X

Wie verdient er geld met (zijn) muziek?

Collapse

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• dod563
    replied
    Dat is helemaal waar, helaasch...

Een reactie schrijven:

• Disharmonic
    replied
    Originally posted by bombario View Post
    Juist niet. Kwestie van maken wat mensen willen horen.
    Dat denk ik ook, als je geld ermee wilt verdienen is het een kwestie van marktwerking.

Een reactie schrijven:

• bombario
    replied
    Originally posted by dod563 View Post
    Questie van goeie shit afleveren...
    Juist niet. Kwestie van maken wat mensen willen horen. En dat is doorgaans niet al te best.

Deze week is er een nieuwe Rambo in premiere gegaan. De recensies zijn zonder uitzondering slecht. En de zalen zitten ongetwijfeld weer vol.

Een reactie schrijven:

• Apollo82
    replied
    Je kan ook kids video's maken, die halen makkelijk 100.000.000 views

Een reactie schrijven:

• dod563
    replied
    Questie van goeie shit afleveren...

Een reactie schrijven:

• Timecop
    replied
    Originally posted by cult45 View Post

Ik heb net "On The Run" aangeklikt op Youtube, een grammerly reclame van 1 minuut(!) helemaal door laten spelen en de track helemaal uit laten spelen.
    Kan je ons iets vertellen over de werkelijke CPM inkomsten van de tracks op Youtube?

"On The Run" heeft 67.000 views in 1 jaar.
    "Dreams" heeft 632.000 views in 5 jaar.

Een band waarmee ik werk heeft net opgetreden in Indonesie en de reacties zijn best positief. Alles wat gepost wordt op social media gaat keihard. We zijn benaderd door een youtube kanaal waar de meeste tracks richting 1.000.000 views gaan per jaar met uitschieters naar 6-7 miljoen. Ik heb begrepen dat de CPM inkomsten per land nogal verschillend zijn, maar ben benieuwd naar wat "real world" ervaringen.

De meeste van mijn tracks worden gemonetized door Tunecore, mijn aggregrate. Zij nemen ook een deel van de Youtube inkomsten, maar ik kom bij hen uit op ongeveer $0,0005 per view.

Ik heb dat eigenlijk nooit eerder berekend, maar dit is echt schrikbarend weinig! Dat zou betekenen dat ik voor het wettelijk bruto minimumloon maar liefst 3.107.307,69 views per maand zou moeten hebben!!

Een reactie schrijven:

• flyweight
    replied
    Originally posted by SmartBits View Post
    Zelfs dat valt tegenwoordig wel tegen. Ik hoor de laatste tijd wel vaker van mensen in mijn omgeving dat daar ook de klad ingekomen is doordat er teveel van dat soort bands zijn. Meerdere mensen hebben er een "normale" job bij moeten nemen waar ze eerst er gewoon van rond konden komen.
    Ah wist dat niet, tja tijden veranderen en we worden allemaal ouder

Een reactie schrijven:

• SmartBits
    replied
    Originally posted by flyweight View Post
    Met covers kun je wel knaken verdienen. Op een bruiloft spelen enzo.
    Zelfs dat valt tegenwoordig wel tegen. Ik hoor de laatste tijd wel vaker van mensen in mijn omgeving dat daar ook de klad ingekomen is doordat er teveel van dat soort bands zijn. Meerdere mensen hebben er een "normale" job bij moeten nemen waar ze eerst er gewoon van rond konden komen.

Een reactie schrijven:

• flyweight
    replied
    Met covers kun je wel knaken verdienen. Op een bruiloft spelen enzo. Helemaal niet mijn ding. Heb een hekel aan al dat gekoffer. Maar ja doet ieder zelf weten.

willem1958 ja goed punt. Als je echt wilt kan het gewoon. Mits je er de nodige uren in stopt. Ik ben er heilig van overtuigt dat ik iedere dag een house plaat kan maken en zo als DJ / producer naam kan maken en er van kan leven. Maar daar heb ik dus echt geen zin in. Moet ik iedere dag naar house luisteren
    Tegenwoordig verdien je toch meer met optredens dan met platen maar platen heb je nodig om optredens te krijgen.

