete tracks en daarom heb ik mijn exemplaar verkocht.

Het ligt er natuurlijk aan waar je prioriteiten liggen: zelf urenlang sounds knutselen of complete tracks maken.
 
Probeer ook de Blofeld Keyboard als je de kans krijgt, misschien niet het meest hands-on, maar die matrix werkt eigenlijk best heel erg snel met weinig controls en het klavier is ruim bovengemiddeld goed van kwaliteit - dat is nogal eens anders bij moderne synths. Het komt aan op het geluid, sommigen lopen er mee weg (ik ook), anderen niet.
 
Het probleem met de mininova was dat ik niets aan de presets had qua sound. Nou is dat niet erg aangezien ik toch mijn eigen sounds wil bouwen. Maar in de korte tijd in de muziekwinkel snapte ik niet helemaal hoe ik mijn eigen sounds nou kon bouwen. Er was helaas ook niemand in de muziekwinkel die er verstand van had.

Ik begrijp wel wat jij bedoeld pip, ik heb om die reden wel eens een 300 euro gitaar boven een 700 euro gitaar verkozen.. Het moet je gewoon liggen denk ik. De lay-out van de Lead 2x en Virus A/B vind ik er al heel aantrekkelijk uitzien dus dat zijn direct pluspunten. Dat zelfde had ik met de Phatty, een hele duidelijke lay-out, maar helaas te gelimiteerd.
De sound engine van de MiniNova zit ook in Novation synths met veel meer knoppen en grote toetsen. Of in een rack met veel meer knoppen. In een voor analoge synths vrij gebruikelijke layout.
 
De sound engineering van de Mininova is hetzelfde als de Ultranova, maar uitgebreider dan de Supernova volgens mij. Zo heeft de Ultranova ook de beschikking over wavetables.
 
Hey mannen,

Even een update..
Ik ben veel aan het zoeken geweest en een hoop dingen uitgeprobeerd in een enorm breed scala van plug-and-play keyboards zoals de Juno-DI tot aan een Modulaire Synth bij een collega muzikant thuis.
Ik ben gaan kijken naar wat voor mij een lekkere workflow is.
Ik hou van sequencers, mijn eerste drumcomputer ooit was een Yamaha RY-10 en hoewel meerdere drumcomputer kwamen en gingen bleef de Yamaha altijd staan omdat hij een heerlijke 16-step button-sequencer heeft.

Ik ben toen gaan kijken naar synths met sequencers er in en ook naar externe hardware sequencing.
Qua losse sequencers kwam ik snel terecht bij de Doepfer Dark Time en de Arturia Beatstep.
Qua synths kwam ik bij de Arturia Microbrute, Novation Bass Station 2 en die nieuwe Casio's XW's.
Het hele modulaire gebeuren vond ik wel echt heel vet dus mijn ogen gingen ook al richting de MS-20 mini + een Beatstep.

Niet veel later kreeg ik de Bass Station 2 in handen en dit had eigenlijk alles wat ik wou. Sequencing, Appergiators en lekkere 70's en 80's bassen en (na een beetje prutsen) leads en zo werd de Bass Station 2 mijn eerste 'echte' synth!

Het is grappig om te zien hoe groot het verschil kan zijn tussen wat je nodig denkt te hebben en wat je eigenlijk wil.

In ieder geval wou ik jullie bedanken voor de input en feedback, dus hierbij: Bedankt! :biertje:
 
Back
Top