Meer piano-achtigen?

barn

Detroit nerd
Lid sinds
16 augustus 2002
Berichten
2.374
Locatie
Amsterdam
Ik heb sinds kort piano-les... en nu wilde ik eigenlijk iets qua spelen hebben wat het dichts bij een piano in de buurt komt...

Nog niet eens qua sound, maar dus meer qua gewogen keyboard...

Ik zit voornamelijk te denken aan een Hohner Pianet T... die zijn nog redelijk goedkoop te krijgen...

Maar daar stokt het een beetje... hebben jullie tips?
 
Yamaha S80/90
 
Even opgezocht, maar die gaan richting de 700-800 euro?

Dat is boven mijn budget...

dus tussen de 200-300...

minder mag natuurlijk ook...
 
Roland SX700 (weet even niet de precieze benaming)? Stage piano dacht ik als dat mag..?

Oke excuus, ik ging te snel.
Ik las zo 1,2,3 700-800 Euro.

Er komt vast nog iemand met een tof idee.
 
M Audio Keystation 88. Midicontroller, doe je pianoklank uit een vst. Klinkt vaak toch beter dan on board, tenzij je in een hoge budgetklasse gaat shoppen. Keystation koop je voor €200,- tweedehands. Halion Sonic is een leuke allround geluidenbak van Steinberg -> €250,-.
 
Dan zou ik gaan voor een midi controller met gewogen toetsen (en dus de geluiden uit de computer, reason piano of plugins). Met enige regelmaat worden er van die M-audio 88 keys weighted keys bakken aangeboden op marktplaats.
 
Maar dat zijn semi-gewogen toetsen... heb nu zo'n kleine Axium Pro 25... en die toetsen zijn het toch net niet ofzo...

Dan denk ik dat een Pianet beter speelt (hoewel; hoe velocity sensitive is ie eigenlijk?)...
 
Pianet is echt niet te vergelijken met een piano, is echt een lightweight keyboard met een typische sticky action, dan komen de semi weighted keys al veel meer in de buurt.
Ik ken de M-audio keyboards verder niet.
Maar je hebt 200-300 euro, dan zijn de full weighted (en de graded hammer keyboards al helemaal) niet binnen bereik en moet je het doen met de semi's.
 
Ik zou dan voor een roland G1000 danwel Roland G800 gaan.
Tweede hands uiteraard.

Ik heb de mijne vorig jaar (g1000) bijvoorbeeld verkocht voor 250 en nu staan er ook weer een paar op marktplaats.

Vooral G1000 heeft een bijzonder goede klank en gewogen toetsen.
Het is wel een keyboard, dus daar moeten sommige even overheen stappen, want wordt toch als minderwaardig gezien, maar qua klank is dit keyboard puik in orde.


Paul
 
Nieuw, reken op zo'n 1200 euro of zo, tweedehands de helft of minder, afhankelijk van de leeftijd. Meest belangrijk: gewogen toetsen die overeenkomen met een piano-aanslag. (Dus geen G800 of G 1000, leuke keyboards maar behalve dat er ook zwarte en witte toetsen op zitten heeft het drie keer niks met een piano te maken)
Stap twee zijn de geluiden, als die niet naar wens zijn is idd de pc een leuke geluidsmodule met een beetje knutselen. Denk ook idd aan iets als een Yamaha S90 of een Korg Triton/trinity met 88 toetsen. Ook de korg SG is een leuke optie. Heb ooit eens een 01W pro X gekocht voor 350 euro. Top klavier, alleen de pianosounds niet meer up to date. Een externe module of pc doet dan wonderen.
 
Nieuw, reken op zo'n 1200 euro of zo, tweedehands de helft of minder, afhankelijk van de leeftijd. Meest belangrijk: gewogen toetsen die overeenkomen met een piano-aanslag. (Dus geen G800 of G 1000, leuke keyboards maar behalve dat er ook zwarte en witte toetsen op zitten heeft het drie keer niks met een piano te maken)
.

Klopt, maar vraag van TS was een piano achtig iets voor max 300,-
Dan zul je moeten schipperen, want voor 300,- is vrees ik geen piano achtig iets te vinden dat aan die eisen voldoet.

Of het budget omhoog, of met iets minder genoegen nemen.

Maar dat is zo te lezen sowieso de strekking van alle reacties.

Paul
 
@Barn:
Op Marktplaats heb ik een Yamaha P120 te koop staan met een graded Hammer klavier. Zelf vind ik dit klavier echt geweldig voor piano spelen. Voor het snellere synth werk is deze te zwaar, maar om er echt piano op te leren spelen voldoet deze prima. Voeg daarbij een meer dan goede piano klank en ingebouwde speakers en je hebt een perfect instrument om de komende jaren mee vooruit te kunnen. Het is wel iets boven je budget, maar daartegenover staat dat je dit klavier waarschijnlijk enkele decennia kan gebruiken.
http://link.marktplaats.nl/524246007
 
Als je echt naar een klavier wil stappen dat "lijkt" op een echte piano, denk ik dat het moeilijk wordt met dat budget.
Ben zelf professioneel pianist en het blijft toch altijd een groot verschil.
De enige die ik tot hiertoe niet slecht vind is de CP reeks van Yamaha, maar dan zit je toch al snel aan 3000 tot 5000euro. Maar dan heb je toch al wat.
Misschien toch eventueel kijken naar de goedkopere acoustische piano, en eventueel later een silent-system laten inbouwen als je "geluidloos" wil gaan spelen. Dan heb je het klavier van een echte piano en kies je zelf de klankmodule die je het best lijkt binnen je budget.
 
De Pianet T is een vreselijk fijn electrisch pianootje (ik heb er twee), maar zoals anderen zeggen hoef je het niet te doen voor de gewogen aanslag - die heeft 'ie nl. niet. Al moet ik zeggen dat het 'sticky' effect van de toetsen wel een fijne weerstand geeft die niet persé op gewogen lijkt, maar wel heel gedoseerd is te bespelen. De aanslaggevoeligheid heeft ook een vrij beperkt bereik, als je het met MIDI velocity vergelijkt zou ik zeggen zo tussen de 35-115 (op een schaal van 0-127).

M.a.w. je zult er zelf even op moeten gaan spelen om een mening te vormen. :kimono:

Voor 200-300 euro is een gewogen klavier lastig. Ik zou je een Casio PX-320 of hoger aanraden, als je er één tweedehands kunt vinden, maar dat zal ook wel iets boven budget zijn. Maar dan heb je een klavier / klank die ik zelf niet beter heb gevonden in apparaten die nieuw het dubbele kosten (ik heb nieuw 650 euro betaald voor de PX-320, iets meer dan twee jaar geleden en ik ben er vreselijk gelukkig mee voor dat geld).
 
Maar dat zijn semi-gewogen toetsen... heb nu zo'n kleine Axium Pro 25... en die toetsen zijn het toch net niet ofzo...

Dan denk ik dat een Pianet beter speelt (hoewel; hoe velocity sensitive is ie eigenlijk?)...

Nope, de keystation 88 pro bedoel ik, die heeft echt gewogen toetsen met hammer-action-feel. Vaak tweedehands gezien voor rond de €250,-

http://www.rockpalace.com/product/M-Audio-Keystation-Pro-88

Is nu vervangen door deze:

http://www.bax-shop.nl/midi-keyboar...details.html?gclid=CIrWpqjU_K0CFVRItAod9UcVrg

Goedkoopste gewogen 88 toetsen controller volgens mij.
 
Back
Top