Een reactie schrijven:

• torp
    replied
    Originally posted by willem1958 View Post
    Nu is het veel makkelijker om via youtube een flinke fanschare te krijgen ivm vroeger toen men afhankelijk was van de grote platenmaatschappijen en airplay.
    Tegenwoordig kan men met weinig investering al iets leuks uitbrengen, belangrijkste is of je genoeg momentum opbouwt want hoe val je nog op in een gigantische hoeveelheid clips?
    Meer mogelijkheden maar het aanbod is ook verduizendvoudigd. In de praktijk is er dus niks veranderd. Ik schat dat de helft van Nederland tegenwoordig in een bandje speelt, de andere helft staat vooraan bij hun optreden.
    Maar 99% doet alleen maar na wat ze gehoord hebben, covers of "in de stijl van". Waar denk je dat Thomann en Bax van bestaan? Al de gitaristen die Jimi Hendrix of Mark Knopfler nadoen, maar zelf iets verzinnen: wie lukt dat? Met toetsen idem, kijk die topics hier maar over Italo of weet ik welke synth-stijl. Onze fantasie is beperkt.

En als ze wel iets origineels hebben gemaakt hebben ze het zelf niet door.

Sorry, beetje off-topic.

Een reactie schrijven:

• willem1958
    replied
    Originally posted by flyweight View Post

of gewoon een wereld hit scoren en royalties krijgen waarmee je iedere dag in je studiootje jointjes kan roken en dingen kan bouwen.
    Dat laatste lijkt mij dus echt niet verkeerd, helaas niet voor mij omdat ik geen commerciele muziek wil/kan maken.
    Iedereen denkt meteen aan commeriëele rampestampers van 3 akkoorden in 4/4 maat maar er zijn toch zat bandjes die minder voor de hand liggende muziek hebben gemaakt en wel succesvol waren.
    Alleen wat opgepikt wordt door het grote publiek is altijd afwachten natuurlijk.
    Makkelijk voor de hand liggend voorbeeld is Pink Floyd die buiten een paar hitjes nou niet hele commerciële muziek maakten maar met een album als Dark side of the moon voorgoed onafhankelijk werden.
    Nu is het veel makkelijker om via youtube een flinke fanschare te krijgen ivm vroeger toen men afhankelijk was van de grote platenmaatschappijen en airplay.
    Tegenwoordig kan men met weinig investering al iets leuks uitbrengen, belangrijkste is of je genoeg momentum opbouwt want hoe val je nog op in een gigantische hoeveelheid clips?
    In de meeste gevallen is het toch vooral een beetje geluk hebben.

Een reactie schrijven:

• Von Naphoven
    replied
    Ieder zijn meug natuurlijk. Ik moet er niet aan denken.

Een reactie schrijven:

• flyweight
    replied
    Originally posted by Von Naphoven View Post
    Het nadeel van je hobby je werk maken is ook wel dat je hobby ineens ook écht werk wordt met deadlines, verwachtingen en verplichtingen. In het verleden heb ik al een keer van mijn hobby mijn werk gemaakt (3D design en animatie) waar ik op een gegeven moment zo de balen van had dat ik er helemaal - zowel professioneel als hobbymatig - mee gekapt ben. Wat dat betreft vind ik het helemaal niet erg om gewoon lekker voor klein publiek te fröbelen aan dingen die ik vooral zélf erg leuk vind.
    Nou ja heb daar lang over nagedacht. Maar denk dat dat niet zo is.
    Om fulltime producer te zijn er daar van te kunnen leven, hier en daar wat optreden. Lijkt me geen verkeerd leven. Maar ja dan moet je wel wat commerciele hits hebben en royalties kunnen opstrijken.
    Ik bedoel je hebt 2 type producers. D eklant/opdracht gedreven of de artiest die gewoon weet wat werkt en dat ook vet vind.

