Componist op leeftijd stumpert maar wat raak

Rowy

Ingeburgerd
Lid sinds
4 december 2021
Berichten
28
Locatie
Tilburg
Als componist stumper ik niet. Klassieke opleiding, tientallen jaren ervaring met zowel componeren als lesgeven, dus dat zit wel goed. Maar ik verdwaal voortdurend in de moderne hulpmiddelen. Dat begon al in mijn jeugd, toen ik een Solina orgel kreeg, dat een beperkt bereik bleek te hebben. Mijn muziekleraar schudde er het moede hoofd bij. Mijn moeder echter wilde per se dat type, want hij paste qua kleur zo mooi in het interieur. Toen ik 15 jaar was, heb ik geheel zelfstandig een piano gekocht. Dat leverde inderdaad een probleem op. Het was de verkeerde kleur, maar ik hield mijn poot stijf. Gelukkig was hij zeer oud, dus de stijl klopte wel. Tot verdriet van mijn moeder wilde ik geen kandelaar op mijn piano. Helaas vond mijn vader, een voormalig muziekleraar, mijn piano machtig interessant. Ik had dan wel een piano, maar ik moest voortdurend vechten om even te mogen spelen. Mokkend en mopperend zat ik dan ook vaker achter de solina dan achter mijn piano.

Afijn, om een lang verhaal kort te maken, als je opgegroeid bent met akoestische instrumenten, dan zijn digitale instrumenten, of elektronische, of hoe je ze ook maar mag noemen, magische spullen die soms nog het meest op het controlecentrum van een kerncentrale lijken. Dus ben ik van plan om schandalig te profiteren van jullie kennis op dit gebied en andere moderne verworvenheden.

Tuurlijk wil ik best een tegenprestatie leveren. Ik geef geen les meer, maar als iemand even vast zit met harmonieleer, contrapunt, stemvoering of zelfs een akkoord in moderne akkoordennotatie, dan ben ik er. Als je me wakker kunt krijgen.
 
Welkom.. ikzelf heb weinig theoretische kennis. net als velen hier... Maar dat hoeft ook niet... Gewoon een kick op step 1, 5, 9 en 13 en dan ben je er al bijna met je dance track ;)
 
Welkom en doe je tegoed aan al de info die je op het forum kunt vinden, wie weet ga je jezelf nog verrassen met niet vermoede ontwikkelingen?
Je bent nooit te oud om te leren en nieuwe avonturen te beleven.
 
Welkom:baco: Hier genoeg kennis van techniek, apparatuur en software, maar totaal geen kennis van muziektheorie:P
 
Welkom!
Geen kennis van muziektheorie en ook niet van techniek, maar geniet er toch volop van!:)
 
Welkom! en het is de beste tijd ooit om iets te leren omdat tegenwoordig alle kennis wel online ergens te vinden is, zij het youtube of hier uiteraard. Velen van ons hebben het 20 of 30 jaar geleden toch veel zelf allemaal maar moeten uitvogelen.
 
Hallo @Rowy. Fijn om te lezen dat ik hier lastige vragen kan gaan stellen over akkoorden schema's enzo. Ik heb nooit piano of gitaarlas gehad: daar was en ben ik te lui voor ha ha.

Het helpt naar mijn mening inderdaad om dat controlecentrum van een kerncentrale op een synth te begrijpen als je wetenschapper bent danwel natuurkunde in je pakket hebt gehad op de midd. school. Tip 1: probeer niet te gaan begrijpen hoe een zg. FM synth (lees: Yamaha DX7) werkt.

Tip 2: begin met het proberen te begrijpen wat een oscillator (lees: toongenerator) is. Zit op elke synth (anders: geen geluid). Iets met geluidsgolven en frequentie.

Helaas zou ik zo snel geen website weten waar de basale synth begrippen netjes worden uitgelegd: oscillator, golfvormen, filter, LFO (low frequency oscillator) en envelope generator.

Veel plezier met je nieuwe hobby.


P.S. Als je die Solina nog hebt maak je veel vrienden hier! ;)
 
'Ware kennis bestaat erin te weten dat m'n niets weet'. Socrates.
Welkom
 
Welkom,

Hey wat tof. Ik waardeer Klassiek enorm.
Sommige werken zie ik net als een piramide.
Een gigantisch bouwwerk waar velen generaties aan vooraf zijn gegaan.
Niet voor niets dat andere muziek als 'lichte muziek' word bestempeld.
Alhoewel sommie jazz werken ook wel bouwwerken a la piramide zijn.
Wat zijn je plannen precies? heb je je piano nog? Wil je in de computer gaan componeren/opnemen?
Of ga je juist rauwe hardcore Tekno maken :-)
 
Helaas zou ik zo snel geen website weten waar de basale synth begrippen netjes worden uitgelegd: oscillator, golfvormen, filter, LFO (low frequency oscillator) en envelope generator.

