Behringer SH-5 teaser

Behringer SH-5.jpg


Met de vraag: "What would you think if we made an MS-5 synth?"

bron: Matrixsynth
 
Last edited by a moderator:
De CS15 is conceptueel gelijkaardig aan de Korg 800DV, met twee monosynths in één. Wel heeft de Korg er de performance controls bij zodat je hem op zichzelf duofoon kan bespelen op verschillende manieren (high/low note priority, tegelijk, delay trigger...). Jammer dat de CS15 dat er niet bij had, dat maakt het duofone aspect boeiender. Bij de Korg kan je bv met voice 1 een percussief geluid maken, en met voice 2 een sustained geluid. Voice 2 dan met een beetje delay na voice 1 laten triggeren, en je krijgt erg lekkere en boeiende sounds uit een analoge synth. D50 LA synthesis maar dan analoog. :) Met de CS15 kan dit ook, maar dan moet je met externe gear die dit kan via CV werken.

Klankmatig zijn het sowieso twee behoorlijk verschillende karakters.
 
Ja, het is nooit gelukt om die 800DV te verkrijgen, is altijd al vrij prijzig geweest. Na ja, da's wel met meer dingen in het leven zo, en desondanks is het toch gezellig.
 
Die mock up vindek nu ook niet zo uitnodiggend visueel.
Ik vind hem er anders al erg cool uitzien, en qua uitnodigend, de knoppen zijn dat zeker wel. Als je hier achter gaat zitten sta je voorlopig niet meer op.
 
De CS-15 is een van de meest onderschatte monosynths. Een Duitse vriend (en platenbaas van mijn album Solstice), Lambert Ringlage, heeft er albums mee vol gespeeld. Hij kon of wilde geen Minimoog betalen dus de CS-15 werd zijn handelsmerk. De SH-5 heb ik nooit in actie gezien of gehoord maar zijn filter wordt alom geprezen.
 
Het bandpass filter is echt bruut en mooi. Jammer alleen dat ie niet aanstuurbaar is. Het standaard filter is ook mooi, maar niet waarom de SH5 geroemd wordt qua filter.
 
Die houten zijkanten moeten zwart worden en dan is hij gaaf.

Of er helemaal af en dunne zwarte aluminum zijkanten is nog beter.
 
Haha, we beginnen al in de mood te komen voor deze bak merk ik. :D
 
En begin vast je haar laat groeien, voor een mooi seventies kapsel.

Tegen de tijd dat deze op de markt komt, heb je een mooie lange volle bos haar 😀
 
Pooier pak en plateauzolen, een wolk Brut als lokgeur en een gouden medaillon tussen je borsthaar.
 
Ik heb de SH-5 een paar jaar geleden voor ongeveer € 3000,- bij Dirk Witte gekocht. Was nog even twijfelen tussen de Jupiter 4 en de SH-5, maar uiteindelijk toch voor de SH-5 gegaan.
Erg fijne synth, altijd lekker aan het pielen ermee.
Inderdaad wel jammer dat de BPF niet apart aan te sturen is.
Hij ziet er, vergelijking met de andere, ook heel tof uit en door het opstaande paneel makkelijk te bedienen als je zit.

Ik heb alleen de klep niet, maar aangezien ik niet van plan ben er mee de deur uit te gaan, geen echt probleem (ik was op de fiets en heb ‘m in de krantentas aan de zijkant onbeschadigd weten thuis te krijgen).

Ik vind het best wel tof dat Behringer deze kloont, het is toch een van de wat minder bekende synths.

Het leek me ook wel tof een SH-7 erbij te hebben, maar die zijn nog zeldzamer dan de SH-5 heb ik het idee.
 
Back
Top