Mijn oude bandleden leven zo. Als DJ leven das een ander verhaal. Das gewoon k*t als je rond je 40ste not van club naar club de wereld overvliegt en je ook kinderen hebt.

Ik heb 3 jaar fulltime van muziek geleeft. Woonde toen antikraak en verdiende met Draaien (DNB, funk/jazz/hiphop ) en met de band. Ook wat opdrachten voor Universal gedaan. Dat was een leuke tijd.

Er zijn zoveel manieren om van muziek te kunnen leven. BV Muziek les, straat muziek, opdrachten slaaf voor comercieele projecten/video, sounddesign, of gewoon een wereld hit scoren en royalties krijgen waarmee je iedere dag in je studiootje jointjes kan roken en dingen kan bouwen.
    Dat laatste lijkt mij dus echt niet verkeerd, helaas niet voor mij omdat ik geen commerciele muziek wil/kan maken.

Een reactie schrijven:

• vinnieq
    replied
    De vorige eeuw heb ik zo'n dikke 250 gulden verdiend met basgitaar spelen in een bandje. Daarna zo'n 100.000 euro uitgegeven aan synths en studiomeuk en nog niks binnen gekregen. Snap die gitaristen wel.

Een reactie schrijven:

• Tom 32
    replied
    Muziek is een hobby voor mij en hobbies kosten geld.
    Gelukkig heeft mijn vrouw dezelfde liefhebberijen en is het geld daaraan besteden in onze relatie geen issue.

In het dagelijks leven ben ik huisman en dat biedt het grote voorrecht dat ik mijn eigen dag naar goeddunken kan indelen en zo veel tijd kan besteden aan muziek (of andere dingen die ik leuk/belangrijk vind) als ik wil, wanneer ik dat wil.
    Het kan dus ook voorkomen dat er een tijdje helemaal niets aangaat in mijn hok, maar dan kan ik er ook weer weken intensief en bijna full-time of tot in de nacht mee bezig zijn.
    In dat opzicht is muziek meer dan een hobby, maar een integraal onderdeel van mijn leven.

Ik ben daarin wel een echte solist. Ik vind het heerlijk om in m'n eentje te prutsen. Een band zou niets voor mij zijn en optreden al helemaal niet.
    Daarbij sluit ik andere vormen van samenwerking helemaal niet uit, maar dat is er eigenlijk nog nooit echt van gekomen.
    Misschien dat ik daar ook te onzeker voor ben. In de beslotenheid van mijn eigen gedachten kan ik mezelf bij vlagen geniaal vinden, maar de gedachte dat kenbaar te maken geeft me meteen honderd redenen om mezelf weer als beginnende amateur te zien.

Wat mij drijft is de lol die muziek maken me geeft in de breedste zin.
    Dat kan nummers componeren zijn, of gewoon een bak aanzetten en lekker een uurtje alle partijen spelen die ik kan spelen of lekker een paar uurtjes pielen op m'n modular zonder dat er een doel bereikt hoeft te worden....gewoon voor de lol van het knoppen draaien.
    Geld en roem spelen daarbij absoluut geen rol. Ik heb geen verdrongen droom van beroemdheid of iets dergelijks.
    Muziek is gewoon één van de aangenamere manieren om de tijd door te brengen of om bepaalde indrukken en emoties te verwerken.
    Als anderen kunnen waarderen wat ik doe is dat een hele leuke bijkomstigheid.

Een reactie schrijven:

• cult45
    replied
    Originally posted by Timecop View Post

Dit is echt een hele belangrijke tip voor mensen die muziek maken en iets willen releasen. Ik ken maar weinig mensen die 100% tevreden zijn over hun release, het kan in de ogen van de muzikant zelf altijd beter of anders. Maar zoals Accelarator zegt, niemand verwacht dat je release perfect is en in de meeste gevallen hoort het publiek niet eens dat die snare wel iets minder 234,22 Hz mag hebben, je basspatch net iets meer PWM kan gebruiken of de reverb op je cowbell 14 milliseconden korter mag.

Als je wil releasen, maar te bang bent voor de reacties of je "schaamt": niet zeuren en gewoon doen! Als je het niet probeert zal het nooit iets worden!

