Behringer MS-101 (SH-101 remake)

geweldig, gewoon kopieeren die schema's , dichter bij het orgineel kom je nauwelijks
nu nog de synthi's.... :-)
stom van roland eigenlijk dat ze nooit er iets echt fatsoenlijks mee gedaan hebben ipv die flauwe softwarebrol. nog even wachten ook op een bj8 !

Doe eens gek

behringer-8-synthesizer-528x710.jpg
 
Ik heb veel mensen op SB18 hetzelfde horen zeggen.. i.t.t. de Pro One, die overwegend positief werd beoordeeld. Weet niet hoe recent het apparaat uit het laatste filmpje is, want ze zijn er sinds mei nog wel flink mee aan de slag geweest.
 
Geen idee wie die bboy is en hoe die aan een ms101 komt. Hij zegt in de vid dat ie zelf nog nooit een echte 101 heeft gehad. Hmmm, waarom mag ie dan deze reviewen ?
 
Ik heb veel mensen op SB18 hetzelfde horen zeggen.. i.t.t. de Pro One, die overwegend positief werd beoordeeld.

De Pro One is gebaseerd op de 3340 oscillator en 3320 filter chip en die zijn nu weer nieuw verkrijgbaar. Dus die kunnen ze inderdaad redelijk nauwkeurig klonen. De SH101 gebruikt ook een 3340 voor de oscillatoren maar een andere filter chip waar voor zover ik weet geen remake van te krijgen is. Dus het verbaast me niet dat het filter van deze synth anders klinkt. (het verbaast me dan wel weer dat jullie dat kunnen horen. maar dat ligt meer aan mn eigen houten oren :-) )

Ik ben dan wel benieuwd wat ze hier als filter chip gebruikt hebben. Ook een 3320? Of hebben ze uit losse onderdelen iets opgebouwd? In het laatste geval kan ik me voorstellen dat je met tunen nog wel dichter in de buurt van het origineel kan komen maar helemaal kom je er nooit. Ik vind het ook wel bijzonder dat ze de SH101 dan proberen te klonen terwijl er volop andere populaire oude synths zijn op basis van onderdelen die nog wel verkrijgbaar zijn waar ze dus veel dichter in de buurt kunnen komen.
 
De SH101 gebruikt ook een 3340 voor de oscillatoren maar een andere filter chip waar voor zover ik weet geen remake van te krijgen is.
Filter chip in een SH-101 is een IR3109, zit ook in de Jupiter4/Promars (late versie), Jupiter 6, Jupiter 8, Juno 6, Juno 60, JX3P, MKS80 (vroege versie) en in een Boss PH-2 phaser pedaal. Daar zijn inmiddels ook al wat clonen van, dus op zich zou het niet raar zijn als Behringer die ook kan namaken.
 
Daar zijn inmiddels ook al wat clonen van
Even mezelf corrigeren, blijkbaar is er geen kant-en-klare clone die je zo kunt kopen. Dat is de BA662 zoals in de oude Jupiter 4's gebruikt wordt (en System 100M). Maar ik kan me voorstellen dat Behringer er wat meer resources tegenaan kan gooien om te reverse engineeren.
 
Filter chip in een SH-101 is een IR3109, zit ook in de Jupiter4/Promars (late versie), Jupiter 6, Jupiter 8, Juno 6, Juno 60, JX3P, MKS80 (vroege versie) en in een Boss PH-2 phaser pedaal. Daar zijn inmiddels ook al wat clonen van, dus op zich zou het niet raar zijn als Behringer die ook kan namaken.

Ik heb nog even een beetje verder gezocht. De IR3109 is net als de BA662 geen kant-en-klare filter chip zoals de 3320 maar een operational transconductance amplifier. Een bouwsteen waar je VCA's, VCF's en selfs VCO's van kan maken. Dit zijn alles behalve ideale onderdelen. Dus iedere OTA heeft zijn eigen afwijkingen en distortion en dus een eigen geluid. Maar ze zijn in met wat wijzigingen in de rest van het filter in theorie uitwisselbaar met modernere onderdelen zoals bijvoorbeeld een LM13700 die nog steeds te krijgen is. Dus het is inderdaad niet zo zwart-wit als dat ik eerder dacht.
 
Ik vind'm best schappelijk klinken. Zeker een 101 achtige sound, ik vraag me ook af wie het verschil hoort in zo'n soort youtube-voor-de-vuist-weg filmpje. Wel gaat het filter een paar keer over z'n nek op een niet authentieke manier, misschien duidt dat erop dat ze toch problemen hebben om dat goed te klonen.
 
Alsnog geen deftige demo's van het ding, wel enkele foto's.
 

Attachments

  • beh1.jpg
    beh1.jpg
    114,3 KB · Bekeken: 62
  • beh2.jpg
    beh2.jpg
    83,9 KB · Bekeken: 64
  • beh3.jpg
    beh3.jpg
    76,2 KB · Bekeken: 47
Back
Top