Het is maar de vraag of de topicstarter hier naar op zoek is of wellicht zich op andere manieren bezig wil houden met electronische muziek zoals bijv sampling of zo?
Mocht je als newbie toch behoefte aan dat soort info hebben, hier een clipje van 20 min waarin de basics op een heel simpele manier uitgelegd worden;

 
Wat zijn je plannen precies? heb je je piano nog? Wil je in de computer gaan componeren/opnemen?
Of ga je juist rauwe hardcore Tekno maken :-)

Natuurlijk blijf ik componeren, ook al ben ik gepensioneerd. Componisten sterven in het harnas :-)

Dat van die hardcore Techno zal een grapje zijn. Ik kan inmiddels met een DAW omgaan en slaag er in om muziek in een MP3 of zelfs video om te zetten. Ik moet er wel stevig bij nadenken. Het gaat niet vanzelf en ik zal er wel nooit helemaal aan wennen. Terwijl ik toch een van de eersten in Nederland was met een Commodore 64 :-)
 
Het is maar de vraag of de topicstarter hier naar op zoek is of wellicht zich op andere manieren bezig wil houden met electronische muziek zoals bijv sampling of zo?
Je hebt gelijk. Als je ouder wordt, leer je je tijd efficiënt te besteden. De zaken die je niet liggen, negeer je. Het gaat mij meer over praktische zaken. Zo overweeg ik de aanschaf van een nieuwe digitale piano. Ik heb echter nogal specifieke wensen, maar ik denk dat ik dat bericht beter in een andere sectie kan plaatsen.
 
Welkom.

Zo overweeg ik de aanschaf van een nieuwe digitale piano. Ik heb echter nogal specifieke wensen
Heb onlangs mn Yamaha cvp208 de deur gewezen en een yamaha clp575 op 2dehand.be gevonden.

die yamaha clavinova reeks blijven toch 1 van de beste. klavieren zijn ook heel goed.
 
Als componist stumper ik niet. Klassieke opleiding, tientallen jaren ervaring met zowel componeren als lesgeven, dus dat zit wel goed. Maar ik verdwaal voortdurend in de moderne hulpmiddelen. Dat begon al in mijn jeugd, toen ik een Solina orgel kreeg, dat een beperkt bereik bleek te hebben. Mijn muziekleraar schudde er het moede hoofd bij. Mijn moeder echter wilde per se dat type, want hij paste qua kleur zo mooi in het interieur. Toen ik 15 jaar was, heb ik geheel zelfstandig een piano gekocht. Dat leverde inderdaad een probleem op. Het was de verkeerde kleur, maar ik hield mijn poot stijf. Gelukkig was hij zeer oud, dus de stijl klopte wel. Tot verdriet van mijn moeder wilde ik geen kandelaar op mijn piano. Helaas vond mijn vader, een voormalig muziekleraar, mijn piano machtig interessant. Ik had dan wel een piano, maar ik moest voortdurend vechten om even te mogen spelen. Mokkend en mopperend zat ik dan ook vaker achter de solina dan achter mijn piano.

Afijn, om een lang verhaal kort te maken, als je opgegroeid bent met akoestische instrumenten, dan zijn digitale instrumenten, of elektronische, of hoe je ze ook maar mag noemen, magische spullen die soms nog het meest op het controlecentrum van een kerncentrale lijken. Dus ben ik van plan om schandalig te profiteren van jullie kennis op dit gebied en andere moderne verworvenheden.

Tuurlijk wil ik best een tegenprestatie leveren. Ik geef geen les meer, maar als iemand even vast zit met harmonieleer, contrapunt, stemvoering of zelfs een akkoord in moderne akkoordennotatie, dan ben ik er. Als je me wakker kunt krijgen.
Hola rowy,

geweldig dat je dit gaat doen!
En je zal er achter komen dat de instrumenten echt zij (samples) als componist moet je zeker naar dorico cubase of finale
kijken,daar zou je je echt in vinden.

Groeten van Andreos
 
Back
Top