Daarbij moet ik wel een kanttekening plaatsen. Verwacht niet dat je track meteen opgepikt wordt door het grote publiek door het alleen op Soundcloud, Spotify en/of Youtube te zetten. Laat je daardoor zeker niet uit het veld slaan, want dit zegt niets over de kwaliteit van jouw release. Er zijn tegenwoordig miljoenen producers die op een zoldertje muziek maken en dan is het niet makkelijk om daar tussen op te vallen, hoe goed je track ook is. Connecties opdoen en marketing is erg belangrijk. Ik zou zelfs durven zeggen ruim 50% van het werk.

Ikzelf ben begonnen met 0 connecties, zonder eerdere ervaring in de muziekbusiness en zonder verstand van mixen/masteren (heb ik nu nog niet! ) 3 jaar geleden in een redelijk klein niche genre (Synthwave) begonnen en heb het geluk gehad dat ik opgepikt werd door een wat groter Youtube kanaal. Door hard werken en samen te werken met anderen heb ik mijn naam uit kunnen bouwen en kan ik inmiddels fulltime leven van mijn muziek (zelfs alleen van Spotify, iTunes, Bandcamp, enz.), treed ik vooral internationaal op en zit mijn muziek in verschillende kleine en grote films en series (o.a. Netflix, Amazon, Univision), games, kunstprojecten en is er zelfs iemand met een tatoeage van mijn logo.

Daarmee wil ik niet opscheppen, maar ik wil daarmee alleen maar zeggen dat ik begonnen ben zonder connecties of ervaring en vroeger ook altijd dacht dat mijn releases nooit goed genoeg waren. Dat denk ik nu nog steeds, maar ik heb geaccepteerd dat ze voor mijzelf toch nooit 100% zullen zijn. Blijkbaar vind mijn publiek mijn muziek goed genoeg om er naar te blijven luisteren, dus waarom zou ik er dan ook niet tevreden mee zijn? En als ik het kan, dan kan iedereen het!
    Ik heb net "On The Run" aangeklikt op Youtube, een grammerly reclame van 1 minuut(!) helemaal door laten spelen en de track helemaal uit laten spelen.
    Kan je ons iets vertellen over de werkelijke CPM inkomsten van de tracks op Youtube?

"On The Run" heeft 67.000 views in 1 jaar.
    "Dreams" heeft 632.000 views in 5 jaar.

Een band waarmee ik werk heeft net opgetreden in Indonesie en de reacties zijn best positief. Alles wat gepost wordt op social media gaat keihard. We zijn benaderd door een youtube kanaal waar de meeste tracks richting 1.000.000 views gaan per jaar met uitschieters naar 6-7 miljoen. Ik heb begrepen dat de CPM inkomsten per land nogal verschillend zijn, maar ben benieuwd naar wat "real world" ervaringen.

Een reactie schrijven:

• Akikaze
    replied
    Bij Phlox in Den Haag heb ik ook een keer gespeeld.... voor een fles wijn. Het laatste deel was samen met Ron Boots.

Een reactie schrijven:

• snitch
    replied
    Originally posted by Akikaze View Post

Dat zijn er al twee! Gelukkig hebben we nu andere manieren om aan muziek en kennis erover te komen, maar ik mis de KLEM-dagen en het Alfa Centauri Festival wel. Daar kwamen veel mensen op af en je kon er je muziek verkopen.
    Ja, die KLEM dagen. In onze PHLOX stand proberen Lustmord en Ozric Tentacles CD's te verkopen aan KLEM peoples, met enig succes ook nog ;-)

Een reactie schrijven:

• deathspell
    replied
    Eind dit jaar komt er een cd/lp uit die ik heb gemaakt en waar ik best wel wat aan verdien - meer dan ik had verwacht in ieder geval. En nog een gedeelte van de verkoop, maar hoeveel dat gaat zijn, is dus nog afwachten.

Een reactie schrijven:

• electricman
    replied
    ...

Een reactie schrijven:

Working...
X