Bestaat er een strikt digitale geluidssynthese-methode?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.560
Locatie
Zeist
Alle geluidssynthese-methoden die ik ken zijn gebaseerd op een analoge representatie van geluidssignalen, zelfs als zij in de praktijk vaak digitaal worden geïmplementeerd.

Is er ook een synthese-methode die is geïnspireerd op de digitale representatie van geluiden, en die bijgevolg langs analoge weg ook niet mogelijk is?
 
Hoezo op het eind van de dag gaat het om geluid dus analoog.

Granular is strikt digitaal lijkt mij.
 
Granular betreft het opknippen in extreem korte samples van een geluidssignaal en het herschikken daarvan tot een nieuw signaal. Dat zal lastig analoog te realiseren zijn, maar is wellicht nog wel te doen door het knutselen met stukjes tape. De achterliggende gedachte is ook bij granular analoog, immers is dat proces niet geïnspireerd door de digitale representatie van het geluidssignaal.

Dat het geluid zelf om hoorbaar gemaakt te worden weer analoog moet worden klopt. Maar het gaat mij om wat er aan synthese aan de DA-omzetter vooraf gaat.
 
Worden logische circuits daar als vervormers voor analoge signalen gebruikt?
 
Het is nog niet helemaal wat je waarschijnlijk voor ogen hebt. Maar je zou iets kunnen bedenken om een digitaal signaal op te wekken, waar de operaties op los worden gelaten. Ik denk bv. aan een Linear-Feedback Shift Register (LFSR), die kun je zo maken dat ze een zekere periode (dus frequentie) krijgen. Dan zou het volledig digitaal zijn.

Een andere methode, kijk hier. En daar is meer over te vinden, zoek op bytebeat.
 
Je kunt ook zeggen alles is digitaal, want kwantificeerbare deeltjes.
 
Dat is inderdaad heel leuk. :) Zal het straks even verder uitproberen. Als het bevalt maak ik daar een speciaal topic over.

Maar zulke dingen vallen meer onder algoritmische compositie, en dat is nog niet wat ik bedoel...
 
Maar zulke dingen vallen meer onder algoritmische compositie, en dat is nog niet wat ik bedoel...

Mwah, het is in de gevallen dat een formule iets van een muziekje laat horen dat het ook een compositie is. Maar tegelijkertijd is het directe synthese. Er zijn zat formules te bedenken die geen "muziek" laten horen, maar wel geluid. Dat geluid zou een componist kunnen gebruiken voor een eigen compositie en is het dus gewoon een manier van synthese.
 
Meer specifiek bedoel ik een vorm van synthese die nog wel via een keyboard valt te "bespelen", en die niet automatisch al zelf geluiden voortbrengt.
 
Ik probeer te begrijpen wat je daarmee wil zeggen. Dat iets via een keyboard is te bespelen, heeft het niet meer te maken met de implementatie van een methode, dan met de eigenlijke methode zelf? Ook bij bytebeat kan dat. Je kunt 'ns kijken naar Caustic, die heeft ook een synth voor deze vorm van synthese en dat kun je gewoon op een keyboard bespelen. En elke vorm van synthese is toch eigenlijk automatisch geluiden voortbrengen, in zekere zin?
 
Is er ook een synthese-methode die is geïnspireerd op de digitale representatie van geluiden, en die bijgevolg langs analoge weg ook niet mogelijk is?

Wat bedoel je preciezer met "digitale representatie"? Als ik er heel even over nadenk: "digitaal" verwijst naar de discrete manier om de continue beschrijving (representatie) van geluid weer te geven (te representeren). Een representatie van een representatie dus. Het lijkt dus te gaan om de in/door de fysica gebruikelijke manier van denken over geluid als continu naar een discreet meta-niveau te brengen. Ik ken geen manier om direct over geluid te denken in discrete termen, zoals de quantummechanica dat bijvoorbeeld ook lijkt te doen als direct alternatief van de klassieke fysica.
 
Hm - ja eigenlijk bestaat het al lang. Het programma Faust werkt ook met wiskundige functies... :o:

OK - dan ga ik verder met bytebeat. Zijn daar ergens tutorials over?
 
Nee - dat is niet wat ik bedoelde. Ik was op zoek naar een synthese waarbij op de digitale representatie van geluidssignalen (gezien als binaire getallen) wiskundige bewerkingen worden toegepast die enkel rekening houden met de rekenkundige eigenschappen van die getallen. Heel het begrippenkader dat aan de analoge beschrijving van geluidsignalen is ontleend zou daarbij dan overboord gegooid moeten worden, zodat men met een schone lei kan beginnen. Maar ik besef nu dat zoiets met functional programming al lang mogelijk is.
 
Back
Top